Hoelang blijft een pup een pup
Hoelang blijft een pup een pup
Kodi is de puppyleeftijd al lang en breed voorbij.
Hij is ruim een jaar. (Schatting van mei 2025)
Maar hij is, met groot verschil met eerdere honden, het hondje wat het meest puppy-achtig gedrag blijft vertonen.
Dolle 5 minuten in de tuin, spelen, ineens omvallen en KO slapen, onderdanig bek likken bij Kian.
Hij begint nu ook pas wat hormonaal gedrag te laten zien.
Zou dat komen omdat hij als pup vanuit het buitenland is gekomen? Dat hij toch ergens laat is in ontwikkeling?
Hij is niet gecastreerd overigens.
Ik vroeg me af hoe jullie ertegenaan kijken.
Hij is ruim een jaar. (Schatting van mei 2025)
Maar hij is, met groot verschil met eerdere honden, het hondje wat het meest puppy-achtig gedrag blijft vertonen.
Dolle 5 minuten in de tuin, spelen, ineens omvallen en KO slapen, onderdanig bek likken bij Kian.
Hij begint nu ook pas wat hormonaal gedrag te laten zien.
Zou dat komen omdat hij als pup vanuit het buitenland is gekomen? Dat hij toch ergens laat is in ontwikkeling?
Re: Hoelang blijft een pup een pup
Hangt een beetje van de grootte af. Kleine hondjes zijn eerder af dan grote,
Ken een teckelpup die met zn hele vier maanden een teef drachtig maakte
Ken een teckelpup die met zn hele vier maanden een teef drachtig maakte

- Loraine
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Verschilt heel erg per hond merk ik.
Mahdutje werd met een jaar of 2 wat serieuzer, maar nog steeds een ontzettende pretletter.
Dívka was met 3 nog enorm pupperig in gedrag.
Hij gecastreerd, zij intact maar enorm 'klein' gehouden door haar vorige eigenaar, beide herplaatsers met broodfok achtergrond, vermoedelijk ook beide uit het oostblok.
Wel verschillende rassen trouwens, maar allebei vrij klein met hun ±26 en ±35cm rughoogte.
Mahdutje werd met een jaar of 2 wat serieuzer, maar nog steeds een ontzettende pretletter.
Dívka was met 3 nog enorm pupperig in gedrag.
Hij gecastreerd, zij intact maar enorm 'klein' gehouden door haar vorige eigenaar, beide herplaatsers met broodfok achtergrond, vermoedelijk ook beide uit het oostblok.
Wel verschillende rassen trouwens, maar allebei vrij klein met hun ±26 en ±35cm rughoogte.
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
Stil! Nina blijft nog heel lang pup! (Alhoewel vorderingen met zindelijkheid prettig zouden zijn)Nanna schreef: 03 sep 2026, 09:46 Hangt een beetje van de grootte af. Kleine hondjes zijn eerder af dan grote,
Ken een teckelpup die met zn hele vier maanden een teef drachtig maakte![]()
Denk ook dat er ras,- maar ook zeker individuele verschillen zijn. Danu is nooit echt puppy geweest. Al heel jong gewoon braaf en welwillend om te luisteren dus ze deed nooit wat stouts. Nooit onhandig, altijd in controle over zichzelf. Ook nooit 'gepuberd' ofzo.
Nina is nu wel echt baby pup. Onhandig, verbaasd over de wereld, driftig als dingen niet lukken (ok, dat is misschien vooral teckel
- thom
- Honden: 1
- Welke: Farah het Portugese meisje
Farah was bijna 1.5 jaar toen ze bij ons kwam wonen en qua uiterlijk en gedrag nog echt een soort van pup, dat is pas sinds een paar maanden echt verdwenen.

