Rust in verschillende vormen

Plaats reactie
EchoMira
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Rust in verschillende vormen

Bericht door EchoMira »

De laatste tijd ben ik met de honden veel van huis. Soms dagenlang logeren.
Daar zijn ze dan heel moe van terwijl ze weinig bijzonders gedaan hebben.
Helemaal nieuwe dingen doen zoals op ijs lopen of zoals van de week in schuim spelen

In de therapeutische kringen hanteren we 7 vormen van rust.
Te weten;
-fysieke rust
-mentale rust
-zintuiglijke rust
-emotionele rust
-sociale rust
-creatieve rust
-spirituele rust

Voor honden vind ik dat allemaal wat ver voeren maar dat er een verschil is tussen moe van het hollen en moe van het trainen weten wel al.

Waar wordt jouw hond moe van en hoe ga je daar mee om?
Nanna

Re: Rust in verschillende vormen

Bericht door Nanna »

Ze worden hier moe van anders dan anders. Vakantie, bijvoorbeeld.
Hoe ga ik daar mee om. Tsja, ze wennen er maar aan. Ga maar lekker meuren.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik geloof dat die drie van ons eigenlijk nooit moe worden. Vakantie is natuurlijk anders dan de normale dagen, maar ze passen zich gewoon aan. In de auto liggen ze te pitten zolang we rijden en dat kan vele uren achter elkaar zijn. We compenseren dat door altijd overnachtingsplaatsen te kiezen waar ze aan voldoende beweging kunnen komen, d.w.z. lekker los kunnen lopen en dat maakt voor hun alles goed.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Dirkje
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Ik blijf wel eens een nachtje logeren bij vrienden. De honden gaan altijd met me mee. Ot voegt zich makkelijk. Hij is jong en flexibel, Dirkje heeft steeds meer moeite met logeerpartijtjes. Ze heeft ook echt een dag nodig om weer te herstellen.

Sinds een half jaar train ik met Ot bij de schapen. Na een uurtje is hij doodmoe. Hij moet geconcentreerd zijn en zich beheersen. Dat kost hem veel moeite. Fysiek is het ook intensief.

De middag na het trainen slaapt hij maar ook de dagen erna merk ik dat hij zich fijn voelt. hij is tevreden, ontspannen en minder bang voor geluiden.
Afbeelding
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Onyx wordt moe van de halve dag bootjes kijken die langs varen. Dan wordt ze een soort dwarse peuter die niet wil slapen. Dus gaat ze op schoot of in de mand met een dekentje. Daar is ze vrij snel ontspannen.
blondie

Bericht door blondie »

Van de speurlessen die we om de zoveel weken nu doen worden ze even moe inderdaad.
Tijdens de les zelf merk ik met name aan Glory dat het op een bepaald moment klaar is voor haar, omdat Chara er ook bij is, gaat ze dan plots Chara uitdagen voor spel, gaat ze ineens graven o.i.d. en dat is voor mij wel teken even te stoppen met haar.

Thuis slaapt ze dan vrijwel meteen en dat is prima.

Haar andere moe is als wij dus "uit" zijn. Het extreme van verlatingsangst in uitingen van slopen is weg, maar ze lijkt rustig te gaan liggen soms (webcam) maar als we langer dan 2 uur zijn weggeweest merk ik dat aan haar gedrag.
Dan is ze doodop en gaat dan ergens liggen om direct in diepe slaap te vallen. Haar rust kan ze dus niet pakken als wij weg zijn, en dat vind ik nog steeds moeilijk om te zien, maar daar kan ik weinig aan veranderen of we moeten gewoon maar niet meer weggaan zonder haar, maar dat gaat me te ver.
Zij wordt dus onrustig als we er allebei niet zijn, en dat maakt moe continue dus alert blijven en zijn in afwachting van onze thuiskomst.
Al moet ik zeggen dat op de specifieke dagen dat nu gewenning is opgetreden dat zowel mijn vriend als ik in de ochtend weggaan op 1 specifieke dag, dat ze dan wel rustiger is en blijft. Vriend komt dan ook op gezet tijdstip na een paar uur weer terug, en dat zit blijkbaar in haar systeem en dan is het ok :19:

Verder worden mijn dames moe van een bepaalde hond. Maar dat is niet het soort moe wat je bedoelt :engel:
Ik reageer er zelf wel op, door ze maar te benoemen dat "wij" zo niet gaan doen dus normaal doen en doorlopen :F:

Het echte moe zijn door activiteiten of verandering van omgeving (vakantie) dat merk ik niet zo, ook als ze op visite zijn geweest bij oma (en de ooms) dan zijn ze moe, maar tevreden moe en dat vind ik niet erg.
annnie
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Ik had ze pas mee naar mijn open atelier weekend, wat voor hun vooral bestond uit liggen op een voor hun bekende plek, maar nu met een constante stroom van mensen die er normaal niet zijn en waarvan een deel wel graag even ze wilde aaien. Iets waar mijn dames ook zeer open voor staan. Het viel me op dat ze zondagavond echt moe waren..maandag ook. Geen gemopper dat we amper in het park geweest waren. Ik denk een sociale moeheid en daar had ik ook last van dus gewoon even niet zoveel gedaan. Zij herstellen er wel veel vlugger van dan ik.

Ik denk dat het meer moeite kost om ze fysiek moe te krijgen en dat ze daar dan ook weer veel vlugger van herstellen dan zo'n echt nieuwe ervaring
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

annnie schreef: 05 jun 2026, 13:24 Ik had ze pas mee naar mijn open atelier weekend, wat voor hun vooral bestond uit liggen op een voor hun bekende plek, maar nu met een constante stroom van mensen die er normaal niet zijn en waarvan een deel wel graag even ze wilde aaien. Iets waar mijn dames ook zeer open voor staan. Het viel me op dat ze zondagavond echt moe waren..maandag ook. Geen gemopper dat we amper in het park geweest waren. Ik denk een sociale moeheid en daar had ik ook last van dus gewoon even niet zoveel gedaan. Zij herstellen er wel veel vlugger van dan ik.

Ik denk dat het meer moeite kost om ze fysiek moe te krijgen en dat ze daar dan ook weer veel vlugger van herstellen dan zo'n echt nieuwe ervaring
Dat herken ik ook van mijn honden, als ik veel bezoek heb en het is onrustiger dan normaal, zijn ze daarna echt even een paar dagen wat rustiger. Ze vinden dat allemaal leuk en interessant en hoewel ze ook allemaal wel goed hun rust kunnen pakken als er veel gebeurt, slapen ze dan denk ik toch lichter en korter dan normaal. Mila werd overigens ook heel moe van dat soort dingen, maar bij haar ging dat gepaard met irritatie. Als ze tevreden moe was van een lesje agility of een uurtje trucjes doen en spelen in de tuin, had ze die irritatie helemaal niet, maar wel als ze was overladen met sociale prikkels. Mijn huidige honden hebben daar geen last van, ze zijn dan alleen moe, maar worden er niet chagrijnig van.
En wat @blondie schrijft ook: speuren was in Amy's jonge jaren zo'n beetje het enige waar ze moe van werd :F: Dat was mentale moeheid, want fysiek was ze niet echt moe te krijgen en nu ze 12,5 is eigenlijk nog steeds niet.
Door het opvangen van Ro heb ik ook gemerkt dat ze moe worden van een pup die de hele dag wil spelen :lol1: Ook al wisselden ze het met z'n drieën af: Ro had nog altijd energie voor een nieuwe ronde terwijl mijn honden echt afgepeigerd waren na een paar dagen :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie