Aftikken

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Nanna
Posts in topic: 14

Re: Aftikken

Bericht door Nanna »

Ik heb Panni gekocht en later voor niks weggegeven. Ook nog haar anaalklieroperatie betaald.
Ik snap dat geverdien niet. ‘Ja maar dan kan ik van dat geld weer een cursus volgen met Shilo. Nou. Andere mensen die die cursus volgen betalen dat toch ook gewoon zelf.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 15

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 21:45
Marc schreef: 18 mar 2026, 21:34 Jonge poesjes geef je toch ook weg?
Afbeelding
Haha. Ja toch? Ga je toch ook niet zeggen 100 euro intenten en ontwormen 60 euro. Dan 80 euro kattenvoer. 20 euro schoonmaakmiddelen en voer voor de moederkat en God weet wat erbij gehaald wordt om pup prijzen te verklaren. Je kan toch zelf bepalen wat je voor een pup vraagt?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 18 mar 2026, 21:50 Ik heb Panni gekocht en later voor niks weggegeven. Ook nog haar anaalklieroperatie betaald.
Ik snap dat geverdien niet. ‘Ja maar dan kan ik van dat geld weer een cursus volgen met Shilo. Nou. Andere mensen die die cursus volgen betalen dat toch ook gewoon zelf.
Ja zo ben ik ook. Dat weet je trouwens want ik heb jou twee nachtegalen gegeven waar ik zo 150 euro pst voor kon vragen. Jij had een grote volière en daarom vond ik het leuk dat jij ze nam. Uiteraard gratis met een kop koffie toe haha. Dus je weet dat ik niet uit mijn nek lul en echt zo ben. Besef me nu het pootje van pa. Dus die zou 75 kunnen opbrengen en zoon 150 zeker. Hou je geld en zorg er goed voor vind ik veel prettiger. Net als jij dus.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 14

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 18 mar 2026, 21:53
Nanna schreef: 18 mar 2026, 21:50 Ik heb Panni gekocht en later voor niks weggegeven. Ook nog haar anaalklieroperatie betaald.
Ja zo ben ik ook. Dat weet je trouwens want ik heb jou twee nachtegalen gegeven waar ik zo 150 euro pst voor kon vragen. Jij had een grote volière en daarom vond ik het leuk dat jij ze nam. Uiteraard gratis met een kop koffie toe haha. Dus je weet dat ik niet uit mijn nek lul en echt zo ben. Besef me nu het pootje van pa. Dus die zou 75 kunnen opbrengen en zoon 150 zeker. Hou je geld en zorg er goed voor vind ik veel prettiger. Net als jij dus.
Nou ja, voor het logeren van Guusje vraag ik wel een bijdrage van 15 euro per dag. En dan maak ik dr complete ultrasmerige gebit ook nog schoon dus ze hebben een koopje :LOL:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 13
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Konijnen en kippen geef ik trouwens ook gratis weg.
En eigenlijk wil ik de schapen uit mijn tuin dus ga ik naast mijn perceel pachten dus dan kosten ze nog meer dan hun voer.
Ik zou ze nooit verkopen.

Betekent trouwens niet dat ik tegen dierenhandel ben maar dan moet je jezelf ook gewoon een dierenhandelaar noemen. Dat is echt iets anders dan een liefhebber of zelfs een hobbyfokker.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 18 mar 2026, 21:58
Marc schreef: 18 mar 2026, 21:53
Nou ja, voor het logeren van Guusje vraag ik wel een bijdrage van 15 euro per dag. En dan maak ik dr complete gebit ook nog schoon dus ze hebben een koopje :LOL:
Ik zou voor logeren van honden van niet vrienden ook geld vragen. Puur omdat ik geen zin heb om gebruikt te worden. Hartstikke leuk als je het voor elkaar doet. Maar ik ga niet een extra hond verzorgen en aandacht geven ten kosten van die van mij zonder dat het me wat oplevert. Maar dat vind ik echt iets anders. Als je gratis honden gaat opvangen ben je binnen no time gebruikt. Lekker handig. Honden dump. Geen zin in. Breng maar maar dan wil ik ook iets krijgen voor de zorgen. Logisch want het is werk. En ik geniet niet van andermans honden in huis. Ik help je ermee.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 18 mar 2026, 21:58 Nou ja, voor het logeren van Guusje vraag ik wel een bijdrage van 15 euro per dag.
Ik 20 maar dat is dan voor de meneer die het mogelijk maakt dat ik mijn bedrijf kan runnen.

Ik vind het echt fijn om er niet aan te verdienen. Dat doe ik wel op andere vlakken. Honden zijn voor mij vriendjes en een sociaal netwerk. Geen bron van inkomsten en dat vind ik prima.

Ik kan ook geld verdienen aan filmpjes waarin ik naakt mijn teennagels knip. Doe ik ook niet. Vooral als ik er een domme bek bij trek.
Dat zou ik misplaatst vinden.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Als je een dier gratis weggeeft, dan heb je er ook niets meer over te zeggen, dus met dat argument kan ik niks.
Ik fok niet om uit de kosten te komen of winst te maken, want dan had ik 3 nesten met Kells gefokt en ook 3 met Aislinn. Met Kells fokte ik er twee en met Aislinn helemaal niet. Er waren redenen om wel met haar te fokken, maar voor mij waren er meer redenen om dat niet te doen. Ik wil waar het de toekomst betreft wel graag de touwtjes in handen houden en daarom is Clancy gekomen. Clancy is een soort van ruil, want een pup van haar gaat t.z.t. weer naar de VS. (Die ga ik trouwens niet brengen zolang Mister T. aan de macht is) Voor Clancy zelf heb ik niets betaald, behalve de kosten voor haar vlucht, dierenartskosten, douane, RvB, UBN nummer en EU paspoort. De totale kosten daarvan waren uiteindelijk iets van 1800 euro. De kosten voor veldwedstrijden etc. zijn er natuurlijk wel, maar dat soort zaken reken ik niet mee in de pupprijs. De kans is ook groot dat ik na een eerste nest van Clancy en Finbar nooit meer fok, want het verzorgen van de pups slurpt energie. Ik mag ze 9 tot 15 weken verzorgen en dat is best een hoop werk. Je bent stukken van dagen bezig met poep en pies ruimen, wassen, voerbakken vullen, koffie zetten voor bezoek en daarnaast je eigen huishouden en roedel verzorgen. Ga dan alsjeblieft niet lopen miepen over een pupprijs van rond de 1000 euro. Wat geef je gemiddeld aan een vakantie van twee weken uit? Oh.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Kells

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 18 mar 2026, 22:03
Nanna schreef: 18 mar 2026, 21:58 Nou ja, voor het logeren van Guusje vraag ik wel een bijdrage van 15 euro per dag.
Ik 20 maar dat is dan voor de meneer die het mogelijk maakt dat ik mijn bedrijf kan runnen.

Ik vind het echt fijn om er niet aan te verdienen. Dat doe ik wel op andere vlakken. Honden zijn voor mij vriendjes en een sociaal netwerk. Geen bron van inkomsten en dat vind ik prima.

Ik kan ook geld verdienen aan filmpjes waarin ik naakt mijn teennagels knip. Doe ik ook niet. Vooral als ik er een domme bek bij trek.
Dat zou ik misplaatst vinden.
In juli heb ik de hele maand twee setters erbij. Ik vraag daar helemaal niets voor, maar wil in geval van nood wil ik ook graag dat die ander mij helpt.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 18 mar 2026, 22:06 Als je een dier gratis weggeeft, dan heb je er ook niets meer over te zeggen, dus met dat argument kan ik niks.
Is een gevoelskwestie. Je lijkt je aangevallen te voelen trouwens maar ik geef gewoon mijn persoonlijke mening en hoe ik er naar kijk. Ik zeg nergens dat een ander geen 1000 euro voor een rashond mag vragen volgens mij.

Ik zou het zelf niet doen maar ik zou ook niet fokken. Ik heb sowieso geen zin om pups af te geven. Ook niet om ze groot te brengen als ik ze zelf niet wil en kan houden.

Ik heb gevoelsmatig problemen met het naar de pinautomaat gaan en 2000 euro te pinnen en af te geven en dan een stel eisen mee te krijgen over contact en je moet dit of dat. Als ik wat moet dan wil ik dat iemand een band met me opbouwt. Dan hou ik je graag op de hoogte. Maar als ik een band met iemand heb verwacht ik eigenlijk dat diegene blij is dat er een pup naar mij gaat en dat ik dus niet de hoofdprijs hoef te betalen. Mag je er later ook gratis mee dekken en als je een keer een nest wil met een teef die ik gekregen heb doe ik waarschijnlijk ook niet moeilijk. Zo werkt dat nu eenmaal voor mij.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Marc schreef: 18 mar 2026, 22:14
Kells schreef: 18 mar 2026, 22:06 Als je een dier gratis weggeeft, dan heb je er ook niets meer over te zeggen, dus met dat argument kan ik niks.
Is een gevoelskwestie. Je lijkt je aangevallen te voelen trouwens maar ik geef gewoon mijn persoonlijke mening en hoe ik er naar kijk. Ik zeg nergens dat een ander geen 1000 euro voor een rashond mag vragen volgens mij.

Ik zou het zelf niet doen maar ik zou ook niet fokken. Ik heb sowieso geen zin om pups af te geven. Ook niet om ze groot te brengen als ik ze zelf niet wil en kan houden.

Ik heb gevoelsmatig problemen met het naar de pinautomaat gaan en 2000 euro te pinnen en af te geven en dan een stel eisen mee te krijgen over contact en je moet dit of dat. Als ik wat moet dan wil ik dat iemand een band met me opbouwt. Dan hou ik je graag op de hoogte. Maar als ik een band met iemand heb verwacht ik eigenlijk dat diegene blij is dat er een pup naar mij gaat en dat ik dus niet de hoofdprijs hoef te betalen. Mag je er later ook gratis mee dekken en als je een keer een nest wil met een teef die ik gekregen heb doe ik waarschijnlijk ook niet moeilijk. Zo werkt dat nu eenmaal voor mij.
Ik voel mij niet aangevallen hoor en zeker niet door jou. Ik wilde alleen uitleggen dat fokken niet per se goedkoop is en het ook niet altijd om de omzet gaat. That's all.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het is zeker niet goedkoop. Het is alleen ook geen verdienmodel.
Als mensen antieke postzegels sparen vinden ze ook niet dat ze quitte moeten draaien.

Weet je wat goedkoop is?
Geen hond nemen.
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 18 mar 2026, 22:22
Marc schreef: 18 mar 2026, 22:14

Ik voel mij niet aangevallen hoor en zeker niet door jou. Ik wilde alleen uitleggen dat fokken niet per se goedkoop is en het ook niet altijd om de omzet gaat. That's all.
Gelukkig. Want ik geef alleen aan wat ik zou doen en hoe ik het zie. Ik vind een pup van 1000 euro ook echt niet vallen onder idiote pupprijzen. Daarboven wel overigens maar ook dat is persoonlijk. Heeft ook niks te maken met mijn geld. Ik koop rustig iets van meer dan 1000 euro waar ik achteraf niks aan heb. En daar geef ik niks om. Dus dat ik het niet betalen wil heeft niks te maken met het geld zelf.

Ik vond de prijs van Eva een rashond die zeldzaam was en die ik graag wilde prima. Weet niet meer precies hoeveel ze gekost heeft maar meen iets van 650 euro. Met stamboom en moeder en vader kampioen en goed getest. Ik vond dat een leuke prijs voor een prachtig gezond pupje. Dus ook @Kelperuaantjes staat in de topic voor wat ze zegt. Ik vond dat echt gezien de zorg, betrokkenheid etc een prima prijs. Nooit gevoel gehad dat ik voor veel geld een hondje kreeg. Gewoon een vriendelijke ruil zeg maar. En als ik nu een Ierse setter zou willen vind ik in deze tijd 1000 euro ook echt nog vallen onder de redelijke ruil. Ga je 1500 of zelfs meer vragen heb ik het gevoel dat ik jouw vakantie moet betalen om je hond te krijgen dus dan haak ik af.
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 7

Bericht door Crutz »

Ik fok niet om uit de kosten te komen of winst te maken, want dan had ik 3 nesten met Kells gefokt en ook 3 met Aislinn. Met Kells fokte ik er twee en met Aislinn helemaal niet. Er waren redenen om wel met haar te fokken, maar voor mij waren er meer redenen om dat niet te doen. Ik wil waar het de toekomst betreft wel graag de touwtjes in handen houden en daarom is Clancy gekomen. Clancy is een soort van ruil, want een pup van haar gaat t.z.t. weer naar de VS. (Die ga ik trouwens niet brengen zolang Mister T. aan de macht is) Voor Clancy zelf heb ik niets betaald, behalve de kosten voor haar vlucht, dierenartskosten, douane, RvB, UBN nummer en EU paspoort. De totale kosten daarvan waren uiteindelijk iets van 1800 euro. De kosten voor veldwedstrijden etc. zijn er natuurlijk wel, maar dat soort zaken reken ik niet mee in de pupprijs. De kans is ook groot dat ik na een eerste nest van Clancy en Finbar nooit meer fok, want het verzorgen van de pups slurpt energie. Ik mag ze 9 tot 15 weken verzorgen en dat is best een hoop werk. Je bent stukken van dagen bezig met poep en pies ruimen, wassen, voerbakken vullen, koffie zetten voor bezoek en daarnaast je eigen huishouden en roedel verzorgen. Ga dan alsjeblieft niet lopen miepen over een pupprijs van rond de 1000 euro. Wat geef je gemiddeld aan een vakantie van twee weken uit? Oh.
Op dit moment heb je de pup voor de USA dan zelfs tot 6 maanden. Ik zie dat niet heel snel veranderen helaas
Kells

Bericht door Kells »

Crutz schreef: 19 mar 2026, 06:48
Op dit moment heb je de pup voor de USA dan zelfs tot 6 maanden. Ik zie dat niet heel snel veranderen helaas
Ik had het al gehoord. Komt tijd, komt raad.
Kelperuaantjes
Posts in topic: 5

Bericht door Kelperuaantjes »

Marc schreef: 18 mar 2026, 23:52 Ik vond de prijs van Eva een rashond die zeldzaam was en die ik graag wilde prima. Weet niet meer precies hoeveel ze gekost heeft maar meen iets van 650 euro. Met stamboom en moeder en vader kampioen en goed getest. Ik vond dat een leuke prijs voor een prachtig gezond pupje. Dus ook @Kelperuaantjes staat in de topic voor wat ze zegt. Ik vond dat echt gezien de zorg, betrokkenheid etc een prima prijs. Nooit gevoel gehad dat ik voor veel geld een hondje kreeg. Gewoon een vriendelijke ruil zeg maar.
Ik denk dat het 700 euro was, maar 650 euro zou ook goed kunnen.
Wat ik met jullie het leukste vond in het hele voortraject dat we hebben gehad was allereerst het kenbaar maken van jullie interesse met de motivatie ervan, en daarnaast onze gezamenlijke roadtrip naar Crufts waar we Eva's moeder hebben uitgebracht. De sfeer van de hele reis en het verblijf daar is iets wat me altijd is bijgebleven, mooie herinneringen!
blacky
Posts in topic: 4

Bericht door blacky »

Kelperuaantjes schreef: 18 mar 2026, 21:23
blacky schreef: 18 mar 2026, 20:35
Nanna schreef: 17 mar 2026, 23:14 Ik weiger per definitie om meer dan 1000 euro voor een hond te betalen.
Stel dus dat ik weer een pup nam, dan werd het er weer eentje van mn Hongaarse fokster.
Daar ligt de gemiddelde prijs op 800 euro.
En ja dat kun je niet vergelijken maar het is wel zo.
ik heb mijn pups vorig jaar verkocht voor 1500 euro en ben er bij in geschoten. schrok me de pleuris van het titeren 110 per pup per keer. 1 pup die ik niet kon verkopen 1 pup gehouden. dekking reu gelijk aan verkoopprijs pup. en 4 pups in het nest. Ik was heel blij dat voor de andere 2 toch hele leuke baasjes kwamen dit het bedrag wel wilden betalen. Ik hoef niet rijk te worden van fokken het mag zelfs wat kosten. vind ik heel normaal. Maar ik denk dat door de gestegen dierenarts kosten je bijna niet onder de 1000 kunt komen bij een goed gefokt Nederlands pupje.
110 euro per keer voor titeren?
Bij ons kost dat 45 euro...
je het titeren maar ze rekenden de bloedafname apart.
en groeps concult van 100 euro.
Kells

Bericht door Kells »

blacky schreef: 19 mar 2026, 18:53
blacky schreef: 18 mar 2026, 20:35

ik heb mijn pups vorig jaar verkocht voor 1500 euro en ben er bij in geschoten. schrok me de pleuris van het titeren 110 per pup per keer. 1 pup die ik niet kon verkopen 1 pup gehouden. dekking reu gelijk aan verkoopprijs pup. en 4 pups in het nest. Ik was heel blij dat voor de andere 2 toch hele leuke baasjes kwamen dit het bedrag wel wilden betalen. Ik hoef niet rijk te worden van fokken het mag zelfs wat kosten. vind ik heel normaal. Maar ik denk dat door de gestegen dierenarts kosten je bijna niet onder de 1000 kunt komen bij een goed gefokt Nederlands pupje.
Dat is bezopen! :80:
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 19 mar 2026, 12:51
Marc schreef: 18 mar 2026, 23:52 Ik vond de prijs van Eva een rashond die zeldzaam was en die ik graag wilde prima. Weet niet meer precies hoeveel ze gekost heeft maar meen iets van 650 euro. Met stamboom en moeder en vader kampioen en goed getest. Ik vond dat een leuke prijs voor een prachtig gezond pupje. Dus ook @Kelperuaantjes staat in de topic voor wat ze zegt. Ik vond dat echt gezien de zorg, betrokkenheid etc een prima prijs. Nooit gevoel gehad dat ik voor veel geld een hondje kreeg. Gewoon een vriendelijke ruil zeg maar.
Ik denk dat het 700 euro was, maar 650 euro zou ook goed kunnen.
Wat ik met jullie het leukste vond in het hele voortraject dat we hebben gehad was allereerst het kenbaar maken van jullie interesse met de motivatie ervan, en daarnaast onze gezamenlijke roadtrip naar Crufts waar we Eva's moeder hebben uitgebracht. De sfeer van de hele reis en het verblijf daar is iets wat me altijd is bijgebleven, mooie herinneringen!
Absoluut. Helemaal mee eens. Was bijzonder en super leuk allemaal..
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ook eens. En van de leukste uitjes van mijn leven.
En Eva was zelf om door een ringetje te halen. Fantastische hond.
blacky
Posts in topic: 4

Bericht door blacky »

Kells schreef: 19 mar 2026, 21:16

ja vond ik ook. ga ik dus ook niet weer doen zeker niet daar. Als je dan bedenkt dat bij die zelfde dierenarts een enting 15 euro kost en dat de nieuwe eigenaren bij het eerste bezoek aan hun da er direct een spuit in gejast hebben ondanks mijn goede voorlichting enz. dan vraag ik me af waar ik mee bezig ben.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik vind het een beetje ingewikkeld als we per verplicht testje uit gaan rekenen wat je kunt declareren.

We hebben het volgens mij over het verschil tussen mensen die voelen en mensen die tellen.
Never the twain shall meet.
Kells

Bericht door Kells »

blacky schreef: 19 mar 2026, 21:37
Kells schreef: 19 mar 2026, 21:16

ja vond ik ook. ga ik dus ook niet weer doen zeker niet daar. Als je dan bedenkt dat bij die zelfde dierenarts een enting 15 euro kost en dat de nieuwe eigenaren bij het eerste bezoek aan hun da er direct een spuit in gejast hebben ondanks mijn goede voorlichting enz. dan vraag ik me af waar ik mee bezig ben.
O ja, dat heb ik ook meegemaakt. Pup was bij ons getiterd, ingeënt, opnieuw getiterd en hun dierenarts gooide er ook een enting in terwijl de bestaande enting nog ruim 2 jaar geldig was. Hij was ook gelijk maar even gecastreerd. Ik kwam er achter toen hij bij ons op vakantie kwam en zijn paspoort werd meegegeven. Het was de eerste hond voor die mensen, dus de wat de dierenarts zegt wordt dan gauw een keer aangenomen.
Kells

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 19 mar 2026, 21:49 Ik vind het een beetje ingewikkeld als we per verplicht testje uit gaan rekenen wat je kunt declareren.

We hebben het volgens mij over het verschil tussen mensen die voelen en mensen die tellen.
Never the twain shall meet.
Dat kan ook allebei tegelijk he.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nee, ik vind eigenlijk van niet.
Er is een heel bewust moment waarop je besluit om iets te doen als ervaring en liefhebberij of om er extra geld aan te verdienen. Ik vind het flauw om te doen alsof die tweesprong in jouw hoofd niet bestaat.

Ik was de hele coronazomer met heerlijke puppies bezig. Het was onbetaalbaar.
Als ik daar 3000 euro aan over gehouden had zou ik je niet kunnen vertellen waar dat gebleven is.
Niet alles gaat over geld. En dan stop je met bijhouden wat het kost.
Plaats reactie