Let the games begin! Een volwassen berghond "opvoeden".

Plaats reactie
EchoMira
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Let the games begin! Een volwassen berghond "opvoeden".

Bericht door EchoMira »

Laat ik beginnen te zeggen dat hij goed is zoals hij al is. Ik wil niets veranderen of verbeteren en hij geeft zelf al aan genegenheid te voelen en samen te willen werken, wat dat ook moge betekenen.
We hoeven ook niets te bereiken of te bewerkstelligen maar ik wil ook niets laten liggen wat gewoon wel kan, alleen maar omdat ik het niet aangeboden heb.

Dus we gaan bij het begin beginnen. Ja is ja en en nee is nee. Formeel.
De betekenis van het woord zelf. Dus niet rangorde of afleren. Gewoon "wat betekent ja." en "wat betekent nee."
Of hij er iets mee doet is een andere kwestie hij is een Hele Hond en heeft nul peoplepleasegedrag maar dat is iets anders dan elkaar niet verstaan.

Daarnaast denk ik dat hij dan leert dat ik iets met hem aan wil. Dat lijkt basaal en dat is het ook wel maar ik wil weten dat hij weet dat ik een over-en-weertje probeer te beginnen.
Hij gaat bijvoorbeeld van nature zitten als hij even aangehaald wil worden als ik weg ben geweest. Dan piept hij ook. En als ik hem dan even vastpak en een knuffel geeft kreunt hij.
Daar kunnen we al een ritueeltje van maken. En dan gaan we daarna even een rondje lopen.

Wat zijn jullie ideeen over de kwestie?
De rasbeschrijving zegt:
"Aloof with Strangers: They are naturally suspicious or reserved around unfamiliar people and do not automatically welcome guests without assessing them first.

Independent and Stubborn: Bred to make autonomous decisions while guarding livestock, they do not blindly obey commands and can be challenging to train.

Nocturnal Guarding: They tend to rest or sleep during the day, becoming much more alert, vocal, and active at night when patrolling their territory.

Territorial and Protective: They possess a strong instinct to guard their home and property, which means heavy barking at unfamiliar noises or visitors is common."

Daar moeten we het mee doen.
Josefien
Posts in topic: 1
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Re: Let the games begin! Een volwassen berghond "opvoeden".

Bericht door Josefien »

EchoMira schreef: 26 sep 2026, 23:19

Daarnaast denk ik dat hij dan leert dat ik iets met hem aan wil. Dat lijkt basaal en dat is het ook wel maar ik wil weten dat hij weet dat ik een over-en-weertje probeer te beginnen.
Hij gaat bijvoorbeeld van nature zitten als hij even aangehaald wil worden als ik weg ben geweest. Dan piept hij ook. En als ik hem dan even vastpak en een knuffel geeft kreunt hij.
Daar kunnen we al een ritueeltje van maken. En dan gaan we daarna even een rondje lopen.

Wat zijn jullie ideeen over de kwestie?
Dat je er niet te veel over moet nadenken, hij heeft dat over-en-weertje al wel door.
Vooral niet trainingsmatig of gekunsteld momentjes bedenken. Want dat heeft hij ook snel door en zal een reden kunnen zijn om jou niet serieus meer te nemen..
Handelen naar bevinden, en dat lukt vast, want een vertrouwensbasis hebben jullie al.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik heb logees die vanavond nog kwamen. Schreeuwen dokter! Oeloeloeloe! Gnarfgnarf.
Het is een echte waakhond. Dat ga je hem alvast niet afleren. :LOL:
Marc
Posts in topic: 4

Bericht door Marc »

Volgens mij ben je precies goed bezig want in mijn ogen ben je al veel verder dan verwacht. Ik zou denk ik ja en nee niet in woorden gieten maar in houding en gedrag. Een ja kan elke keer weer een andere "beloning" opleveren en maakt in elk geval dat jij positieve energie uitstraalt naar hem. Een nee kan denk ik het beste geen consequenties hebben. Ik heb geen idee waarom precies maar dat zegt mijn gevoel. Want consequenties aan een nee verbinden maakt dat het positieve uit het contact gaat. Dus nee is een neutrale ok en evt negeren. En een ja is een positieve reactie geheel afhankelijk van wat hij op dat moment als positief ervaart. Een aai. Een blik. Subtiel.

