Et leg an de opfoeding

Marc
Posts in topic: 33

Re: Et leg an de opfoeding

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 14 mar 2026, 10:49 Een tikje is imo iets anders dan meppen , dat klinkt gelijk weer zo bruut.
Al denk ik niet dat er hier iemand is die er echt op los mept dus geloof ik dat we het over een tik hebben en niet over meppen 😉
En ik gaf de tik weloverwogen en met een hele duidelijke reden. Nee zeggen en duwen gaf discussie. De tik was echt even om te laten zien dat ik het meende. En het was eenmalig en uiterst effectief. Onze schapen hebben de honden ook een kopstoot gegeven en nu gaan ze nooit meer in de wei. Haha.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 18

Bericht door Nanna »

Poosje terug hing Katus grommend over Csikasz heen. Dan krijgt ze dus een mep. Het was meteen glashelder dat dat niet de bedoeling was. En daar gaat het maar om. En ze lijdt er niets van.
Afbeelding
DexSaarSophie
Posts in topic: 8

Bericht door DexSaarSophie »

Tineke schreef: 14 mar 2026, 10:49 Een tikje is imo iets anders dan meppen , dat klinkt gelijk weer zo bruut.
Al denk ik niet dat er hier iemand is die er echt op los mept dus geloof ik dat we het over een tik hebben en niet over meppen 😉
Idd.
Ik noem het ook bewust een tik
Als je de hond echt moet slaan gaat er iets mis.
Als je dat bij een Sophietje doet heb je ook meteen een angstige hond hoor en ik wil toch ook wel graag dat ze me vertrouwd ;)

Maar een ferme tik op het moment dat echt iets heel duidelijk moet zijn daar krijgen ze niks van en hoeft als het goed is maar 1 keer.
DexSaarSophie

Nanna schreef: 14 mar 2026, 11:25 Poosje terug hing Katus grommend over Csikasz heen. Dan krijgt ze dus een mep. Het was meteen glashelder dat dat niet de bedoeling was. En daar gaat het maar om. En ze lijdt er niets van.

Zo'n situatie was hier ook.
Saartje kreeg van mij op der flikker. Komt ineens Sophie die Saartje de les wil lezen. Pets weg wezen.
Als ik het niet gedaan had dan had ze Saartje dus gepakt en dat moet ik gewoon niet hebben.

Saartje was ook wel stout hoor maar ze blijft gewoon van ze af daar wil ik geen enkel misverstand over ;)
Nanna

Bericht door Nanna »

Maar goed, mensen pakken dat altijd graag op als dat je de godganse dag je honden loopt te trappen en te slaan. Toe maar hoor.
Afbeelding
twinkeltje
Posts in topic: 7

Bericht door twinkeltje »

Nanna schreef: 14 mar 2026, 13:39 Maar goed, mensen pakken dat altijd graag op als dat je de godganse dag je honden loopt te trappen en te slaan. Toe maar hoor.
Dat zie ik nergens iemand zeggen toch?
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Smoushond schreef: 13 mar 2026, 08:28
Célie schreef: 12 mar 2026, 15:15
EchoMira schreef: 11 mar 2026, 18:20

Er loopt hier een mevrouw met een staalblauwe labradorkruising.
Dat hangt aan elkaar van angst en irritatie. Die hond valt uit...het horen en zien vergaat je.
Zie ik een meneer lopen met diezelfde hond. Handen in de zak, hond los een paar meter er voor. Niets aan de hand.

Echt het tegenovergestelde gedrag. Het is dat het overduidelijk dezelfde hond is. Als die zwart was geweest had ik het niet geloofd.
Dat is hier in de buurt ook, één hollandse herder, twee jack hussels en een oud duitse (van 3 verschillende eigenaren) bij de vrouwen vliegen ze alles aan en blaffen als mongolen en bij de mannen keurig en rustig dan hoor je ze niet en lopen ze netjes door.
Mijn vriend is veel langer,sterker en heeft een zware stem maar gelukkig valt Bertus bij hem ook uit 😂
Deze vrouwen doen ook heel zenuwachtig daar reageren die honden ook op, denk niet dat het iets te maken heeft met de zwaarte van je stem of lengte. Ik zie het hier bij Oes ook bij m'n zwager gaat ze als een idioot tekeer en blijft tegen hem opspringen en bij m'n schoonzus flikt ze dat niet die zegt 1x hoi Oessssss en daarna nou nu klaar en het is ook over maar ja die komt van een boerderij en heeft zelf 2 paarden dus die heeft denk ik wat meer natuurlijk overwicht.
DexSaarSophie

Nanna schreef: 14 mar 2026, 13:39 Maar goed, mensen pakken dat altijd graag op als dat je de godganse dag je honden loopt te trappen en te slaan. Toe maar hoor.

