Omdat je een bepaald ras fokt zet je je in voor alle herplaatsers van dat ras?

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht

Ja
6
38%
Nee
6
38%
Misschien
4
25%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 16

Crutz
Posts in topic: 1

Bericht door Crutz »

Zet je je ook in voor alle herplaatser (met en zonder stamboom en kruisingen) van dat ras?

Ervaren jullie dat ook dat mensen te pas en te onpas denken dat je, omdat je een bepaald ras fokt (en daar dus kopers voor hebt) dat je ook contacten hebt voor alle herplaatsers van dat ras, met of zonder stamboom en gecastreerd of intact.
Want ja je biedt ook wel eens een herplaatser uit eigen fok aan dus dan sta je ineens open voor alles en heb je contacten voor alles.

Foto van idd m’n laatste herplaatser van eigen fok door overlijden van het baasje. Die mogen altijd terugkomen en krijgen dan via ons een nieuw baasje. Maar dat houdt niet in dat ik me inzet voor alle rescues van m’n ras of kruisingen van dat ras. Dat is toch niks vreemds wat mij betreft. M’n puppykopers (en dus klanten) komen vanwege een bepaald type hond dat ik fok, niet omdat ze iedere willekeurige herder willen.
En ja, eigen fok vind ik zelf de enige uitzondering daarop.

Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Re: Omdat je een bepaald ras fokt zet je je in voor alle herplaatsers van dat ras?

Bericht door Kells »

Nee, voor honden met stamboom hebben we binnen de rasvereniging iemand die de herplaatsingen doet. Honden die bij mij vandaan komen, die herplaats ik zelf, al is dat nog nooit voorgekomen want ik fok niet veel. Ik stuur wel eens mensen door naar een bevriend fokker, als mensen iets zoeken wat op mijn honden lijkt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Omdat je een bepaald ras fokt zet je je in voor alle herplaatsers van dat ras?

Bericht door Mizzsylver »

Nee alleen voor wat ik zelf gefokt heb, tot nu toe 1x voorgekomen.

Soms zoek ik wel mee naar een herplaatser voor iemand maar ik zoek geen nieuwe eigenaar voor herplaatsers.
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 14

Bericht door Tineke »

Waarom eigenlijk niet als liefhebber van het ras?
Het kost geen geld enkel moeite
Als fokker zou ik er dus zeker geen problemen mee hebben om me in te zetten voor een hond , überhaupt van welk ras ook.

Verder vind ik het nogal verbazingwekkend dat je moeilijk doet over een hond die een opstapje nodig heeft om een fijn leven te kunnen gaan leiden maar zelf wel probleemloos een doneeractie opzet voor je eigen hond waarbij je wel op dierenliefhebbers rekent om hun portemonnee te trekken voor een voor hun vreemde hond.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Kells

Bericht door Kells »

Tineke schreef: 27 aug 2026, 21:42 Waarom eigenlijk niet als liefhebber van het ras?
Als fokker zou ik er dus zeker geen problemen mee hebben om me in te zetten voor een hond , überhaupt van welk ras ook.

Verder vind ik het nogal verbazingwekkend dat je moeilijk doet over een hond die een opstapje nodig heeft om een fijn leven te kunnen gaan leiden maar zelf wel probleemloos een doneeractie opzet voor je eigen hond waarbij je wel op dierenliefhebbers rekent om hun portemonnee te trekken voor een voor hun vreemde hond.
Daar heb ik ook geen begrip voor.
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

Het lijkt me normaal als je je inspan voor je eigen fok.
Daarom alle honden van dat ras herplaatsen lijkt me geen verplichting of logisch gevolg.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Kells schreef: 27 aug 2026, 21:51
Tineke schreef: 27 aug 2026, 21:42 Waarom eigenlijk niet als liefhebber van het ras?

Ik had Crutz een pb gestuurd met Bismarck enkel met het verzoek of ze die wellicht onder herdermensen zou willen verspreiden..
Kost niets enkel wat moeite en dat is volgens mij hier onder forummers toch wel hoe we dingen doen voor en met elkaar.

Ik dacht misschien oudere mensen die geen pup meer willen of zo maar wel een oudere herplaatser.
Daarop kreeg ik het antwoord hoe ik erop kwam dat iemand in haar contacten een oudere castraat zou willen, haar contacten zoeken allemaal wat anders.

Imo heel onsympathiek kwam het over.
Persoonlijk vind ik Crutz een kansloze achterbakse trut maar als ze een goed adres voor een hond weet zet ik mij daar wel even over heen.
Net als ik me er overheen zou zetten als haar hond weg zou zijn , herplaatst moest worden of op andere wijze hulp nodig zou hebben die ik kon bieden.

Crutz kan zich daar duidelijk niet overheen zetten wat in andere topics wordt gezegd.
Maar goed kansloos had ik al genoemd toch :engel:
Afbeelding

Tineke

Bericht door Tineke »

ranetje schreef: 27 aug 2026, 22:00 Het lijkt me normaal als je je inspan voor je eigen fok.
Daarom alle honden van dat ras herplaatsen lijkt me geen verplichting of logisch gevolg.
Nee geen logisch gevolg maar dat is wel hoe we het hier en op het hf vaak deden en doen.
Afbeelding

Tineke

Bericht door Tineke »

En natuurlijk mag je nee zeggen op een verzoek maar het is de toon die de muziek maakt en die was imo vals :F:

En ja ik vind het nogal bijzonder om dan een topic te openen over mensen die je te pas en te onpas verzoeken sturen terwijl je zelf godbetert je dierenarts rekening onder vreemde hun neus duwt met het verzoek te dokken.
Iets waar je uiteraard ook voor mag passen .
Afbeelding

Smoothie
Welke: Smooth collie en kruising

Bericht door Smoothie »

Ik verwacht dat een fokker van een bepaald ras veel liefhebbers van dat ras kent en wellicht ook mensen die een herplaatser zoeken. Ik vind het dus geen gekke keuze om een fokker te benaderen voor hulp bij een herplaatser.
Afbeelding
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik snap wel dat mensen zich bij je melden. Omdat je het ras goed kent. En weet wat eea inhoudt. En misschien inderdaad wat weet… niet zo gek toch?

Net als dat mensen zich bij mij melden als ze van hun kippen af willen. Of kippen zoeken. Dan wil ik best meedenken of meekijken. Juist leuk. Snap het probleem niet zo:)
Kells

Bericht door Kells »

Tineke schreef: 27 aug 2026, 22:04
Kells schreef: 27 aug 2026, 21:51

Ik had Crutz een pb gestuurd met Bismarck enkel met het verzoek of ze die wellicht onder herdermensen zou willen verspreiden..
Kost niets enkel wat moeite en dat is volgens mij hier onder forummers toch wel hoe we dingen doen voor en met elkaar.

Ik dacht misschien oudere mensen die geen pup meer willen of zo maar wel een oudere herplaatser.
Daarop kreeg ik het antwoord hoe ik erop kwam dat iemand in haar contacten een oudere castraat zou willen, haar contacten zoeken allemaal wat anders.

Imo heel onsympathiek kwam het over.
Persoonlijk vind ik Crutz een kansloze achterbakse trut maar als ze een goed adres voor een hond weet zet ik mij daar wel even over heen.
Net als ik me er overheen zou zetten als haar hond weg zou zijn , herplaatst moest worden of op andere wijze hulp nodig zou hebben die ik kon bieden.

Crutz kan zich daar duidelijk niet overheen zetten wat in andere topics wordt gezegd.
Maar goed kansloos had ik al genoemd toch :engel:
Ik hou van jou! :E:
pioenroos
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Beetje gekke vraagstelling zo. Het is toch niet zo zwart-wit?
Nee natuurlijk hoef je je niet in te zetten voor herplaatsers van 'jouw' ras. Er is niets dat je verplicht, ook moreel niet.
Maar ik ken van genoeg fokkers die dat wel doen (ook voor stamboomloos of kruising) en dat vind ik sympathiek :ok: Ze hebben vaak een netwerk van liefhebbers of weten zelfs concreet iemand die zoekende is naar herplaatser. Alleen maar mooi als er op korte termijn een oplossing komt voor een hond en een toekomstige blij is :19:

Geen idee wat er verder speelt, wat de vraag precies was en hoe er op elkaar gereageerd is maar ik vind een vraag aan jou als kenner van een ras of je iemand weet best logisch. Kan je nee zeggen als het niet iets is waar je energie voor wil vrijmaken en dat lijkt me prima. Maar de vraag an sich is toch niet gek?
Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

:zweep:
Crutz schreef: 27 aug 2026, 21:04 Zet je je ook in voor alle herplaatser (met en zonder stamboom en kruisingen) van dat ras?

Ervaren jullie dat ook dat mensen te pas en te onpas denken dat je, omdat je een bepaald ras fokt (en daar dus kopers voor hebt) dat je ook contacten hebt voor alle herplaatsers van dat ras, met of zonder stamboom en gecastreerd of intact.
Want ja je biedt ook wel eens een herplaatser uit eigen fok aan dus dan sta je ineens open voor alles en heb je contacten voor alles.

Foto van idd m’n laatste herplaatser van eigen fok door overlijden van het baasje. Die mogen altijd terugkomen en krijgen dan via ons een nieuw baasje. Maar dat houdt niet in dat ik me inzet voor alle rescues van m’n ras of kruisingen van dat ras. Dat is toch niks vreemds wat mij betreft. M’n puppykopers (en dus klanten) komen vanwege een bepaald type hond dat ik fok, niet omdat ze iedere willekeurige herder willen.
En ja, eigen fok vind ik zelf de enige uitzondering daarop.

Afbeelding
Even vooropgesteld dat ik niet fok.

Maar ik vind het een gekke zwart/witte vraag.
Uiteraard zet je je als fokker in voor door jou gefokte pups.

Maar je bent toch allereerst een hondenliefhebber met een voorkeur voor een bepaald ras.
En binnen jouw ras zijn jouw honden toch niet een volkomen afzonderlijk op zichzelf staand type?

Ik ben zo vaak benaderd rondom herplaatsen van saarlooswolfhonden. Soms kon ik een tip geven, soms niet.
Ik ben ook wel eens tussentijds logeeradres geweest.
Voor de een weet je wat sneller iets dan voor de ander, maar meedenken is als hondenliefhebber een kleine moeite lijkt me.

Dus. De kortere versie,
Hulp of tips vragen bij herplaatsing is nooit “te onpas”. En ja, als ik wel fokker zou zijn zou ik zeker verder kijken dan mijn eigen pups.
Tineke

Bericht door Tineke »

pioenroos schreef: 27 aug 2026, 22:38 Kan je nee zeggen als het niet iets is waar je energie voor wil vrijmaken en dat lijkt me prima. Maar de vraag an sich is toch niet gek?
Mijn vraag was simpel of ze hem wilde delen onder haar contacten , daar geen tijd en energie voor maar wel voor dit topic :scratch:
Afbeelding

EchoMira
Posts in topic: 4
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nee, herplaatsers zijn herplaatsers en een hond is een hond.
Dat ingewikkelde gelul met clubjes is eerder een bron van problemen dan een oplossing.

Klaar staan voor elke heidewachtel maar niet voor een stabij....prima. Ik weet het alweer.
blondie

Bericht door blondie »

Ik fok niet, maar snap deze vraagstelling misschien daarom niet.
Ik heb wel een zwak voor specifieke herder rassen en als ik er een voorbij zie komen waar ik zelf goed gevoel bij heb, dan deel ik die. Vaak honden die mij zelf dus aanspreken na lezen van omschrijvingen.
Ik deel nooit klakkeloos berichten of verzoeken voor herplaatsingen.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Nou, dit is een vraagstelling, die me er helemaal in bevestigt in dat ik me verre moet houden van zgn 'professionele' fokkers.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 6

Bericht door Marc »

Wat gek om zo openlijk afstand te nemen van behulpzaamheid.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Een dier is een dier, als ik kan helpen, zal ik dat doen.
Of er nu een band is, of niet. Ik vind ook niet dat een fokker verantwoordelijk blijft voor een gefokte hond. Wanneer je niet in staat bent een gefokte hond terug te nemen, dan heb ik daar geen oordeel over. Al helemaal niet omdat het zou moeten van de kopers die dan liefst ook nog hun geld of ‘gemaakte kosten’ terug zouden moeten krijgen.

Nu zou ik vb niet in staat zijn een hond op te vangen met mijn huidige honden en woonsituatie. Persoonlijke band of niet. Of het zou een nood-dagopvang moeten zijn. Maar mocht ik benaderd worden en ik weet iemand die daar wel toe in staat is, geef ik dat met plezier door, het hoe of wat of wie maakt daarbij niet uit.

Ik ben nog steeds erg blij met het Nox verhaal, de mechel pup die bij mijn dierenarts gebracht werd om in te slapen maar die dat weigerde. Hij is toen ook via het hondenforum op een geweldige plaats terecht gekomen en heeft de rest van zijn leven enkel maar liefde gekend. Heerlijk toch. Kom ik terug voor zo’n situatie te staan en ik heb de mogelijkheid iets te betekenen, doe ik het zo opnieuw. Of dat nu een mechel van vrienden is of een doodle van een broodfokker, maakt niet uit, het gaat om de hond.
Flamme

Bericht door Flamme »

Maart schreef: 28 aug 2026, 08:14 Of dat nu een mechel van vrienden is of een doodle van een broodfokker, maakt niet uit, het gaat om de hond.
Precies dit dus.
Maar ik denk dat het voor sommige mensen (algemeen gesproken) lastig is om de hond los te zien van antipathie voor de persoon.
ranetje

Bericht door ranetje »

Tineke schreef: 27 aug 2026, 22:05
ranetje schreef: 27 aug 2026, 22:00 Het lijkt me normaal als je je inspant voor je eigen fok.
Nee geen logisch gevolg maar dat is wel hoe we het hier en op het hf vaak deden en doen.
Dat we dat hier en op het hf doen lijkt me niet hetzelfde als allerlei mensen (dus niet van hier) te moeten bemiddelen als fokker van een bepaald ras.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Is dit nou werkelijk omdat tineke je iets gevraagd heeft?

Wat walgelijk.

Ik zat/zit in de buitenlandse hondjes wereld en ik krijg ook vaak vraag. Dan kijk ik of ik iets weet of kan doen. In elk geval lijkt delen me een kleine moeite.

Maar echt serieus ? Gewoon een mede hf die hulp vraagt ga je zon topic over openen?
Ik sta wel vaker van je te kijken crutz maar als dit echt serieus zo is dat je gewoon echt alleen maar ik ik ik wil helpen. Brrr.

Kortom ik help wel de hond als ik dat kan
Hetzij door simpel delen hetzij door eens wat rond te vragen hetzij door alleen maar eens ff te kijken.
Groetjes Heidi

Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Ik zie nergens dat het om een bepaalde hond zou gaan?
Er wordt geen naam genoemd.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

ranetje schreef: 28 aug 2026, 10:44 Ik zie nergens dat het om een bepaalde hond zou gaan?
Er wordt geen naam genoemd.
Dit was mijn onpas bericht aan Crutz.
Daar gaat dit bericht over .

Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie