De Gezelschapshond
-
EchoMira
- Posts in topic: 7
- Honden: 3
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
De Gezelschapshond
Groep 9.
Het is een rare vergaarbak met exponenten van bijna elke oorsprong. Van Franse bull tot Lhasa Apso naar Chihuahua, Dwergtekkel en Yorkshire terrier.
Het criterium is dat ze klein zijn, niet dat ze excellent gezelschap bieden want dat kunnen heel veel rassen en groepen. Laten we nou maar niet doen alsof het een golden retriever aan gezelschapsgeschiktheid ontbreekt.
Toch heet de groep zo en begrijpen wat er mee bedoeld wordt. "Het hondje waar je een hondje aan hebt maar verder niets mee hoeft."
Voor mij een nieuwe groep. Ik heb nu een Powder puff wat weer een variant van de chinese naakthond is.
En inderdaad, ze wil zo veel mogelijk bij me zijn. Ze kan ook best even een paar uurtjes alleen zijn maar de basis is Bij De Baas Lief Doen.
Ze is heel erg aanhankelijk. Meer nog dan een whippet wat toch al een kleffe klojo is.
Ik heb geen faluw idee of ze typisch voor haar stam is en of andere gezelschapshonden ook zo zijn.
Wat is jullie ervaring? Heb/had/ken je een gezelschapshondje en wat is dat profiel?
Het is een rare vergaarbak met exponenten van bijna elke oorsprong. Van Franse bull tot Lhasa Apso naar Chihuahua, Dwergtekkel en Yorkshire terrier.
Het criterium is dat ze klein zijn, niet dat ze excellent gezelschap bieden want dat kunnen heel veel rassen en groepen. Laten we nou maar niet doen alsof het een golden retriever aan gezelschapsgeschiktheid ontbreekt.
Toch heet de groep zo en begrijpen wat er mee bedoeld wordt. "Het hondje waar je een hondje aan hebt maar verder niets mee hoeft."
Voor mij een nieuwe groep. Ik heb nu een Powder puff wat weer een variant van de chinese naakthond is.
En inderdaad, ze wil zo veel mogelijk bij me zijn. Ze kan ook best even een paar uurtjes alleen zijn maar de basis is Bij De Baas Lief Doen.
Ze is heel erg aanhankelijk. Meer nog dan een whippet wat toch al een kleffe klojo is.
Ik heb geen faluw idee of ze typisch voor haar stam is en of andere gezelschapshonden ook zo zijn.
Wat is jullie ervaring? Heb/had/ken je een gezelschapshondje en wat is dat profiel?
- Kells
- Posts in topic: 2
- Welke: Ierse Setters
Re: De Gezelschapshond
Zelf heb ik nog nooit een gezelschapshond gehad, maar ik heb er zat getrimd. Heel veel Shih Tzu's, Yorkies en wat er voor door moest gaan. Gezellig vond ik ze eigenlijk niet. Wel door en door verwende klierige hondjes. De eerste klant die mij serieus beet was een Yorkie. 
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik denk dat er nauwelijks verschil zit tussen kleine zgn gezelschapshondjes en grote honden. Als je een York opvoeding en lekker veel beweging en een taak geeft als rattenverdelger gaan ze echt niet bijten of etterig doen. Ik ken veel kleine hondjes. Die waarmee gewoon lekker veel.gelopen wordt en die als hond behandeld worden zijn stuk voor stuk precies hetzelfde als een grote hond.Kells schreef: 11 mar 2026, 21:33 Zelf heb ik nog nooit een gezelschapshond gehad, maar ik heb er zat getrimd. Heel veel Shih Tzu's, Yorkies en wat er voor door moest gaan. Gezellig vond ik ze eigenlijk niet. Wel door en door verwende klierige hondjes. De eerste klant die mij serieus beet was een Yorkie.![]()
Volgens mij zijn kleine hondjes vaak mishandelde hondjes die niet gezien worden en die misbruikt worden. Als gezellig bijzaak ding. Wandelen ho maar. Laten zwemmen, spelen en lekker naar het bos ho maar. Als je zo met een herder of airdale terrier omgaat wordt het ook een gefrustreerd secreet.