Dan doen ze dat toch.
Mensen die mij kennen die weten wel beter.
Ik heb 1keer een tikje uitgedeeld.

Verder zijn ze hier abnormaal verwend.
Ik schreeuw nooit naar ze. Heb weinig regels want ik heb echt een hondenhuis. Mogen veel loslopen.

Ik kan me echt niet druk maken over wat mensen denken of verzinnen.

Mensen die echt honden slaan vind ik wel echt erg. Of paarden of wat voor dier dan ook.

Maar dat is toch echt wat anders.

Overigens de chihuahuas heb ik nog nooit ook maar een klein tikje gegeven. Maar daar is ook nooit een situatie geweest wat gevaarlijk kan zijn voor een andere hond. Ik denk dat daar dus iets zit voor mij waar ik duidelijk mijn grens wil aangeven wat ook snel moeten zeg maar. Terwijl ze echt wel stoute dingen doen hoor maar al het andere kant op een andere manier aangepakt.
Laatst gewijzigd door DexSaarSophie op 14 mar 2026, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Tineke
Posts in topic: 21

Bericht door Tineke »

Nanna schreef: 14 mar 2026, 11:25 Poosje terug hing Katus grommend over Csikasz heen. Dan krijgt ze dus een mep. Het was meteen glashelder dat dat niet de bedoeling was. En daar gaat het maar om. En ze lijdt er niets van.
Daar zou ik , als zij enkel grommend haar punt maakt en dus gewoon op hondse wijze communiceert zonder schade , nooit op ingrijpen.
Dat kan de zaken juist op scherp zetten in een roedel , al helemaal met teven.
Zonder schade mogen ze het van mij zelf uitzoeken dat houd de verhoudingen onderling het beste ben ik van mening.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
DexSaarSophie

Zo'n slecht leven

Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

twinkeltje schreef: 14 mar 2026, 13:52
Nee dat zegt ook niemand.
Mensen doen het allemaal op hun eigen manier en je moet gewoon vinden wat bij je hond en bij jou zelf past en wat werkt uiteraard.
Afbeelding

Nanna

Bericht door Nanna »

Tineke schreef: 14 mar 2026, 15:12
Daar zou ik , als zij enkel grommend haar punt maakt en dus gewoon op hondse wijze communiceert zonder schade , nooit op ingrijpen.
Zonder schade mogen ze het van mij zelf uitzoeken dat houd de verhoudingen onderling het beste ben ik van mening.
Het was geen meningsverschil. Puur jaloezie. En Csikasz is de liefde zelf dus dat gaan we gewoon niet doen. Het is al een paar maanden terug hoor. En ze heeft het niet meer gedaan.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Nanna schreef: 14 mar 2026, 15:47
Tineke schreef: 14 mar 2026, 15:12
Het was geen meningsverschil. Puur jaloezie. En Csikasz is de liefde zelf dus dat gaan we gewoon niet doen. Het is al een paar maanden terug hoor. En ze heeft het niet meer gedaan.
Dat is fijn want gedonder in een roedel teven moet je niet hebben.
Afbeelding

Smoushond
Posts in topic: 5

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 14 mar 2026, 08:08
Smoushond schreef: 14 mar 2026, 07:18 Elke hond heeft toch een andere aanpak nodig . Hoe “ hard” je correctie moet zijn dat moet je zelf aftasten. En dan heb ik het over woorden als Nee of Foei . Bij Jip was een zachte Nee voldoende maar bij Bertus moet het echt wat krachtiger en met meer volume anders staat hij gewoon te kwispelen
Dat komt omdat Bertus heeft geleerd dat een zachte nee geen echte nee is maar een misschien of geef het eens een kans.....

Herkenbaar hoor. Ik herken het van Dapper die alles pas serieus nam als je wel erg hard zei dat het niet mocht. Guus idem. Als ik zeg kom dan gaat hij plassen. Of snuffelen. Als ik kom heel hard uitspreek met een nu! erbij komt hij wel.

Dat is puur een kwestie van inconsequent geweest zijn en hem de ruimte laten jouw commando in twijfel te trekken. We zullen nog wel eens horen of het echt moet zeg maar.

Zelfs een handgebaar zonder geluid kan een super strak getraind commando zijn. Dus volume is nooit nodig. Behalve als je je hond geleerd hebt dat het pas menens wordt als je je stem gaat verheffen.
Haha ja dat klopt . Ik moet daar echt beter op gaan letten 😇
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Célie schreef: 14 mar 2026, 14:12
Smoushond schreef: 13 mar 2026, 08:28
Célie schreef: 12 mar 2026, 15:15

Dat is hier in de buurt ook, één hollandse herder, twee jack hussels en een oud duitse (van 3 verschillende eigenaren) bij de vrouwen vliegen ze alles aan en blaffen als mongolen en bij de mannen keurig en rustig dan hoor je ze niet en lopen ze netjes door.
Mijn vriend is veel langer,sterker en heeft een zware stem maar gelukkig valt Bertus bij hem ook uit 😂
Deze vrouwen doen ook heel zenuwachtig daar reageren die honden ook op, denk niet dat het iets te maken heeft met de zwaarte van je stem of lengte. Ik zie het hier bij Oes ook bij m'n zwager gaat ze als een idioot tekeer en blijft tegen hem opspringen en bij m'n schoonzus flikt ze dat niet die zegt 1x hoi Oessssss en daarna nou nu klaar en het is ook over maar ja die komt van een boerderij en heeft zelf 2 paarden dus die heeft denk ik wat meer natuurlijk overwicht.
Ja dat kan ook zeker verschil maken ,zelfs de manier van de riem vast of korter houden ook
Afbeelding
Loraine
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

twinkeltje schreef: 13 mar 2026, 17:00 Ik heb niet alles gelezen , maar ik denk echt wel dat je een hoop kan met opvoeding
Ik heb ook verschillende keren mee gemaakt dat honden als ze van baas veranderen ineens heel ander gedrag hebben
Jup.
Mahdutje zou totaal onhandelbaar zijn, vals en ronduit een monster. :Q:
Stond al een afspraak om hem in te laten slapen want valse honden herplaats je niet.
Hij is daar door de bemiddelaar weggehaald, een weekje gaan logeren bij een gastgezin die aangaf dol op hem te zijn en dat hij zo'n dikke clown was dat ze geregeld in hun broek pisten van het lachen.
Niks geen probleem met bijten, valsheid of wat dan ook.
En toen heb ik hem opgehaald, ik heb het bijterige in mijn handen bij opwinding en overprikkeling omgezet naar afreageren op een knuffel.
Dus corrigeren wanneer hij in mijn handen beet en heel luid 'jaaaaa, goesso! :cheer:' wanneer hij in zijn knuffel ging bijten.
Korte tijd later zag je hem zelf zijn knuffel al zoeken en pakken. :E:
En ja, hij heeft mijn vingers nog steeds regelmatig in zijn bek, om er heel zachtjes op te kluiven.
Dat mag, heeft hij blijkbaar behoefte aan en zolang hij mij geen pijn doet blijf ik het toestaan.
Als hij wel te hard gaat hoef ik alleen maar zachtjes te mopperen dat ik ook gevoel in mijn vingers heb, dan zie je hem kijken met een 'oh sorry' en vervolgens heel zachtjes verder te gaan. :hartjes:

Ja hij is fokking eigenwijs, maar met een beetje ruimte geven en die ruimte afkaderen bleek hij ineens een stuk beter te luisteren.
En wat ik vooral gedaan heb: niet van hem eisen dat hij de hele dag op zijn plaats 'stil liggen, dom kijken' moest maar gewoon lekker laten aanrommelen en hondje zijn.
Wederom met wat bijsturen waar nodig.
En ook niet om 21u de bench in met een dekentje eroverheen alsof het een kanariepietje is en om 7u pas weer los.
Ja, ik heb gebruik gemaakt van de bench als hij weer verschrikkelijk ondeugend was en me 5 stappen voor in het uithalen van rottigheid waardoor ik de hele tijd achter de feiten aanrende. :Q:
Hij met zijn knuffel en een knaag een uurtje (of 2) in de bench, lekker knagen en daarna een dutje doen terwijl ik zat uit te puffen en een plan van aanpak kon bedenken.

