Het is tijd voor een buitenlandse hond topic

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Diana
Posts in topic: 13
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Het is tijd voor een buitenlandse hond topic

Bericht door Diana »

Susam schreef: 11 jul 2025, 14:35
Diana schreef: 11 jul 2025, 14:21
Smoushond schreef: 11 jul 2025, 13:58 Wat ik me afvraag waarom halen Spaanse of Griekse mensen geen hond uit een Nederlands asiel ?
Omdat ze in hun eigen directe omgeving / land meer dan genoeg keuze hebben om een hond naar hun gading te vinden.
Rashonden worden wel geïmporteerd.

Ik kies een hond die ik leuk vind en die hier past, het maakt mij geen fluit uit waar een herplaatser vandaan komt. Aangezien ik nu in Spanje woon en binnen een straal van 50 km keuze heb uit honderden herplaatsers van het type dat ik leuk vind, is de kans wel enorm dat ik in Spanje een passende hond vind en dan hoef ik niet over de landsgrenzen te gaan kijken.
dat!
En dan nog, al haal ik 60 honden uit 60 landen, waarom moeten mensen die buitenlandse honden adopteren daar verantwoording over afleggen? Ik zal dat nooit begrijpen.
Dat hoeft toch ook helemaal niet?
Ik heb mijn honden voor mezelf, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik mijn keuze aan iemand moest verantwoorden.
Susam schreef: 11 jul 2025, 14:35 Ik schreef al eerder dat ik bijvoorbeeld niet Sam heb geadopteerd omdat ik hem "zielig" vond of omdat ik dacht, zo weer een hond gered want zo is dat helemaal niet en zo zie ik dat ook niet.
Ik heb Amy wel genomen omdat ik haar zielig vond (dat was ze ook, want doodziek, bang en niet in staat om zichzelf te redden). Haar broer was een kerngezonde, prachtige reu en die heb ik niet meegenomen, omdat ik dacht: die redt zich wel, maar Amy gaat hier een langzame, ellendige dood tegemoet als ik nu niet ingrijp. Als Amy ook fit en gezond was geweest, weet ik niet of ik haar meegenomen had, ik stond namelijk eigenlijk op de wachtlijst voor een border collie pup die elk moment geboren zou worden en was dus niet op zoek naar een hond of zo :engel:
Dit betekent overigens niet dat ik haar daarna, toen ze goed opgeknapt was, als zielige hond heb behandeld. Dat was ze toen ook helemaal niet meer.
Als anderen dat geen goed motief vinden, prima, maar dat verandert voor mij niets. Zo is het gegaan en zowel Amy als ik zijn er al 11 jaar gelukkig mee.
Als was gebleken dat ze bij mij niet gelukkig zou worden omdat het met mij, Mila, mijn katten of mijn situatie niet goed genoeg had gematcht, had ik natuurlijk een wel passende plek voor haar gezocht.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 25
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Susam schreef: 11 jul 2025, 14:35 En dan nog, al haal ik 60 honden uit 60 landen, waarom moeten mensen die buitenlandse honden adopteren daar verantwoording over afleggen?

Wie roept je ter verantwoording dan?

Als mensen al getriggerd worden om er iets van te vinden dan komt het door het zelfingenomen gelul van wolventruien die domweg niet accepteren dat er iets anders dan "wat ben je goed!" gezegd wordt.
Als dit topic iets aantoont dan is het dat de buitenlandse honden-mensen domweg niet accepteren dat je er ook maar een iota van kritiek op geeft.

En het spijt me geweldig maar tussen de oorsprong, de manier van vervoeren en de manier waarop ze met kopers en koppelen omgaan valt er veel te bekritiseren.
Weet je wat de beste manier is om geen kritiek te krijgen? Je shit op orde hebben.

Ik vraag nooit aan iemand "waarom heb je die hond genomen?" laat staan dat ik zeg " je had die hond niet moeten nemen."
Maar als ze gaan lopen verkondigen dat ze de grotere hondenliefhebber en de betere mens zijn omdat ze die hond genomen hebben wordt het een ander verhaal. Want net als jij laat ik me ook niet degraderen omdat ik de beste keuzes maak zoals ik ze zie. Maar dat moet allemaal ineens wel kunnen.

