Et leg an de opfoeding

Frootje
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Et leg an de opfoeding

Bericht door Frootje »

blondie schreef: 30 mar 2026, 15:26Dat de honden niets deden geloof ik niet, anders zegt een man niet dat jij je honden niet onder controle hebt.
Oh ik wel hoor. De gemiddelde persoon die ik tegenkom op straat durft ook best te zeggen dat mijn hond niet onder controle is als ze hun hond een keer waarschuwt dat ze geen zin heeft in onstuimig en respectvol gedrag. Ze gebruikt gewoon compleet normale hondentaal en haar waarschuwingen en correcties zijn eerlijk en totaal niet buitensporig. Dat die waarschuwing gewoon hondse communicatie is en dat hun hond degene is die niet onder controle is (losloopt, mijn hond belaagt, irritant en opdringerig is en geen respect heeft voor wat zij aangeeft) hebben ze totaal geen weet van en de interesse om erover te leren ontbreekt volledig. Ik ken deze persoon en de voorgeschiedenis verder niet dus ik zeg niet dat zij het compleet bij het rechte eind zal hebben, en er zijn zat zelfbenoemd experts op gebied van honden die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben maar waar ik nooit bij zou willen trainen omdat ze er eigenlijk weinig kaas van hebben gegeten. Maar ik ben allang het punt voorbij waarop ik geloof dat als een random persoon gilt dat een hond niet onder controle was dat ook het geval is. Feit blijft dat 85% van de mensen helemaal geen idee heeft wat ze eigenlijk zien als het op hondentaal aankomt, dus ik kan ook niet uitgaan van wat zij zeggen. Het blijft ook gewoon lastig te oordelen over een situatie waar je zelf niet bij was wat dat betreft. :F:

Marc schreef: 31 mar 2026, 12:12Als je aangelijnde honden onder controle zouden staan maakt toenadering van twee honden die blaffen natuurlijk ook geen reet uit. Guus aan de riem reageert niet op uitvallende honden. En eigenlijk vind ik dat je ongeacht waar je loopt ook je aangelijnde honden onder controle moet hebben. Ook bij loslopende honden. We gaan pas praten over onschuldig zijn als de loslopende honden op je aangelijnde honden klappen. Dat je je honden zodra ze een loslopende hond zien niet meer onder controle hebt en ze je met kinderwagen en al over de straat trekken heb je ze niet onder controle.
Mijn hond kan ook uitvallende honden negeren. Zij trekt mij niet over straat en blijft gewoon onder controle. Toch maakt het mij én haar zeker wel een reet uit als er andere loslopende honden op mijn hond af komen stormen, onbeschoft en opdringerig gedrag vertonen en totaal niet luisteren naar wat mijn hond aangeeft. Gewoon geen zin in. Dat ze ze gewoon bij zich houden, het moet gewoon mijn probleem helemaal niet hoeven zijn, we vermijden niet voor niets losloopgebieden. Ik vind dat iemand die aangeeft in een aanlijngebied geen honden bij zijn of haar honden te moeten daarin gewoon gelijk heeft, en wat dat betreft maakt het mij inderdaad ook niet uit wie het zegt. Wat is er mis met het hebben en aangeven van grenzen? Naast het feit dat de ander gewoon sowieso fout zit omdat de hond daar niet los mag lopen natuurlijk. :F:

Wat betreft de stelling denk ik dat deze zin gewoon vaak misbruikt wordt. In principe ligt er veel aan de opvoeding, maar het wordt gebruikt als een manier om raseigenschappen te ontkennen. Dat slaat natuurlijk nergens op, natuurlijk heeft een ras dat is gefokt voor een bepaald doeleind ook een bepaalde aanleg. Dat goede opvoeding zou kunnen helpen om het niet tot uiting te laten komen is een ander verhaal. En zelfs dan blijven er bij sommige honden dingen waar je in mijn ogen wel gewoon rekening mee houdt en waar je misschien altijd tot op zekere hoogte ook wel een stukje management gebruikt om gewoon geen risico's te nemen.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 33

Bericht door Marc »

Ik heb er ook de schurft aan als ik ergens sta met Guus en er staat een hond te flippen. Denk dat je me verkeerd begrijpt. Als een loslopende hond maakt dat je in de problemen komt met je aangelijnde zgn onder controle staande hond dan staat je hond dus niet onder controle maar is hij alleen aangelijnd. En als de omgeving meewerkt gaat dat goed. Dat noem ik geen controle.