Mijn conclusie na de eerste struggles was dat hij vooral heel gefrustreerd was, zijn energie niet goed kwijt had gekund en in zijn speelsheid en opstand zijn tandjes gebruikte.
Die 3 dingen getackled, elkaar beter leren kennen en ik heb er gewoon alweer 8 jaar een gouden hondje aan. :hartjes:
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Sowieso scheelt een hond zijn energie goed kwijt laten raken een slok op een borrel voor bijna alle gedragsproblemen.
Dat kan echt een enorm verschil maken.

Het haalt niet alle problemen weg uiteraard maar het scheelt wel vaak enorm.
Afbeelding

Loraine

Bericht door Loraine »

Mahdutje heeft 1x een serieuze tik gehad, op de avond dat ik hem ophaalde.
Hij beet in mijn 9 dagen daarvoor geopereerde borst en ik reageerde in een reflex.
Het was niet hard maar wel zó goed getimed blijkbaar dat het ook gelijk duidelijk was: afblijven. :zweep:
Hij heeft daarna niet eens meer met een scheef oog naar mijn borsten gekeken.

En als hij erg loopt te drammen oid vertel ik hem dat hij een bippity boppity boop voor zijn bolle bips krijgt als hij niet heel rap ophoudt. :mep:
Nadat hij eens een tikje voor de billen heeft gehad weet hij heel goed wat ik zeg en bindt hij ook in.
Afbeelding
Gonnie
Posts in topic: 1

Bericht door Gonnie »

Nee, maar buiten wel. Mensen denken dat het leven een Disney film is. Als ik een beetje boos ben op de honden, en dan vooral op Anne omdat ze weg blijft en niet mee gaat als ik door loop dan krijg ik geheid commentaar, en Anne hoort het geeneens want die staat nog aan de andere kant van het water zo’n 500 meter verder lekker te graven. Ik stond te wachten op haar en was hardop aan het schelden over Anne. Kreeg me toch een commentaar, dat het een lief hondje was en dergelijke, alsof ze me hoorde. Die was helemaal in trance een muizenholletje aan het uitgraven. Al had ik vlakbij haar staan schelden had ze me nog niet gehoord.
Die man is er nog boos om geloof ik. Een andere kerel zei tegen een andere kerel over mij: dat is een hele rare vrouw. Ik: gelukkig bestaan er ook rare kerels. Hij liep verder kwam een vrouw tegen en begon tegen haar ook. Ik: ik zou het in de krant laten zetten joh. Hij vind het raar dat ik doorloop, maar als ik vlakbij blijf wachten komt ze al helemaal niet.
Nou ga ik haar tegenwoordig maar halen, maar dan moet ze wel aan de lijn want ze loopt evengoed dan weer terug.

Nu heeft ze daar een ander trucje voor, ze luistert de eerste helft van de wandeling heel goed en komt gelijk als ik haar roep, zodra we over de helft heen zijn is ze er weer vandoor en blijft ze weer in een veld of bosje hangen. Bijdehandje.
Laatst gewijzigd door Gonnie op 14 mar 2026, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Tanja en Anne
Loraine

Bericht door Loraine »

Tineke schreef: 14 mar 2026, 17:09 Sowieso scheelt een hond zijn energie goed kwijt laten raken een slok op een borrel voor bijna alle gedragsproblemen.

Het maakt iig dat de hond vaak wat bereikbaarder wordt ipv een bal van opgekropte energie en frustratie.😊
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Loraine schreef: 14 mar 2026, 17:18
Tineke schreef: 14 mar 2026, 17:09 Sowieso scheelt een hond zijn energie goed kwijt laten raken een slok op een borrel voor bijna alle gedragsproblemen.

Het maakt iig dat de hond vaak wat bereikbaarder wordt ipv een bal van opgekropte energie en frustratie.😊
Dat dus Inderdaad.
Afbeelding

EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Tineke schreef: 14 mar 2026, 15:24
Nee dat zegt ook niemand.
Mensen doen het allemaal op hun eigen manier en je moet gewoon vinden wat bij je hond en bij jou zelf past en wat werkt uiteraard.
Het hoeft niet bij mijn honden te passen want een correctie is niet bedoeld om aangenaam aan te komen. Hoe minder het ze past hoe beter.
Ik ben zelf trouwens ook niet iemand die "het past" om tikken uit te delen.

Het gaat mij er om dat ik wel echt kadaverdiscipline wil als ik zeg dat iets niet mag want sommige dingen zijn gevaarlijk of geven overlast en als je echt helemaal nooit fysiek duidelijk maakt wat je er mee bedoelt blijft te theoretisch.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst fysiek gecorrigeerd heb maar als het taboe wordt dan vind ik dat onnodig onduidelijk.