Bas, Tom en Guus nu waren en zijn stuk voor stuk super normale honden. Super sociaal en gedragen zich net als mijn vorige grote honden. Ik merk helemaal geen verschil maar behandel ze ook precies hetzelfde. Als ik er nu een jachthond bij neem doet die precies dezelfde dingen als Guus. Die 7 kilo is.
- Kells
- Posts in topic: 2
- Welke: Ierse Setters
Ik ben het helemaal met je eens hoor, veel van die kleine hondjes worden aangeschaft voor? Ik kan er geeneens antwoord op geven. Aan de behoeften van de hond wordt totaal niet voldaan, zelfs vaak niet eens over nagedacht en als het beestje overbodig is geworden, dan flikkeren we hem op marktplaats of in het asiel. Ik heb die dingen van dichtbij meegemaakt en het was 1 van de redenen dat ik destijds gestopt ben met honden trimmen.Marc schreef: 11 mar 2026, 21:45Ik denk dat er nauwelijks verschil zit tussen kleine zgn gezelschapshondjes en grote honden. Als je een York opvoeding en lekker veel beweging en een taak geeft als rattenverdelger gaan ze echt niet bijten of etterig doen. Ik ken veel kleine hondjes. Die waarmee gewoon lekker veel.gelopen wordt en die als hond behandeld worden zijn stuk voor stuk precies hetzelfde als een grote hond.Kells schreef: 11 mar 2026, 21:33 Zelf heb ik nog nooit een gezelschapshond gehad, maar ik heb er zat getrimd. Heel veel Shih Tzu's, Yorkies en wat er voor door moest gaan. Gezellig vond ik ze eigenlijk niet. Wel door en door verwende klierige hondjes. De eerste klant die mij serieus beet was een Yorkie.![]()
Volgens mij zijn kleine hondjes vaak mishandelde hondjes die niet gezien worden en die misbruikt worden. Als gezellig bijzaak ding. Wandelen ho maar. Laten zwemmen, spelen en lekker naar het bos ho maar. Als je zo met een herder of airdale terrier omgaat wordt het ook een gefrustreerd secreet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Precies dat ja. Ze worden niet genomen omdat iemand een hond wil. Mensen die een hond willen nemen een Aussie of een labrador. Kleine hondjes worden genomen om hun uiterlijk of om iets te vervangen. Een baby of een aaibehoefte. Iets om voor te zorgen? En dan worden ze totaal niet gezien. Ik vind veel kleine hondjes zielig. Iedereen met een herder of jachthond of andere grote hond die ik tegen kom zegt "zo'n hondje als Guus zou ik wel leuk vinden". En dan denk ik als jij als echt hondenmens een klein hondje neemt krijg je dat ook gewoon. Zeg het ze ook wel eens.
- Loraine
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Hier een Shih Tzu, wat ik qua karakter een ontzettend leuk ras vind maar desondanks komt er geen meer ivm de gezondheid vh ras.
Mahdutje is bijna altijd blij, weet hoe hij zijn schattige 'but I'm a little baaaaby
' blik in kan zetten om weg te komen met ondeugende apenstreken, reteslim maar vooral in dingen in zijn voordeel uit laten draaien.
Cursussen vond hij kut, dan moest hij luisteren en braaf zijn, wat hij perfect deed en nog beter dan alle klasgenoten ook, maar alleen omdat het hem een shitload aan lekkertjes opleverde.
Hij vindt het gewoon veel leuker om gezellig samen op stap te gaan, auto's kijken, koekjes schooieren bij de dierenwinkel, wandelen, boodschappen doen, terrasje pakken, tuincentrum, braderie, met de bus/trein/auto/fiets weg of wat je ook bedenkt is helemaal prima zolang hij gezellig mee mag.
Bonuspunten als er dan mensen beginnen te kirren hoe verschrikkelijk schattig hij is, dan gaat hij heel hard kwispelen en schattig kijken.
Vertel je hem 'nee' dan kijkt hij gewoon of hij er met een omweg alsnog een 'ja' van kan maken.
Hij is bijna altijd in de buurt, ligt liefst tegen je aan of op schoot of een heel klein stukje van je af.
Het concept mand is leuk, maar optioneel en eigenlijk zijn mandjes voor het plebs.