Irritant is het sowieso als een hond tegen je tekeer gaat en hij is los en ook nog eens vervelend en niet weg te jagen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 31 mar 2026, 12:18
Marc schreef: 31 mar 2026, 12:12
ranetje schreef: 31 mar 2026, 11:47 Je hebt geen extra voorrangsregels nodig als je in aanlijngebied met je kind en je aangelijnde honden (die volgens het verhaal ook onder controle zijn) wandelt.
Een ander heeft dan gewoon de verantwoordelijkheid om zijn eigen (klierende) honden ook gewoon aangelijnd en uit je buurt te houden.
Als je aangelijnde honden onder controle zouden staan maakt toenadering van twee honden die blaffen natuurlijk ook geen reet uit. Guus aan de riem reageert niet op uitvallende honden. En eigenlijk vind ik dat je ongeacht waar je loopt ook je aangelijnde honden onder controle moet hebben. Ook bij loslopende honden. We gaan pas praten over onschuldig zijn als de loslopende honden op je aangelijnde honden klappen. Dat je je honden zodra ze een loslopende hond zien niet meer onder controle hebt en ze je met kinderwagen en al over de straat trekken heb je ze niet onder controle.

Een hond kan ook gewoon netjes naast lopen als er een krijsende teckel op 4 meter afstand staat. Zo niet dan is je controle afhankelijk van je omgeving en dan is die controle er dus niet.
Marc :roll: :x
Is dit echt zo veel anders?
Dat Guus het als vervelend ervaart dat er honden agressief op hem af komen? Ik snap werkelijk niet wat dat er mee te maken heeft. Ik heb hem toch gewoon onder controle? Hij valt niet uit en ik zou met 10 kinderwagens nog steeds controle hebben. Dus wat bedoel je precies?
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Tekeer gaan is sowieso taboe. Thuis al.

Ik vind het echt cruciaal dat een hond zich in zekere mate geremd voelt uit respect voor de baas.
Vanuit die orde kan er best gespeeld en gereld worden maar wel echt met en vanuit mijn toestemming. Heb je die niet dan hou je je gedeisd.

In geen enkele heelal ga je op straat lopen schreeuwen. Ik heb je aan je oor voor je bek weer dicht klapt. Geen denken aan.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 31 mar 2026, 12:58 Nu las ik het wel. Inderdaad hyperdetaillistisch chaotisch geraaskal over "hoe de energie in de lucht veranderde".
Besten mensen, we hebben het over verkeersregels en de honden mogen daar niet los. Einde verhaal. Maak het niet zo achterlijk ingewikkeld.
Maar er zijn altijd mensen die het toch doen. En die dan ook nog eens slecht luisterende honden hebben. Ik zou niet rekenen op een verbod als zijnde een strakke grens. Ik ga van zijn leven niet met een aangelijnde killer pitbull lopen in een honden uitlaat gebied waar honden aan de lijn moeten. Ik weet dat ik er loslopende honden ga tegenkomen. Met zulke honden ga je maar lekker door de stad lopen. Met muilkorf.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 31 mar 2026, 15:27 Tekeer gaan is sowieso taboe. Thuis al.

Ik vind het echt cruciaal dat een hond zich in zekere mate geremd voelt uit respect voor de baas.
Vanuit die orde kan er best gespeeld en gereld worden maar wel echt met en vanuit mijn toestemming. Heb je die niet dan hou je je gedeisd.

In geen enkele heelal ga je op straat lopen schreeuwen. Ik heb je aan je oor voor je bek weer dicht klapt. Geen denken aan.
Ja hier hetzelfde. Guus valt dus nooit meer uit. Mag hij niet. En hij mag alleen contact maken als ik hem toestemming geef en dat doe ik super vaak. En met allerlei honden. Dus hij moet het ermee doen. Gillen aan de riem is een no go. Dat weten ze hier heel goed. Ze mogen het wel voelen maar ze kijken maar boos terug met hun bek dicht.
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 7

Bericht door Crutz »

