Loopsheid etiquette 101

Shiloh
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Loopsheid etiquette 101

Bericht door Shiloh »

Volgens mij is Tez zojuist loops geworden. Haar eerste loopsheid was volgens de fokker in augustus toen ze grofweg 10 maanden oud was. Nu is ze op ruim een week na 1,5 jaar oud.

Ze is mijn eerste teefje en ik heb dus echt 0,0 ervaring met loopsheid. Wat zijn zoal de etiquette rond wat je wel en niet met je loopse teef doet?

Dat ik haar niet meeneem naar een losloop bos lijkt me logisch, maar verder?
Ik wandel meestal met haar in een klein stuk natuur wat direct naast woonwijken ligt. Het is geen officieel losloop gebied, maar zo’n 90% laat de hond daar loslopen. Ik loop daar meestal met haar aan een 15 meter lijn.

Is het acceptabel om daar gewoon met haar te lopen? Of wordt verwacht dat je met een loopse teef aan een korte lijn in de wijk blijft?
Laat je een loopse teef wel of niet interacteren met andere honden? Of waarschuw je bij elke interactie dat ze loops is?

Kortom. Wat is Done en wat is Not done?
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 2

Re: Loopsheid etiquette 101

Bericht door Sterre »

Met mijn loopse teef ging ik inderdaad aan de lijn in de wijk wandelen of een eind fietsen. Ook al omdat het voor jezelf en je hond heel vervelend is een als er een reu achter je aan blijft hobbelen die niet uit zichzelf meer weggaat. Maar ook omdat het voor de reuen eigenaar irritant is omdat hun hond alleen naar de loopse teef wil. Wat logisch is natuurlijk. Dit zal niet voor alle reuen zo zijn maar dat weet je niet van te voren.
ZorroMax
Posts in topic: 1

Bericht door ZorroMax »

Als eigenaar van een complete reu vind ik het altijd fijn als even gemeld wordt dat de hond loops is. Dan grijp ik mijn hond bij zijn kladden en lijn hem even aan. Als ze hoogloops is (vanaf ca. 8-ste dag) dan zou ik niet met haar naar dat bosje gaan want dan wordt het lastig om reuen te vermijden.
Maart
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Loops of niet loops maakt voor mij geen verschil, ik wil nooit andere honden in mijn buurt hebben. Dus ik doe gewoon zoals ik altijd doe.

Sowieso pas ik me ook niet aan aan anderen hun niet-luisterende reuen. Dat is niet de fout van mijn hond :19:
Vroeger op training waren teven 52 weken per jaar loops want elke ongehoorzaamheid of ‘fout’ van een reu was wel met excuus dat er wel een loopse teef in de buurt zal zijn :roll:
Marc

Bericht door Marc »

Met Eva liep ik gewoon waar ik wilde maar wel waar het erg rustig was of op rustige tijden. Want je kan niet meer rekenen op controle vanuit andere eigenaren bij reuen. En op de echte dekrijpe dagen gewoon een klein stukje of smorgens heel vroeg etc. Echt honden vermijden op de vruchtbare dagen vond ik het handigst. Eigenlijk nooit veel gedoe mee gehad in mijn herinnering maar wij woonden toen wel echt buiten. En niet in een straat waar ook andere honden konden zijn bv.
Afbeelding
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Als ze loops zijn ga ik gewoon wandelen, ze gaan zelfs gewoon met mijn hus mee en naar losloopgebied. Alleen op de hoogtij dagen loop ik apart met ze in een aanlijngebied. Ze heeft toch gewoon haar beweging en afleiding nodig.
Nou is het hier niet overdreven druk, ik kan rustige stukken opzoeken.

En inderdaad wat Maart ook schrijft, bij een niet luisterende reu krijg je toch wel de schuld dat ze loops zal zijn. Zondag nog 4 aussie reuen die bovenop haar doken, let wel ze was aangelijnd en allang niet meer loops. Eerste opmerking was dat ze wel loops zou zijn...
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 3

Bericht door ellen en de birmanen »

ligt ook een beetje aan de teef. ik heb 1 teef die zich gelijk als een sloerie gedraagt als ze loops is en haar dochter wil niks van andere honden hebben de eerste week.
ik loop niet in losloopgebied maar wel bij ons in het park maar dan gaat ze aan de lijn. ik waarschuw wel de mensen dat ik een loopse teef heb en probeer zoveel mogelijk andere honden te ontlopen.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik loop ook altijd gewoon in het bos. Niet in losloopgebied. En al er een reu aankomt, meld ik dat ze loops is. Ik denk altijd maar zo: als ik door woonwijken ga lopen, zijn de reuen nog veel meer van slag :)
Kells
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hier laat ik mijn loopse teven gewoon los want de meeste honden die ik tegen kom ken ik wel en bij intacte reuen neem ik even een ander zijstraatje. We gaan in die periodes niet naar andere losloop gebieden waar meer honden lopen die ik niet ken.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Ik heb 3 intacte teven. Ik begin niet aan allerlei moeilijk regels.
We gaan gewoon wandelen.
Inderdaad niet in een druk losloopgebied maar daar kom ik sowieso alleen als het moet.

