Begroetingsritueel

Frootje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Re: Begroetingsritueel

Bericht door Frootje »

Ik knuffel Froo altijd gelijk plat als ik thuiskom, dat weet ze, dus zodra ik terugkom gaat ze piepen en gaat die staart rond als een propellor en ik vind het wel prima eigenlijk. Ze is zo blij als de baas thuiskomt en dat maakt mij dan weer blij. :I: Ik zou haar ook echt niet voorbij kunnen lopen en dat kunnen negeren. :LOL: Maar Froo maakt verder geen herrie, springt niet (en al zou ze dat wel doen dan merk je er nog steeds weinig van) en begroet alleen bezoek dat het zelf uitlokt op dezelfde manier, dus niemand heeft er ooit last van. :engel:
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

mijke schreef: 31 okt 2021, 15:42
ranetje schreef: 31 okt 2021, 15:41 Iedereen moet dat helemaal zelf weten :ok:

Als je er over klaagt en het vervelend vindt kan je er wat aan veranderen.
En als je het geen probleem vindt laat je het zo.
Wat verdraaid je de dingen toch weer mooi :LOL:
Dat doet ze wel vaker en het ligt nooit aan haar.

Edit.. kijk aan.
ranetje schreef: 31 okt 2021, 15:46 Je weet heel goed wat ik bedoel.
Veel plezier verder :ok:
Inge O
Posts in topic: 2
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

No way dat ik mijn honden ga verbieden om vrolijk te doen als ik thuiskom en de eerste paar minuten gaat ook alle aandacht naar hen, maar er is wel één belangrijke regel : opspringen mag hier niet - nooit, tenzij ik ze bij het spelen zelf uitnodig - en echt drukdruk doen ze ook niet, dus heb eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om in te grijpen. Bezoek vinden ze (behalve Karma) op wat gesnuffel na niet interessant, dus bezoekers hebben er nooit last van.

Ik vind de begroeting die je beschrijft van Feta en Lanai eigenlijk nog redelijk netjes, als je klein bent zal je toch iets moeten om op te vallen.
Als je dat gespring niet wilt zou ik me gewoon bukken of hurken en hen leren dat het over is als je weer recht gaat staan.
Marlett
Posts in topic: 1

Bericht door Marlett »

Inge O schreef: 31 okt 2021, 20:01 No way dat ik mijn honden ga verbieden om vrolijk te doen als ik thuiskom en de eerste paar minuten gaat ook alle aandacht naar hen, maar er is wel één belangrijke regel : opspringen mag hier niet - nooit, tenzij ik ze bij het spelen zelf uitnodig - en echt drukdruk doen ze ook niet, dus heb eigenlijk nooit de behoefte gevoeld om in te grijpen. Bezoek vinden ze (behalve Karma) op wat gesnuffel na niet interessant, dus bezoekers hebben er nooit last van.

Ik vind de begroeting die je beschrijft van Feta en Lanai eigenlijk nog redelijk netjes, als je klein bent zal je toch iets moeten om op te vallen.
Als je dat gespring niet wilt zou ik me gewoon bukken of hurken en hen leren dat het over is als je weer recht gaat staan.
Jouw roedel lijkt me ook wel andere koek als dat tegen je opspringt, haha. Tosca en Charlie zijn uiteraard ook blij, maar Tosca gaat na alle drukte wel zitten en wachten op een knuffel terwijl ik mijn tas neerzet en mijn jas uittrek. Als ze zo gaat zitten, vind ik het bijna een beetje sneu, zo braaf zit ze te wachten. :') Charlie is een schurk, die wurmt zich er dan helemaal tussen. Voor mij een reden om het maar bij twee honden te houden, want ik kan er maar twee tegelijk aaien en kriebelen. :mrgreen:
Tamara
Posts in topic: 5

Bericht door Tamara »

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Ik heb nog ergens een hekje voor de deur liggen; misschien wel handig om te gebruiken voor bezoek. Dan laat ik ze eerst in de rommelkamer achter het hekje totdat ze wat tot rust zijn gekomen.
Op mijn hurken gaan zitten en zelf ook wat rustiger zijn in mijn begroeting ga ik vandaag eens toepassen. Lanai iets in de bek geven helpt trouwens ook, dat doen we soms en vaak pakt ze zelf ook wat. Dit kunnen we ook standaard gaan doen.
billy schreef: 31 okt 2021, 20:32 Hier werkt het door eerst even jas uit en tas opruimen bv, gewoon een paar minuten eerst even wat doen, en dan zijn ze veel rustiger als dat ik ze meteen begroet :ok:
Dit brengt mijn honden ook tot rust, alleen doe ik dit dan na de begroeting. Het helpt echt want dan ga je weer de normale gang van zaken in.
Inge O schreef: 31 okt 2021, 20:01 Ik vind de begroeting die je beschrijft van Feta en Lanai eigenlijk nog redelijk netjes, als je klein bent zal je toch iets moeten om op te vallen.
Dit ga ik doen, Inge, bukken of op mijn hurken :E: Je hebt gelijk dat ze vanwege hun formaat eerder geneigd zijn om te springen. Ze willenook graag mijn gezicht even besnuffelen, dus bukken is dan ook beter voor de honden lijkt me.
Marlett schreef: 31 okt 2021, 20:08 Voor mij een reden om het maar bij twee honden te houden, want ik kan er maar twee tegelijk aaien en kriebelen. :mrgreen:
Haha, ik denk dat als je vier honden hebt je heel snel leert om er vier tegelijk te kunnen aanhalen :lol1: Twee met je benen, twee met je handen, of vier snoeten in je gezicht :I:
Zazoe schreef: 31 okt 2021, 17:06 Bezoek wordt wel af en toe springend begroet, daarbij gebruik ik een treat and train totdat de mensen zitten en dan komt hij gewoon rustig begroeten ipv tegen ze aan te springen.
Dit is ook een mooie tip; de honden afleiding geven met de voerbal of voerkubus (of treat and train in jouw geval) terwijl het bezoek aan het settelen is. Dan zou ik van tevoren de voerpuzzels al klaar kunnen maken en dan uitdelen wanneer de bel gaat in de kamer achter het hekje.
Kayltje schreef: 31 okt 2021, 15:43 Als je het zo willen ombuigen zou ik in eerste instantie gewoon een hand koekjes laten vallen bij binnenkomst.
Dag lieverds, zoek! Vanuit daar een nieuwe, gewenste routine opbouwen.
Ook een goeie!
Zinodo schreef: 31 okt 2021, 15:07 Ehh. Ik heb honden juist zodat iemand zo zo zo blij is als ik thuiskom. Jaa, spelen, dansen, heel feestje, graag! :cheer:
Dat is ook wel weer zo. Het maakt thuiskomen wel een klein feestje iedere keer :) Ik moet alleen even wat regels bedenken voor het feestje zodat het een tikje minder chaotisch wordt (vooral ook voor als er bezoek is). Haha, nee, iemand die niet van honden houdt is zo weer de deur uit inderdaad :LOL:
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Frootje schreef: 31 okt 2021, 16:43 Ik knuffel Froo altijd gelijk plat als ik thuiskom, dat weet ze, dus zodra ik terugkom gaat ze piepen en gaat die staart rond als een propellor en ik vind het wel prima eigenlijk. Ze is zo blij als de baas thuiskomt en dat maakt mij dan weer blij. :I:
Ja, je wordt er zo blij van. Het is altijd weer leuk om elkaar te zien. Wat schattig van dat staartje van Froo :I:
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Tineke schreef: 31 okt 2021, 11:02

Ik heb het dus omgegooid en zodra ik binnen kom geef ik haar als eerste aandacht , even bij haar gaan zitten op de grond , met schoenen aan :mrgreen: even erkennen dat ik ook blij ben haar weer te zien maakt haar veel rustiger.
Het blaffen is totaal weg nu , ze weet dat ik haar niet oversla en het is veel fijner thuiskomen nu, voor beide.
Ik doe het dus voortaan zo.
Wat fijn dat deze aanpak zo goed heeft uitgepakt!
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Hylos schreef: 31 okt 2021, 11:26 Voske is te timide om druk te doen, die komt met een lage houding kwispelend op je af maar springt niet. Ideaal. :mrgreen:
Haha, dat is wer het tegenovergestelde van Xavi.

Excuus voor alle losse citaten, geen idee hoe je dingen van de eerste pagina moet citeren. Ik ga het even opzoeken.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Bij bezoek dat wel van honden houdt, maar waar ze erg druk van worden, zet ik vooraf hun snoeptrommel op de eettafel.
Mijn vader bijvoorbeeld kan ze onbedoeld enorm opfokken :F:
Dan weten ze dus al dat er leuk bezoek komt en zijn ze oplettender, maar ook minder gespannen wanneer het zo ver is. Lekker voorspelbaar.
Het is twee meter van de deur naar de eettafel, dus het bezoek begroet ze even snel, zoekt wat voor ze uit en dan moeten ze zich schaars maken en dat opeten.

:mann: De afgelopen keer heeft m'n vader repen kophuid voor ze staan zagen. Ze hebben heilig respect voor de decoupeerzaag en degene die hem bedient, dus ze waren zwáár onder de indruk. Wat een baas! :LOL:
Afbeelding
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Tamara schreef: 01 nov 2021, 09:33
Inge O schreef: 31 okt 2021, 20:01 Ik vind de begroeting die je beschrijft van Feta en Lanai eigenlijk nog redelijk netjes, als je klein bent zal je toch iets moeten om op te vallen.
Dit ga ik doen, Inge, bukken of op mijn hurken :E: Je hebt gelijk dat ze vanwege hun formaat eerder geneigd zijn om te springen. Ze willenook graag mijn gezicht even besnuffelen, dus bukken is dan ook beter voor de honden lijkt me.
Dit is overigens ook de manier waarop ik mijn puppen aanleer dat er nooit tegen me aan gesprongen wordt (naast me in de lucht : be my guest :mrgreen: ) : ik voorkom altijd dat ze die neiging krijgen door zelf te bukken of hurken, en als ze dan wat groter worden leer ik hen ook om met hun rug tegen mijn benen aan te gaan staan, zo heb je nooit maaiende klauwen (en vieze poten) in/op je lijf.
Tamara schreef: 01 nov 2021, 09:33
Marlett schreef: 31 okt 2021, 20:08 Voor mij een reden om het maar bij twee honden te houden, want ik kan er maar twee tegelijk aaien en kriebelen. :mrgreen:
Haha, ik denk dat als je vier honden hebt je heel snel leert om er vier tegelijk te kunnen aanhalen :lol1: Twee met je benen, twee met je handen, of vier snoeten in je gezicht :I:
Klopt helemaal (behalve dan dat ik er vijf heb) :LOL: . Soms streel ik er met elke hand één, komen er dan onder mijn armen nog twee koppen vanonder gepiept (waardoor ik tegelijkertijd met mijn armen streel) en staat er een vijfde met me te zoenen :LOL: .
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

billy schreef: 31 okt 2021, 20:32 Hier werkt het door eerst even jas uit en tas opruimen bv, gewoon een paar minuten eerst even wat doen, en dan zijn ze veel rustiger als dat ik ze meteen begroet :ok:
Dat moet ik hier ook doen. Maya vreet zixhzelf anders helemaal op van enthousiasme en wordt dan bij elke thuiskomst drukker. Dus ik zeg hey maya (en hey kitty want anders is zij beledigd :mrgreen: ) als ik binnenkom en doe dan eerst mn ding. En daarna is het volle aandacht voor haar.
Plaats reactie