Pup leren alleen thuis blijven

Smoushond
Posts in topic: 12

Pup leren alleen thuis blijven

Bericht door Smoushond »

Bertus is nu 5 weken bij ons. Hij is nog niet echt alleen thuis geweest. De ochtenden dat ik werk of weg ben past mijn dochter die nog thuis woont op. De eerste weken ben ik weggegaan terwijl hij sliep maar de laatste dagen ga ik weg als hij nog wakker is en neem echt afscheid enz

Dat gaat goed hij krabt wel even aan de deur waar ik door verdwijn maar dochter kan hem even later zonder problemen in de bench zetten.Maar ik wil nu wel gaan beginnen met echt alleen thuis blijven aanleren al zal dat meestal niet echt alleen zijn maar dan is dochter boven

Het is dan de bedoeling dat hij in de bench blijft met deken eroverheen
Dat maakt het wel moeilijker want hij ziet me dan niet echt weggaan
En hoort het ook niet want de radio staat aan

Hij zit nu op een schema van 1 uur wakker 1 uur slapen
Als ik hem in de bench stop zou ik weg kunnen gaan dat vind hij prima maar na een uur is hij dan weer wakker wat logisch is want het is een pup hij plast nog veel enz

Ik twijfel of zo laten voorlopig of echt bewust weggaan gaan oefenen maar dan dus met deken eraf dan jas schoenen aan en sleutels pakken en dat hij me weg ziet gaan rondje om huis lopen en terug komen en dat opbouwen
Afbeelding
BieneMaya

Re: Pup leren alleen thuis blijven

Bericht door BieneMaya »

Uhm ik ben de 1e paar dagen toen Maya er net was niet echt weggegaan. Ja de kliko ff aan de weg zetten, even naar boven om wat te pakken of zomaar een rondje om het blok lopen (via voordeur eruit en achter weer naar binnen).
En op dag 6 moest ik toch echt wat boodschappen doen dus is ze voor 20 minuten alleen geweest. Ging helemaal prima. Ik heb er nooit een big deal van gemaakt dat ik haar alleen moest laten.
Ik.woon alleen dus tja, wat moet dat moet.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

BieneMaya schreef: 01 nov 2021, 14:05 Uhm ik ben de 1e paar dagen toen Maya er net was niet echt weggegaan. Ja de kliko ff aan de weg zetten, even naar boven om wat te pakken of zomaar een rondje om het blok lopen (via voordeur eruit en achter weer naar binnen).
En op dag 6 moest ik toch echt wat boodschappen doen dus is ze voor 20 minuten alleen geweest. Ging helemaal prima. Ik heb er nooit een big deal van gemaakt dat ik haar alleen moest laten.
Ik.woon alleen dus tja, wat moet dat moet.
Het is toch een belangrijk deel van de opvoeding en ik wil er ook geen big deal van maken maar ik wil het hem wel goed aanleren
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Ik kan niet zo goed uitleggen hoe ik dat gedaan heb. Cleva had zijn relaxte 'aanpak' toen vertelt (nog op hf) en dat is me altijd bijgebleven.
~Suzanne~
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Ik was al met 1 week begonnen met opbouwen ;-(
Dan was het routine geworden, nu moet je 'ineens snel' iets aanleren. Je hebt 't jezelf moeilijker gemaakt dan nodig ;-(

Suzanne
Inge O
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Smoushond schreef: 01 nov 2021, 13:54
Ik twijfel of zo laten voorlopig of echt bewust weggaan gaan oefenen maar dan dus met deken eraf dan jas schoenen aan en sleutels pakken en dat hij me weg ziet gaan rondje om huis lopen en terug komen en dat opbouwen
Ik zou in ieder geval niet alles tegelijk veranderen, maar hem eerst wennen aan zonder doek in de bench.

En inderdaad, ik zou het ook al veel eerder hebben gedaan, niet 'geoefend' maar gewoon gedaan.

In piepkleine stukjes opbouwen met fake-uitjes zou ik in ieder geval nooit doen, je gaat jezelf sowieso anders gedragen en dat hebben ze door. Als ik ergens schrik zou voor hebben zou het wel een pup zijn die telkens als je de voordeur uitstapt nerveus en gespannen gaat zitten wachten omdat hij verwacht dat je daar over een halve minuut/minuut/anderhalve minuut terug bent.
Mellow

Bericht door Mellow »

Ik heb nog nooit geoefend :schrik:
Bench leerde ik aan als ik er gewoon was.
Goed uitlaten, kauwbot en hop erin.
Ook tijdens verplichte rust momenten erin.
En dan ging ik mijn ding doen zodat pup leerde dat de bench dus een prima rust/slaap stekje was.
En op die manier loop ik dan ook zo de deur uit.
Of voor een boodschapje of voor de kliko etc.
Ik heb het nog nooit getimed hoe lang ik weg was gebleven.
Bij thuiskomst ook niet direct eruit maar eerst even spul wegzetten, jas ophangen of zelf naar de wc en dan pas pup eruit.
Maar ook dat nooit elke keer.
Als pup staat te springen omdat ie moet plassen dan gaat dat voor (als je wel het verschil ziet tussen gewoon vrolijk en 'ik moet plassen!' sprongetjes :mann: )
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Mellow schreef: 01 nov 2021, 15:54 Ik heb nog nooit geoefend :schrik:
Bench leerde ik aan als ik er gewoon was.
Goed uitlaten, kauwbot en hop erin.
Ook tijdens verplichte rust momenten erin.
En dan ging ik mijn ding doen zodat pup leerde dat de bench dus een prima rust/slaap stekje was.
En op die manier loop ik dan ook zo de deur uit.
Of voor een boodschapje of voor de kliko etc.
Ik heb het nog nooit getimed hoe lang ik weg was gebleven.
Bij thuiskomst ook niet direct eruit maar eerst even spul wegzetten, jas ophangen of zelf naar de wc en dan pas pup eruit.
Maar ook dat nooit elke keer.
Als pup staat te springen omdat ie moet plassen dan gaat dat voor (als je wel het verschil ziet tussen gewoon vrolijk en 'ik moet plassen!' sprongetjes :mann: )
Dat is wat ik doe. Hij heeft de bench goed aangeleerd gaat er makkelijk in om te rusten en dan doe ik mijn ding, ook loop ik naar buiten ik loop niet op mijn tenen in huis maar hij weet dus dat ik thuis ben of er in ieder geval iemand thuis is. Boodschappen doen we ook zo eerst moe maken dan erin en dan is dochter boven en gaan we weg.

Hij reageert dus ( nog) niet op jas aandoen en sleutels pakken enz hij vind het wel prima in de bench
Dus ik vraag me dan af of ik dat echt moet gaan oefenen
Hij ligt naast de voordeur en er gaan ook mensen weg of komen thuis terwijl hij daar in de bench ligt
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Smoushond schreef: 01 nov 2021, 16:15
Hij ligt naast de voordeur en er gaan ook mensen weg of komen thuis terwijl hij daar in de bench ligt
Maar er hangt iets over zijn bench, en waarschijnlijk hoort hij van boven ook af en toe geluid, dus heeft hij überhaupt wel door dat er niemand is?
Smoushond

Bericht door Smoushond »

~Suzanne~ schreef: 01 nov 2021, 15:19 Ik was al met 1 week begonnen met opbouwen ;-(
Dan was het routine geworden, nu moet je 'ineens snel' iets aanleren. Je hebt 't jezelf moeilijker gemaakt dan nodig ;-(

Suzanne
Er hoeft niks snel sterker nog ik ben elke ochtend aan het werk maar kan mijn dochter moeilijk elke ochtend het huis uit schoppen
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Smoushond schreef: 01 nov 2021, 16:15 Dat is wat ik doe. Hij heeft de bench goed aangeleerd gaat er makkelijk in om te rusten en dan doe ik mijn ding, ook loop ik naar buiten ik loop niet op mijn tenen in huis maar hij weet dus dat ik thuis ben of er in ieder geval iemand thuis is. Boodschappen doen we ook zo eerst moe maken dan erin en dan is dochter boven en gaan we weg.

Hij reageert dus ( nog) niet op jas aandoen en sleutels pakken enz hij vind het wel prima in de bench
Dan zou ik beslist niet gaan oefenen maar gewoon doen.
En dan je dochter van boven stiekum laten luisteren.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Mellow schreef: 01 nov 2021, 16:31
Smoushond schreef: 01 nov 2021, 16:15 Dat is wat ik doe. Hij heeft de bench goed aangeleerd gaat er makkelijk in om te rusten en dan doe ik mijn ding, ook loop ik naar buiten ik loop niet op mijn tenen in huis maar hij weet dus dat ik thuis ben of er in ieder geval iemand thuis is. Boodschappen doen we ook zo eerst moe maken dan erin en dan is dochter boven en gaan we weg.

Dan zou ik beslist niet gaan oefenen maar gewoon doen.
En dan je dochter van boven stiekum laten luisteren.
Tot nu toe komt dochter naar beneden als ik wegga. Vandaag gaan we maar eens proberen dat ik wegga en zij nog boven is. Niet helemaal alleen thuis maar toch een beetje.
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Ja, gewoon doen.
En dan hangt het nog van hond tot hond af.

Do kon pas zonder mij thuis toen ze bijna een jaar was. Tot dan gillen, ook al waren man, kinderen en andere honden thuis. Nooit druk om gemaakt, wel heel veel mee genomen overal waar het kon en nu kan ze het gewoon.

Met alle andere honden nooit problemen gehad. Maar ik woon vrijstaand en rustig dus heb er ook nooit krampachtig op geoefend om burenlawaai te voorkomen en zo, scheelt ook wel denk ik. En alleen is relatief met zoveel honden, al dacht Do daar dus anders over.
** Angela **
Honden: 3
Welke: Duitse herder

Bericht door ** Angela ** »

Ik doe niet aan schema’s , en pups draaien hier meteen mee

Ik pak wel de eerste 2 weken vrij voor de zindelijkheid
Maar vanaf dag 1 gaan ze gewoon in de bench met iets te kluiven en blijven ze ff alleen
De andere honden moeten toch ook uit en ik laat de pup tot zeker 1 jaar zoveel mogelijk apart uit

Nu scheelt t ook dat ze hier ook vanaf t eerste moment mee gaan naar de training
Dus in de autokooi en daar zijn ze ook alleen

Moet zeggen dat op die manier het in de bench moeten en alleen blijven nooit een probleem is geweest
Of ik heb altijd makkelijke pups gehad , dat kan ook
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik heb niet zo’n strak schema hoor . Het is meer dat ik wel verplichte rustmomenten heb voor Bertus iets wat ik niet van plan was. Mijn vorige pups vielen altijd vanzelf wel ergens neer maar Bertus niet 😮 na een week liep ik tegen de muren omhoog en hij ook en ben ik toch met de bench begonnen en dat gaat fantastisch

Hij valt snel in slaap in de bench en dat zijn dan de momenten dat ik wat in huis kan doen of een wandeling met Heavy maakte of dus naar mijn werk ga.

Vanmorgen heb ik hem er om kwart voor 9 ingestopt na een boswandeling en dochter kwam om 10.00 naar beneden en Bertus werd om 10.30 wakker. Prima dus . Ik wil er ook niet teveel druk opleggen en niks overhaasten.Alleen thuis blijven was voor Jip moeilijk en dat blijft inderdaad hangen

Het gaat goed zoals het nu gaat en ik laat het maar even zo merk dat ik er anders weer teveel spanning van krijg en hij zal het eerste jaar toch nog niet echt alleen hoeven zijn dus waarom moeilijk doen
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Wat is eigenlijk jouw reden om er een topic over te openen :scratch: ? Blijkbaar doet hij het prima met alleen zijn, en na een hele pagina antwoorden over hoe het aan te pakken kom je gewoon tot de conclusie dat het prima gaat nu. Mag hoor, maar ik mag het ook raar vinden.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Inge O schreef: 02 nov 2021, 18:19 Wat is eigenlijk jouw reden om er een topic over te openen :scratch: ? Blijkbaar doet hij het prima met alleen zijn, en na een hele pagina antwoorden over hoe het aan te pakken kom je gewoon tot de conclusie dat het prima gaat nu. Mag hoor, maar ik mag het ook raar vinden.
Hij is nog nooit écht helemaal alleen thuis geweest . Wel alleen beneden en dochter boven. Dat gaat goed en ik dacht dat het nu wel tijd was om dat écht alleen thuis zijn te gaan oefenen. Maar toen ik de reactie van Zazoe las herkende ik de druk die ik ook voel dat ik dat moet gaan oefenen.En het is ook een gedoe omdat ik dan dochter steeds mee moet nemen

En toen ik jouw reactie las over gespannen naar de deur gaan zitten kijken tot er 1 minuut later iemand thuis komt leek het me inderdaad geen goed idee😉

Dus ik laat het voorlopig zo ,komt wel een keer .
Afbeelding
Vicky
Honden: 4
Welke: BC Markiesje Wocker

Bericht door Vicky »

Smoushond schreef: 02 nov 2021, 15:03

Vanmorgen heb ik hem er om kwart voor 9 ingestopt na een boswandeling en dochter kwam om 10.00 naar beneden en Bertus werd om 10.30 wakker. Prima dus . Ik wil er ook niet teveel druk opleggen en niks overhaasten.

Klinkt lekker, hoor. :ok:
Afbeelding
Bo en de honden
EchoMira
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 01 nov 2021, 13:54 Ik twijfel of zo laten voorlopig of echt bewust weggaan gaan oefenen maar dan dus met deken eraf dan jas schoenen aan en sleutels pakken en dat hij me weg ziet gaan rondje om huis lopen en terug komen en dat opbouwen
Pups alleen laten doe ik zelf niet. Een maand of 6 is vroeg genoeg.
Ik snap dat niet iedereen zo lang kan wachten maar dat maakt niet dat de pup er dan ook klaar voor is.

Dat is dus de eerste keuze. Moet het nu al?

In dat geval zou ik er voor kiezen om een kleine, afgeschermde ruimte in te wijden. Daar al gezellig samen een paar keer spelen en de juiste geuren verspreiden.
Liever geen bench, Dat is te klein. Heb je een slaapkamer of een bijkeuken.
Niet bij de voordeur in ieder geval. Ergens heel rustig waar de buitenwereld vergeten kan worden.

Daar hang je een heel erg relaxte energie op. Er vooral na het avondeten even samen een heel simpel en saai spelletje doen waar je allebei bijna in slaap van valt. Kluifjes ruilen en nageltjes aanraken terwijl je allebei op je zij ligt.
Je snapt wel wat ik bedoel. Snoezelen.

Daar kun je dan al heel snel je hond een uurtje of twee keer een uurtje alleen laten.
Op de een of andere manier werkt de auto ook goed als je een ruime achterbak hebt.

Het alleen kunnen zijn in een heel huis met prikkels van buiten is een ander verhaal. Dat kan niet met een pup. Daar moet je naartoe werken en dat kan zomaar een jaar duren. Zeker als je maar één hond hebt.
Ik raad aan dat je gelegenheid tot stelen inregelt. Niets zo stilletjes alleen als een hond met een nog dicht pakje lever.
Prik er de eerste paar keer een paar gaatjes in voor de geur en zorg voor lekkere trek.

Niet alleen leid je daarmee af van het alleen zijn maar je leidt ook af van je nieuwe tas en je schoenen en dat is prima.

Ik zou met een maand of 9 beginnen. Dan zit het sloopwisselen er wel op en kun je ook wandelingen doen waar de hond even van moet bekomen.
En altijd eerder terugkomen dan je hond wakker wil worden.
Anneke
Honden: 1
Welke: Havanezer

Bericht door Anneke »

Als pup slaapt als je weggaat en pas weer wakker wordt als je terug bent, hoe leert hij dan het alleen blijven? De pup weet dan toch niet dat hij alleen is?
Afbeelding
Anneke en Bobbie
EchoMira
Posts in topic: 5
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Anneke schreef: 06 nov 2021, 22:39 Als pup slaapt als je weggaat en pas weer wakker wordt als je terug bent, hoe leert hij dan het alleen blijven? De pup weet dan toch niet dat hij alleen is?
Even kijken of ik dat nu nog helder verwoord krijg. Dat is altijd even afwachten bij mij, zeg maar.