Hij gaat op de bank, op bed, op schoot of ligt in de vensterbank en als je hem dat verbiedt gaat hij eerst zachtjes kreunzeurjengelen, dat gaat steeds luider tot hij overgaat in keffen en uiteindelijk krijsen.
Als je op tijd ingrijpt en consequent blijft kun je dat getetter nog voorkomen maar als hij ook maar de minste twijfel voelt dan gaat hij door tot je hem zijn zin geeft of tot hij omvalt omdat hij doodop is van zijn driftbui.
Kammen is drama geweest totdat ik besloot om de strijd niet meer aan te gaan.
Nu vertel ik hem dat hij gekamd moet worden, dat als hij braaf is hij heel veel koekjes krijgt en zet de koekpot open op de tafel, neem korte pauzes waarin ik hem vertel hoe braaf hij is en wat we nog moeten kammen en op deze manier werkt hij netjes mee.
Zowiezo is 'pick your battles' gewoon een goede insteek met hem.
Waar ik bij Dívka bij wijze van spreken de drill sergeant kan uithangen krijg ik van hem gewoon een hele dikke middelvinger, klapt hij dicht en zie je hem gewoon doodongelukkig worden.
Geef hem een beetje ruimte om na te denken of jouw commando opgevolgd gaat worden, kader dat beetje ruimte af en wees creatief als je van zijn 'nee' een 'ja' wilt maken.
Dat houdt hem happy en maakt de samenwerking een stuk leuker.
Hij is vooral heel makkelijk omdat hij tevreden te houden is met blokjes om en een beetje aanrommelen in en om huis.
Langere wandelingen zijn ook prima, maar heeft hij niet nodig zoals een hond met wat hoger energieniveau dat wel heeft zegmaar.
Oh en zijn super supergoede stabiliteit, áls hij al eens schrikt is hij binnen een seconde of 2 weer hersteld.
Waar Dívka helemaal over de flos kan gaan als je je sleutels per ongeluk laat vallen stapt hij opzij, kijkt en het is klaar.
Mahdutje is bijna altijd blij, weet hoe hij zijn schattige 'but I'm a little baaaaby
Cursussen vond hij kut, dan moest hij luisteren en braaf zijn, wat hij perfect deed en nog beter dan alle klasgenoten ook, maar alleen omdat het hem een shitload aan lekkertjes opleverde.
Hij vindt het gewoon veel leuker om gezellig samen op stap te gaan, auto's kijken, koekjes schooieren bij de dierenwinkel, wandelen, boodschappen doen, terrasje pakken, tuincentrum, braderie, met de bus/trein/auto/fiets weg of wat je ook bedenkt is helemaal prima zolang hij gezellig mee mag.
Bonuspunten als er dan mensen beginnen te kirren hoe verschrikkelijk schattig hij is, dan gaat hij heel hard kwispelen en schattig kijken.
Vertel je hem 'nee' dan kijkt hij gewoon of hij er met een omweg alsnog een 'ja' van kan maken.
Hij is bijna altijd in de buurt, ligt liefst tegen je aan of op schoot of een heel klein stukje van je af.
Het concept mand is leuk, maar optioneel en eigenlijk zijn mandjes voor het plebs.
Hij gaat op de bank, op bed, op schoot of ligt in de vensterbank en als je hem dat verbiedt gaat hij eerst zachtjes kreunzeurjengelen, dat gaat steeds luider tot hij overgaat in keffen en uiteindelijk krijsen.
Als je op tijd ingrijpt en consequent blijft kun je dat getetter nog voorkomen maar als hij ook maar de minste twijfel voelt dan gaat hij door tot je hem zijn zin geeft of tot hij omvalt omdat hij doodop is van zijn driftbui.
Kammen is drama geweest totdat ik besloot om de strijd niet meer aan te gaan.
Nu vertel ik hem dat hij gekamd moet worden, dat als hij braaf is hij heel veel koekjes krijgt en zet de koekpot open op de tafel, neem korte pauzes waarin ik hem vertel hoe braaf hij is en wat we nog moeten kammen en op deze manier werkt hij netjes mee.
Zowiezo is 'pick your battles' gewoon een goede insteek met hem.