Marc schreef: 31 mar 2026, 15:28
EchoMira schreef: 31 mar 2026, 12:58 Nu las ik het wel. Inderdaad hyperdetaillistisch chaotisch geraaskal over "hoe de energie in de lucht veranderde".
Besten mensen, we hebben het over verkeersregels en de honden mogen daar niet los. Einde verhaal. Maak het niet zo achterlijk ingewikkeld.
Maar er zijn altijd mensen die het toch doen. En die dan ook nog eens slecht luisterende honden hebben. Ik zou niet rekenen op een verbod als zijnde een strakke grens. Ik ga van zijn leven niet met een aangelijnde killer pitbull lopen in een honden uitlaat gebied waar honden aan de lijn moeten. Ik weet dat ik er loslopende honden ga tegenkomen. Met zulke honden ga je maar lekker door de stad lopen. Met muilkorf.
Maar dat is precies wat ik bedoel. Je loopt ergens waar ze aangelijnd moeten zijn, maar het kan altijd zo zijn dat je om wat voor reden dan ook een loslopende hond treft.
Nu is Leidy wel van het muilkorf advies. Gelukkig.
Maar dat de jonge hond nu de baby/kinderwagen al gaat beschermen (wat z’n natuur is) is niet iets wat je er met de opvoeding uit krijgt. Wel met een muilkorf dat je ellende voorkomt.
Frootje
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Marc schreef: 31 mar 2026, 15:22 Ik heb er ook de schurft aan als ik ergens sta met Guus en er staat een hond te flippen. Denk dat je me verkeerd begrijpt. Als een loslopende hond maakt dat je in de problemen komt met je aangelijnde zgn onder controle staande hond dan staat je hond dus niet onder controle maar is hij alleen aangelijnd. En als de omgeving meewerkt gaat dat goed. Dat noem ik geen controle.

Irritant is het sowieso als een hond tegen je tekeer gaat en hij is los en ook nog eens vervelend en niet weg te jagen.
Oh, ja, ik denk dan ook dat ik je verkeerd begreep. :D

Ik kan overigens wel de kant begrijpen van mensen die hun hond alleen aangelijnd hebben en waarbij de controle weg is als de loslopende hond aankomt hoor, dat heb ik zelf ook lang gehad dus ik zou me hypocriet voelen als ik daar geen begrip voor had. Het begint altijd met een lijn, dat het gecontroleerd blijft verlopen kan soms best een (frusterend) leerproces zijn. :Q: Voor die tijd is een hond inderdaad vaak gewoon aangelijnd. Maar goed. Dan is 'ie in elk geval aangelijnd, dus mij hoor je niet. :engel:

Overigens hoor je mij sowieso bijna niet hoor. Het zijn eigenlijk alleen honden waar we écht last van hebben, of situaties waarin ik gewoon echt niet begrijp waarom je als eigenaar een bepaalde keuze maakt. Laatst een loslopende reactieve hond in het dorpscentrum. Ik zag hem al en was overgestoken om ruimte te geven, maar de hond liep los en kwam alsnog achter Aloy aan stormen om een punt te maken. Gelukkig gewoon een onzekere hond dus ik ben gewoon doorgelopen en Aloy was ook niet echt onder de indruk. Maar dan denk ik wel, waarom. Je hond mag hier helemaal niet eens los, en hij kan duidelijk ook niet los want je hebt geen controle. En los van Aloy (die er verder dus niet zoveel last van had in die situatie), straks is 'ie plat. :dunno: Maar goed, mensen maken soms rare keuzes en ik heb allang geleerd uit te gaan van mijn eigen gezond verstand en niet van dat van een ander. Want dat zou kunnen ontbreken. :engel:
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 18

Bericht door Nanna »

Heb je die foto gezien van Leidy dr hond. In geen enkele wereld is dat een Centraal Aziaat.
Ik schat een kruising Grote Zwitser met Labrador of zo.
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 7

Bericht door Crutz »

Nanna schreef: 31 mar 2026, 16:04 Heb je die foto gezien van Leidy dr hond. In geen enkele wereld is dat een Centraal Aziaat.
Volgens het bijschrift met een FCI boom
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 31 mar 2026, 16:04 Heb je die foto gezien van Leidy dr hond. In geen enkele wereld is dat een Centraal Aziaat.
Jawel hoor. Er zit een stamboom op en er zijn meer honden van dat nest.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 18

Bericht door Nanna »

Wat een onooglijk geval dan.
Afbeelding
Plaats reactie