Wat besteed je uit

Alles over het verzorgen van je hond, zoals shampoo's, riemen, halsbanden, badjassen etc
Nanna
Posts in topic: 5

Wat besteed je uit

Bericht door Nanna »

..en wat doe je zelf aan het onderhoud van je hond.

Ik doe alles zelf. Nagels, tanden en vacht. Het eerste verdiend :mrgreen:
Heeft ook als voordeel dat je dingen opvallen. Een bultje, een teek, noem maar op.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Wat besteed je uit

Bericht door Kells »

Helemaal niks.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Voordeel van die tanden is ook dat ik het VAAK kan doen. Is het makkelijkst bijhouden en je hond loopt nooit rond met een vieze bruine rand aan die tanden en kiezen.
Dit is het gebit van Csikasz, die dit jaar negen wordt.

Afbeelding
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Niks. Alleen de rabies vaccinatie, en daarvoor komt een mobiele dierenarts aan huis. Die heeft geen praktijk en is nog enigszins betaalbaar.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

De twee jaarlijkse plukbeurt besteed ik tegenwoordig uit.
De rest doe ik zelf.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Trimmen besteed ik uit.
Ik heb gewoon de skills niet om er een fatsoenlijk model van te maken dus Mahdutje ziet eruit alsof hij door een stel ratten aangevreten of overreden is door een grasmaaier als ik het zelf doe. :schrik:
En omdat de trimmer redelijk goedkoop is en op ±10 minuten lopen zit is het ook gewoon makkelijk, ik combineer het wegbrengen en ophalen gewoon met een uitlaatronde en doe tussendoor de boodschappen of een lange wandeling met Dívka.
En Dívka stuur ik 2x per jaar mee, scheelt weer een ontplofte haarbende in huis. :mrgreen:
Tussendoor doe ik zoveel mogelijk zelf qua wassen, uitblazen, kammen, nagels knippen, nalopen op bultjes en wanneer het verstopte talgklieren zijn (duidelijk zwarte pit) oid verwijder ik ze ook zelf.
Tussendoor de neusbrug, plaskwast en rondom de anus knippen doe ik ook zelf trouwens.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik doe ook alles zelf, ook bij de collies altijd alles zelf gedaan. Ze zijn allebei één keer bij de trimmer geweest om dat ook eens te ervaren, maar als ik het gewoon goed bijhoud, is het voor mij prima zelf te doen. Ik vind het ook niet erg om te doen, lekker een beetje tutten samen.
Aan Amy en Arlo is natuurlijk nauwelijks werk, alleen af en toe wat nagels knippen of de tandjes schoonmaken en soms haal ik er zo'n rubberen borstelhandschoen overheen.
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 2
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Ik besteed niks uit, Oes is een korthaar en dr tanden zijn prachtig ondanks dr rare gebit dus daar hoef ik weinig aan te doen.
Tamara/Bayko
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Alle lichamelijke verzorging van Cody doe ik gewoon zelf. Deed ik bij de border collies ook.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Niks.
Ik hou scar voorlopig nog lang en haar vacht groeit ook en dat gaat prima. Twee keer in de week een kwartiertje en na een ruige wandeling een snelle check dat ze geen bramentak in haar kruios heeft zitten. Klitjes zitten eigenlijk alleen in de 4 oksels dus die heb ik weggeschoren.

Tandjes doe ik ook zelf. Vooral Mira moet je soms even afschrapen maar dan is het ook weg. Zeker als je het vaak doet. Ik doe het bijna dagelijks gewoon even op schoot met mijn duimnagel.

Nagels doe ik ook zelf maar dat is huilen geblazen. Mira vind het echt n doodeng maar goed dat vindt ze bij een ander nog veel enger dus die heeft langere nagels maar niet moeilijk lang.
Scar zal het allemaal jeuken. Dus daar knip ik dan een stukje af. Zal wel niet optimaal zijn maar toe maar.

De dag dat ik iemand 50 piek ga geven om mijn honden te kammen...die dag komt niet.
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik heb uiteraard een volledige trim uitrusting incluis tandsteenkrabbers etc. maar die heb ik voor mijn huidige setters nog nooit nodig gehad. De nagels zijn keurig op lengte en hun gebitten zijn schoon. Het enige wat af en toe moet is een klitje tussen de tenen van Aislinn weghalen en af en toe een klein klitje achter de oren. That's it.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Annets

Bericht door Annets »

James gaat fijn naar de trimster.
Voor die 35,00 ga ik dat niet zelf doen.
Zijn voor voetjes laat ie ook bijna niet doen door mij, en bij de trimster is het zo gedaan.
Nu in de winter heb ik 1 keer zijn kop en binnenkant van oren geschoren, maar eind van de maand gaat ie weer naar de trimster.
Nagels laat ik als het nodig is, bij de dierenarts knippen.
groetjes van Annet en James Hond.
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Mijn nichtje heeft een trimsalon.
Daar gaan de honden naar toe. Vacht en nagels.

De tandjes doe ik zelf. Kodi doe ik ook zelf. Dat is is vooral kammen.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Van Anne knip ik de nagels zelf af en toe. Tanja krijg ik niet voor elkaar, dan heb ik vier armen nodig, die wordt altijd hysterisch als ze ook maar denkt dat ik wat van haar afhaal. Een teek is al een ellende om die eruit te krijgen met een tekentang, dat doe ik meestal met mijn nagels. Dan trek ik weleens wat haren mee, maar ja, dan moet ze maar niet zo staan te draaien als ik er een teek uit wil halen.
Afbeelding

Tanja en Anne
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus gaat naar de trimsalon. Elke 5 maanden een keertje. Al sinds hij pup is. Hij heeft zelfs voor een smous een flinke vacht. Ik zou het misschien best zelf kunnen want hij laat alles goed toe maar ik vond het belangrijk dat hij ook leerde om weggebracht te worden enz

Als er in de buurt een dagopvang of pension was geweest had ik hem daar af en toe gebracht maar dat is er niet dus dan maar paar uurtjes naar de salon
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ze hebben geen specifieke zorgn nodig, simpel wassen kan ik gelukkig wel zelf.
Ik val ook niet op types die veel zorg zouden nodig hebben (hoewel ik stiekem een dwergpoedel wel erg leuk vind).
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

ik doe alles zelf bij de tollers. met Pinkie ga ik naar de dierenarts om haar hubertusklauwtjes te laten knippen. die groeien zo krom dat ik er met de nagelschaar niet bij kan.
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Ik besteed niks uit. Een keertje kammen en wassen kan ik zelf wel, indien nodig eens wat bijknippen. Tandsteen hebben ze niet, dat hoeft dus ook niet weggehaald.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Hier in de buurt loopt een bruine Barbet, ene Bassa. Geweldig leuke hond en ziet er altijd uit om door een ringetje te halen. Duidelijk dat een professional dat doet want eerlijk is eerlijk, dat verschil zie je wel. Kosten op jaarbasis? Vierhonderd euro.
Dat zou ik nou echt zonde van het geld vinden dus ik neem geen Barbet. Zou ‘m zelf kunnen scheren natuurlijk maar dan loop je met zo’n kapper Hap hond.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 13 mar 2026, 10:35 Duidelijk dat een professional dat doet want eerlijk is eerlijk, dat verschil zie je wel.
Meh. Waar zie je dat dan aan? Het is absoluut een kunst hoor, maar wel een kunst die iedereen die dat wil kan leren.
Als ik een trimras zou hebben dan had ik die trimcursus gewoon zelf gedaan en de spullen gekocht. Veel goedkoper en het scheelt je weer afspraken, om het over het trimplezier van de hond niet eens te hebben.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik doe mijn eigen honden ook zelf maar dat zijn net bonsaiboompjes. Dat kun je niet verknippen.
Schaartje, tandenhaakje en nageltang and I am good to go.
Afbeelding
Jay

Bericht door Jay »

Ik besteed de zorg niet uit, wel heeft pippa toen ze net bij mij was gekomen een gebitsreiniging bij de tandarts gehad. Dat houd ik nu zelf bij.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het is ook aandacht. Scarlet borstel ik elke avond even uit. Gewoon op schoot. En dan komt Echo ook. Die wil ook gekamd met haar millimetervachtje. Vindt ze heerlijk!
Sterre
Posts in topic: 2

Bericht door Sterre »

EchoMira schreef: 13 mar 2026, 21:03 Het is ook aandacht. Scarlet borstel ik elke avond even uit. Gewoon op schoot. En dan komt Echo ook. Die wil ook gekamd met haar millimetervachtje. Vindt ze heerlijk!
Wat lief :I:
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik heb eigenlijk nooit iets uit handen gegeven. Kambeurten, wassen ( vrij weinig ) plukken, nagels, alleen de tanden had ik wel meer aan kunnen doen dat was voornamelijk dmv kauwbotten en verse botten.
Kammen/plukken vond ze best lekker wel, gewoon de tijd voor nemen. Mo had een prachtige volle vacht, ondanks sterlisatie heeft ze een mooie gladde zachte fluffy vacht gehad ( tot aan haar coat funck waar ze vacht verloor maar uiteindelijk ook weer vacht terug kreeg ).
Oh en ze werd regelmatig gestofzuigd, eigenlijk omdat ik dan sowieso al ging stofzuigen en ze zich ervoor gooide, rollend op de grond; ik ookkk! massage graag.
Afbeelding

2011-2025
Plaats reactie