Waar ik bij Dívka bij wijze van spreken de drill sergeant kan uithangen krijg ik van hem gewoon een hele dikke middelvinger, klapt hij dicht en zie je hem gewoon doodongelukkig worden.
Geef hem een beetje ruimte om na te denken of jouw commando opgevolgd gaat worden, kader dat beetje ruimte af en wees creatief als je van zijn 'nee' een 'ja' wilt maken.
Dat houdt hem happy en maakt de samenwerking een stuk leuker.
Hij is vooral heel makkelijk omdat hij tevreden te houden is met blokjes om en een beetje aanrommelen in en om huis.
Langere wandelingen zijn ook prima, maar heeft hij niet nodig zoals een hond met wat hoger energieniveau dat wel heeft zegmaar.
Oh en zijn super supergoede stabiliteit, áls hij al eens schrikt is hij binnen een seconde of 2 weer hersteld.
Waar Dívka helemaal over de flos kan gaan als je je sleutels per ongeluk laat vallen stapt hij opzij, kijkt en het is klaar.
Grappige vraag.
Zit er ook wel over na te denken.
Ik kende 2 pekinezen. Allebei die honden zat weinig actie in, liever lui dan moe. Even lopen, plasje doen en weer liefst naar huis om daar weer neer te ploffen. Niet persé knuffelig te noemen, zat ook wel een kop op beide honden.
Maar die schaarde ik wel onder het type gezelschapshond.
Een gemiddelde Chi, zie ik trouwens ook niet echt als gezelschapshond. Tenzij mensen ze zo gaan behandelen. Hier zit er 1 structureel in een kinderwagen.. maar anderen (geloof dat we er hier een stuk of 5 hebben in de buurt) wordt actief mee gelopen, zijn ook opgevoed of omdat ze er veel op uit gaan is hun gedrag misschien ook wel anders dan de honden die als kwetsbaar designersitem worden gezien.
Die Shi tzu's of kruisingen daarop vind ik tegenwoordig wel meevallen, steeds vaker zie ik ze bij mensen die kleine hond willen, maar er wel veel mee ondernemen, wat ook direct voor mijn gevoel weer voor wat stabieler gedrag lijkt te zorgen.
Pomeriaan en kleine kruising varianten daarvan, daarentegen is nieuwe hype hier. Dat zijn dus wel weer de hondjes waarmee getut wordt, en eigenlijk zie ik het ook niet zo voor me dat die gezellig op strand los gegooid worden met die korte dribbelpasjes, met vloed worden ze zo meegezogen zee in, als er een zooi honden druk gaan lopen spelen worden ze omver gewalst..
Dat vind ik dus wel een type hond (die hele kleine dan) die met recht onder gezelschapshond valt.
Waarom een chi dan niet, omdat ik ervaar dat de gemiddelde Chi die gewoon hond kan zijn, prima in staat is om nog steeds te communiceren met lichaamstaal.
Die opgedofte pommetjes niet of nauwelijks, het is net of je naar een speelgoedhondje zit te kijken.
Zit er ook wel over na te denken.
Ik kende 2 pekinezen. Allebei die honden zat weinig actie in, liever lui dan moe. Even lopen, plasje doen en weer liefst naar huis om daar weer neer te ploffen. Niet persé knuffelig te noemen, zat ook wel een kop op beide honden.
Maar die schaarde ik wel onder het type gezelschapshond.
Een gemiddelde Chi, zie ik trouwens ook niet echt als gezelschapshond. Tenzij mensen ze zo gaan behandelen. Hier zit er 1 structureel in een kinderwagen.. maar anderen (geloof dat we er hier een stuk of 5 hebben in de buurt) wordt actief mee gelopen, zijn ook opgevoed of omdat ze er veel op uit gaan is hun gedrag misschien ook wel anders dan de honden die als kwetsbaar designersitem worden gezien.
Die Shi tzu's of kruisingen daarop vind ik tegenwoordig wel meevallen, steeds vaker zie ik ze bij mensen die kleine hond willen, maar er wel veel mee ondernemen, wat ook direct voor mijn gevoel weer voor wat stabieler gedrag lijkt te zorgen.
