Eye

Nanna
Posts in topic: 8

Eye

Bericht door Nanna »

Dat hebben deze zeven weken oude puppies wel.
Afbeelding
Nanna

Re: Eye

Bericht door Nanna »

Het benne trouwens working Kelpies
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Dezelfde honden die je langs de weg op de grond ziet liggen bij elke auto die langs komt.

Wees er maar blij mee.
Dirkje
Posts in topic: 7
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Je plaatst vaak leuke filmpjes van fb, helaas kan ik ze nooit bekijken. Doet m’n iPad niet.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

EchoMira schreef: 06 jun 2026, 21:16 Dezelfde honden die je langs de weg op de grond ziet liggen bij elke auto die langs komt.

Wees er maar blij mee.
Als je ze opvoed en van jongs af aan leert dat auto’s drijven tegen de regels is doen ze het niet.
Het zijn vaak honden van mensen die geen flauw idee hebben hoe belangrijk het is dat je auto’s eyen altijd moet voorkomen.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 10

Bericht door Marc »

Ik heb ook ernstig moeite met dit genetische gebeuren. Een Duitse herder en een Mechelaar kunnen ook schapen drijven en hoeden. Lang zo goed niet en lang zo vanzelfsprekend niet. I know.

Maar ik ken geen bordercollie die niet gewoon verschrikkelijk obsessief en dwangmatig is en lastig om mee te leven. Je krijgt 600 keer per dag een steentje voor je gelegd. Of ze blijven in het bos maar voor je uit rennen. Liggen. Stok neerleggen en achteruit lopen. Herhalen herhalen herhalen. Ik zou gek worden.

Veel bijten ook en zijn lastig met andere honden omdat die hun dwang verstoren.

De honden die ik ken met deze genen waren stuk voor stuk verschrikkelijk. De eigenaren waren ok met dat gedrag overigens. Ikzelf zag een soort patiënt van zijn genen.
Afbeelding
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Marc schreef: 07 jun 2026, 08:11 Ik heb ook ernstig moeite met dit genetische gebeuren. Een Duitse herder en een Mechelaar kunnen ook schapen drijven en hoeden. Lang zo goed niet en lang zo vanzelfsprekend niet. I know.

Maar ik ken geen bordercollie die niet gewoon verschrikkelijk obsessief en dwangmatig is en lastig om mee te leven. Je krijgt 600 keer per dag een steentje voor je gelegd. Of ze blijven in het bos maar voor je uit rennen. Liggen. Stok neerleggen en achteruit lopen. Herhalen herhalen herhalen. Ik zou gek worden.

De honden die ik ken met deze genen waren stuk voor stuk verschrikkelijk. De eigenaren waren ok met dat gedrag overigens. Ikzelf zag een soort patiënt van zijn genen.
Ik zit al meer dan twintig jaar in een wereld waar veel mensen border collies hebben en ik snap wat je bedoelt maar ik vind je wel erg stellend in je beweringen dat ze allemaal bijten, gestoord en obsessief zijn.
Het klopt gewoonweg niet wat je zegt.

Ik ga het niet eens proberen te weerleggen maar dit soort uitspraken samen met een aantal ander irritaties zorgen ervoor dat ik hier met veel minder plezier kom.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dirkje schreef: 07 jun 2026, 10:00
Marc schreef: 07 jun 2026, 08:11 Ik heb ook ernstig moeite met dit genetische gebeuren. Een Duitse herder en een Mechelaar kunnen ook schapen drijven en hoeden. Lang zo goed niet en lang zo vanzelfsprekend niet. I know.

Ik zit al meer dan twintig jaar in een wereld waar veel mensen border collies hebben en ik snap wat je bedoelt maar ik vind je wel erg stellend in je beweringen dat ze allemaal bijten, gestoord en obsessief zijn.
Het klopt gewoonweg niet wat je zegt.