Nee is hier nee en niet "liever niet" en dat zou het wel worden als een fysieke correctie nooit kan plaatsvinden.
Alleen de voordeur uitlopen is gewoon echt verboden. Als ik je daar op betrap moet je hollen want dan pak ik je. Als je nooit een keer hebt laten zien dat je fysiek kunt worden is dat niet helder.
Dus ik vind wel dat elke hond dat nodig heeft.
Heeft niets met opvoedstijl of opvoeden met correcties te maken. Het heeft te maken met overzicht en compleet communiceren. Het is gewoon zo dat ik de lakens uitdeel en dat het kwaadschiks gaat als het niet goedschiks gebeurt.
Komt zo goed als nooit aan de orde maar wat echt nog nooit gebeurt is heeft een hond niet in beeld.
Loraine

Bericht door Loraine »

Ik hanteer het motto 'zo hard als het moet en zo zacht als het kan'.
Wat heel simpel inhoud dat ik het aanpas op de hond.
In geval van een correctie heb ik Dívka al compleet over de tief als ik het puntje van haar vacht aanraak. :O:
Dus als het maar even kan raak ik haar niet aan ter correctie maar hou ik het bij lichaamstaal en stem.
Mahdutje op zijn beurt kan best eens een porretje ofzo krijgen en dan is hij nog niet van zijn stuk gebracht maar weet hij wel dat hij echt te ver is gegaan.
Vanaf dat moment doen we ook even een stapje terug om de basis opnieuw te bevestigen en analyseer ik waar ik de teugels teveel heb laten vieren, hoeveel ik ze terug moet oppakken om niet terug op datzelfde punt te eindigen en al doende, met hier en daar vallen en opstaan, komen we er wel.

Ik ben niet perfect, mijn honden ook niet maar samen hebben we een goede balans gevonden die voor ons allemaal werkt. 😊
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Loraine schreef: 14 mar 2026, 18:37 Ik hanteer het motto 'zo hard als het moet en zo zacht als het kan'.
Wat heel simpel inhoud dat ik het aanpas op de hond.
Werkt prima hoor maar als we het ontleden zit je dan toch te gluren naar je hond. Daar begint de onderhandeling.
Onderhandelen met een kind van 7 doe ik al niet dus waarom dan wel met een dier dat de helft minder slim is?

Ik ben niet perfect
Waar het mijn honden aangaat ben ik wel degelijk perfect en mijn oordeel is onfeilbaar.
Echo is hier de slimste. Dat is een goeie kleuter qua verstandelijke vermogens. Ook qua leeftijd trouwens.
Natuurlijk ben ik dan gewoon alleen maar de baas. Natuurlijk is dat eenrichtingsverkeer als het gaat om bepalen hoe het gedaan gaat worden. :19:
Ik vind het ook oprecht een beetje raar om te doen alsof dieren inbreng zouden moeten hebben.
Ja, onbewust inspraak omdat je ziet wat het met ze doet en je wil dat ze blij zijn. Maar dat is iets anders dan dingen zelf mogen weten. Mijn honden mogen niets zelf weten. Als ze denken dat ze iets zelf weten heb ik dat zo aangeboden. En dat is wel heel vaak. Maar dat is echt iets anders dan zoeken naar "Ga je hier goed op? Vind je dat lekker?"

Het is juist omdat we geen ruis op de lijn hebben over de hierarchie dat alles naadloos loopt en straf dus nooit aan de orde is.
En ik heb net als iedereen hier hondjes die 99,99% van de tijd volstrekt verwend en gezellig rondlopen. Daar gaat het niet over.
Het gaat uberhaupt niet over honden. Het gaat over bazen die het zelf niet trekken om gewoon de baas te zijn. Het is bukken om het bukken omdat je zelf gesocialiseerd bent om een dienaartje te zijn.

Zo. Denk dáár maar een keer over na. :F:
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik sta er hetzelfde in.
Heb nu Guusje te logeren en dat is een dikke verwende aap. Komt immer juichend binnen. Hier wordt ze verwend maar ook aangepakt als dat moet en dat is ze duidelijk niet gewend.
Als baasje haar op komt halen wil ze niet mee. Ze wil hier blijven. Want hier heerst volstrekte duidelijkheid en er zijn consequenties als je je misdraagt.
Sabbel daar maar even op.
Afbeelding
Plaats reactie