Et leg an de opfoeding

Nanna
Posts in topic: 18

Et leg an de opfoeding

Bericht door Nanna »

Zijn er werkelijk mensen die dat geloven?
Afbeelding
dre
Posts in topic: 2

Re: Et leg an de opfoeding

Bericht door dre »

Sinds er ooit iemand op het oude hf zei dat je shelties het blaffen kan afleren, geloof ik dat er mensen zijn die dat geloven :F:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk dom als je zuks zegt.
Daarmee ontken je dus raseigenschappen die er meestal diep ingeworteld zitten. Dus je kunt je Whippet zo opvoeden dat ie niet achter een wegspringende haas aan racet? Misschien met fikse electrische schokken maar dat noem ik geen opvoeden.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 33
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ik vind opvoeding heel belangrijk en enorm functioneel maar je verandert de basis er niet mee. Een setter wordt nooit een terrier of andersom.
Sterker nog, ik denk dat opvoeding pas goed kunt doen als je denkt vanuit de aard van de hond.

Het belangrijkere misverstand is dat mensen zomaar even aannemen dat ze in staat zijn een hond op te voeden.
"Wij willen een puppie zodat we hem zelf op kunnen voeden." Het is nog best een kunst op zich dus waar mensen vandaan halen dat ze hun hond tegen zijn eigen wezen in gaan opvoeden tot iets wat hij niet is me niet altijd helder.
Marc

Bericht door Marc »

Heel veel ligt wel aan de opvoeding. Of je dat nu wil of niet. Een pitbull van elk kaliber en met elke vorm van agressie is bij de passende opvoeding geen enkel probleem. Dat er incidenten plaatsvinden met honden ligt eigenlijk zelden niet aan de opvoeding en vervolgens de begeleiding.

Ik heb laatst een filmpje gezien van een extreem agressieve labrador. Alleen zonder zijn eigenaar was de hond totaal niet agressief. Met de eigenaars erbij was hij levensgevaarlijk. Dus waar ligt dat aan? De deskundige die ik graag bekijk op youtube gaf aan dat halfslachtig corrigeren en begrenzen kan lijden tot ernstige agressie omdat je hond een discussie mentaliteit gaat ontwikkelen. Je zegt nee. Je rukt aan zijn halsband maar als de hond erdoor knalt krijgt hij gewoon zijn zin. Dergelijke honden kom je ook vaak tegen. Uitvallen als een gek en eigenaar die NEE! Schreeuwt. Corrigeert met de riem maar de hond niet laat stoppen. Deze trainer zegt dat je daarmee de hond ophitst en agressieve gevaarlijke honden creëert omdat de honden een discussie mentaliteit krijgen. Een mens zegt A en die honden neigen naar B doordrukken.

Ik geloof dus wel dat veel aan de opvoeding ligt. Wuilus beet iedereen bij haar vorige 5 eigenaren en kon niet met bezoek. Bij mij heeft ze in alle jaren dat ik haar had nog nooit iemand die op bezoek kwam gebeten.

Niet dat ik een ster in opvoeden ben maar ik zeg wel alleen nee als ik ook doorpak. Nee is nee. Als nee door de hond een ja kan worden krijg je vanzelf onbetrouwbare en gevaarlijke honden.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 11 mar 2026, 15:41 Ik vind het eerlijk gezegd behoorlijk dom als je zuks zegt.
Daarmee ontken je dus raseigenschappen die er meestal diep ingeworteld zitten. Dus je kunt je Whippet zo opvoeden dat ie niet achter een wegspringende haas aan racet? Misschien met fikse electrische schokken maar dat noem ik geen opvoeden.
Je kan een in potentie agressieve hond wel degelijk een gedragstest laten halen door hem goed op te voeden. Je kan een extreem bijtgrage hond prima leren zich te laten aaien door vreemden. Je moet wel goed zijn. Ik kan dat niet en wil dat ook niet.

Een vriend van mij had drie pitbulls. Die zouden liefst elke hond die ze zagen uit elkaar trekken. Hij had ze echter goed opgevoed dus ze liepen overal los. Hij hoefde alleen te zeggen ik waarschuw jullie!!! Als ze naar een hond keken. Staart ging omlaag en ze liepen met een omweg door. Hij pikte geen enkel gedoe. Greep ze bij hun kladden als ze fout in wilden gaan. Meteen.