Heel soms ruikt een reu van 3 kilometer verderop op de dijk iets en die komt dan inderdaad slijmen. Vervelend voor de baas dat die hem moet komen zoeken maar ja, dan moet je daar maar iets mee.

Overigens heb ik zulke honden dan ook regelmatig om mijn huis lopen.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 31 mar 2026, 10:36 Ik heb 3 intacte teven. Ik begin niet aan allerlei moeilijk regels.
We gaan gewoon wandelen.
Inderdaad niet in een druk losloopgebied maar daar kom ik sowieso alleen als het moet.

Heel soms ruikt een reu van 3 kilometer verderop op de dijk iets en die komt dan inderdaad slijmen. Vervelend voor de baas dat die hem moet komen zoeken maar ja, dan moet je daar maar iets mee.

Overigens heb ik zulke honden dan ook regelmatig om mijn huis lopen.
Wij hebben zulke honden ook regelmatig om het huis. Er komt een dag dat de teven van de buren gedekt zijn voor ze er erg in hebben. Beiden intact en beiden regelmatig zonder toezicht achter een hekje van 1 meter.

Guus is gelukkig rete sociaal met honden aan de tuinhek. Die heet ze vrolijk welkom.
Afbeelding
Barkley

Bericht door Barkley »

ik loop met een intacte reu en ik vind het fijn als je niet pas tegen me zegt dat je teef loops is als ze al neus aan neus staan. Dat overkomt me nogal eens dat ik iemand wil passeren, ze me aanhaken voor een praatje en ik opeens een jolig dansende hond aan de lijn heb. En dan "oh, ja, ze is loops, maar hij is gecastreerd toch?"
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Ik loop niet in een echt losloopgebied met een loopse teef.
Gewoon omdat mijn teven dat helemaal niet leuk vonden, al die opgewonden reuen die maar één ding wilden.
Ik ga wel met haar in aanlijngebieden lopen waar ook veel honden loslopen en dan waarschuw ik reu bazen dat mijn hond loops is.
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik loop op rustige plekken en tijdstippen, maar Mila liep en Fayah loopt dan wel gewoon los, want ook als ze loops zijn luisteren ze gewoon en blijven dicht in de buurt. Ik roep ze bij me zodra ik ergens een andere hond zie en dan houden we gewoon afstand.
Op de hoogtijdagen ga ik hier in Spanje niet direct vanuit de poort wandelen, want dan heb ik vervolgens loslopende of ontsnapte reuen aan de poort staan. Dan pakken we dus de auto, die op eigen terrein staat, en rijden naar een rustig wandelgebied, zodat de teven niet alle reuen uit de buurt richting ons huis leiden met hun geurvlaggetjes.
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Ik ga drie weken lang niet met de honden naar het bos als er een loops is. Of ik ga alleen met de hond die niet loops is naar het bos.
Loop meestal een rondje door de wijk, en meld het wel altijd even dat ze loops is, alleen heel soms komt je de bocht om en dan sta je gelijk met je hond vlak voor een reu.
Ik loop dan langs de IJssel hier met de honden, heb ik toch nog een aardige wandeling en het is ook fijn om daar te lopen, je ziet iemand met een hond al van verre aankomen. En de meeste hebben daar de honden aan de lijn. In de wijk kom ik meer honden tegen dan in het bos. Maar goed, in het bos zijn sommige reuen eigenaren erg geïrriteerd als je daar met je loops hond loopt, dus ik loop nu gewoon drie weken langs de Ijsel of ik maak een rondje in de buurt van de flat.
Met onze vorige honden ging ik wel gewoon naar het bos, die hoefde ik echt alleen maar aan de lijn te houden als ze in hun hoogtij dagen waren. En meestal waren ze dat zowat tegelijk dat was best makkelijk want reuen raakten er wel een beetje van in de war, van welke moet ik nu hebben. Moet zeggen vroeger maakten mensen wel minder stennis als je met je loopse honden in het bos liep. Nu krijg je altijd opmerkingen. Zelfs als je in de wijk loopt op een pad loopt waar je de honden mag uitlaten en de drollen mag laten liggen krijg je al commentaar waarom je daar loopt. Nou, omdat mijn honden ook naar buiten moeten, ik kan ze moeilijk op het balkon laten poepen, trouwens dat doen ze geeneens. Dus Ik zal wel naar buiten moeten.
Afbeelding

Tanja en Anne
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik ben opeens zo blij dat hier niks loops wordt😎
Afbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Nog nooit problemen gehad, moest toch lopen. Liepen ook gewoon los. Hoogtijdagen bleven ze op eigen terrein. Ooit 1 x een ienimienie chi, van einde straat, plotseling in de tuin, de meiden vonden het geweldig en hij ook. Gezellig terug gebracht. Was onder de poortdeur gekropen. Misschien tegenwoordig meer gezeik, (alweer een poosje geleden dat ik intacte meiden had) verder nooit reuen achter ons aan.
De reu, die ik had, reageerde alleen op hoogtijdagen, maar was makkelijk. Liep ook niet weg.
Oja en Beau, niet gecastreerd, die bleef snuffelen, liep altijd los ook. Vond het rete interessant al die bepieste grassen, daar bleef het bij. Had geen interesse in welke teef verder dan ook, verdween hij achter mijn benen.... de held.
blondie

Bericht door blondie »

Toen ik intacte teven had eigenlijk zoals Maart en Omega schrijven, ik vermeed contact meestal al wel ook als ze niet loops waren.
In alle jaren eigenlijk maar 1x te maken gehad met een reutje die lak aan zijn baas had vanwege de loopsheid van Bluf toen. Maar toen heb ik even geroepen waar hij was, en heb even gewacht zodat ze aan konden lijnen en ik weg kon vervolgen.

Ze liepen los, alleen bij Jol moest je op bepaald moment opletten die ging wel zelf actief op zoek en dan lijnde we haar dus wel aan :F:

Rustigere tijden lopen, en op overzichtelijke plekken. Strand of duin dus niet in die periodes.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 31 mar 2026, 12:20 Ik ben opeens zo blij dat hier niks loops wordt😎
Ik heb nergens last van. Gewoon 3 gezonde hondjes met alles er op en eraan.
Een gezond lichaam met alle processen die daarbij horen.
Nanna

Bericht door Nanna »

EchoMira schreef: 31 mar 2026, 18:15
Nanna schreef: 31 mar 2026, 12:20 Ik ben opeens zo blij dat hier niks loops wordt😎
Ik heb nergens last van. Gewoon 3 gezonde hondjes met alles er op en eraan.
Een gezond lichaam met alle processen die daarbij horen.
Hier ook drie kerngezonde dames waarvan er eentje dit jaar de 15 aantikt. Zien nooit, als in nooit, een dierenarts. Alledrie slank en fit.
Alleen nooit loops en schijnzwanger. En ook geen enge bmo.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Bedankt voor alle input! Vind het gewoon nuttig te lezen wat anderen doen en prefereren en wel of niet meemaken.

Ik denk dat ik wel met haar gewoon naar dat stukje natuur ga aan de lange lijn. Ik kom daar sowieso al wel op rustigere tijden. En dan maar even zien hoe het gaat.

Zoals ik er zei, heb er totaal geen ervaring mee, dus ook geen flauw idee wat ik kan verwachten van haar, van andere reuen en andere mensen.

Ik heb ook nog steeds niet echt een mening of ik haar intact ga houden of niet. Zoveel mensen zoveel meningen. En er is niet echt een “dit is juist”, waardoor ik het extra lastig vind.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Shiloh schreef: 31 mar 2026, 19:59Ik heb ook nog steeds niet echt een mening of ik haar intact ga houden of niet. Zoveel mensen zoveel meningen. En er is niet echt een “dit is juist”, waardoor ik het extra lastig vind.
Er is geen goed of fout.
Ik doe het zelf niet omdat ik gewoon niet zo van de preventie/angstgestuurde regie ben en juist van de hormonale schommelingen hou maar er is hoegenaamd niets mis met een gecastreerde teef en voor sommige situaties is het ook veiliger.

Als je niet wil fokken is er niets mis met castratie van een teef. Gewoon doen.
Kun je echt niets aan verliezen als je niet al snapt wat er verloren aan gaat en dat is heel weinig.
Ik heb meerdere gecastreerde teven gehad en ze waren allemaal geweldig.

Castratie bij reuen is een ander verhaal want een ander geslacht met andere hormonen.
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Het probleem is dat bij langharige honden de kans op een plofvacht nogal groot is na castratie.
Met hulp van een trimmer wel voor een deel te ondervangen, maar het mooie van de vacht is er wel af.
Dat is tenminste wat ik hier om mij heen wel erg vaak zie gebeuren.
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Dat laatste speelt zeker mee en op zich ben ik van mezelf ook wel het type wat het liefst niet gaat kloten met wat natuurlijk is en heb ik zoiets van zolang ze er geen erge last van heeft, waarom zou ik. Maar bmo is ook wel weer eng. De vacht speelt ook zeker mee.

Ik weet het gewoon nog niet. Sowieso vind ik dat je niet aan hormonen moet kloten voor ze goed en wel volwassen zijn. Dus voor de 2 jaar oud ga ik het sowieso niet doen, dus ik heb nog even om er over na te denken.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maar volwassenheid zelf is toch ook gewoon een hormonale situatie?

Het blijft een verhaaltje verzinnen over waarom ze niet hormonaal of gedragsmatig volwassen mogen zijn.
Plaats reactie