Poes aan de riem

Plaats reactie
Nanna
Posts in topic: 3

Poes aan de riem

Bericht door Nanna »

Hierbuiten in de wijk loopt een Poolse mevrouw met een mooie Brits korthaar aan de riem.
Poes is voorzichtig maar niet bang.
Mijn honden zijn ondertussen gewend aan de verschijning. Ze negeren de kat of ie er niet is. Lopen er strak langs af.
Zien ze echter een poes in het bos, dan blijft er geen boom overeind staan.
Wat is dat? Zouden ze die aangelijnde kat als een soort eigendom van die mevrouw zien?
Afbeelding
Simone
Posts in topic: 1

Re: Poes aan de riem

Bericht door Simone »

Pepper gaat ook graag achter katten aan. Maar poes moet wel weg rennen, anders is er niets aan.
Hier in de buurt zijn ook een paar katten die blijven zitten en halen eventueel uit. Dat weet Pep en ze houd gepaste afstand, desnoods een boogje er omheen.
Poes aan de lijn loopt niet weg, misschien is dat het.
Afbeelding

Soms bestaat het leven uit een lijst met alles wat je bent verloren.
ranetje
Posts in topic: 2

Bericht door ranetje »

Misschien is de houding van een aangelijnde kat die zo met de baas meeloopt, anders dan van een loslopende kat?
Claire wil elke kat grijpen, maar gisteravond liep er aan de overkant van een straatje een kat mee met de baas die een vuilniszak buiten zette.
Die kat is haar helemaal niet opgevallen en zij ziet katten doorgaans een stuk eerder dan ik.
Ik was de enige met hartkloppingen :mrgreen:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Apart dat twee verschillende diersoorten toch zo communiceren en elkaar begrijpen
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik denk dat ze de kat gewoon voor hond aanzien. Honden zien speelgoedbeesten in gedragstesten ook in 90 procent van de gevallen als echte honden. Een kat aan de lijn straalt alleen maar hond uit. Dus volgens mij is het dat. Denk dat mijn honden op zeker kennis gaan maken met een aangelijnde kat. Dan pas zal het kwartje vallen. Ben ik van overtuigd want honden zien anders.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik denk dat het wegrennen van een kat de trigger is. Ko kan naast de kat op de bank slapen bij de buren maar zodra een kat gaat rennen.....
Groetjes Heidi

Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Ze zijn ondertussen gewend aan de verschijning schrijf je, is er eerder wel anders gereageerd?

Zelf vind ik van hoe ik een aantal Britse kortharen ken, het ook wel karakters apart. Qua gedrag en interactie soms net honden eerlijk gezegd en ik kende er een stuk of 4.

Op zo'n dierenbeurs was ik ooit eens met Finn. Die stond ook met een aangelijnde kat neus aan neus.. dat was dan weer een enorm ding, Maine Coon aan lijntje..
Vanuit mij absoluut niet bewust, de man gaf zijn kat lijn :19: maar het ging goed.. en geen idee of het was vanwege hoe de kat was, of dat Finn thuis ok gewoon met katten leefde en daarvoor er ook mee was opgegroeid :19:

Trigger voor veel honden is inderdaad als katten gaan rennen, als ze amok komen maken (zijn ook diverse exemplaren van..) dan zie ik zelf wel verschil in honden die "eigen" katten hebben, of honden die geen boodschap hebben aan de kat en vol terug in aanval kunnen gaan..

Nu kan ik overigens niet goed beoordelen n.a.v. mijn honden hoe het zit.. eigenlijk alle honden, ook de herplaatsers waren met katten in huis bekend.

Wat niet maakte dat er geen reactie kwam of kon komen, Bluf en Chara reageerden buiten op vreemde loslopende katten wél. Maar echt wel op katten die het op een rennen zetten of de aandacht op zichzelf legden vanwege gedrag of reactie vanwege reactie van de honden.

Nu is ook zo, reageren de honden niet op een kat, blijven negen van de tien vreemde katten gewoon liggen, dus opgewonden staat van de honden kan dan ook uitblijven.. actie interactie zogezegd eigenlijk.
Kat negeert, honden negeren, dus kan het gewoon elkaar passeren zonder gedoe.
blondie

Bericht door blondie »

Nanna schreef: 16 apr 2026, 11:37 Apart dat twee verschillende diersoorten toch zo communiceren en elkaar begrijpen
Dat is een ander topic waardig eerlijk gezegd.
Of niet.
Ik heb dat zelf altijd wel bijzonder gevonden toen ik er me van bewust werd. Lichaamstaal van honden en katten verschilt op veel vlakken.
Zelf heb ik wel kunnen ervaren en zien ontstaan, dat ze elkaars taal wel leerden te verstaan.
Ik had geen hond, wel 2 katten die met vier jaar ineens een vierjarige grote hond als huisgenoot kregen.
Die hond kende wel dan al katten in huis, maar andersom de katten geen hond als in huisgenoot.

