Overprikkeld?

Fabienne
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Labrador Retrievers

Overprikkeld?

Bericht door Fabienne »

Het lijkt wel een hype in honden land; honden die over prikkeld zijn. Veelal jonge honden die baat hebben aan een 'baan' naast de standaard rondjes wandelen die ze na 3x ook wel is gezien hebben. Deze honden missen die 'baan' en zetten daarmee een heel huishouden op stelten in de vorm van slopen, happen als ' spel' of bij het minste of geringste aanslaan en soms nog erger....
Bench is schijnbaar het toverwoord want van verplicht rust en op gezette tijden er uit mogen wordt het beter🙄, weet niet hoe maar dat schijnt zo.
Is de hond van nu echt zo snel overprikkeld of is het gros onder prikkeld? Worden rassen die behoefte hebben aan een taak echt zo makkelijk verkocht aan mensen die daar echt 0 interesse in hebben en waarbij de hond eigenlijk altijd op de rem staat? Willen mensen te snel een perfecte hond en bij gebrek aan perfect dan maar uren in een kooi onder de noemer 'rust'...

Ik heb toch al een hoop honden gehad en geen van alle waren standaard over prikkeld, hooguit was hun spannings emmer een keertje te vol maar met 5x door de tuin crossen ook weer leeg en dat was het dan. Wel werden al deze honden getraind en hadden (en hebben) ze daar ook een uitlaatklep in.
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: Over prikkeld?

Bericht door EchoMira »

Och, een hond die heel druk is wil je meestal iets laten weten en dat gaat heel vaak over wat hij zelf liever wel of niet wil.
Het is niet verkeerd als een hond zich beweeglijk maakt.

Ik vind dat het als baas mijn verantwoordelijkheid is om voor de honden een leven te regelen waarin ze zich druk maken over de juiste dingen.
En daarom kies ik makkelijke hondjes.
De pit bull, de husky/podenco en de plietsiehond heb ik al gehad.
Laat mij nou lekker paaseitjes zoeken met mijn yorkie.

Scarlett gaat blaffen op de tuintafel en dan moet ik haar roepen. En dan rent ze weer terug.
3 keer en dan wil ze weer naar de mand. En niet elke dag.
Josefien
Posts in topic: 1
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Your dog reflects you. Ben geen Cesarmillan-adept, maar hier had hij een goed punt.
Eigenaren die spreken over overprikkeling van hun hond. Het zegt mij genoeg. Neurotische eigenaar, dat zijn weerslag heeft op de hond.

Hier heb ik een aantal dagdelen een hond over de vloer, die door eigenaren als dusdanig is geettikeerd.
Ik vind hem fantastisch, als hij lekker zijn energie kwijt kan, is het zo'n doetje. Maar ja, eigenaren hebben daar geen oog voor, druk bezet leven, en vinden hem lastig. Ze zien alleen het negatieve in hem, terwijl ze niet de moeite nemen om zich te verdiepen in hem. En ja, dan is dat overprikkeld.

In plaats van naar zichzelf te kijken, leggen ze het bij de hond neer.
Projectie pur sang, die hype mbt overprikkeling.

Een hond kiezen op uiterlijk, maar niet verantwoordelijk willen zijn voor zijn instincten, intrinsieke karakter. Zo schijnt dat tegenwoordig te gaan, en dan bedenken we daar vervolgens een label bij
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Fabienne schreef: 12 apr 2026, 23:02 Het lijkt wel een hype in honden land; honden die over prikkeld zijn. Veelal jonge honden die baat hebben aan een 'baan' naast de standaard rondjes wandelen die ze na 3x ook wel is gezien hebben. Deze honden missen die 'baan' en zetten daarmee een heel huishouden op stelten in de vorm van slopen, happen als ' spel' of bij het minste of geringste aanslaan en soms nog erger....
Bench is schijnbaar het toverwoord want van verplicht rust en op gezette tijden er uit mogen wordt het beter🙄, weet niet hoe maar dat schijnt zo.
Is de hond van nu echt zo snel overprikkeld of is het gros onder prikkeld? Worden rassen die behoefte hebben aan een taak echt zo makkelijk verkocht aan mensen die daar echt 0 interesse in hebben en waarbij de hond eigenlijk altijd op de rem staat? Willen mensen te snel een perfecte hond en bij gebrek aan perfect dan maar uren in een kooi onder de noemer 'rust'...