Maar dat is puur mijn lichtje als buitenstaander. Geen advies en geen tip. Meer een gevoel en een manier waarop je er naar zou kunnen kijken.

Want ja en nee is hetzelfde als willen opvoeden. Willen sturen. En er was net bepaald dat deze honden daar niet zo goed op gaan.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Misschien is het wel zinvol om te lezen hoe een chowchow werkt. En een oorspronkelijke Akita. Dat is hij niet maar hij komt wel uit die regio en over die rassen is veel meer beschreven kwa hoe ermee om te gaan. De stevige krul in de staart en de rechte polsen en kraag verraden duidelijk gemeenschappelijke oorsprong en dus vast overeenkomst in omgang.

Want hem vergelijken met de KBH klopt ook niet. De tibetaan is nooit onderdeel van de kudde begreep ik maar beschermd bezit en gebied en zijn huis. Dus wel geschikt om de kraal en de tent te bewaken maar niet zoals een KBH geschikt om in de kudde te leven.

Het ras lijkt wat dat betreft heel uniek en op zichzelf staand.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Vergeet de Akita trouwens want dat is Japan..Ik heb het even opgezocht en de chowchow is wel echt familie en extreem veel beschreven. Misschien haal je daar wat uit voor omgang en manieren van " opvoeden "

Als je leest over hoe om te gaan met een chowchow zie ik veel overeenkomsten.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Niet alle berghonden zijn hetzelfde. Je hebt de strakke tak die recht in de leer is. Waar zwart zwart is en als jij dat grijs wilt maken, maken ze je haarfijn duidelijk dat jij met je poten van hun plan af moet blijven.
En dan zijn er ook nog best meer geciviliseerde types, tot aan ronduit Golden retriever types aan toe. Niet veel, maar ze zijn er.
Ik denk dat er best wat aan Brutus te kneden valt maar dan zonder dat hij het in de peiling heeft. Met Mechelse herder discipline hoef je natuurlijk niet aan te komen want dat ga je verliezen.
En dat is nou net het mooie aan dit soort rassen. Het eigen-zijn en dat ook bewaren. Zich niet 100% willen conformeren aan de mens. Ik bewonder dat.
Afbeelding
*Esther*

Bericht door *Esther* »

Heerlijk zo'n bel in het donker. Ongenode gasten gaan mooi een deurtje verder.
Wat is hij gewend aan vachtverzorging? Niet dat er veel hoeft te gebeuren, juist niet natuurlijk als hij buiten ligt. Maar misschien achter zijn oren eens? Of als je zijn oren eens wilt bekijken? Waarschijnlijk is dat oke als alles oke is wat hem betreft.
Anne
Honden: 1

Bericht door Anne »

Behalve wat je al doet inderdaad de mensen die bij je thuis komen nu tijdelijk zo vaak mogelijk langs laten komen. Zoals de logees nu. Ook meenemen naar plekken waar je vaak komt met andere mensen en waarvan het de bedoeling is dat hij af en toe meegaat. Zoals de bouwmarkt laatst.

Eigendlijk doe je al die dingen al sinds dag 1, zo doorgaan gewoon. Wat een bofkont die Brutus!
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Als je het al niet al hebt besproken, zou ik van de baas (omdat deze zo het lijkt met veel liefde en respect deze hond heeft grootgebracht) willen weten welke basisdingen hij bij hem had geleerd, en als daar een woord of gebaar aan was gekoppeld welk woord of gebaar.

En welke gedragingen die aandacht behoeven, waar op te letten. Volgens mij was wel al aangegeven dat hij in de schemer gevoelig was voor wild bijvoorbeeld, dat zijn best handige dingen om even op te letten, en te weten.

Je geeft natuurlijk je eigen draai eraan, en jij en de hond zullen weer een andere manier van omgang met elkaar hebben als de eerste eigenaar.
Toch vond ik het met Finn destijds wel handig om te weten wat hij wel al kon, of wat gewoontes waren (die was echt alleen maar gewend om in tussen de struiken zijn behoeften te doen, en dat zat er best wel eh.. "ingeramd" in begin moest ik dus echt eerst naar plekken met bosjes want anders hield hij het net zo lang op tot we bij struikjes terecht kwamen..

Maar manier van waken of reageren op bepaalde situaties was op een bepaald moment opvallend, en niet ok.
Dat was een gedrag dat zich had ontwikkeld vanwege de vele veranderingen, en daar moest ik op gaan letten, en die balans weer terug zien te krijgen.

VB als Brutus op eigen terrein wel waakte, alarmeerde en op die manier waarschuwde dan is dat voor jou prima betrouwbare manier van houden.
Als hij op jouw terrein, nu anders gaat waken, of wel sneller tot een verdediging gaat schieten/aanval, dan is dat iets wat jij minder prettig vindt.

Zo bedoel ik dus dat bepaalde manieren en hoe hij zich al jaren gedroeg best van waarde kunnen zijn om te weten.

Buiten plots die beschermingsdrang uiten (echt buiten ons terrein) gebeurde overigens na een paar weken. Hij was aangesterkt, zelfverzekerder geworden en ik was erg belangrijk voor hem geworden, wat zich vertaalde in ietwat te heftig gedrag waar ik uiteraard niet op zat te wachten, maar ook even niet had zien aankomen. Wel goed genoeg onder controle gelukkig dat er geen mensen werden gebeten, en vrij snel gelukkig handvatten gekregen om weer terug naar "normaal" te gaan. Maar hij had zeker ook zijn eigen grenzen, en ik zorgde dat die niet werden overtreden door anderen. Maar als mensen mij benaderden bepaalde ik wel wat ok was en wat niet, dat stukje mocht hij zich niet meer mee bemoeien ;)
EchoMira

Bericht door EchoMira »

EchoMira schreef: 27 sep 2026, 03:01 Ik heb logees die vanavond nog kwamen. Schreeuwen dokter! Oeloeloeloe! Gnarfgnarf.
Vanmorgen konden ze gewoon rondlopen en was hij totaal ontspannen. Grappig hoe dat werkt.

Hij was echt heull waaks toe ze kwamen. Een kwartiertje later kon hij al aan de riem zitten terwijl ze rondliepen en daarna was het gewoon goed.
Echt een superwaakhond. Alle plezier er van en toch geen moeilijk gedoe.
Irma

Bericht door Irma »

Ik zou zelf me niet al te veel vastpinnen op zg karakter(ras)beschrijvingen. Vaststaand. Ook binnen rassen zie je een enorme verscheidenheid aan karakters, gedragingen enz. Belastbaarheid en herstel enz.
Daarbij hij is er nog maar zo kort, over een half jaar zie je meer.
Maar dat komt allemaal goed, jou een beetje inschattend.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 27 sep 2026, 14:12
EchoMira schreef: 27 sep 2026, 03:01 Ik heb logees die vanavond nog kwamen. Schreeuwen dokter! Oeloeloeloe! Gnarfgnarf.
Vanmorgen konden ze gewoon rondlopen en was hij totaal ontspannen. Grappig hoe dat werkt.

Hij was echt heull waaks toe ze kwamen. Een kwartiertje later kon hij al aan de riem zitten terwijl ze rondliepen en daarna was het gewoon goed.
Echt een superwaakhond. Alle plezier er van en toch geen moeilijk gedoe.
Zou hij ook echt doorpakken denk je? In elk geval iets om goed te begeleiden maar in de nacht slaapt dat natuurlijk meteen wel even super lekker. :slaap2:

Dat hij waakt betekent natuurlijk dat hij nu beseft dat dit zijn nieuwe territorium is. Dat is natuurlijk wel een fantastisch compliment binnen een week en ook wel fijn voor de vorige eigenaar. Waarom zou je waken waar je slechts even op bezoek bent?
Afbeelding
Plaats reactie