Precies. Dat denk ik dus ook. Een pitbull kan bij de juiste persoon een super veilige lieve tolerante hond zijn. Ga je vanaf dag een met zo'n dier lopen rommelen kwa opvoeding en laat je hem door schade en schande vanalles leren dan ga je al snel naar de genetische basis. Zorg je voor goede sturing leiderschap en begeleiding dan kan je erg ver komen kwa mogelijkheden op sociaal gebied.ellen en de birmanen schreef: 12 mar 2026, 09:18 ik denk dat je met een hele consequente opvoeding een heel eind komt.
bij een hond is er geen discussie mogelijk, het is of ja of nee.
de fokker van onze eerste hond zei in 1991 "het eerste jaar moet je een ploert zijn voor je hond" daarmee bedoelde hij niet dat je hem moest schoppen slaan of iets dergelijks maar wel dat je duidelijk moest zijn wat de hond wel of niet mocht en je daar aanhouden.
het genetisch pakketje wat de hond heeft meegekregen kan je er niet uithalen, maar je kan er wel voor zorgen dat het niet tot uiting komt.
Een pitbull die je leert op jou te bouwen en die fair doch rechtlijnig opgevoed en begeleid wordt gaat misschien wel nooit vechten. Want aan vechten gaat het een en ander vooraf. Uitdagen. Op jezelf aangewezen zijn. Extreem veel vrijheid om de baas en zijn wensen volledig te negeren en ga zo door. Als je doe voorwaarden op orde hebt is de kans op een negatieve spiraal al vele malen kleiner.
Als je een pitbull niet begeleid en hem laat groeien, naar voren laat komen en hem zonder begeleiding met allerlei honden om laat gaan komt er een dag dat de genen getriggerd worden tijdens de puberteit. Er komt een andere reu of teef die gaat pushen. Uitdagen. Krachtmetingen wil met je puberende pitbull. Ga je hem er vanaf trekken als dat uit de hand loopt en tegenhouden en op dat moment pas opvoeden begint de hele discussie met je hond veel te laat. En dan is het een kwestie van wie is het sterkst. Meest vasthoudend en meest in the lead. Dan nog bijsturen en winnen is veel en veel te laat.
Als je je hond meteen had weg kunnen roepen uit de situatie en meteen tussen de twee honden was gaan staan en het over had genomen is de kans dat de trigger komt al vele malen kleiner. En zelfs als je hond aangevallen wordt kan je zelf heel erg veel beïnvloeden.
Een pitbull kan in de basis een heel conflict vermijdende hond zijn. Vechten doen ze vaak omdat ze denken dat het van de baas moet omdat er totale chaos ontstaat bij honden ontmoetingen. Kort houden. Geschreeuw. Geruk aan de riem. Allemaal manieren om je hond juist op te fokken en te stimuleren. Die hond hoort niet meer wat je zegt en voelt alleen de stress en de spanning. En dan gaat hij daarop reageren.
Ik ken mensen die keer op keer een sociale hond hebben. Of dat nu een herder of een pitbull is. En ik ken mensen die elke hond die ze nemen tot een uitvaller weten op te voeden. Zelfs labradors. Mijn tante neemt consequent herders. Werkt er niet mee. Doet er geen enkele training mee en al haar honden zijn lief met alles en iedereen. Of het nu een reu uit werklijnen of een teef uit Bulgarije zijn die tot 6 maanden alleen op een afgelegen verlaten boerderij had gewoond. Zij krijgt ze kat, kind en mens vriendelijk en volledig betrouwbaar. Zonder enige vorm van training.
Haar vriendin heeft altijd een echt lastige Duitse herder. Zenuwachtig. Bijterig. Uitvallen. De laatste is zelfs ingeslapen.
Ik begin steeds meer te geloven dat je als eigenaar heel ver komt tav genen. Je krijgt ze niet weg. En je moet sommige honden kaderen en zorgen dat ze niet getriggerd worden maar je kan zeker ook zaken ver naar de achtergrond begeleiden.