Door stabiliteit van die hond, leerden die katten zijn taal en gedrag kennen en accepteren.
Vervolgens kwam jolige Bluf erbij... die was van pup af aan gewend te spelen met katten in huis.. daar waren mijn katten dan weer niet zo van gediend :mann:
Van Aki heb ik ergens nog filmpje toen hij pup was en de kat op kattenmanier hem wat manieren bij wilde brengen (Paco). Die ging als pup dan maar de manier van de katten terug doen .. elkaar meppen en terug meppen kwam het eigenlijk op neer..

Maar ik zie het nu weer met nieuwe katten en honden in huis onderling, ze leren elkaars houding te lezen, de signalen, oogcontact staarthoudingen grommetjes etc..

Buiten zie ik dus bij vreemde katten dat de honden die heus niet altijd accepteren of voor lief nemen, ik denk wel te zien dat ze inmiddels de lichaamstaal van zo'n kat weten te "vertalen"
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ja, maar eigenlijk is dat ook niet raar, want ze leren ook de lichaamstaal van mensen begrijpen.
Ik vind het ook altijd mooi om te zien en ik heb ook de indruk dat ze dat kunnen vertalen naar lichaamstaal van katten die ze niet kennen. Een kat buiten op straat die dreigend gedrag vertoont, die gaan ze allemaal ruim uit de weg, dat herkennen ze echt wel :smile: En mijn katten schatten op die manier ook vreemde honden in die bijvoorbeeld met bezoek meekomen.
Ro is het echt nog aan het leren en snapt nog steeds niet goed waarom de katten niet of afwijzend reageren als zij ze uitdaagt om te spelen, dus ze probeert het op allerlei verschillende manieren :lol1: Ze heeft inmiddels wel heel goed door bij welke kat ze overal mee wegkomt en bij welke kat niet.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Diana schreef: 16 apr 2026, 14:48 Ja, maar eigenlijk is dat ook niet raar, want ze leren ook de lichaamstaal van mensen begrijpen.
Ik vind het ook altijd mooi om te zien en ik heb ook de indruk dat ze dat kunnen vertalen naar lichaamstaal van katten die ze niet kennen. Een kat buiten op straat die dreigend gedrag vertoont, die gaan ze allemaal ruim uit de weg, dat herkennen ze echt wel :smile: En mijn katten schatten op die manier ook vreemde honden in die bijvoorbeeld met bezoek meekomen.
Ro is het echt nog aan het leren en snapt nog steeds niet goed waarom de katten niet of afwijzend reageren als zij ze uitdaagt om te spelen, dus ze probeert het op allerlei verschillende manieren :lol1: Ze heeft inmiddels wel heel goed door bij welke kat ze overal mee wegkomt en bij welke kat niet.
Tuurlijk, maar niet alle honden hebben katten als huisgenoot.
Nanna

Bericht door Nanna »

Plus dat er honden zijn die door de bank genomen zeer scherp zijn op roofwild en waarbij het nooit lukt.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Het niet wegrennen en dat er iemand bijloopt zal wel het verschil maken.

En ook als er honden bij lopen kan het schelen, ik had ook een kat die meeliep door de buurt in het verleden met de honden.
Daar ging ook nooit een hond achteraan.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Nanna schreef: 16 apr 2026, 15:36 Plus dat er honden zijn die door de bank genomen zeer scherp zijn op roofwild en waarbij het nooit lukt.
Ik vraag me dat altijd af, of dat echt zo is. Van pup af aan er bekend mee? Ik heb meer het idee dat mensen denken dat het niet kan, ipv dat het echt niet kan. Maar goed, ik ga het niet proberen met mijn katten 😁
ranetje