Pomeriaan en kleine kruising varianten daarvan, daarentegen is nieuwe hype hier. Dat zijn dus wel weer de hondjes waarmee getut wordt, en eigenlijk zie ik het ook niet zo voor me dat die gezellig op strand los gegooid worden met die korte dribbelpasjes, met vloed worden ze zo meegezogen zee in, als er een zooi honden druk gaan lopen spelen worden ze omver gewalst..
Dat vind ik dus wel een type hond (die hele kleine dan) die met recht onder gezelschapshond valt.
Waarom een chi dan niet, omdat ik ervaar dat de gemiddelde Chi die gewoon hond kan zijn, prima in staat is om nog steeds te communiceren met lichaamstaal.
Die opgedofte pommetjes niet of nauwelijks, het is net of je naar een speelgoedhondje zit te kijken.
Met verreweg zowat alle andere groepen moet je wat. Herderen, jagen, waken, voor een slee hollen.
Gezelschapshonden hoeven niks anders dan er gewoon te zijn. Als je verder niks wilt is dat ideaal. Tulijk moeten ze hun beweging hebben maar eigenlijk is het best fijn dat ze daarbuiten helemaal geen behoeftes hebben waaraan voldaan moet worden voor het mooi. Gewoon bij pappa op schoot kusjes geven.
Vroeger had ik er niet heel veel mee op maar als je ouder wordt is het toch best een groep waar je eens in kunt rondsnuiven. Toch een hondje maar geen gedoe.
Ik vind een Biewertje best leuk
Gezelschapshonden hoeven niks anders dan er gewoon te zijn. Als je verder niks wilt is dat ideaal. Tulijk moeten ze hun beweging hebben maar eigenlijk is het best fijn dat ze daarbuiten helemaal geen behoeftes hebben waaraan voldaan moet worden voor het mooi. Gewoon bij pappa op schoot kusjes geven.
Vroeger had ik er niet heel veel mee op maar als je ouder wordt is het toch best een groep waar je eens in kunt rondsnuiven. Toch een hondje maar geen gedoe.
Ik vind een Biewertje best leuk

Maar dat is net de vraag. Waarom zou een biewer ineens een gezelschapshondje zijn en niet de rattenverdelger waar hij eens voor gefokt was? Waar is dat verdwenen volgens jou?Nanna schreef: 12 mar 2026, 11:19 Met verreweg zowat alle andere groepen moet je wat. Herderen, jagen, waken, voor een slee hollen.
Ik vind een Biewertje best leuk![]()
Want ik denk niet dat een Yorkshire Terrier en dus een biewer nu zo'n tuttig hondje is.
Ik heb geen ratten om te verdelgen. Maar als die zich aandienen in de voliere mag de Biewer blij aan de gang hoor. Want zo ben ik dan ook wel weer
Ik heb ook geen schapen om te hoeden maar wel Puli’s..
Ik heb ook geen schapen om te hoeden maar wel Puli’s..

-
Sabine1
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Havanezer
Ik heb een Havanezer en ja die valt in de categorie gezelschapshonden. Ik heb hem opgevoed zoals ik ook mijn Duitse herder en Golden Retrievers heb opgevoed. Bowie wil graag werken (jachttraining en show training en behendigheid). Het leuk is dat hij ook heel knuffelig is.
- Loraine
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
De middenslag Keeshond valt geloof ik niet onder de gezelschapshonden maar ik zie ze eigenlijk zelden met 'werk' oid.
Meestal als ik eender welke kleinere kees tegenkom is het een gezelschapshondje qua functie: naast oma met d'r rollator sjokken bijvoorbeeld of in een buggy rondgereden worden.
Die van mij zou wsl knettergek worden, die moet echt wat meer uitdaging, beweging etc.
Maar tegelijkertijd: geef haar wat kleine taakjes zoals los meelopen en luisteren ipv overal rondsnuffelen, vooruit sturen, ergens op- en af springen ofzo, dingen waarbij ze net wat meer moet nadenken zegmaar en je kunt haar vrij makkelijk tevreden houden.
Zolang je haar ook regelmatig haar lange wandelingen geeft, lekker laat uitrennen en evt gaat speuren ofzo.
Ik noem haar weleens een border collie in mini verpakking qua energielevel.
Haar will to please is echt mijn redding geweest met haar, als daar een Mahdutje in had gezeten qua karakter had ik haar zo bij het Noordbroek over het hek geflikkerd vrees ik.
Meestal als ik eender welke kleinere kees tegenkom is het een gezelschapshondje qua functie: naast oma met d'r rollator sjokken bijvoorbeeld of in een buggy rondgereden worden.
Die van mij zou wsl knettergek worden, die moet echt wat meer uitdaging, beweging etc.
Maar tegelijkertijd: geef haar wat kleine taakjes zoals los meelopen en luisteren ipv overal rondsnuffelen, vooruit sturen, ergens op- en af springen ofzo, dingen waarbij ze net wat meer moet nadenken zegmaar en je kunt haar vrij makkelijk tevreden houden.
Zolang je haar ook regelmatig haar lange wandelingen geeft, lekker laat uitrennen en evt gaat speuren ofzo.
Ik noem haar weleens een border collie in mini verpakking qua energielevel.
Haar will to please is echt mijn redding geweest met haar, als daar een Mahdutje in had gezeten qua karakter had ik haar zo bij het Noordbroek over het hek geflikkerd vrees ik.
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Ik heb 4 franse bullen gehad en die vallen ook onder de gezelschapshonden, ze konden ook weinig anders dan gezellig zijn
Ik vond het een super leuk en lief ras, als ze niet zo'n ellende met gezondheid hadden gehad had ik ze nog steeds gehad/weer genomen.
M'n zusje heeft altijd chinese gehad 2x powder puffs en 4 nakerds, waren heel erg mensgericht maar ook wel beetje onzeker en konden heel slecht alleen zijn maar dat was ook m'n zus haar eigen schuld.
M'n zusje heeft altijd chinese gehad 2x powder puffs en 4 nakerds, waren heel erg mensgericht maar ook wel beetje onzeker en konden heel slecht alleen zijn maar dat was ook m'n zus haar eigen schuld.
- Tamara/Bayko
- Posts in topic: 4
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Tja, die witte opdonder van mij behoort ook tot groep 9. Hij is inderdaad aanhankelijk en ontzettend goed in gezelschap houden maar ik zou niet durven stellen dat je er ' verder niets mee hoeft'. Ook al is hij inmiddels bijna senior, Cody zou echt al heel snel gek worden als je hem veroordeelt tot drie maal daags een blokje om en verder alleen wat bankhangen met de baas. Hij heeft behoefte aan kilometervreten, z'n hersenen mogen laten werken, regelmatig een sport of cursus waarin hij zich fysiek en mentaal kan uitleven. Geef je hem dat niet of onvoldoende dan wordt hij heul vervelend.
Vlinderhondjes zijn intelligente dwergspaniels. Het jachtinstinct en het willen (samen)werken met de baas zit er bij Co duidelijk nog in. Door de uiterlijke kenmerken vinden mensen Cody al heel snel ontzettend schattig, maar de kleine duivel is een wolf in schaapskleren
Hij weet heel goed wat hij wel en niet wil en maakt dat prima duidelijk. Dat vergt van mij soms wat creatief denken om ervoor te zorgen dat we op dezelfde lijn zitten, maar dat stukje eigenzinnigheid en zelf durven nadenken spreekt me juist ook heel erg aan hem aan.
Vlinderhondjes zijn intelligente dwergspaniels. Het jachtinstinct en het willen (samen)werken met de baas zit er bij Co duidelijk nog in. Door de uiterlijke kenmerken vinden mensen Cody al heel snel ontzettend schattig, maar de kleine duivel is een wolf in schaapskleren
-
DexSaarSophie
De twee chiwafwafs van mij behoren tot de categorie. Een is naar mij erg aanhankelijk naar anderen niet en een echt schoothondje eigenlijk te zoet voor mij hoor die had bij een omatje moeten wonen daar zou ze op haar best zijn. De ander Dex is een chihuahua maar niet van gedrag heel sociaal, leergierig mannetje dat nu ouder begint te worden en dus rustiger. Zijn beiden wel heel anders dan Sophie en alle honden waar ik mee ben opgegroeid.