Ik ga het niet eens proberen te weerleggen maar dit soort uitspraken samen met een aantal ander irritaties zorgen ervoor dat ik hier met veel minder plezier kom.
Dat is wel heel gevoelig vind ik. Weet je hoeveel mensen hier afgeven op Staffords en molossers?
Plus je snapt best dat als iemand werkt met een werkhond en ook doet waarvoor de dieren gemaakt zijn de zaken anders liggen.
Bas is half verscheurd door een bordercollie achtige hond. Mijn vriendin en ik zijn aangevallen door bordercollies. En gebeten. Ik ben gebeten door de bordercollie van mijn oom die non stop steentjes voor je voeten gooide. Er lopen er hier twee die volgens die vrouw de pik hebben op Guus met alle gevolgen van dien terwijl Guus niet eens naar ze kijkt. Ik vind bordercollies dus alleen leuk bij mensen die iets met de honden doen. Echt werken. Helaas zit 95% kort op cursus en doet een workshop hier of daar en vervolgens niets.

Dus ik vind eigenlijk dat je nu een beetje overgevoelig doet. Hoe vaak ik niet gelezen heb over keffertjes.....

De dingen een beetje gechargeerd brengen is toch niet erg? Ik snap ook wel dat er zat super leuke bordercollies zijn. Alleen loop ik er met een boog omheen doordat ik er slechte ervaringen mee heb. Net zoals jij met een boog om staffords heen loopt waar zeker ook super lieve fijne honden tussen lopen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Want als ik morgen een pitbull koop wil je niet weten wat ik hier om mijn oren krijg over het ras. Niemand die zal vragen hoe is de hond zelf?
Rottweiler ook niks dan negatieve reacties. En het is daarnaast ook persoonlijke mening. Ik vind obsessief gedrag ontzettend gekmakend. Een ander zoals een vriendin van ons zit er niet mee dat haar hond andere honden afsnauwt en haar hele wandeling haar hond voor haar uit rent. Gaat liggen. Hoopt dat de bal gegooid wordt en zo niet rent hij weer 25 meter en gaat daar naar haar liggen staren. Ik trek dat niet. Zij vindt haar hond geweldig. Dus beetje relativeren is hier wel op zijn plaats. Zeker als het je zo raakt. Want je kent me langer dan vandaag.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Deze honden worden 100% alleen verkocht als werkhond. Er gaat er niet eentje als ‘leuke huishond’ weg zoals bij veel andere werkhonden wel het geval is.
Dus in een heel aantal gevallen, als je een werkhond nodig hebt, snap ik dat je voor een high drive hondje gaat die voor zn baan leeft.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Vind het filmpje meer een duidelijke les voor mensen die het mantra ‘het leg eran hoe je se opfoet’ aanhangen.
Hier wordt zeer duidelijke gedemonstreerd dat dat niet het geval is.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 3

Bericht door Tineke »

Ik denk dat honden waar je gewoon meer mee moet doen obsessieve neigingen krijgen wanneer dat niet met ze gedaan wordt.
Weet nog die bc die Alma en ik herplaatst hebben van die vrouw toen op het hf die de hele dag in een bench zat.
Natuurlijk wordt zo'n hond gek en vertoont obsessief gedrag wanneer die eindelijk de benen kan strekken.
Die hond knapte du moment ze bij een schaapherder terecht kwam op.
En dat is logisch natuurlijk.

Zoals eigenlijk met ieder ras het geval is die graag werken.
Daar moet je wat mee doen , en als dat werk niet mogelijk is een alternatief voor zoeken.
Hier lieten wij ons zelf of één van de kleinkinderen opsporen door de Fila's die dat echt geweldig leuk vonden.
Dat opsporen vonden ze gewoon leuk, en misschien nog wel leuker dat het om één van ons ging dan zoals vroeger om een weggelopen slaaf.
En dat waren nog geeneens van die enorme werkers in verhouding tot een bc of kelpie uiteraard.

Momenteel zijn Aussies erg in heb ik het idee , in de mooiste kleuren bij voorkeur.
Dat gaat het ras niet ten goede komen want ik zie helaas al moddervette voorbij komen en honden die echt tekort komen.
En ze zijn er tegenwoordig ook in handig miniformaat.

Borders , Aussies , kelpies in de juiste handen is niets mis mee , zoals eigenlijk gewoon voor elk ras en hond geldt.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Tineke

Bericht door Tineke »

Nanna schreef: 07 jun 2026, 10:58 Vind het filmpje meer een duidelijke les voor mensen die het mantra ‘het leg eran hoe je se opfoet’ aanhangen.
Hier wordt zeer duidelijke gedemonstreerd dat dat niet het geval is.
Nou ik denk niet dat we de opvoeding moeten wegpoetsen.
Deze honden staan ook bij schapen natuurlijk en buiten genen zien ze ongetwijfeld ook dat ermee gewerkt wordt.

