Ernstige hondenbeten

Plaats reactie
Nanna
Posts in topic: 1

Ernstige hondenbeten

Bericht door Nanna »

Het nieuws van vandaag, 24 september, gaat over nieuwe maatregelen die staatssecretaris Silvio Erkens (Landbouw) voorbereidt tegen ernstige hondenbeten.

De kern is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen gewone hondenbezitters en honden die door hun lichamelijke en gedragskenmerken een verhoogd risico op ernstig letsel vormen. Het gaat dus niet simpelweg om een nieuwe vaste rassenlijst. De overheid noemt bijvoorbeeld sterke honden met krachtige kaken en een waakzaam karakter.

Wat er wordt voorbereid:

* Voor eigenaren van zulke hoogrisicohonden komt mogelijk een verplichte praktijkcursus.
* Er wordt gewerkt aan strengere regels voor fokken en houden van deze honden, waaronder een afstammingsbewijs waarmee moet blijken dat verantwoord is gefokt.
* Er zijn daarnaast plannen voor een verplichte theoriscursus voor toekomstige hondenbezitters in het algemeen.
* Een opgelegde aanlijn- of muilkorfplicht voor een hond met gevaarlijk gedrag moet uiteindelijk landelijk gelden en dus niet alleen binnen de gemeente die hem heeft opgelegd.
Afbeelding
Tineke

Re: Ernstige hondenbeten

Bericht door Tineke »

Prima lijkt mij.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
*Esther*

Bericht door *Esther* »

Morgen opstarten wat mij betreft!
ranetje

Bericht door ranetje »

Daar is niks mis mee lijkt me. :ok:
* Een opgelegde aanlijn- of muilkorfplicht voor een hond met gevaarlijk gedrag moet uiteindelijk landelijk gelden en dus niet alleen binnen de gemeente die hem heeft opgelegd.
Ik had me helemaal niet gerealiseerd dat zo'n verplichting alleen in de eigen omgeving gold. :oohja:
Lijkt me eigenlijk wel logisch dat dat dan landelijk geldt.
Afbeelding
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

Goed idee, maar waar halen ze de instructeurs vandaan?
Marc

Bericht door Marc »

Dat is natuurlijk vreselijk. Alleen bepaalde fokkers fokken dan legale honden en elk ras komt in een ingeteelde bottle neck. Honden importeren van veel rassen mag straks dan dus ook niet meer want die zijn niet volgens de regels gefokt. Beter gezegd hoe ga je een Spaanse hond nemen als deze niet voldoet aan de volledig bekende afstamming.

Ik zie ook grote problemen in welke hond er wel en welke er niet onder valt over het fokken van bastaarden maar te zwijgen. Hoe?

Ik hoef geen hond van de bepaalde fokker die genetisch stabiele grote honden fokt ingeteeld en al.
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Marc schreef: 24 sep 2026, 20:15 Dat is natuurlijk vreselijk. Alleen bepaalde fokkers fokken dan legale honden en elk ras komt in een ingeteelde bottle neck. Honden importeren van veel rassen mag straks dan dus ook niet meer want die zijn niet volgens de regels gefokt. Beter gezegd hoe ga je een Spaanse hond nemen als deze niet voldoet aan de volledig bekende afstamming.

Ik zie ook grote problemen in welke hond er wel en welke er niet onder valt over het fokken van bastaarden maar te zwijgen. Hoe?

Ik hoef geen hond van de bepaalde fokker die genetisch stabiele grote honden fokt ingeteeld en al.
En hoe wordt er omgegaan met kruisingen? Ik voorzie ook problemen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Het komt weer neer op betutteling en uitgaan van onkunde.
Als je de eigenaar hoofdelijk dus ook strafwettelijk verantwoordelijk maakt voor het letsel dat de hond veroorzaakt ben je veel beter af.
Gewoon geen onderscheoid maken tussen je hond laten bijten of iemand met een schroevendraaier aanvallen. Je gaat gewoon de bak in wegens mishandeling.
Moet jij opletten hoe snel Draynaldrio zijn klapkaken een korf omdoet en kort aanlijnt.

Die focus op stambomen is achterlijk. Het is juist zuivere selectiefok die tot zulke hatelijke apparaten heeft geleid. Het is bezopen om te denken dat je nu nog in diezelfde populatie flegmatieke kalmkloten kunt fokken. Dan denk je ook dat je van een saucijzenbroodje rauw gehakt kunt maken.
Plaats reactie