Ik denk dat de term gezelschapshondjes niet helemaal terecht is want ik denk dat elke hond een gezelschapshond kan zijn en dat er niks mee hoeft daar zet ik ook mijn vraagtekens bij. Ok de chihuahuas hoeven niet persee 15km rondes al doen die van mij dat wel graag, het is ook wat ze gewend zijn. Saartje die zit onderweg graag even in de tas nou prima. Dat kan met een ander ras niet zo makkelijk.
Sophietje is trouwens meer schoothond dan Dex en de meest aanhankelijke en ze vind letterlijk alles en iedereen leuk tot irritant aan toe. Dus dat zegt niet zoveel.
Ik denk dat de term gezelschapshondjes niet helemaal terecht is want ik denk dat elke hond een gezelschapshond kan zijn en dat er niks mee hoeft daar zet ik ook mijn vraagtekens bij. Ok de chihuahuas hoeven niet persee 15km rondes al doen die van mij dat wel graag, het is ook wat ze gewend zijn. Saartje die zit onderweg graag even in de tas nou prima. Dat kan met een ander ras niet zo makkelijk.
Sophietje is trouwens meer schoothond dan Dex en de meest aanhankelijke en ze vind letterlijk alles en iedereen leuk tot irritant aan toe. Dus dat zegt niet zoveel.
-
EchoMira
Ik was helemaal niet op zoek naar een nieuwe hond. Ze was eigenlijk voor mijn moeder bedoeld maar ik ben echt dolblij met Scar. Ze is altijd gelukkig, ontzettend grappig in haar maniertjes en neemt geen extra ruimte in. Niet fysiek maar ook niet qua aandacht of moeite. Ze is extreem flexibel want na een decennium in een tuinroedel bijna naadloos overschakelen naar een ander roedel met veel meer gedoe is niet elke hond gegeven. Nul angst of zenuwen, ze blaft niet overdreven veel (alhoewel we het wel leuk vinden om over en weer "wooee" te roepen maar dat is een spelletje en godzijdank niet de hele dag).Marc schreef: 11 mar 2026, 22:00 Ze worden niet genomen omdat iemand een hond wil. Mensen die een hond willen nemen een Aussie of een labrador. Kleine hondjes worden genomen om hun uiterlijk of om iets te vervangen.
Ik wandel best veel. Niet zozeer kilometervreten maar wel 4 keer per dag rennen en spelen.
Mijn honden gaan altijd met me mee dus dan heb je je plekjes waar ze een half uurtje kunnen spelen met renruimte, water en andere mensen.
Dat hebben mijn honden niet echt nodig maar ze vinden het wel heel leuk en ik heb niet echt de behoefte om op het minimum te gaan zitten. Ik vind het zelf ook heerlijk om gewoon tijd te nemen om van de wereld te genieten dus dat komt goed uit.
-
EchoMira
Ja! Yorkies zijn heel erg leuk.Nanna schreef: 12 mar 2026, 11:19 Als je verder niks wilt is dat ideaal. Tulijk moeten ze hun beweging hebben maar eigenlijk is het best fijn dat ze daarbuiten helemaal geen behoeftes hebben waaraan voldaan moet worden voor het mooi. Gewoon bij pappa op schoot kusjes geven.
Ik vind een Biewertje best leuk![]()
Maar dat is toch weer een terrier. Die zijn leuk.
Het zijn klootzakjes maar iedereen is blij met de terrier die hij heeft.
-
EchoMira
Is dat het criterium om een gezelschapshond te zijn? Dat je tuttig bent?Marc schreef: 12 mar 2026, 12:47
Want ik denk niet dat een Yorkshire Terrier en dus een biewer nu zo'n tuttig hondje is.
-
Irma
2 zg gezelschapshondjes gehad, 1 bijna york, ander een x maltheser. Beide heel slimme heel actieve honden, waar je echt wel wat mee kon, Beau de laatste leerde heel snel, (kon niks toen hij hier kwam) af, zit en kom voor, (wilde eens zien of hij snel leerde) enz binnen no time. Mini was volkomen doof, ze kwam op latere leeftijd ook 12 jaar. ze wist precies wat ik bedoelde met gebaren. Had ze schijnbaar in vorig leven heel goed geleerd.