Ik vind het prima als mensen kritiek op elkaars handelen en gedachtegangen hebben. Dat houdt een mens scherp.
Smoushond
Posts in topic: 11

Bericht door Smoushond »

Nee het ging helemaal niet om verantwoording afleggen ,ik probeerde te begrijpen wat het verschil was en Marc kon me dat uitleggen. Al denk ik dat hij een van de weinige mensen is die om die reden kiest voor een buitenlandse hond
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 57

Bericht door Marc »

Marc schreef: 11 jul 2025, 14:42
Susam schreef: 11 jul 2025, 14:31
Marc schreef: 11 jul 2025, 14:07

Ik wil niet lullig doen maar als ik nu eens citeer wat jij nu schrijft en dat op jouw stukje naar mij antwoord? Jij gaat mij toch ook vertellen dat ik Ranetje geen slang mag noemen als ik dat wel vind? Jij corrigeert non stop hier. Nu krijg je zelf een correctie en pik je dat niet. Ik pikte het van jou niet. Precies maar dan ook precies hetzelfde toch?
Marc Marc Marc, als je even terug leest zag je dat ik enkel reageerde met het woord wow op jouw slang noemen van Ranetje. Jij kwam daarna met vraagtekens en daar reageerde ik op.
Klopt. En ik zette die ??? omdat ik me afvroeg waarom je de neiging voelde je ermee te bemoeien. Daarna volgde er een stuk meer dan wow en ik vond het allemaal onnodig. Dus ik hoopte dat je je er niet mee zou bemoeien en het iets tussen mij en ranetje zou laten. Maar helaas ....

Susam schreef: 11 jul 2025, 09:00
ik begrijp dat niet helemaal, ze "krijgt" een topic van jou? Als in, je geeft dat weg want dat is van jou?
Dus het is een privilege dat je "aardig" doet tegen ons want dit benoem je nu al vaker?
Nou, van mij hoeft dat niet hoor?
Mijn standaard setting is aardig tegen iedereen, ik doe daar niet echt moeite voor en ik denk er al zeker niet over na als in voor wat hoort wat.

Oh en edit, ik heb voor jouw humor slang opgezocht (haha alsof ik niet weet wat je bedoelt). Bedoelde je slang als in yo brotha you bein an ass of dit was mijn grote liefde chatgtp op jouw verzoek eruit wist te braken?

Slang" als metafoor voor een gemeen of verraderlijk persoon
Het verwijst dan naar de eigenschappen die mensen slangen toedichten, zoals:

Verraderlijkheid

Gemeenheid

Sluwheid of achterbaks gedrag

📌 Voorbeeld:

"Pas op voor haar, dat is echt een slang."
Betekenis: Ze is onbetrouwbaar of doet zich anders voor dan ze is.
👍 Het is goed zo. Voor mij is het zo genoeg geweest.
Maar genoeg erover. Ik moet er zelf ook mee ophouden dus deze correctie is naar mezelf. Blijkbaar een misverstand en prima. Dus denk dat als we allebei even in de spiegel kijken we precies weten waar het mis ging en dan is het ook prima en klaar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 11 jul 2025, 15:11 Nee het ging helemaal niet om verantwoording afleggen ,ik probeerde te begrijpen wat het verschil was en Marc kon me dat uitleggen. Al denk ik dat hij een van de weinige mensen is die om die reden kiest voor een buitenlandse hond
Oa om die reden. Ik vind het ook fijn om een hond met niets een fijn leven te bieden. Dus ik hou van redden. Ik red alles. Dus dat is mijn aard. Ik voel meer voor een dier dat ik red dan voor een dier dat ik koop. Die laatste verantwoordelijkheid kan ik helemaal niet aan. Dus ik vind redden ook fijn naast dat het ook nog goed werkt en de achtergrond van de betreffende hond me meer aanspreekt. Het is een combinatie.

Ik haal ook liever een zielige kip van marktplaats dan dat ik kuikens neem. Mijn voliere zit vol oude kooivogels. Dat vind ik leuker dan een koppel schamalijsters kopen. Iedereen heeft een andere aard.
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Vandaag heb ik Dex ontmoet, nieuw hondje van mijn zus. Wat een heerlijk beest. Op 1 juni van China naar België gevlogen en sinds een paar weken bij mijn zus in Brabant. Net een aapje, haha. Klein ruwharig zwart hondje van 6 kilo met ellenlange poten, stekeltjes op zijn kop en een wit snorretje. En wat doet hij het goed :I: . Is reteslim ook. Hoeft iets maar één keer te zien en weet hoe de vork in de steel zit. Zo lief en aanhankelijk. Watervlug maar luistert beter dan de hond die ze al hadden :lol1:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Alfilillo schreef: 11 jul 2025, 18:33 Vandaag heb ik Dex ontmoet, nieuw hondje van mijn zus. Wat een heerlijk beest. Op 1 juni van China naar België gevlogen en sinds een paar weken bij mijn zus in Brabant. Net een aapje, haha. Klein ruwharig zwart hondje van 6 kilo met ellenlange poten, stekeltjes op zijn kop en een wit snorretje. En wat doet hij het goed :I: . Is reteslim ook. Hoeft iets maar één keer te zien en weet hoe de vork in de steel zit. Zo lief en aanhankelijk. Watervlug maar luistert beter dan de hond die ze al hadden :lol1:
Uit China. Van de vleesindustrie? Wat bijzonder. Mijn collega heeft een hond uit Thailand. Ook gered van de vleesindustrie. Dat is een extreem bijzonder hondje. Oortjes van een sharpei. Een heel vreemd vachtje. Super korte stekelige haartjes die allemaal rechtop staan. Een piepklein krulstaartje en een heel rimpelig maar strak kopje. Echt een extreem vreemd type hond want hier zie je dat dus nooit. Echt wat je daar op straat ziet lopen.

Lijkt hierop. Erg apart. Zoiets zou ik ook heel graag hebben. Een pariahondje.

Dit is ook zo'n Thais hondje. Die van mij collega heeft dan sharpei oortjes. Lijkt eigenlijk wel op een Thai ridgeback nu ik erover nadenk.

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 11 jul 2025, 18:46 Afbeelding
Ik had er hier een in het dorp. Inderdaad Thai Ridgeback.
Heel erg geen leuke of lieve hond. Is ook ingeslapen vanwege zijn gedrag.

Fokkershondje en natuurlijk weer in het blauw. Een genenpoel als een speldenprik, zeg maar.
Alfilillo
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Marc schreef: 11 jul 2025, 18:46
Alfilillo schreef: 11 jul 2025, 18:33 Vandaag heb ik Dex ontmoet, nieuw hondje van mijn zus. Wat een heerlijk beest. Op 1 juni van China naar België gevlogen en sinds een paar weken bij mijn zus in Brabant. Net een aapje, haha. Klein ruwharig zwart hondje van 6 kilo met ellenlange poten, stekeltjes op zijn kop en een wit snorretje. En wat doet hij het goed :I: . Is reteslim ook. Hoeft iets maar één keer te zien en weet hoe de vork in de steel zit. Zo lief en aanhankelijk. Watervlug maar luistert beter dan de hond die ze al hadden :lol1:
Uit China. Van de vleesindustrie? Wat bijzonder. Mijn collega heeft een hond uit Thailand. Ook gered van de vleesindustrie. Dat is een extreem bijzonder hondje. Oortjes van een sharpei. Een heel vreemd vachtje. Super korte stekelige haartjes die allemaal rechtop staan. Een piepklein krulstaartje en een heel rimpelig maar strak kopje. Echt een extreem vreemd type hond want hier zie je dat dus nooit. Echt wat je daar op straat ziet lopen.

Lijkt hierop. Erg apart. Zoiets zou ik ook heel graag hebben. Een pariahondje.

Dit is ook zo'n Thais hondje. Die van mij collega heeft dan sharpei oortjes. Lijkt eigenlijk wel op een Thai ridgeback nu ik erover nadenk.

Afbeelding
Apart hondje inderdaad, beetje Basenji achtig met een snuifje staff of zo.

Dex is totaal anders. Hier een foto, maar het is zo moeilijk om foto's te maken van zwarte honden.

Afbeelding

En inderdaad, als hij niet van straat was gehaald door die organisatie was hij waarschijnlijk de vleesindustrie ingegaan.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Susam schreef: 11 jul 2025, 19:09
EchoMira schreef: 11 jul 2025, 15:06
Susam schreef: 11 jul 2025, 14:35 En dan nog, al haal ik 60 honden uit 60 landen, waarom moeten mensen die buitenlandse honden adopteren daar verantwoording over afleggen?

Als mensen al getriggerd worden om er iets van te vinden dan komt het door het zelfingenomen gelul van wolventruien die domweg niet accepteren dat er iets anders dan "wat ben je goed!" gezegd wordt.
Als dit topic iets aantoont dan is het dat de buitenlandse honden-mensen domweg niet accepteren dat je er ook maar een iota van kritiek op geeft.

En het spijt me geweldig maar tussen de oorsprong, de manier van vervoeren en de manier waarop ze met kopers en koppelen omgaan valt er veel te bekritiseren.
Weet je wat de beste manier is om geen kritiek te krijgen? Je shit op orde hebben.

Ik vraag nooit aan iemand "waarom heb je die hond genomen?" laat staan dat ik zeg " je had die hond niet moeten nemen."
Maar als ze gaan lopen verkondigen dat ze de grotere hondenliefhebber en de betere mens zijn omdat ze die hond genomen hebben wordt het een ander verhaal. Want net als jij laat ik me ook niet degraderen omdat ik de beste keuzes maak zoals ik ze zie. Maar dat moet allemaal ineens wel kunnen.

Ik vind het prima als mensen kritiek op elkaars handelen en gedachtegangen hebben. Dat houdt een mens scherp.
eens!
Marc schreef: 11 jul 2025, 15:13
Marc schreef: 11 jul 2025, 14:42

Klopt. En ik zette die ??? omdat ik me afvroeg waarom je de neiging voelde je ermee te bemoeien. Daarna volgde er een stuk meer dan wow en ik vond het allemaal onnodig. Dus ik hoopte dat je je er niet mee zou bemoeien en het iets tussen mij en ranetje zou laten. Maar helaas ....

👍 Het is goed zo. Voor mij is het zo genoeg geweest.
Maar genoeg erover. Ik moet er zelf ook mee ophouden dus deze correctie is naar mezelf. Blijkbaar een misverstand en prima. Dus denk dat als we allebei even in de spiegel kijken we precies weten waar het mis ging en dan is het ook prima en klaar.
ook eens! :)
❤️
Afbeelding
Jackira
Posts in topic: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 11 jul 2025, 15:06

Maar de mensen die hier reageren zijn toch geen wolventruien? Wat maakt het nou uit hoe het karakter van de mensen van de stichting is. Daar heb je verder toch niks mee te maken.

Eerlijk gezegd heb ik van al mijn buitenlandse honden er maar drie van een stichting gehad. En ik heb er nooit meer wat van gehoord en dat hoeft ook helemaal niet want het is mijn hond. Ik heb helemaal niks van ze nodig als mijn hond ziek zou worden, ik regel het allemaal zelf wel.

En castratieverplichtingen voer ik niet uit, ook niet als ik iets getekent heb. Daar vraagt ook nooit iemand naar. Laat ze lekker "honden redden". En er over opscheppen. Het is wel zo dat daardoor echt veel honden betere vooruitzichten hebben als dat ze daar waren gebleven.

Ik vind veel honden uit nederland, en ik hoop dat ik daarmee niemand beledig, veel van hetzelfde. Er zijn periodes bepaalde honden die in de mode zijn, daar zie je er dan heel veel van. Wat dan vaak het ras niet ten goede komt.

Ik wil niet zeggen dat ik blij ben dat er zoveel zwerfhonden zijn, liever niet. Maar als ze er dan toch zijn heb ik liever zo'n hond dan de honden die ik dichtbij om me heen zie.

En gelukkig is dat per persoon verschillend. Iedereen mag z'n eigen voorkeuren hebben en keuzes maken toch. En wat voor mens er dan achter zit in de vorm van fokker of een stichtingwolventrui zal me echt een worst zijn want ik heb er nooit meer iets mee te maken.
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Iedereen mag absoluut zijn eigen voorkeuren hebben en ik heb ook nergens gezegd dat dat anders is.
Ik vind alleen dat de kwaliteit van leven van de hond belangrijker is dan de voorkeur van de eigenaar.
Ik vind honden redden niet leuk omdat ik de voorliggende verwaarlozing al niet leuk vind.
Mijn voorkeur is dat er geen enorme stroom van te redden honden bestaat.

Dat de rashondenfok te wensen over laat is absoluut waar. Het heeft alleen geen reet met de verwaarlozing van die redhonden te maken.

Maar goed, dat heb ik een jaar geleden allemaal al uitgelegd.
Jackira

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 18 aug 2026, 19:32 Iedereen mag absoluut zijn eigen voorkeuren hebben en ik heb ook nergens gezegd dat dat anders is.
Ik vind alleen dat de kwaliteit van leven van de hond belangrijker is dan de voorkeur van de eigenaar.
Ik vind honden redden niet leuk omdat ik de voorliggende verwaarlozing al niet leuk vind.
Mijn voorkeur is dat er geen enorme stroom van te redden honden bestaat.

Dat de rashondenfok te wensen over laat is absoluut waar. Het heeft alleen geen reet met de verwaarlozing van die redhonden te maken.

Maar goed, dat heb ik een jaar geleden allemaal al uitgelegd.
Ik denk dat de meeste mensen het daar mee eens zijn en ik ook. Maar tegelijkertijd denk ik ook dat als niemand meer een hond uit het buitenland zou willen dat het probleem daar niet over is maar er nog meer dierenleed is. Of denk jij dat het dierenleed hierdoor in stand word gehouden?
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ja. Deels.
Ik denk wel dat er een wisselwerking is tussen de verwaarlozing en de liefde waarmee mensen zieligheid met actie belonen. Maar het is niet de oorzaak.
De oorzaak is dat mensen niet verder kijken dan "wat enig dat er een nestje puppies/kittens komt" en daar zelf geen zorgplicht bij voelen.
Jackira

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 18 aug 2026, 20:10 Ja. Deels.
Ik denk wel dat er een wisselwerking is tussen de verwaarlozing en de liefde waarmee mensen zieligheid met actie belonen. Maar het is niet de oorzaak.
De oorzaak is dat mensen niet verder kijken dan "wat enig dat er een nestje puppies/kittens komt" en daar zelf geen zorgplicht bij voelen.
Ja eens. En die mentaliteit veranderd denk ik niet snel.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie