Dikke dubbele vacht
-
EchoMira
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Dikke dubbele vacht
Ik heb gisteren en vandaag ongeveer een emmer vol pluis uit Brutus zijn broek geplukt.
Dat gaat met handenvol tegelijk. Die hele kont zit vol met zooi.
Het is traditie om de boel te laten zitten en vervilten maar dat vind ik niet goed. Jeuk en stank. Los haar moet er gewoon uit.
Doe je dat dan met een wolhark? Hoe pak je dat aan?
Ik vind het toch wel fijn om hem een beetje netjes te houden.
En hoe ontvlooi ik zo'n beer het best? Er zijn nu geen vlooien maar van de zomer waren ze er wel dus het zijn er nooit nul. Ik moet er niet aan denken dat hij ze krijgt. Hij moet echt fris en kriebelvrij zijn. Dat moet.
Dat gaat met handenvol tegelijk. Die hele kont zit vol met zooi.
Het is traditie om de boel te laten zitten en vervilten maar dat vind ik niet goed. Jeuk en stank. Los haar moet er gewoon uit.
Doe je dat dan met een wolhark? Hoe pak je dat aan?
Ik vind het toch wel fijn om hem een beetje netjes te houden.
En hoe ontvlooi ik zo'n beer het best? Er zijn nu geen vlooien maar van de zomer waren ze er wel dus het zijn er nooit nul. Ik moet er niet aan denken dat hij ze krijgt. Hij moet echt fris en kriebelvrij zijn. Dat moet.
- Kells
- Posts in topic: 4
- Welke: Ierse Setters
Re: Dikke dubbele vacht
Ik zou een grove kam gebruiken en voor eventuele klitten zo'n klittenkam Zoiets dus. Aan vlooienbestrijding doe ik iets als ik ze tegen kom, maar dan ook gelijk met grof geschut. D.w.z. druppels op de honden en een tapijtspray voor de omgeving.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
- pioenroos
- Posts in topic: 1
- Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel
Ik vond zoiets altijd fijn werken bij mijn oude castraat eurasier, gebruikte ik het meest. Vacht openklappen en harken maar.
https://www.dierenwellness-shop.eu/a-53 ... escription
Fijne webshop ook overigens, mooi assortiment en levering ging prima.
Ik heb geen idee. Guus en Bas krijgen elke dag een lepel roer yoghurt en wij hebben nooit vlooien. Kan een fabel zijn maar ik gebruik al meer dan 10 jaar niets tegen vlooien.
Grof geschut zetten jullie in, gewoon een kam nemen van metaal en dan met flinke brede tanden natuurlijk. En dan kammen. Je wilt de huid intact laten toch? Grapje.
- Mo-yi
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
1 tip; een kam met lange en draaiende tanden. Ik weet niet zeker of dat ook een herdersharkje heet, maar ik had er 1 met draaiende pinnen en dat vond ik wel ideaal. Je gaat stukken makkelijker door de vacht zo en blijft niet hangen maar rolt eventuele klitten er wel uit.
oeh, en als je verder wilt qua handigheidjes; een waterblazer. 100%, na het wassen de blazer erop en poef..sneeuw in je tuin maar alle kriebeltjes weg
oeh, en als je verder wilt qua handigheidjes; een waterblazer. 100%, na het wassen de blazer erop en poef..sneeuw in je tuin maar alle kriebeltjes weg
2011-2025
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Voor de collievacht gebruik ik het liefst zo'n poedelkam met lange tanden, waarmee je goed tot op de huid kunt kammen en de ondervacht dus echt goed los kamt.
Ik borstel dan wel eerst even zodat er geen klitten in de vacht zitten, want met klitten is zo'n kam natuurlijk niet prettig.
Als ze heel erg in de rui zijn, komt er met gewoon borstelen natuurlijk ook al veel haar mee, en met de kam haal ik er dan nog een keer een flinke hoeveelheid uit.

Ik borstel dan wel eerst even zodat er geen klitten in de vacht zitten, want met klitten is zo'n kam natuurlijk niet prettig.
Als ze heel erg in de rui zijn, komt er met gewoon borstelen natuurlijk ook al veel haar mee, en met de kam haal ik er dan nog een keer een flinke hoeveelheid uit.

Voor een Tibetaanse mastiff zou ik het bij drie dingen houden:
1. Lange pinnenborstel (pin brush) — voor de gewone wekelijkse borstelbeurt. Neem echt lange pinnen, ± 25–30 mm, zodat je door die enorme vacht heen komt.
2. Grove metalen kam met lange tanden — dit is je controlekam. Kun je hiermee vanaf de huid tot aan de haarpunten komen, dan zit er geen onderwol/klit verstopt.
3. Ondervachthark met lange, afgeronde tanden — vooral tijdens de grote rui. Daarmee haal je de losgekomen wol eruit zonder de lange dekharen kapot te trekken.