Ons Portugese meisje Farah.
Mol is met haar 10 maanden juist best heel rustig en beheerst al. Vind haar helemaal niet heel pupperig meer. Ze is met 4,5 maand hier gekomen vanuit Lesbos.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik denk ook dat het per individuele hond verschilt en dat die verschillen rasgebonden kunnen zijn, maar ook te maken kunnen hebben met persoonlijkheid en achtergrond.
Amy heeft zich ook heel lang puppyachtig gedragen, bij haar had ik het idee dat ze haar puppytijd nog moest inhalen omdat ze als pup al heel ziek was en dus nooit een onbezorgde puppytijd had gehad. Ook omdat ze enorm onderdanig is komt ze vaak niet zo volwassen over. Ze is in de roedel met Mila, Amoz en Taartje ook altijd veruit de jongste en meest onderdanige geweest en ze heeft zich helemaal vereenzelvigd met die rol.
Wat @pioenroos schrijft over Danu herken ik wel enigszins van de collies. Ze waren heus wel anders als pup dan als volwassen hond, maar hadden wel meteen dat serieuze werkwillige, konden daar als pup meteen ook al veel concentratie voor opbrengen, snapten alles razendsnel en deden het dan ook meteen heel betrouwbaar (op alle vlakken, zoals zindelijkheid, dagelijkse routines, commando's leren), waren ook niet zo enorm onbenullig of grenzeloos zoals je dat bij jonge pups weleens ziet en bij zowel Mila als Fayah heb ik niets gemerkt van een puberteit. Fayah was wel een verschrikkelijke bijter als pup, daar is ze gelukkig overheen gegroeid, maar verder werden de collies braaf en behoorlijk verstandig geboren
Amy heeft zich ook heel lang puppyachtig gedragen, bij haar had ik het idee dat ze haar puppytijd nog moest inhalen omdat ze als pup al heel ziek was en dus nooit een onbezorgde puppytijd had gehad. Ook omdat ze enorm onderdanig is komt ze vaak niet zo volwassen over. Ze is in de roedel met Mila, Amoz en Taartje ook altijd veruit de jongste en meest onderdanige geweest en ze heeft zich helemaal vereenzelvigd met die rol.
Wat @pioenroos schrijft over Danu herken ik wel enigszins van de collies. Ze waren heus wel anders als pup dan als volwassen hond, maar hadden wel meteen dat serieuze werkwillige, konden daar als pup meteen ook al veel concentratie voor opbrengen, snapten alles razendsnel en deden het dan ook meteen heel betrouwbaar (op alle vlakken, zoals zindelijkheid, dagelijkse routines, commando's leren), waren ook niet zo enorm onbenullig of grenzeloos zoals je dat bij jonge pups weleens ziet en bij zowel Mila als Fayah heb ik niets gemerkt van een puberteit. Fayah was wel een verschrikkelijke bijter als pup, daar is ze gelukkig overheen gegroeid, maar verder werden de collies braaf en behoorlijk verstandig geboren

- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Xcooby heeft nog steeds puptrekken, hij ia nu anderhalf geweest... 
De rest was allang bloedserieus op deze leeftijd

De rest was allang bloedserieus op deze leeftijd

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ik herken wel het gevoel van pupgedrag blijven zien, en heb er ook wel eens over nagedacht omdat bijvoorbeeld bij Glory ik het wel merkte/merk.
Ik weet het dan weer aan vroegcastratie eerlijk gezegd
Maar dat gaat ook niet op, omdat Chara weer heel anders is en ook uit buitenland komt/kwam rond haar 1e levensjaar.
En nu moet ik denken ook aan Bluf, gewoon een nederlands gefokte hond. En was intact met 2 en half jaar toen ik haar kreeg, maar dat was echt zo'n ongeleid projectiel met pup streken, of dat ik dacht.. ieder normaal denkende volwassen hond doet niet wat jij doet
GROW UP!
Die was dan weer opgegroeid en tot die leeftijd bij moeder gebleven en bij oudere broer e.d. dus misschien dat dat ermee te maken had, in combi met haar persoonlijkheid.. ze was ook gewoon een flierefluiter met humor of soms trekjes die neigden naar puberaal gedrag.
Dat is bij haar ook altijd zo gebleven.
Glory heeft het denk meer in haar gedrag, maar heeft dus ook van nature een wat onderdanige houding/snel onder de indruk of in onderdanigheid schieten als er negatieve sfeer heerst.
Erg gevoelig hondje, kan snel toch in angst schieten en daarin ook in een onderdanigheid die niet nodig is en eigenlijk niet altijd past in combi met haar gedrag (als ze dus zelf min of meer bewust in de negeer gaat en daar op wordt aangesproken)
Maar zij is dus ook een hondje dat zich blijft verwonderen net als een pup, als er een mier op de grond loopt of een slak..
Ik weet het dan weer aan vroegcastratie eerlijk gezegd
Maar dat gaat ook niet op, omdat Chara weer heel anders is en ook uit buitenland komt/kwam rond haar 1e levensjaar.
En nu moet ik denken ook aan Bluf, gewoon een nederlands gefokte hond. En was intact met 2 en half jaar toen ik haar kreeg, maar dat was echt zo'n ongeleid projectiel met pup streken, of dat ik dacht.. ieder normaal denkende volwassen hond doet niet wat jij doet
Die was dan weer opgegroeid en tot die leeftijd bij moeder gebleven en bij oudere broer e.d. dus misschien dat dat ermee te maken had, in combi met haar persoonlijkheid.. ze was ook gewoon een flierefluiter met humor of soms trekjes die neigden naar puberaal gedrag.
Dat is bij haar ook altijd zo gebleven.
Glory heeft het denk meer in haar gedrag, maar heeft dus ook van nature een wat onderdanige houding/snel onder de indruk of in onderdanigheid schieten als er negatieve sfeer heerst.
Erg gevoelig hondje, kan snel toch in angst schieten en daarin ook in een onderdanigheid die niet nodig is en eigenlijk niet altijd past in combi met haar gedrag (als ze dus zelf min of meer bewust in de negeer gaat en daar op wordt aangesproken)
Maar zij is dus ook een hondje dat zich blijft verwonderen net als een pup, als er een mier op de grond loopt of een slak..
- Desiree
- Welke: Boomer+Whippets
Izzy kwam bij ons met bijna 2 jaar en is altijd gewoon volwassen geweest.
Droef was een puber van 13 maanden toen hij kwam, hij is naar mijn idee altijd een beetje in zijn puberteit blijven hangen zeg maar qua doen en laten. Niet in contact met vreemde honden dan was hij wel volwassen, voor zijn vaste vrienden was hij dan weer wel de eeuwige grappenmaker.
Roderick is nu 4 en heeft nog steeds de bijnaam puppy, al is hij wel in 1 klap volwassen geworden toen Droef wegviel, serieuzer is hij nu. Met Droef samen nam hij niks in het leven serieus en alles was 1 groot feest, maar zo was Droef dus ook.
Floris is nu 8,5 maand en een hysterische puber, erg creatief en vindingrijk ook (kan me niet herinneren dat Roderick zo was want dan was ik misschien nooit meer aan een pup begonnen).
Ik ben een beetje bang dat Floris net zo'n type gaat zijn als Droef nooit helemaal volwassen en vooral doen waar je zin in hebt, en dan je leukste kop op zetten zodat niemand er wat van kan vinden. En heel eerlijk van mij mag dat, ik vind het heerlijk als honden het leven niet zo serieus nemen en je af en toe laten verbazen met rare dingen of kleine rot streken.
Droef was een puber van 13 maanden toen hij kwam, hij is naar mijn idee altijd een beetje in zijn puberteit blijven hangen zeg maar qua doen en laten. Niet in contact met vreemde honden dan was hij wel volwassen, voor zijn vaste vrienden was hij dan weer wel de eeuwige grappenmaker.
Roderick is nu 4 en heeft nog steeds de bijnaam puppy, al is hij wel in 1 klap volwassen geworden toen Droef wegviel, serieuzer is hij nu. Met Droef samen nam hij niks in het leven serieus en alles was 1 groot feest, maar zo was Droef dus ook.
Floris is nu 8,5 maand en een hysterische puber, erg creatief en vindingrijk ook (kan me niet herinneren dat Roderick zo was want dan was ik misschien nooit meer aan een pup begonnen).
-
EchoMira
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Vroeger werd verkondigd dat honden nooit echt volwassen worden want dat zou betekenen dat ze geen huisdier meer zouden kunnen zijn.Flamme schreef: 03 sep 2026, 09:39
Daar ben ik het niet helemaal mee eens maar neotenie is wel een verschijnsel dat bij het leeuwendeel van de honden voorkomt.
Hoe volwassen een hond echt wordt is een gradatie van hoe volwassen een wolf wordt. Sommige rassen buiten beschouwing gelaten.
Deels hormonaal, deels genetisch en deels sociaal. Zolang het werkt werkt het en het is niet alsof de wereld aan zijn voeten ligt om meteen een eindbaas te worden dus waarom zou hij niet de pups uithangen.
Overigens verwacht ik best weinig van een hondje van net een jaar hoor. Dat zijn ook echt nog wel bakvissen.
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
Ik heb geleerd (ik zeg niet dat dit de waarheid is): tot vijf maanden. Dan wordt een 'pup' een 'jonge hond'.
En over neotenie. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor bijvoorbeeld paarden en mensen. Die diersoorten blijven relatief speels in de volwassenheid.
En over neotenie. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor bijvoorbeeld paarden en mensen. Die diersoorten blijven relatief speels in de volwassenheid.