Zou hij ze kort houden. Gaan krijsen en gaan corrigeren dan werden ze pas echt gevaarlijk. Dat is wat die Duitse gedragsdeskundige me geleerd heeft. Of je doet niks. Of je nee betekent nee ongeacht hoe zwaar de sanctie die je nodig hebt. Daar geloof ik nu wel in.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik geloof ook dat je door de opvoeding een hond agressief kan maken. Ik heb honden als een blad aan een boom zien veranderen bij nieuwe eigenaren. Van super bijtgraag naar super sociaal. Soms is de juiste opvoeding alles bepalend.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja, maar er zijn dus werkelijk mensen die geloven dat als je een Alabai opvoedt als gezelschapshondje hij zich ook zo zal gedragen. Dat gaat trouwens nog weleens mis😎 Datdoettieanders nooit
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Afbeelding
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 11 mar 2026, 16:17 Ja, maar er zijn dus werkelijk mensen die geloven dat als je een Alabai opvoedt als gezelschapshondje hij zich ook zo zal gedragen. Dat gaat trouwens nog weleens mis😎 Datdoettieanders nooit
Als je hem zo opvoedt als een gezelschapshondje gaat een alabai vreselijk uit de bocht vliegen natuurlijk. Maar als je een alabai super goed opvoedt kun je hem wel veilig maken. Zolang jij erbij bent. Daar geloof ik wel in. En je kan een lieve hond ook vals maken.

Maar je kan niet niet opvoeden en er vanuit gaan dat een alabai dan lief is voor iedereen of een pitbull op een honden speelweide kan loslopen en zijn ding kan doen. Je kan een pitbull wel zo opvoeden dat hij geen honden aanvalt. Zolang jij hem dat verbiedt.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 7

Bericht door ranetje »

Door "opvoeding" proberen om raseigenschappen niet tot uiting te laten komen, is naar mijn idee geen opvoeden.
Dat heeft meer weg van grote druk leggen op de hond om niet te doen wat hij normaal gesproken zou doen (drillen om hem in het door jou gewenste malletje te persen).
Bij honden met een flinke drive gaat dat niet zachtzinnig denk ik.
EchoMira schreef: 11 mar 2026, 15:45 Ik vind opvoeding heel belangrijk en enorm functioneel maar je verandert de basis er niet mee. Een setter wordt nooit een terrier of andersom.
Sterker nog, ik denk dat opvoeding pas goed kunt doen als je denkt vanuit de aard van de hond.
Daar ben ik het mee eens :ok:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik geloof niet dat je een in aanleg hondagressieve pitbull zo kunt ‘opvoeden’ dat ie geen andere honden pakt. Dat gaat 99 keer goed maar de 100e keer is het raak.
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 11 mar 2026, 16:33 Ik geloof niet dat je een in aanleg hondagressieve pitbull zo kunt ‘opvoeden’ dat ie geen andere honden pakt. Dat gaat 99 keer goed maar de 100e keer is het raak.
Ik ook niet. En we hebben het over opvoeden hè niet naar kapot rammen/drillen zodat ze wel moeten luisteren.
DexSaarSophie
Posts in topic: 8

Bericht door DexSaarSophie »

Ik denk dat opvoeding cruciaal is maar dat je nou eenmaal van je pitbull geen whippet kan maken. En dat je van je whippet geen rustige hond kan maken die nergens achteraan zal gaan.

Het is een kwestie van keuze maken welk ras past bij jou als eigenaar en ook aanpassingen maken. De ene hond kun je overal los laten. De ander moet je selectief kijken naar waar en weer een ander kan nooit los.

Die mensen die moeten bewijzen dat Tyson zo leuk is met hun baby of peuter die zijn gewoon dom. En hardleers. Die kunnen nog geen konijn opvoeden laat staan een hond of een kind en dan dikke krokodillen tranen als hun baby verminkt is of erger.
Dat heeft heel weinig met Tyson zelf te maken imo. Peuter trekt overal aan en ik geloof dat pitt-je heus wel signalen laat zien. Maar ze zien het niet. Maar het feit dat ze pitt-je en kindje bij elkaar laten slapen/spelen/knuffelen en kijk hij beschermd de kleine. Dan weet je al genoeg. Zulke mensen zouden geen honden of kinderen moeten hebben.
dre
Posts in topic: 2

Bericht door dre »

Célie schreef: 11 mar 2026, 17:05
Nanna schreef: 11 mar 2026, 16:33 Ik geloof niet dat je een in aanleg hondagressieve pitbull zo kunt ‘opvoeden’ dat ie geen andere honden pakt. Dat gaat 99 keer goed maar de 100e keer is het raak.
Ik ook niet. En we hebben het over opvoeden hè niet naar kapot rammen/drillen zodat ze wel moeten luisteren.
Of managen.
De hond is nog steeds link, maar krijgt de kans niet dit te uiten door een verantwoorde eigenaar die de omgeving managed dat het niet kan gebeuren
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja maar dat is dus geen opvoeden
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 3
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Beide denk ik.
Treskor zou ik gemakkelijk tot mens-agressieve hond kunnen opvoeden, geef hem reden & succes icm een portie opgebouwd wantrouwen en het wordt het zo een gevaarlijke hond die enkel maar een spuitje waard zou zijn.

Je kunt er altijd omheen opvoeden, dat is de kunst denk ik. Maar de aard van het beestje eruit opvoeden is onmogelijk & ook onfair.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nou, je kunt hem wel leren om altijd onmiddellijk bij je te komen en dat is natuurlijk ook opvoeden. Maar dat is niet Ceyshella bedoelt als ze zegt dat het an de opfoeding legt.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 11 mar 2026, 15:55 Ik geloof ook dat je door de opvoeding een hond agressief kan maken. Ik heb honden als een blad aan een boom zien veranderen bij nieuwe eigenaren.
Er loopt hier een mevrouw met een staalblauwe labradorkruising.
Dat hangt aan elkaar van angst en irritatie. Die hond valt uit...het horen en zien vergaat je.
Zie ik een meneer lopen met diezelfde hond. Handen in de zak, hond los een paar meter er voor. Niets aan de hand.

Echt het tegenovergestelde gedrag. Het is dat het overduidelijk dezelfde hond is. Als die zwart was geweest had ik het niet geloofd.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 11 mar 2026, 18:14
Nou, je kunt hem wel leren om altijd onmiddellijk bij je te komen en dat is natuurlijk ook opvoeden. Maar dat is niet Ceyshella bedoelt als ze zegt dat het an de opfoeding legt.
Precies. Je kan een pitbull die in aanleg extreem hond agressief is prima leren langs 30 gillende honden te lopen zonder ze aan te kijken of aan te vallen. Ik snap eigenlijk niet dat mensen denken dat dat niet kan? Je kan hem niet sociaal maken maar iets leren negeren ongeacht de prikkel die het geeft kan wel degelijk.

Je kan een bordercollie toch ook zeggen de schapen met rust te laten? Een mechel leren in een seconde de boef los te laten terwijl hij er vol passie aan is gaan.hangen.

Een pitbull is een extreem werkwillig en trainbaar hondenras. Als je er tijd in steekt kan Killa echt prima los tussen 30 gillende Wawa's.

Jouw honden kun je toch ook leren je kat en de kippen niet te grijpen. Je kan ze zelfs leren je konijn niet te grijpen.

Een Mechelse herder kun je leren dat hij opgetild moet worden door een vreemde al haat de hond vreemden.

Ik heb er geen zin in en hoef het niet maar als je een hond ziet doggydansen lijkt het me logisch dat je meer kan trainen.

Die pitbulls van die vriend van mij waren super happy. Los. Maar extreem hond agressief. Alleen deden ze niks. Ze liepen er gewoon langs. Zelfs als een andere hond kwam snuffelen hoefde hij ze alleen te waarschuwen en dan deden ze gewoon niks. Ook niet aardig en sociaal. Ze kwamen gewoon naar hem toe of liepen weg. Dat is doodnormale opvoeding. Mijn honden pakten eerst ook de kippen. Nu niet meer. Mag niet. Podenco maneto..
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

dre schreef: 11 mar 2026, 17:50
Célie schreef: 11 mar 2026, 17:05
Of managen.
De hond is nog steeds link, maar krijgt de kans niet dit te uiten door een verantwoorde eigenaar die de omgeving managed dat het niet kan gebeuren
En de hond managed. Want dat is wat er tegenwoordig niet meer in lijkt te zitten. Een hond kan zoveel meer leren dan mensen denken. Ik ben helemaal van de flower power en honden moeten doen waar ze zin in hebben. Maar ik heb wel hele strikte regels op enkele vlakken. Uitvallen is een echte no go. Ik stort me op Guus en pak hem meteen aan. En hij doet het nooit meer. Ik begeleid en stuur dat hij zich goed en veilig voelt. Dus ik creëer de juiste omstandigheden maar ik sta het ook niet toe.

Toen ze de kippen grepen samen heb ik ook enorm ingegrepen. Met een enorme brul heb ik ze aan hun nekvel gegrepen en tegen de grond gedrukt. Wil je dat nooit maar dan ook nooit meer doen. Daarna was een UH genoeg en nu zijn ze super vredig samen..

Bas en.Guus hebben ook allebei een tikje tegen hun wang gehad met een keiharde NEE waar ze zo ongeveer een hartverzakking van kregen toen ze van mijn bord wilden stelen. Nu kunnen ze met bezoek op de bank bij een tafel vol kaasjes en worst en als iedereen wegloopt pakken ze nog steeds niks.

Absolute grenzen is helemaal niks mis mee. Zo doen honden dat onderling ook. Niet aan mijn eten komen. Niet aan mijn pups komen. Niet tegen me aan springen etc etc.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 21

Bericht door Tineke »

Nee met opvoeding verander je geen honden wel denk ik dat je door training incidenten kunt voorkomen.
Ik ken een Duitse herder die niet echt vriendelijk is en toch altijd los loopt in voornamelijk rustige gebieden.
Dat is mogelijk omdat het zo'n betrouwbare hier komen hond is, wat hem op positieve wijze is aangeleerd overigens.

Wij konden in Groenendaal tussen de Hooglanders lopen die daar in het losloopgebied stonden omdat we de honden leerde ze te negeren.
Doordat ze er standaard stonden kon je al vroeg als pup met daarop trainen beginnen.
Net als met paarden op het strand die je vaak tegen kon komen.
Dat is gewoon trainen en dat zou imo altijd op positieve wijze moeten gebeuren.

Daarmee verander je niet wezenlijk de hond maar kun je in bepaalde situaties wel de hond op andere gedachten brengen over iets wat zonder trainen wellicht een andere uitkomst had gehad
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Diana
Posts in topic: 11
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Natuurlijk kun je met opvoeding, training en management een hond met niet zo wenselijke impulsen best verantwoord en veilig voor de omgeving houden, maar daarmee verander je die impulsen niet wezenlijk, je kunt alleen voorkomen dat de hond naar dat instinct handelt en de hond leren dat dat niet is toegestaan.
Mijn honden scheuren geen andere honden uit elkaar, daar hoef ik niets voor op te voeden of te managen, dat zit er helemaal niet in. Honden die dat wel zouden willen of kunnen doen, moet je dus sturen en managen om dat niet te doen. Net zoals ik mijn collies niet hoef op te voeden of te managen om niet te jagen en Amy en Arlo wel.
Dus nee, ik vind niet dat het aan de opvoeding ligt, maar aan de verantwoording die de eigenaar neemt om ongelukken te voorkomen, op welke manier die eigenaar dat dan ook doet: opvoeding, training en management kunnen daarin allemaal een rol spelen. Natuurlijk zijn opvoeding en de begeleiding door de eigenaar wel een factor in hoe een hond zich gedraagt, maar wat er in de basis wel of niet inzit, dat is waar je als eigenaar mee moet werken. En dat is ook waardoor het in een onbewaakt moment toch mis kan gaan.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Deze analyse van twee honden is heel sterk. Hij laat zien waar het mis gaat in de omgang met de eigenaar. De eigenaren wijken terug voor de hond bij begroeten en staan hun mannetje niet als leider. De hond is in de basis helemaal niet agressief maar in combinatie met de falende leiding van de eigenaar en het halfslachtig corrigeren zijn deze honden levensgevaarlijk.

Hij geeft aan dat de eigenaar door halfslachtig op situaties te reageren concurreert met de hond om conflictsituaties op te lossen. De hond wil zelf iets doen als er iemand nadert omdat hij niet zeker is in de basis. Omdat de eigenaar daarop de hond half zeker en halfslachtig gaat corrigeren worden ze een concurrent in het wie gaat dit oplossen en volgens deze trainer fokt dat concurreren de hond dermate op dat hij steeds feller en harder op alles af vliegt wat hem bang of onzeker maakt. De oplossing gaat zijn dat de eigenaar echt de leiding neemt.

Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 5

Bericht door ellen en de birmanen »

ik denk dat je met een hele consequente opvoeding een heel eind komt.
bij een hond is er geen discussie mogelijk, het is of ja of nee.

de fokker van onze eerste hond zei in 1991 "het eerste jaar moet je een ploert zijn voor je hond" daarmee bedoelde hij niet dat je hem moest schoppen slaan of iets dergelijks maar wel dat je duidelijk moest zijn wat de hond wel of niet mocht en je daar aanhouden.

het genetisch pakketje wat de hond heeft meegekregen kan je er niet uithalen, maar je kan er wel voor zorgen dat het niet tot uiting komt.
Plaats reactie