Kleine stapjes voor hond en kat als huisgenoten

Subforum voor alle fototopics!
Shiloh
Posts in topic: 7
Honden: 1
Welke: Welsh Springer Spaniël

Kleine stapjes voor hond en kat als huisgenoten

Bericht door Shiloh »

Tez is hier nu sinds begin 8 januari. Op 8 februari is daar Zeppelin bij gekomen.

Zep is een kat van bijna 2 jaar en ontzettend schuw. Het kost veel tijd, maar hij begint langzaam zelfverzekerder te worden en uit zijn schulp te kruipen. Mijn zus mag intussen alles met hem doen en zodra hij haar stem hoort mouwt ie het hele huis bij elkaar want dan MOET ze naar boven komen. :lol1: Dat je maar even weet wie er de baas is. Ook bij mij is hij inmiddels redelijk op gemak.

Zijn veilige haven is boven, en Tez mag daar niet komen.

‘s nachts slaapt Tez bij mij op de kamer, dus dan heeft Zep het hele huis voor zichzelf. Zo leuk om te zien op de camera ‘s nachts hoe hij steeds zelfverzekerder rond wandelt.

Maar overdag komt hij dus eigenlijk niet beneden. We proberen hem steeds meer uit te dagen dat toch te gaan doen en ook het contact met Tez op te zoeken.

Tez is vooral nieuwsgierig. Die wil er graag naar toe, maar is wel ook beleefd. Als Zep naar de grens komt dan staat ze heel stil en is het even ruiken, voordat hij weer de benen neemt.

Nah ja, heel verhaal, eigenlijk omdat ik filmpje wilde delen van zo’n kort snuffel moment.

Ik denk dat het nog rustig een half jaar of langer kan duren voor ze beide echt ontspannen in dezelfde ruimte zijn en de nieuwigheid eraf is, maar dat is niet erg.
Afbeelding
ranetje

Re: Kleine stapjes voor hond en kat als huisgenoten

Bericht door ranetje »

Er is toch wel een soort van nieuwsgierige belangstelling.
Zep zou anders niet een stuk de trap af komen om te neuzen met Tez.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Superleuk moment.
Jullie zijn het met elkaar eens dat het ook zonder gerel kan.

Ik zou zelf nu gewoon de deur open zetten en met je wasmand op en af gaan lopen en daarbij afdwingen dat het allemaal goed gaat.

Ik heb hier ook best wat beesten en het gaat prima als je maar blijft bepalen wat het verhaal is.
We jagen elkaar niet op. Er is er hier maar een die zich groot maakt en dat ben ik.
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Klopt hoor ranetje, er is zeker een bepaalde nieuwsgierigheid ook bij Zep, maar de moed komt vooral als we er even bij gaan zitten. De laatste dagen gaan we af en toe gewoon een paar minuten op de trap zitten, en dan komt hij graag even buurten. Dat zijn dan ook de momenten dat hij dit soort korte neus-aan-neus momentjes opzoekt.

De deur boven staat inderdaad de laatste paar weke vrijwel altijd open. Dus Zep kan het tempo bepalen. Hij kan zelf met gemak langs het “hekje” (een oude raam hor), door gewoon tussen de spijlen door te springen. Die hor staat er dus vooral om te voorkomen dat Tez naar boven gaat. Zo kan Zep zelf bepalen hoe dapper hij zich voelt, of wanneer hij zich terug wil trekken.

Gewoon hop, tussen de spijlen van tree naar tree

Meestal halen we de hor ‘s nachts weg, maar hier waren we het vergeten. Het houdt Zep in ieder geval niet tegen.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Super :ok:
Zo kan hij zelf bepalen wat hij durft of nog niet
Afbeelding
Irma

Bericht door Irma »

Geweldig!. Dat is de manier. Fijn dat je hun het tempo laat bepalen.
Pyrnoah

Bericht door Pyrnoah »

Dat ziet er helemaal niet slecht uit, komt vast goed!
SuzanneS
Posts in topic: 4

Bericht door SuzanneS »

Ziet er goed uit. Hier heeft het lang geduurd voordat de katten over de schok heen waren. Na een jaar samenwonen gaat het goed al zijn het drie dramaqueens bij elkaar. Ze komen regelmatig vertellen dat de ander begon en hoe stom die wel niet is.
Shiloh

Bericht door Shiloh »

En weer :hartjes:

Vind het vooral zo bijzonder hoe voorzichtig en beleefd Tez dan ook reageert als Zep zo komt kijken. Zo lief!

Mijn referentiekader is namelijk Duke. En van Duke moesten alle katten gewoon hemelen zeg maar. :80:
Afbeelding
Hakkene
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Shiloh schreef:Tez is hier nu sinds begin 8 januari. Op 8 februari is daar Zeppelin bij gekomen.

Zep is een kat van bijna 2 jaar en ontzettend schuw. Het kost veel tijd, maar hij begint langzaam zelfverzekerder te worden en uit zijn schulp te kruipen. Mijn zus mag intussen alles met hem doen en zodra hij haar stem hoort mouwt ie het hele huis bij elkaar want dan MOET ze naar boven komen. :lol1: Dat je maar even weet wie er de baas is. Ook bij mij is hij inmiddels redelijk op gemak.

Zijn veilige haven is boven, en Tez mag daar niet komen.

‘s nachts slaapt Tez bij mij op de kamer, dus dan heeft Zep het hele huis voor zichzelf. Zo leuk om te zien op de camera ‘s nachts hoe hij steeds zelfverzekerder rond wandelt.

Maar overdag komt hij dus eigenlijk niet beneden. We proberen hem steeds meer uit te dagen dat toch te gaan doen en ook het contact met Tez op te zoeken.

Tez is vooral nieuwsgierig. Die wil er graag naar toe, maar is wel ook beleefd. Als Zep naar de grens komt dan staat ze heel stil en is het even ruiken, voordat hij weer de benen neemt.

Nah ja, heel verhaal, eigenlijk omdat ik filmpje wilde delen van zo’n kort snuffel moment.

Ik denk dat het nog rustig een half jaar of langer kan duren voor ze beide echt ontspannen in dezelfde ruimte zijn en de nieuwigheid eraf is, maar dat is niet erg.
Oh dit is echt al heel erg goed!! Leuk om te zien:)
ranetje

Bericht door ranetje »

Geweldig nieuw filmpje :ok:
Claire is als Duke, daarom begin ik maar niet aan een kat.
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Shiloh schreef: 26 mar 2026, 21:00 Vind het vooral zo bijzonder hoe voorzichtig en beleefd Tez dan ook reageert als Zep zo komt kijken. Zo lief!
Ja, superlief! En dat maakt het voor Zep ook veel makkelijker, het zou een stuk lastiger zijn als zij met veel opwinding zou reageren.
Mijn totaal hondproof katten vinden een pup die zich nog heel druk en speels gedraagt naar de katten best lastig, ze weten niet zo goed wat ze daarmee moeten. :mrgreen:
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

The saga continues…

Zep durft steeds meer. Komt steeds vaker naar beneden en in de kamer, ook als hij eigenlijk wel weet dat Tez rondloopt.

Intussen worden er kopjes gegeven:

En nog geen minuut later:

En vanavond zaten we voor het eerst met zijn 4tjes gezellig bij elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had Tez hier wel aangelijnd, aangezien ze Zep nog iets té interessant vind. Met de tijd zal de nieuwigheid er wel af gaan en zal Zep het hopelijk iets minder spannend gaan vinden als Tez naar hem toe gaat en zal Tez hopelijk het meer normaal gaan vinden en iets minder gefixeerd op hem gaan zijn.

Maar zo leuk om deze progressie tot hier al te zien!
Afbeelding
Sabientje

Bericht door Sabientje »

Mooi filmpje en dieren.

Op die laatste foto hoe de jat erbij ligt.

Heerlijk.
Lothian
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Wat ontzettend schattig zeg!
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Ach, wat ontzettend Lief!

En mag ik nog even zeggen dat ik Tez echt Prachtig vind!
ranetje

Bericht door ranetje »

Het is duidelijk spannend maar interessant.
Ik vind de rust in de bewegingen opvallend groot!
Komt vast goed :ok:
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Ziet er goed uit. Fijn dat het lekker kalm aan gaat. Hier gaat dat ook zo, maar dat heeft wel veel langer geduurd. Mijn katten kunnen nog wel eens enorme dramaqueens zijn.
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Sabientje schreef: 16 apr 2026, 06:55 Mooi filmpje en dieren.

Op die laatste foto hoe de jat erbij ligt.

Heerlijk.
:goeie: echt he. Dit was een foto uit de advertentie dat maakte dat mijn zus verliefd op hem werd.

Afbeelding

We dachten dat dat een toevallige grappige foto was. Tot hij het gisteren dus ook ineens op de stoel deed! Haha.
Flamme schreef: 16 apr 2026, 08:45
En mag ik nog even zeggen dat ik Tez echt Prachtig vind!
Plaatje is ze he! Ik ben het helemaal met je eens!
ranetje schreef: 16 apr 2026, 11:21 Het is duidelijk spannend maar interessant.
Ik vind de rust in de bewegingen opvallend groot!
SuzanneS schreef: 16 apr 2026, 11:47 Ziet er goed uit. Fijn dat het lekker kalm aan gaat.
Echt he. Vooral op die trap zo. Terug trekken en weer komen, terugtrekken en weer komen.

Het gaat over het algmeen inderdaad heel rustig. Maar als ik Tez niet te pakken heb en ze ziet Zep aan de andere kant van de kamer dan legt ze het eerste stuk heel snel af, wat voor Zep gewoon te heftig is en die vliegt er dan vandoor. Dus dan gaat het wel echt minder rustig helaas. Daarom dat ik Tez ook even aanlijn als mijn zus ook in de kamer is. Want dan is het het meest waarschijnlijk dat Zep ook komt.

Het is dan vooral de snelheid van de benadering, want als ze er eenmaal naast staat is ze net zo voorzichtig.

Zep begint wel ook door te krijgen dat hij op die paal dus ook buiten bereik is. Dus hopelijk geeft hem dat een extra toevluchtsoord voor als het moet dat niet zijn enige uitweg alleen naar boven is.

Als ik Tez aan de lijn heb dan duurt het ook rustig ruim een kwartier voordat ze hem niet zo geobsedeerd zit te volgen met haar ogen. Ze kan dan moeilijk ontspannen. Maar op een gegeven moment komt dat wel. Uiteindelijk gewoon gewenning.

Wordt vast vervolgd…
Afbeelding
Shiloh

Bericht door Shiloh »

Nou, intussen is Zep wel ingeburgerd kunnen we zeggen.

Een week of 1,5 geleden ongeveer leek hij besloten te hebben dat hoewel Tez soms irritant was, dat ze hem niks zou doen. En sindsdien gaat het met sprongen vooruit. Ook als ik door het huis liep schoot hij vaak terug naar boven, maar inmiddels blijft hij rustig zitten. Soms schiet hij een paar treden omhoog, en gaat daar dan rustig zitten kijken. Ook Tez schiet hij eigenlijk nooit meer voor weg en Tez laat hem ook steeds meer met rust. Al is hij ook prima in staat intussen om voor zichzelf op te komen.

Heb nog een tweetal filmpjes aan elkaar geknoopt.

Eerste deel laat zien hoe ontspannen ze eigenlijk zijn. Tez is nog steeds nieuwsgierig, maar Zep laat het gebeuren.

Tweede deel laat zien dat Zep ook goed in staat is flink uit te dagen. Ik heb het idee dat hij het soms ook wel leuk vind en het een spelletje vind als Tez achter hem aan komt.

Gaat 100% goedkomen dit, voor zover het al niet goed zit :cheer: Heb goede hoop dat ze ook echt maatjes kunnen worden!
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Ziet er heel relaxed uit :ok:
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Wat een leuke update. Het tweede filmpje is superschattig. Poes zoekt echt contact. Zo te zien gaan het echt maatjes worden inderdaad.
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Leuk dat het zo goed gaat. Ze zijn reuze vriendelijk en ook nieuwsgierig naar elkaar.
blondie

Bericht door blondie »

Wat mooi om te zien zo!
Ze zijn al goed op weg om elkaars taal te leren begrijpen!

Dat de kat even tikje gaf toen hij zich wastte was om even aan te geven niet meer besnuffeld te willen worden, vervolgens ging hij zelf op andere trap zitten. Maar wel nog in de buurt van Tez, dus echt weg willen was niet aan de orde.
Dat uitdagen was ook wel grappig om te zien, keihard rennen, trap opvliegen en vervolgens terug trap af naar Tez en even weer met dat pootje contact maken.

Ezau doet dit hier ook, maar meer vanuit treiteren.. :roll: met haar pootjes tikken ook, maar alleen bij Glory.. bij Chara hoeft ze dat niet in haar hoofd te halen :pffff: :')

Zo te zien gaat het helemaal goed komen tussen die twee bij jullie :E:
Tineke

Bericht door Tineke »

Wat leuk en fijn dat jullie zo goed gaan :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Plaats reactie