Bericht door ranetje »

sabine schreef: 16 apr 2026, 20:26
Nanna schreef: 16 apr 2026, 15:36 Plus dat er honden zijn die door de bank genomen zeer scherp zijn op roofwild en waarbij het nooit lukt.
Ik vraag me dat altijd af, of dat echt zo is. Van pup af aan er bekend mee? Ik heb meer het idee dat mensen denken dat het niet kan, ipv dat het echt niet kan. Maar goed, ik ga het niet proberen met mijn katten 😁
Het nest waar Claire uit kwam werd regelmatig bezocht door de kat van de fokker.
Die liep gewoon tussen de puppen door.
Toch is Claire roofwildscherp en niet zo'n beetje :schrik:
Ik durf het echt niet aan, een kat.
Afbeelding
sabine
Site Admin
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ja maar dat is dus precies wat ik bedoel :D Een kat in het nest en dan nooit meer.. Tuurlijk zijn/worden ze dan scherp op katten. Zelfs Teun is vrij scherp op katten die hij buiten tegenkomt, en das een doodnormale Labrador. Maar als ze er van pup af aan mee samenleven in huis... zou het dan in huis ook niet gaan? Buiten blijft het n atuurlijk altijd opletten maar das.. nouja, te verwachten :)
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Lang geleden was het in ons huishouden pais en vree tussen de aanwezige honden en katten. De katten lagen vredig in de mand te slapen bij Tosca, onze eerste hond en zelfs bovenop Ginger, onze eerste setter. Met de komst van Kells veranderde dat. Kells tolereerde de katten die hier al woonden toen zij haar intrek nam. De katten buiten liet ze de 7 dorpen route zien, als ze de kans zou krijgen. Dochter Aislinn nam datzelfde gedrag over en Finbar zocht dekking achter mijn benen als hij een kat zag, althans zolang ik ze aan de lijn had. Uit frustratie ging Aislinn dan maar tegen hem tekeer. We hebben zelf al jaren geen katten meer, maar Clancy heeft helaas dat gedrag van Aislinn overgenomen. Poes aan riem is iets waar ze ook naar zullen uitvallen. Een buuf haar kat loopt ook altijd mee als de Jack snuffel wordt uitgelaten. Aislinn gaat uit haar plaat als ze een kat ziet en wordt nog wat venijniger als het beest niet de benen neemt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
pioenroos
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Diem, opgegroeid met katten, was een zeer fanatiek kattenjager. Alleen de 3 katten waarmee hij was opgegroeid kon hij mee.
Ook wel eens op straat een aangelijnde kat gezien. Maakte geen verschil, misschien nog fanatieker want handig zo'n kat die niet weg kon komen :schrik:

Danu kent alleen katten die door Mies fanatiek uit tuin worden gejaagd of op straat waar ze ook lollig zijn stuipen op lijf te jagen als ik niet tijdig zeg dat het niet mag.
Recent eerste keer ergens op bezoek waar een kat woont. Ze wilde er achter aan maar op een streng nee stopte ze. (Ik wist dat ze braaf was anders natuurlijk geen risico genomen en kat kent honden) Eigenaresse pakte kat op en sprak Danu toe dat het haar kat was. Ze snuffelde vervolgens ff voorzichtig en toen was het ok :19:

Kortom, ik denk dat het enorm verschilt per hond :mrgreen:
Marc

Bericht door Marc »

Mijn honden kunnen in de achtertuin niet met de kat waar ze aan de voorkant van het huis wel mee kunnen. Allebei buiten. Allebei thuis. En gaat om dezelfde kat.

Puur territoriale problemen dus. De kat mag voor midden op de oprit liggen en zowel Guus als Bas negeert hem dan en hij rent zelf ook niet weg. Achter in de tuin enorme rellen als ze elkaar tegenkomen. Kat probeert weg te komen, honden zetten de achtervolging in en trekken hem liefst van de hek aan zijn staart tijdens de ontsnapping. Nu is ze dat een paar keer heel duur komen te staan want dat pikt de kat natuurlijk niet. Dus dat doen ze ook niet meer na een kop vol krassen en een beet in hun gezicht.
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

de 4 tollers die ik nu heb zijn alle 4 bij ons in huis geboren. er lopen ook altijd meerdere katten bij ons thuis. 1 van de katten mag vrij naar buiten (is als zwerfkat gevonden met 5 kittens) zodra moppie in de tuin is en de honden zien haar jagen ze haar de tuin uit, maar in huis liggen ze naast elkaar. waarom...? omdat moppie wegloopt en daar gaan ze achteraan.
als ze buiten een kat zien willen ze er achteraan als deze weg loopt, blijft de kat zitten of komt de kat op de honden af gebeurt er niks.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Marc schreef: 17 apr 2026, 07:30 honden zetten de achtervolging in en trekken hem liefst van de hek aan zijn staart tijdens de ontsnapping.
Laat je jouw honden dat doen? :schrik:
Plaats reactie