Worden altijd erg onderschat die kleintjes. Beiden wilden niet op schoot enz trouwens waren geen knuffelaars
... Als je het nou over gezelschapshonden hebt, vond ik mijn leo's daarin veel meer passen.
Worden altijd erg onderschat die kleintjes. Beiden wilden niet op schoot enz trouwens waren geen knuffelaars
-
EchoMira
Hoe is dat?blondie schreef: 12 mar 2026, 11:06
Een gemiddelde Chi, zie ik trouwens ook niet echt als gezelschapshond. Tenzij mensen ze zo gaan behandelen.
Ik ga met Echo uit fietsen omdat die bovenop de wandelingen wel wat extra 10.000 stappen kan gebruiken. Scarlet kan dat nooit bijhouden dus moet dan in een mandje op het stuur.
Is dat getrut? Mag hoor. Vraag het me gewoon af.
Snap je niet helemaal, geloof ik niet dat ik het als getrut wegzet in de quote die je aan haalt.EchoMira schreef: 12 mar 2026, 19:09Hoe is dat?blondie schreef: 12 mar 2026, 11:06
Een gemiddelde Chi, zie ik trouwens ook niet echt als gezelschapshond. Tenzij mensen ze zo gaan behandelen.
Ik ga met Echo uit fietsen omdat die bovenop de wandelingen wel wat extra 10.000 stappen kan gebruiken. Scarlet kan dat nooit bijhouden dus moet dan in een mandje op het stuur.
Ik noemde dat wel bij pom achtigen en dat gedribbel.
Heb het idee dat ik in mijn reactie eigenlijk wel genoeg heb benoemd waarom IK op basis van wat in mijn omgeving zichtbaar is het ervaar bij bepaalde honden.
Je quote dus ik reageer, ik ben en blijf van mening dat ik nergens iemand op basis van type hond heb beoordeeld op getrut.
-
EchoMira
blondie schreef: 12 mar 2026, 19:23Snap je niet helemaal, geloof ik niet dat ik het als getrut wegzet in de quote die je aan haalt.EchoMira schreef: 12 mar 2026, 19:09Hoe is dat?blondie schreef: 12 mar 2026, 11:06
Nee, je zet niets weg.
Ik vroeg gewoon om meer van je mening. Leuk voor het topic en ik ben geinteresseerd.
- pioenroos
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
Ik heb een 'maltipoo' op speurles. Ik vind hem wel truttig ogen
Korte pasjes, keurig netjes kapsel en zeer beschaafd sociaalvaardig gedrag.
Ik lach me rot als ik dan nieuwe klanten heb met hun werkhond en mening over dat tuttige hondje. Jij raden wie het natuurtalent is en met zijn dribbelpasje probleemloos lastige sporen uitwerkt
En dan mag hij op de terugweg zijn (mini) konijnenvacht dragen, trots als een pauw 
Ik lach me rot als ik dan nieuwe klanten heb met hun werkhond en mening over dat tuttige hondje. Jij raden wie het natuurtalent is en met zijn dribbelpasje probleemloos lastige sporen uitwerkt
- Tamara/Bayko
- Posts in topic: 4
- Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]
Voor mij gaat dat in ieder geval niet op. Ik kwam juist bij het vlinderhondje uit omdat ik zocht naar een hond met een vergelijkbaar energielevel en sportieve inborst als de border collies die ik gehad heb maar dan in een kleinere verpakking. De combinatie van ouderdieren waar Cody uit komt is door de fokker ook heel bewust vanwege het actieve en sportieve karakter zo gekozen. Cody stelt daarin bepaald niet teleur. Hij is een heerlijk gedreven trainingsmaatje en we kunnen fijn urenlang wandelen. Van samen op de bank chillen houdt hij tegenwoordig ook (had ie de eerste jaren niet genoeg rust voor in z'n kont), maar pas nadat er eerst in z'n mentale en fysieke behoeften voorzien is.Marc schreef: 11 mar 2026, 22:00 Precies dat ja. Ze worden niet genomen omdat iemand een hond wil. Mensen die een hond willen nemen een Aussie of een labrador. Kleine hondjes worden genomen om hun uiterlijk of om iets te vervangen. Een baby of een aaibehoefte. Iets om voor te zorgen? En dan worden ze totaal niet gezien.