En verder, veel succes

1. Lange pinnenborstel (pin brush) — voor de gewone wekelijkse borstelbeurt. Neem echt lange pinnen, ± 25–30 mm, zodat je door die enorme vacht heen komt.
2. Grove metalen kam met lange tanden — dit is je controlekam. Kun je hiermee vanaf de huid tot aan de haarpunten komen, dan zit er geen onderwol/klit verstopt.
3. Ondervachthark met lange, afgeronde tanden — vooral tijdens de grote rui. Daarmee haal je de losgekomen wol eruit zonder de lange dekharen kapot te trekken.
En verder, veel succes

Voor de langharige kat Bashmir gebruik ik een afrokam. Te verkrijgen bij vrijwel iedere toko.
Chara gaat gillend op de loop als we hiermee aan zouden komen zettenDiana schreef: 03 okt 2026, 10:59 Voor de collievacht gebruik ik het liefst zo'n poedelkam met lange tanden, waarmee je goed tot op de huid kunt kammen en de ondervacht dus echt goed los kamt.
![]()
Heb ik hier ook, maar de enkele, de dubbele heb ik ook maar niet te doen bij Chara, Aki vond hem bij de broek ook niet fijn trouwens. Dus ik gebruik zo een maar dan met enkele tandenrij.pioenroos schreef: 02 okt 2026, 23:57 Ik vond zoiets altijd fijn werken bij mijn oude castraat eurasier, gebruikte ik het meest. Vacht openklappen en harken maar.
Chara is halflangharig te noemen, met een hele dikke kraag en dikke broek (die broek kan makkelijk klitten of vervilten), check bij deze hond dan ook even de haren tussen de tenen, daar groeit bij Chara ook veel en soms zelfs vervilde het daar sinds we dat weten letten we er meer op door even daar tussen de tenen te voelen als ze bij me ligt.
En ik ben nog steeds enorm blij met Cowboy magic, zeker als het een bos haar is bij de kont en staart gebruik ik een paar druppels en dan kamt het veel relaxter weg.
Haar vacht heeft veel weg van de herder, met onderwol en zo.. je kunt soms blijven harken ..
Bij haar is het op zeker nodig om te borstelen/harken als haar kleur veranderd.. zwart wordt bruin op het oog, en wat valer en rommeliger oogt ze dan.. Lady erna vagebond ervoor zullen we maar zeggen.
Ik heb geleerd de katten tijdig medicatie voor vlooien te geven. Als die gaan lopen krabben in bepaalde periode geef ik die eigenlijk direct pipet, dan kijk ik het met de honden verder even aan.
Dit jaar geen middelen toegediend aan de honden.
Ze likken wel met regelmaat kwark bakjes uit in de week.
- Kells
Ik ook niet, maar mijn honden wel.ranetje schreef: 03 okt 2026, 21:33 Ik geef mijn honden dagelijks yoghurt (activia) en heb nooit vlooien.
-
EchoMira
Yoghurt vind ik sowieso lekker als toevoeging dus dat doen we gewoon.
- Kells
Ja, dat is wel een dingetje. Toen we nog katten hadden dacht ik er niet echt over na. Ze kwamen bijna niet buiten, dus konden ook geen vlooien hebben. Wel dus, want de enkele vlooien die de honden mee brachten vermenigvuldigden zich bijzonder vlot op de katten en zo kon het zijn dat we een tijdelijke plaag hadden.blondie schreef: 03 okt 2026, 21:47 Ik heb geleerd de katten tijdig medicatie voor vlooien te geven. Als die gaan lopen krabben in bepaalde periode geef ik die eigenlijk direct pipet, dan kijk ik het met de honden verder even aan.
Zo is het een paar jaar geleden hier gegaan inderdaad, vandaar dat ik het ook benoem. Hier ook een middel dat ik alleen bij Da koop voor de katten, want de andere middelen uit Nederland werkten niet goed (genoeg) op de katten.Kells schreef: 03 okt 2026, 22:49Ja, dat is wel een dingetje. Toen we nog katten hadden dacht ik er niet echt over na. Ze kwamen bijna niet buiten, dus konden ook geen vlooien hebben. Wel dus, want de enkele vlooien die de honden mee brachten vermenigvuldigden zich bijzonder vlot op de katten en zo kon het zijn dat we een tijdelijke plaag hadden.blondie schreef: 03 okt 2026, 21:47 Ik heb geleerd de katten tijdig medicatie voor vlooien te geven. Als die gaan lopen krabben in bepaalde periode geef ik die eigenlijk direct pipet, dan kijk ik het met de honden verder even aan.
Maar die plaag wil ik nooit meer meemaken.. wat een gruwel was dat.
Dus als je katten bij je honden hebt, of op terrein, zorg dat de katten ze niet krijgen/kunnen vermeerderen en dan valt het bij de honden in ieder geval in mijn ervaring verder wel mee.
Ik heb pillen voor de katten, ze zouden het lekker vinden.. maar illusie ik duw het ze hier eens in het jaar heel rap door de strot.
-
EchoMira
Het jankt hier van de egels dus vlooien zijn er ook.
Dit jaar kregen ze ook weel vlooien en ze waren er ook weer makkelijk vanaf met druppels. En gek genoeg was dimethicon de troef. Gewoon vet insmeren en elke vlo die er op zit gaat dood als een pinguin in een olievlek.
Maar een druppeltje is wel het fijnst.
Dit jaar kregen ze ook weel vlooien en ze waren er ook weer makkelijk vanaf met druppels. En gek genoeg was dimethicon de troef. Gewoon vet insmeren en elke vlo die er op zit gaat dood als een pinguin in een olievlek.
Ja egels heb ik in deze huidige omgeving dan weer niet. Niet landelijk genoeg en te weinig plek voor ze.EchoMira schreef: 03 okt 2026, 23:18 Het jankt hier van de egels dus vlooien zijn er ook.
- Josefien
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Preventie is het hier, kokosolie door het voer. Druppels op voorraad, voor het geval dat, maar die zooi mag ik steeds weer weggooien. Want over datum, omdat kokosolie voldoende bescherming geeft.
Ze kregen het al vanwege andere gezondheidsclaims. En dat het evt vlooien en teken zou kunnen weren. Dat geloofde ik niet zo. Maar toen ex-buurman klaagde over hoge tekendruk, de oorzaak zou zijn, gedeelde laurierhaag, waar zijn frenchies altijd teken opliepen, drong het wel bij me binnen dat kokosolie werkt. Want onze jongens hadden nergens last van. Sinds een jaar of vijf geen vlooien- of tekengedoe.
Wel de koudgeperste en geurloze variant, die hier in vergelijking tot NL amper wat kost.
Ze kregen het al vanwege andere gezondheidsclaims. En dat het evt vlooien en teken zou kunnen weren. Dat geloofde ik niet zo. Maar toen ex-buurman klaagde over hoge tekendruk, de oorzaak zou zijn, gedeelde laurierhaag, waar zijn frenchies altijd teken opliepen, drong het wel bij me binnen dat kokosolie werkt. Want onze jongens hadden nergens last van. Sinds een jaar of vijf geen vlooien- of tekengedoe.
Wel de koudgeperste en geurloze variant, die hier in vergelijking tot NL amper wat kost.
- CatnDog
- Honden: 1
- Welke: Groenendaeler
1. Herderharkje (ik heb er zelf één met maar één rij tanden)
https://www.vinted.nl/items/9868070131-beeztees-kammen? (op de foto's de onderste)
Hoe pak je dat aan? Ik werk in 'lagen', meestal per lichaamsdeel van beneden naar boven. Ik laat Zeno voor het grootste deel zitten of staan. Ik begin bij de borst (beneden naar boven dus), daarna nek rug (bovenkant), daarna achterpoten en staart en op het laatst pas de onderkant (liggend). Maar ik weet niet in hoeverre Brutus dat allemaal toelaat.
2. Vectra3D
Omdat mijn dierenarts destijds (tja, al x aantal jaar geleden) zei dat dit middel het enige was in Nederland waar de vlooien nog niet resistent voor waren. En dat gebruik ik als hij gaat krabbelen.
Ik vermoed dat hier de egels ook de schuldigen zijn, want mijn kat (oudje, zo goed als doof) komt nog amper buiten.
https://www.vinted.nl/items/9868070131-beeztees-kammen? (op de foto's de onderste)
Hoe pak je dat aan? Ik werk in 'lagen', meestal per lichaamsdeel van beneden naar boven. Ik laat Zeno voor het grootste deel zitten of staan. Ik begin bij de borst (beneden naar boven dus), daarna nek rug (bovenkant), daarna achterpoten en staart en op het laatst pas de onderkant (liggend). Maar ik weet niet in hoeverre Brutus dat allemaal toelaat.
2. Vectra3D
Omdat mijn dierenarts destijds (tja, al x aantal jaar geleden) zei dat dit middel het enige was in Nederland waar de vlooien nog niet resistent voor waren. En dat gebruik ik als hij gaat krabbelen.
Ik vermoed dat hier de egels ook de schuldigen zijn, want mijn kat (oudje, zo goed als doof) komt nog amper buiten.
- Kells
Dat doe je goed. Waar het vlooien betreft ga ik toch echt voor Frontline druppels of Advantix. D.w.z. als ik vlooien zie of als de hoeveelheid teken mij te gek word.CatnDog schreef: 04 okt 2026, 21:28 Ik werk in 'lagen', meestal per lichaamsdeel van beneden naar boven. Ik laat Zeno voor het grootste deel zitten of staan. Ik begin bij de borst (beneden naar boven dus), daarna nek rug (bovenkant), daarna achterpoten en staart en op het laatst pas de onderkant (liggend). Maar ik weet niet in hoeverre Brutus dat allemaal toelaat.