Je pup hoeft niet te leren actief alleen te zijn. Je hond hoeft zich sowieso niet bezig te houden met wat er buiten allemaal gebeurt.

Honden zijn in staat routines te overzien dus je kunt een dagdeel inrichten waarbij ze prima weten hoe dat verloopt.

Als je dat slim gebruikt kun je gezellig in de keuken al beginnen met de moeilijke boodschap dat je even alleen gaat zijn.

Dus ik doe...even denken, hoor...Ik ga meestal eerst de tafel afruimen. Dat is hun teken dat het een werkdag is waarop ze gewoon niet zoveel te kiezen hebben.
Heb geen verwachtingen van me want dit is niet de dag die over jou gaat. We zijn niet op de flevohof, karin.

Maar ik ben sowieso wel van het nu even niet. Ook als ik wel thuis ben.
We gaan helemaal niet lopen blaffen, mafkees. Wat ben je nou aan het doen?
Ik knijp je hoor.
Rosanne
Honden: 1
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Wij gebruikte ook altijd de Alfred camera app. Kan je gewoon je oude telefoon als camera gebruiken en erdoorheen spreken indien nodig. Op die manier konden wij ook zien of de pup relaxed was als wij weg waren. 😊
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
hakunamatata
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Voor alle reacties met 'gewoon doen', willen jullie Eevee even lenen? :') Ik heb verdorie menig opvanghond alleen thuis leren zijn, de ene had wat meer begeleiding nodig dan de ander maar het ging altijd. Maar nu Eevee.. janken, niet te zuinig, non stop :ugh:

Ik ben er maar mee opgehouden, het werkte alleen maar averechts. Als ik naar de winkel moest (boodschappen doen is toch wel handig soms) dan gaat ze mee in de auto, dan is ze enkel alleen als ik daadwerkelijk in de winkel ben. Dat was in het begin ook drama maar ik moest iets. Nu kan ze intussen gelukkig in de auto wel even alleen zijn, thuis is nog steeds drama. Mijn kantoordag gaat ze naar een oppas en verder hoop ik maar dat over een aantal maanden er wat kwartjes gaan vallen. We zullen zien :dunno:
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Zo’n plek als @EchoMira beschrijft heb ik wel. De keuken die ligt aan de achterkant van het huis en is rustig. Geen verkeer komt daar langs en ook geen mensen en geen harde regen op de ramen enz

Daarom ligt Heavy daar als we weg zijn 😉 ik denk dat als we echt weg moeten en er niemand is ik ook gewoon de bench daar neer kan zetten met Bertus erin. Maar dat doe ik liever niet want dan zit ik over een tijdje als Heavy er niet meer is weer met een probleem

Tot nu toe gaat het goed dus we laten het zo maar . Hij is nog jong en gaat nog allerlei dingen meemaken ,ik merk wel dat hij gaat reageren op mijn jas aantrekken en sleutels pakken en gisteren op puppycursus werd er gezegd dat je dat gewoon moet doen en dan een half uur in de bank gaan zitten met Jas aan zodat pup die link niet meer gaat leggen

Voorlopig blijf ik bewust afscheid nemen en laat Bertus me uitzwaaien samen met dochter
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 2

Bericht door Sirene »

Smoushond schreef: 07 nov 2021, 08:29 Tot nu toe gaat het goed dus we laten het zo maar . Hij is nog jong en gaat nog allerlei dingen meemaken ,ik merk wel dat hij gaat reageren op mijn jas aantrekken en sleutels pakken en gisteren op puppycursus werd er gezegd dat je dat gewoon moet doen en dan een half uur in de bank gaan zitten met Jas aan zodat pup die link niet meer gaat leggen

Voorlopig blijf ik bewust afscheid nemen en laat Bertus me uitzwaaien samen met dochter
hebben ze dat letterlijk zo gezegd?
Ten eerste zijn honden meesters in ons lezen dus die hou je echt niet voor de gek. Bovendien helpt juist de voorspelbaarheid en routine de meeste honden. Als er geen probleem is moet je er geen probleem van maken. Gewoon rustig aan gaan doen.
Het is logisch dat hij reageert op jas aantrekken en sleutels pakken. Nu moet hij nog leren dat hij soms wel mee mag en de andere keer niet.
Plaats reactie