Ik heb toch al een hoop honden gehad en geen van alle waren standaard over prikkeld, hooguit was hun spannings emmer een keertje te vol maar met 5x door de tuin crossen ook weer leeg en dat was het dan. Wel werden al deze honden getraind en hadden (en hebben) ze daar ook een uitlaatklep in.
Mijn ervaring is dat die honden juist te veel te doen krijgen en geen tijd hebben om het te verwerken en daardoor overprikkeld zijn
Marc

Bericht door Marc »

De huidige maatschappij en manier van honden houden is sowieso eigenlijk een beetje ongepast. We nemen een hond en die moet netjes aan de riem lopen. Duizend prikkels leren verdragen. Van verkeer tot Intratuin. Van kinderen tot andere honden. Vervolgens vinden we dat de hond al zijn natuurlijk gedrag moet vergeten. Hij mag niets kapot maken. Moet alleen kunnen zijn. Mag niemand laten weten dat hij iets niet wil en moet willoos en vol overgave doen wat een willekeurige mens van hem verlangt.

Dat is genoeg om helemaal gek van te worden lijkt mij. En het stuk dat een hond echt nodig heeft wordt ook nog vaak vergeten. Lekker veel lopen en ontspannen bv. Nee dat wordt afgekocht met een half uur ballen gooien of fietsen want daar wordt een hond "moe" van en dus rustiger.

Ik vind het gros van de honden bijzonder knap kwa aanpassingen. Alleen die bench al. Alsof je hond een papegaai is die je regelmatig los kan laten in huis maar ook weg kan sperren en negeren.

Alles maakt dat ik vind dat elk wangedrag van een hond eigenlijk een resultaat is van ons eigen wangedrag richting honden. Als je je hond een kalm en actief buitenleven geeft en hem rustig benadert en niet overvraagd is er eigenlijk nooit een probleem.

Je mag pas spreken van probleemgedrag als je eerst zelf aan de randvoorwaarden gaat voldoen waarin die hond kan functioneren met goed fatsoen.
Afbeelding
Nanna

Re: Overprikkeld?

Bericht door Nanna »

Veel mensen schaffen zich ook een hond van een plaatje aan. En vaak zijn dat rassen die VEEL nodig hebben.
Waarbij je aan hun behoefte aan dingen ondernemen en beweging moet tegemoetkomen.
En das prima, als je dat dan ook maar doet.

Mijn honden zijn nooit overprikkeld maar die zijn dan ook als het er op aan komt luier dan ik😂
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 13 apr 2026, 11:08 Veel mensen schaffen zich ook een hond van een plaatje aan. En vaak zijn dat rassen die VEEL nodig hebben.
Hey Martijn!
Hey.
Wij nemen ook een hond.
Geen denken aan.
Wel! We hebben een pup gereserveerd. Een australian shepherd. Beige met blauw en zwart.
Gefeliciteerd.
Dank je! Zinin!!!
Gaat vanzelf over.
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Marc schreef: 13 apr 2026, 09:07 De huidige maatschappij en manier van honden houden is sowieso eigenlijk een beetje ongepast. We nemen een hond en die moet netjes aan de riem lopen. Duizend prikkels leren verdragen. Van verkeer tot Intratuin. Van kinderen tot andere honden. Vervolgens vinden we dat de hond al zijn natuurlijk gedrag moet vergeten. Hij mag niets kapot maken. Moet alleen kunnen zijn. Mag niemand laten weten dat hij iets niet wil en moet willoos en vol overgave doen wat een willekeurige mens van hem verlangt.

Dat is genoeg om helemaal gek van te worden lijkt mij. En het stuk dat een hond echt nodig heeft wordt ook nog vaak vergeten. Lekker veel lopen en ontspannen bv. Nee dat wordt afgekocht met een half uur ballen gooien of fietsen want daar wordt een hond "moe" van en dus rustiger.

Ik vind het gros van de honden bijzonder knap kwa aanpassingen. Alleen die bench al. Alsof je hond een papegaai is die je regelmatig los kan laten in huis maar ook weg kan sperren en negeren.

Alles maakt dat ik vind dat elk wangedrag van een hond eigenlijk een resultaat is van ons eigen wangedrag richting honden. Als je je hond een kalm en actief buitenleven geeft en hem rustig benadert en niet overvraagd is er eigenlijk nooit een probleem.

Je mag pas spreken van probleemgedrag als je eerst zelf aan de randvoorwaarden gaat voldoen waarin die hond kan functioneren met goed fatsoen.
100% mee eens :ok:

En dat afgepaste gedoe in de bench vind ik echt vreselijk. En ja ik weet dat het voor sommige honden een veilige plek is. Maar dat wordt een kennel voor een hond met kennelsyndroom ook. Dat maakt het nog niet goed.

En dan heb ik het niet over een open bench uiteraard.
AfbeeldingAfbeelding
Tineke
Posts in topic: 2

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 13 apr 2026, 09:07 De huidige maatschappij en manier van honden houden is sowieso eigenlijk een beetje ongepast. We nemen een hond en die moet netjes aan de riem lopen. Duizend prikkels leren verdragen. Van verkeer tot Intratuin. Van kinderen tot andere honden. Vervolgens vinden we dat de hond al zijn natuurlijk gedrag moet vergeten. Hij mag niets kapot maken. Moet alleen kunnen zijn. Mag niemand laten weten dat hij iets niet wil en moet willoos en vol overgave doen wat een willekeurige mens van hem verlangt.

Helemaal mee eens.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Fabienne

Bericht door Fabienne »

Ik vindt het inderdaad ronduit schandalig dat zulke honden die aan alle kanten 'roepen ' dat ze andere behoeftes hebben extra in de bench weggestopt worden. Dat heeft toch helemaal niks te maken met kijken en mee waaien met je hond?
Nou is een jonge honden leeftijd lastig hoor ( heb het niet over kleine pups) maar juist dat is de leeftijd waarbij samen iets ondernemen en er energie in stoppen dat puber brein en hormonen enorm kan helpen.
In dit geval gaat het om labradors, een immens populair ras want makkelijk....maar dat makkelijk wordt soms een beetje te letterlijk genomen en als het minder makkelijk gaat hebben we gelukkig nog een kooi😶.
Fabienne

Bericht door Fabienne »

Crutz schreef: 13 apr 2026, 08:39
Fabienne schreef: 12 apr 2026, 23:02 Het lijkt wel een hype in honden land; honden die over prikkeld zijn. Veelal jonge honden die baat hebben aan een 'baan' naast de standaard rondjes wandelen die ze na 3x ook wel is gezien hebben. Deze honden missen die 'baan' en zetten daarmee een heel huishouden op stelten in de vorm van slopen, happen als ' spel' of bij het minste of geringste aanslaan en soms nog erger....

Mijn ervaring is dat die honden juist te veel te doen krijgen en geen tijd hebben om het te verwerken en daardoor overprikkeld zijn
Er is natuurlijk een tussenweg maar ik denk dat het gros van hier prima weet wat voor type mensen met deze problemen op de proppen komen; jonge hond, druk gezin, eeuwig aan het werk en standaard tijdgebrek. Die hele hond mag al blij zijn dat er 3x per dag gewandeld wordt en verder vooral binnen de lijntjes blijven. Training hoeft niet want dat kunnen ze zogenaamd zelf wel (luisteren ho maar!) en uiteindelijk is de hond het kind van de rekening. Vindt dit toch ook wel een vorm van verwaarlozing....
Marc

Bericht door Marc »

Het is ook een vorm van verwaarlozen en een zgn werkhond functioneert nog steeds helemaal prima onder de randvoorwaarden van een goed hondenleven. Als ik morgen een werklijn Mechelse herder haal en die een maatje geef in de vorm van een actieve hond, hem lekker veel buiten laat waken en zijn ding doen en er heerlijke lange losloopwandelingen mee doe gaat het al prima. Lekker overal mee naartoe nemen en in de avond lekker samen op de bank. Wedden dat ik er geen problemen mee krijg. De meeste werkhonden zitten in kennels. Zijn afgesloten van de roedel en het gezin. Wonen permanent buiten in een hok en dus hebben ze heel erg hard hun werk nodig en de trainingen. Maar een zeer rijk hondenleven voldoet ook prima. Dan is het helemaal niet nodig om er drie keer in de week twee uur mee te trainen. Want wat is dat nou helemaal op 7 x 24 uur? Werkhonden zonder pardon hele dagen in kennels houden maakt ze gek. En werkhonden als bijzaak in een gezin idem. Maar een werkhond bij een hondenliefhebber die lekker actief is en de hond overal bij betrekt en zorgt dat de hond aan zijn beweging en mentale stimulatie komt prima.