Een genetisch pakketje daar kun je met de juiste opvoeding en aanpak dus best iets mee bereiken.
Met deze honden dus inderdaad om te voorkomen dat ze overal achter aan gaan door ze op te voeden en werk of alternatieven te bieden rekening houdend met hun genen.
Afbeelding

Marc

Bericht door Marc »

Helaas zijn de twee bordercollies die ik regelmatig tegenkom en die dus volgens haar een hekel aan Guus hebben ( hangen in de riem met alle tanden ontbloot en op me af rennen etc) van iemand die een stok heeft om te kunnen lopen. Natuurlijk is elke hond die op zijn plek zit leuk. Maar helaas zit het gros niet goed. En daar bovenop ben ik geen voorstander van infokken van extreem gedrag. Daar krijg je altijd excessen van. De Mechelaar is niet voor niets een van de meest controversiële rassen. De ene is een heerlijk stabiele hond terwijl een andere geen enkele impulscontrole heeft en permanent om alles totaal overprikkeld raakt. Raskenmerken zijn leuk tot ze op obsessie of dwang gaan lijken.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik vind niks mis met op zeer sterke impulsen fokken zolang die pups ook maar prima geplaatst worden op een plek waar zij die impulsen ten volle kunnen ontplooien.
Mensen die werkhonden nodig hebben gaan niet naar de hondenshow om daar een Kelpie uit te zoeken.
Die betrekken ze van mensen die echt werkgericht fokken.
En ik snap dat. Als ik een Kaukaas nodig zou hebben om mijn landgoed in Rusland te beschermen wil ik ook echt een killer en niet eentje die wat dom staat te blaffen en aftaait when the going gets tough.
Het heeft alles te maken met waar je dergelijke honden plaatst.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 07 jun 2026, 12:08 Helaas zijn de twee bordercollies die ik regelmatig tegenkom en die dus volgens haar een hekel aan Guus hebben ( hangen in de riem met alle tanden ontbloot en op me af rennen etc) van iemand die een stok heeft om te kunnen lopen. Natuurlijk is elke hond die op zijn plek zit leuk. Maar helaas zit het gros niet goed. En daar bovenop ben ik geen voorstander van infokken van extreem gedrag. Daar krijg je altijd excessen van. De Mechelaar is niet voor niets een van de meest controversiële rassen. De ene is een heerlijk stabiele hond terwijl een andere geen enkele impulscontrole heeft en permanent om alles totaal overprikkeld raakt. Raskenmerken zijn leuk tot ze op obsessie of dwang gaan lijken.
Dat is zeker zo wat je zegt over raskenmerken.
Denk dat het met mechelaars ook speelt, niet voor niets bevolken ze tegenwoordig de asiels in grote mate.
Afbeelding

Nanna

Bericht door Nanna »

Dat komt omdat fokkers werkhonden in ‘gezinnetjes’ plaatsen omdat veelal de heer des huizes behoefte heeft aan een heuse pliesiehond.
En op zich niet eens iets mis mee zolang die mensen dan ook maar weten wat ze in handen hebben en die hond een uitlaatklep bieden. Maar meestal moet op een gegeven ogenblik Djaidania of Cementa er maar mee naar de hoek van de straat. En daar loopt het dan fout.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 07 jun 2026, 12:45 Maar meestal moet op een gegeven ogenblik Djaidania of Cementa er maar mee naar de hoek van de straat. En daar loopt het dan fout.
"Malachai Nee! Nou moet je ophouwa! Lief zijn! Malachaai! Niet aan me broek trekka!"
Nanna

Bericht door Nanna »

“Kankahhond! So hard an de riem trekkuh dak me foon liet falle”
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 07 jun 2026, 12:17 Ik vind niks mis met op zeer sterke impulsen fokken zolang die pups ook maar prima geplaatst worden op een plek waar zij die impulsen ten volle kunnen ontplooien.
Mensen die werkhonden nodig hebben gaan niet naar de hondenshow om daar een Kelpie uit te zoeken.
Die betrekken ze van mensen die echt werkgericht fokken.
En ik snap dat. Als ik een Kaukaas nodig zou hebben om mijn landgoed in Rusland te beschermen wil ik ook echt een killer en niet eentje die wat dom staat te blaffen en aftaait when the going gets tough.
Het heeft alles te maken met waar je dergelijke honden plaatst.
Ik denk dat het gros van de mensen die een hond om functie nemen nog steeds geen hyperfocus op kenmerken zouden moeten willen. Met een iets minder heftig reagerende Mechelaar zijn veel mensen juist beter af. Ook mensen die ermee werken. Met een kaukaas die aanslaat en zijn mannetje staat haal je prima je doel. Hij hoeft niet hyperdominant en levensgevaarlijk te zijn om je landgoed te beschermen. Ook een bordercollie met aanleg kan prima werken. Ze hoeven niet met 6 weken al niks anders meer te doen dan overal op loeren en rondsluipen. Ik vind dat onzin. Ook een hond die prima werkt en prima aanleg heeft is goed want niet elke pupkoper eindigt op het wk. Beetje minder mag best. Niet alleen een plofkip heeft prima kipfilet.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 07 jun 2026, 12:45 Dat komt omdat fokkers werkhonden in ‘gezinnetjes’ plaatsen omdat veelal de heer des huizes behoefte heeft aan een heuse pliesiehond.
En op zich niet eens iets mis mee zolang die mensen dan ook maar weten wat ze in handen hebben en die hond een uitlaatklep bieden. Maar meestal moet op een gegeven ogenblik Djaidania of Cementa er maar mee naar de hoek van de straat. En daar loopt het dan fout.
Het komt daarnaast omdat er gefokt wordt zonder dat er plek is. Kijk eens hoeveel Mechelaars er op marktplaats staan. Alsof er voor elk van die honden een baasje is dat ermee gaat werken. Daarnaast verknallen de de helft of meer die vervolgens als niet geschikt voor sport ergens gedumpt worden. Het is gewoon geen frisse fokkerij en dat heeft niks met goed plaatsen te maken maar meer met het Greyhound effect in Ierland. 15.000 pet jaar fokken in de hoop een topper te fokken en de rest kan de tering krijgen. En de topper kan ook de tering krijgen als hij langzamer raakt door de tijd.

Fok gewoon goede honden. Prima voor meer doelen. De ongeschiktheid van zgn showlijnen komt door precies dezelfde idiote fokkerij. Maar dan op schoonheid en geen oog meer voor karakter. Beiden zijn een exces..
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Jol was een halve border collie, maar die had inderdaad ook die trekjes met steentje komen brengen, plat gaan liggen wachten en kon dat lang volhouden.
Maar goed, Bluffie kon zichzelf ook nooit goed vermaken, die moest ik ook altijd bezig houden tijdens lopen eerlijk gezegd.
Het is dan maar zo, ik wende eraan. Net als inderdaad iets strakker in de opvoeding zijn met de "echte" herders t.o.v. de dames nu.

Borders had ik nooit zoveel gedoe mee, die ik destijds tegen kwam werd voldoende mee ondernomen, en de bazen (h)erkenden het gedrag van hun hond, en wat het voor uitwerking kon hebben op andere honden (dat plat gaan liggen en staren o.a.), nooit problemen ondervonden omdat die bazen zelf al instapten en zelf liet ik mijn honden uiteraard ook niet terug staren of spanning op laten bouwen.
Waar ik nu woon is het een ander verhaal.
In verhouding toch best een aantal border collies t.o.v. hoe vaak ik ze vroeger trof. En het gedrag is absoluut niet leuk. Of dat nu ligt aan de karakters, of aan de opvoeding of gebrek aan uitdaging of combi van alles, geen idee.

Recent had ik wat contact met iemand die jonge werklijnmechel ter herplaatsing had gekregen, zou geschikt zijn als huishond en absoluut niet geschikt voor sport.
Naarmate ik wat meer info kreeg, woonsituatie en ook over gedrag van de hond, vond ik het best absurd dat zo'n gefokte hond als gezinshond werd weggezet, dacht eerst ook nog ach jonge honden gedrag en een eigenaar die niet precies nog weet hoe met het ietwat doortastende en soms heftige karakter van dit type om te gaan. Maar hoe meer info ik kreeg hoe meer ik dacht.. oei.. als dat beest nog meer gaat "groeien" dan kan dat best voor pittige situaties gaan zorgen, beetje aparte hond eerlijk gezegd en bijna niet te motiveren voor iets, dat maakt het dan ook nog eens lastig om op te voeden.

Laatst zag ik ook een filmpje van een jonge korthaar jachthond, touw met aan een lapje een nepvogel dat werd weggetrokken. Prachtig om net als bij de borders in dit filmpje, dan ook die focus te zien, het langzame lopen richting de prooi, de poot gelift en het "pointen"
Als dat al zo jong zichtbaar is, dan moet je niet gek opkijken dat als je deze als gezinshond gaat houden en af en toe even lekker naar duin gaat... dat je ze kwijt bent zonder goede recall en training.

Je kunt best veel bereiken met opvoeding, ben ik van mening. Die borders waar ik eerder over sprak werden ook geen schapen mee gehoed, maar die eigenaren ondernamen veel, en waren zich bewust van bepaalde eigenschappen en wisten daar goed op in te spelen.

De bepaalde Witte en Duitse herders hier in de buurt nu, zijn met name naar andere honden behoorlijk extreem in gedrag. Een enkeling naar mensen ook niet betrouwbaar, of in ieder geval niet onder controle van eigenaar.
Merendeel heb ik vanaf pup zien opgroeien, en dan vind ik het dus behoorlijk balen voor de honden en voor sommige eigenaren dat er toch net even verkeerd met ze is omgegaan waardoor dit gedrag is ontstaan, anderzijds best koppige mensen want geloof zomaar dat met de juiste begeleiding het prima honden zijn of hadden geworden. En anderen vinden het geweldig lijkt wel dat hun honden zo reageren :dunno: lekker stoer.

Zo was er 1 die op gegeven moment zei "als ik de mijne los laat, dan denk ik dat jullie Duitser verliest". Tsja, als je zo'n mindset hebt, is het niet raar dat je hond zo reageert als dat hij reageert nietwaar.
CatnDog
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 07 jun 2026, 13:22
Recent had ik wat contact met iemand die jonge werklijnmechel ter herplaatsing had gekregen, zou geschikt zijn als huishond en absoluut niet geschikt voor sport.
Naarmate ik wat meer info kreeg, woonsituatie en ook over gedrag van de hond, vond ik het best absurd dat zo'n gefokte hond als gezinshond werd weggezet, dacht eerst ook nog ach jonge honden gedrag en een eigenaar die niet precies nog weet hoe met het ietwat doortastende en soms heftige karakter van dit type om te gaan. Maar hoe meer info ik kreeg hoe meer ik dacht.. oei.. als dat beest nog meer gaat "groeien" dan kan dat best voor pittige situaties gaan zorgen, beetje aparte hond eerlijk gezegd en bijna niet te motiveren voor iets, dat maakt het dan ook nog eens lastig om op te voeden.
Ik vond het wel sneu, hoor. :nocheer: Ik ben blij dat je contact met haar hebt gezocht.
Ik zou niet in haar schoenen willen staan. Dan liever een hond met veel eye waar je mee samen kan werken.
Zou jij het hebben aangedurfd met deze hond, als je zelf geen honden zou hebben?
blondie

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 07 jun 2026, 16:18
blondie schreef: 07 jun 2026, 13:22
Ik vond het wel sneu, hoor. :nocheer: Ik ben blij dat je contact met haar hebt gezocht.
Ik zou niet in haar schoenen willen staan. Dan liever een hond met veel eye waar je mee samen kan werken.
Zou jij het hebben aangedurfd met deze hond, als je zelf geen honden zou hebben?

Nee. Of ik nu wel of geen honden zou hebben.
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik heb honden voor de fun dus hoef sowieso niets van werktype. Die kan ik onvoldoende bieden. En een fokker die hart heeft voor zijn of haar pups zou mij ook zo’n hond niet verkopen.
Gelukkig bestaan er naast werktypes binnen een ras ook showtypes. Veel gematigder in karakter.
Afbeelding
Plaats reactie