Toen wij Eva kregen bleek die een enorme drive te hebben. Echt een te gekke hond. Zei je lig dan trok ze haar poten in en klapte tegen de grond. De snelste lig die ik ooit een hond heb zien doen. Ze was een junk voor commando s en hoefde helemaal geen beloning. Het commando krijgen en de aandacht was al beloning genoeg. Ze speelde als een idioot met de andere honden. Rende dagelijks heel veel vrij rond en was altijd bij ons. Ze was een super super in balans zijnde fantastische hond. Ik heb nooit een lievere makkelijkere hond gehad in de omgang. Wel was ze super eenkennig maar dat staat volledig los van de enorme stabiliteit binnen de roedel. Geen enkel probleem mee. Of we nu wel of niet een training deden. Eigenlijk raakte ze uit balans van trainen. Te druk. Teveel energie in de drive en vaker out of control. Dus bijten etc. Later toen er niet meer getraind werd was ze weer een fantastische hond in de omgang. Toch was het ook een echte werkhond.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Het is trouwens een hardnekkig misverstand dat overprikkeling om rust vraagt.

Het is als je het echt over overprikkeling hebt veel zinniger om te verduidelijken en te begrenzen door bijvoorbeeld een heel rustig wandelingetje te maken waarbij je de hond de tijd geeft te aarden. Daar bereik je meer mee dan met een bench. Een bench begrenst en verduidelijkt ook maar daarmee leer je je hond niet om in contact om te gaan met een drukke kop en dat is juist belangrijk.
Nogmaals, oefen je toonladders met je hond. Neem hem mee door de pieken en dalen.
Spelen kan keihard raggen zijn maar het kan ook half doezelend een vingerspelletjes met een loom pootje zijn.

Er is echt niet meteen iets mis met lekker met een kluif je mand in maar je leert je hond er niets mee dus dan kom je in een spiraal van je hond tot ijdele hoogten opnaaien en hem dan (voor de hond) abrupt wegsluiten. Dat is weinig harmonieus.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 13 apr 2026, 19:56 Het is trouwens een hardnekkig misverstand dat overprikkeling om rust vraagt.

Het is als je het echt over overprikkeling hebt veel zinniger om te verduidelijken en te begrenzen door bijvoorbeeld een heel rustig wandelingetje te maken waarbij je de hond de tijd geeft te aarden. Daar bereik je meer mee dan met een bench. Een bench begrenst en verduidelijkt ook maar daarmee leer je je hond niet om in contact om te gaan met een drukke kop en dat is juist belangrijk.
Nogmaals, oefen je toonladders met je hond. Neem hem mee door de pieken en dalen.
Spelen kan keihard raggen zijn maar het kan ook half doezelend een vingerspelletjes met een loom pootje zijn.

Er is echt niet meteen iets mis met lekker met een kluif je mand in maar je leert je hond er niets mee dus dan kom je in een spiraal van je hond tot ijdele hoogten opnaaien en hem dan (voor de hond) abrupt wegsluiten. Dat is weinig harmonieus.
Maar dat is wel de hele gedachtegang achter de zgn werkhonden. Wegsperren in de kennel thuis, auto kennel op de hondensport en anders aan de paal bij ipo en knpv. Constant afstand nemen en isoleren en dan weer opdraaien tot extreme hoogte voor topprestaties. En daar heb ik een enorme afkeer tegen. Want door het wegsperren en opsluiten negeer je de daadwerkelijke toestand van je hond. Samenleven doe je niet. Die hond gaat constant van alles naar niets en een balans is ver te zoeken. Al doe sportmensen hebben benches in de auto. Benches en kennels thuis en zelden is een sport hond ook een volwaardige hond in het gezin.
Zou je dat wel doen met de zgn sporthonden dan heb je er een kluif aan maar op termijn een veel meer in balans zijnde hond die niet meer in isolement hoeft en geen idee heeft hoe hij zichzelf in de hand kan houden.

Ik heb zelf niks met honden die in sport zgn krijgen waar ze voor gefokt zijn. Aanhangwagens met hijgende Mechelaars erin die hysterisch blaffen en krabben aan de vloerplaten. Ik vind dat zielig. Of bordercollies die mogen werken maar wel 75,% van de tijd op de club in een stapel benches staan achteraf met doeken erover. Waarom kan je hond niet gewoon naast je tot rust komen? Lekker even tussen de rondjes drijven of dakwerken door een stukje wandelen los en lekker even zwemmen of knuffelen met de baas. Als je hond dat kan is je hond in balans. Kan je hond dat niet dan doe je iets verkeerd en dan vind ik je hond zielig. En iedereen die op een club komt doet gewoon wat de rest doet. Onder het mom van rust geven. Ik vind een schor krijsende Mechelaar in een aanhanger niet een toonbeeld van rust. En ook niet gelukkig. Ook al mag hij dan in het weekend uit de kennel om te doen "waar hij voor gefokt is". Nou wauw....
Laatst gewijzigd door Marc op 13 apr 2026, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

De meeste zijn idd zo, de gedachte dat ze beter presteren als ze afgezonderd zitten & vooral niets anders mogen kennen dan kennel - bench - veld.

Nou, Runar is nog steeds 1 van de beste presterende igp mechels geweest en op WK’s sliep hij gewoon mee op hotel, zat mee in de tribune, ging mee op restaurant,..

Een autokennel heb ik overigens wel nog steeds & zie ik ook wel het nut van in. Het laat net even gemakkelijker de deuren openstaan.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 13 apr 2026, 20:17 De meeste zijn idd zo, de gedachte dat ze beter presteren als ze afgezonderd zitten & vooral niets anders mogen kennen dan kennel - bench - veld.

Nou, Runar is nog steeds 1 van de beste presterende igp mechels geweest en op WK’s sliep hij gewoon mee op hotel, zat mee in de tribune, ging mee op restaurant,..

Een autokennel heb ik overigens wel nog steeds & zie ik ook wel het nut van in. Het laat net even gemakkelijker de deuren openstaan.
Ik snap dat het handig is en een kennel of bench in de auto idem. Maar het is hoe je ermee omgaat. Ik loop elke zondag met Guus langs een herder trainveld. Is hier in het bos. 1 herder werkt. 3 aan de paal. 6 gillend in schuddende aanhangers. Dat is zielig. Als jij je hond in een aanhanger doet tussendoor is dat echt anders. Hij woont daar niet in als jij op pad bent en thuis zit hij ook gewoon bij jou in de woonkamer.

Het isoleren na werk heb ik zo'n hekel aan.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 13 apr 2026, 20:13 Ik heb zelf niks met honden die in sport zgn krijgen waar ze voor gefokt zijn. Aanhangwagens met hijgende Mechelaars erin die hysterisch blaffen en krabben aan de vloerplaten. Ik vind dat zielig. Of bordercollies die mogen werken maar wel 75,% van de tijd op de club in een stapel benches staan achteraf met doeken erover.
Dat is niet waar ze voor gefokt zijn.

Laten we wel zijn, een border collie is gefokt om lekker mee te werken op de boerderij en als de baas binnen is zelf de hooiberg op te zoeken om daar te wachten tot de baas weer aan de slag gaat.
Dat is ook wegsluiten maar helemaal niet op de beperkende manier die nu aan de hand is.

Verkeer en het bijbehorende veiligheidsrisico is er pas ongeveer 80 jaar. Toen bestonden border collies in hun huidige vorm al 300 jaar en daarvoor waren er ook al eeuwen dergelijke types.
Dus nee, border collies zijn niet gefokt om uit een bench te halen en gillende behendigheid te lopen.

Hetzelfde gaat op voor mechelaars en duitse herders.
Mensen die zeggen dat ze daarvoor gefokt zijn snappen niet wat voor hond ze hebben.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 13 apr 2026, 20:23
Ik heb er al een hekel aan om het werk te noemen.
Daar neem je al afscheid van hoe de hond het beleeft.
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Marc schreef: 13 apr 2026, 20:23
Maart schreef: 13 apr 2026, 20:17 De meeste zijn idd zo, de gedachte dat ze beter presteren als ze afgezonderd zitten & vooral niets anders mogen kennen dan kennel - bench - veld.

Ik snap dat het handig is en een kennel of bench in de auto idem. Maar het is hoe je ermee omgaat. Ik loop elke zondag met Guus langs een herder trainveld. Is hier in het bos. 1 herder werkt. 3 aan de paal. 6 gillend in schuddende aanhangers. Dat is zielig. Als jij je hond in een aanhanger doet tussendoor is dat echt anders. Hij woont daar niet in als jij op pad bent en thuis zit hij ook gewoon bij jou in de woonkamer.

Het is zeker zielig en dagelijkse kost. Ik ken er zelfs die in de aanhanger wonen, want er zijn meer honden dan kennels, dus dan prop je ze ib de aanhangwagen he.
En gestorven honden in aanhangers want deftig van lucht voorzien is natuurlijk ontzettend moeilijk.
Ik mis er nog steeds niets aan, aan die wereld :ugh:
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

In een kennel en alleen er uit om te "werken" is ook niet bepaald mijn idee van het hebben van een hond.
Een van mijn honden kon wel enorm doordraaien en die heb ik gedurende enige tijd elke dag op een speciaal ritme gezet (ik noemde dat de Dr. Spock methode) waarbij ook een bench betrokken was. Alles was op vastgestelde tijden.
Eten, slapen, spelen, snuffelgelegenheid en zo mogelijk knuffelen en dan weer eten, slapen, enz.
Daardoor werd ze voor mij bereikbaar en konden we veel duidelijker contact krijgen.
Afbeelding
Fabienne

Bericht door Fabienne »

ranetje schreef: 13 apr 2026, 21:48 In een kennel en alleen er uit om te "werken" is ook niet bepaald mijn idee van het hebben van een hond.
Een van mijn honden kon wel enorm doordraaien en die heb ik gedurende enige tijd elke dag op een speciaal ritme gezet (ik noemde dat de Dr. Spock methode) waarbij ook een bench betrokken was. Alles was op vastgestelde tijden.
Eten, slapen, spelen, snuffelgelegenheid en zo mogelijk knuffelen en dan weer eten, slapen, enz.
Daardoor werd ze voor mij bereikbaar en konden we veel duidelijker contact krijgen.
Maar is zo'n hond dan over prikkeld of gewoon een beetje geflipt gefokt? Want ook dat zie je binnen alle takken van honden sport; honden die in het normale Hollandse leven niet functioneren zonder zich extreem te gedragen en bloed fanatiek zijn in het gene wat ze 'moeten' doen. Soms zo fanatiek dat er eigenlijk ook geen land mee te bezeilen is....ik zie dat binnen de jacht toch wel terug aan de fokker waar zulke honden vandaan komen.
Marc

Bericht door Marc »

Plus je moet je afvragen of de hond een match is uiteindelijk. Want alles bij de hond leggen is erg makkelijk. De hond heeft het nodig. Waarom heeft een hond iets nodig wat niet strookt met vrijheid en goed eigenaarschap? Waarom zou een hond gedwongen isolatie nodig hebben? Misschien trek je als baas de hond wel niet en doe je zelf iets verkeerd?

Die kans acht ik veel groter dan een hond die geboren is met een disfunctioneel functioneren waardoor hij of zij afzondering en isolatie nodig heeft achter slot en grendel om aanspreekbaar te zijn.

Ik kan daar niet zoveel mee dus. Dat is namelijk wat elke eigenaar zegt die dat doet. Het is altijd de hond die het nodig heeft en zo is. En laat nu net vrijwel alle gedrag van je hond een spiegel zijn van je eigen gedrag en fouten.
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

werk is niet een hond alleen maar x-aantal keer per week mee naar een veldje en er verder niks mee doen
en werk is ook niet dat bv een mechelse herder enkel maar in het pakwerk geplaatst kan worden
je realiseren dat die ene hond meer uitdaging nodig heeft dan een andere, dat is werk, maar ook dat kan overdreven worden

juist in de eerste maanden/eerste jaar is het belangrijk (in mijn ogen) om voldoende uitdaging, maar ook voldoende rust te bieden
dat houdt niet in 23/7 in een bench, maar wel gedoseerd, niet iedere dag wat anders en over socialiseren
en dat is wat ik wel vaak zie wat resulteert in overprikkeld gedrag. De pup moet iedere dag weer aan wat anders wennen, wat anders zien, wat anders doen, zonder dat het eerste al verwerkt is. Want het is een "werkhond" dus hij moet vanalles. Nee hoor, doseer het maar, de basis is lekker samen dingen doen, maar dat mag gerust een aantal dagen tot een week of meer hetzelfde zijn, dat hoeft niet steeds wat nieuws. Je hoeft niet het lijstje af te werken wat hij allemaal "moet" zien.

Vorig jaar kwam er iemand kennismaken voor opvang en haar hond vond de kippen hier eng. Was de reactie "ik snap het niet, want in de puppy tijd zijn we ook een keer naar een kinderboerderij geweest, dus hij is gesocialiseerd met kippen" ehhh ja right, zo werkt dat gewoon niet.

en ja ik heb KNPV getraind en train nu Franse Ring (waar overigens de meeste honden naast de sport gewoon in huis leven, ook de toppers)
In de KPNV zaten de meeste in kennels en kregen ze IMO te weinig uitdaging om hond te zijn, maar in die 20 jaar dat ik KNPV getraind heb heb ik daar zeker ook veranderingen gezien, niet overal, niet standaard, maar er zijn zeker wel veranderingen, ten goede van de hond.

Voor mijn fok en dus verkoop van de pups hoeven mensen echt geen KNPV of IGP te trainen, wel vraag ik dat ze zich realiseren dat het een hond is die misschien meer vraagt dan enkel een rondje om het blok, maar geldt dat niet voor de meeste honden?
Flamme

Bericht door Flamme »

EchoMira schreef: 13 apr 2026, 19:56 Het is trouwens een hardnekkig misverstand dat overprikkeling om rust vraagt.

Precies dit eigenlijk.

Ik houd niet zo van de term overprikkeling. Toch herken ik er wel wat van bij Kodi.
Hij vind werken superleuk. Maar hij is daarbij een hondje met een angstige inslag dus op de cursus is hij wisselend enthousiast en schrikachtig. Een ambivalente 3 kwartier zal ik maar zeggen.

Thuis moet die spanning eruit. Rennen, druk doen, spelen met hapgedrag. De hele handel zeg maar.
Wegsluiten in een bench heb ik überhaupt nooit over gedacht.
Hij is gewoon druk, bijterig en kauwerig. We “spelen” dus een paar rustige trekspelletjes met materiaal waar hij op mag kauwen en bijten. Na een kwartiertje valt hij dan heerlijk relaxed op zijn rug in slaap.

Hetzelfde na de dagopvang. De hele dag ravotten met tussendoor een verplicht rustuurtje waarin alle honden apart van elkaar wat te kauwen krijgen.
Thuis 10 minuutjes “resetten” op een rustige manier en hij is de hele avond blij en relaxed.

Tja, is hij dan overprikkeld? Geen idee.
Laatst gewijzigd door Flamme op 14 apr 2026, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Verplicht rusten vind ik trouwens ook zo’n vreemd iets. Al helemaal als dat gepaard moet met blijkbaar opgesloten te worden.
Ik heb het in alle geval nog nooit gedaan en heb binnenshuis toch best wel brave, kalme honden.

Natuurlijk lopen ze zich als pup wel eens te pletter en zijn ze door te moe te zijn, wel eens bloedirritant. Maar dat leren ze snel zelf dat ze enkel maar zichzelf daarmee in de weg lopen.

Net zoals ‘een veilig plaatsje’.
Hoezo is er maar 1 omheinde afgesloten vierkante meter veilig in huis?
Hier voelen ze zich overal veilig gelukkig, al vanaf dag 1. Lig maar waar je wil. En past het eens niet dat je daar ligt, lig dan elders :19:
Plaats reactie