Slimheid van honden
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: wetterhoun
Re: Slimheid van honden
Ik verwacht van mijn wetter geen wonderen op de gehoorzaamheidstrainingen. Heb ook niet veel ambitie met de beide wetters (gewoon 0 eigenlijk), maar leuk met de honden bezig zijn wil ik wel.
Bij mijn hondenschool zijn de meeste gehoorzaamheidstrainingen in de groep aangelijnd, maar daar vinden mijn wetters niks aan. Vaak hebben ze geen zin en doen ze dan ook geen moeite. Ze kennen en kunnen het toch al. Daarom zijn wij meestal het lachnummer van de groep. Ook geen probleem, die moeten er ook zijn voor de sfeer. Totdat de keer dat er zonder lijn getraind werd. Mevrouw doet dat altijd wel goed, maar meneer hier deed dat ook perfect. Iedereen en ook wij, stonden met open mond te kijken en te genieten natuurlijk. De training daarna was natuurlijk weer zoals vanouds, maar dat geeft niet.
Bij mijn hondenschool zijn de meeste gehoorzaamheidstrainingen in de groep aangelijnd, maar daar vinden mijn wetters niks aan. Vaak hebben ze geen zin en doen ze dan ook geen moeite. Ze kennen en kunnen het toch al. Daarom zijn wij meestal het lachnummer van de groep. Ook geen probleem, die moeten er ook zijn voor de sfeer. Totdat de keer dat er zonder lijn getraind werd. Mevrouw doet dat altijd wel goed, maar meneer hier deed dat ook perfect. Iedereen en ook wij, stonden met open mond te kijken en te genieten natuurlijk. De training daarna was natuurlijk weer zoals vanouds, maar dat geeft niet.
- Inge O
- Posts in topic: 8
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Dat zou wel érg toevallig zijn, ja .Johnny Jones schreef: ↑01 nov 2021, 19:46 Bono is een lieve lobbes, slim is niet echt het woord wat bij je opkomt als je hem zo ziet. Maar vorige week heeft hij ons verbaasd.
Bono ligt graag op ons erf. Als hij al naar binnen zou willen gaat hij rustig voor de deur liggen tot die ooit opengaat.
In de avond lieten we Bono en Happy naar buiten. Een paar minuten later staat Bono bij de deur te blaffen. Doet-ie anders nooit. Mijn man liet hem binnen en zag tot zijn grote schrik dat het hek aan de voorkant, aan de provinciale weg, openstond. Happy was weg Gelukkig kwam Happy na even roepen al snel terug, geen ongelukken gebeurd. Maar het zette ons wel aan het denken. Was het toeval dat Bono stond te blaffen of wilde hij ons waarschuwen?
In de twaalf jaar dat we hier wonen is het nooit eerder gebeurd dat we de honden naar buiten lieten terwijl het hek openstond. Inmiddels heeft mijn man een zwaailicht op het hek gemaakt zodat we gewaarschuwd zijn als het hek opengaat.
Haha, dat doet me denken aan die keer dat Oor met een tak van 2 meter lang liep, ze had hem in het midden beet dus ze was nogal een slagschip zeg maar Dat deed ze normaal nooit. Er waren meer mensen in het park die het een grappig gezicht vonden. Een stukje verderop stonden echter twee van die paaltjes op het pad. Die mensen waren zich al helemaal aan het verkneukelen over hoe Oor daar met haar tak zou blijven steken, en eerlijk gezegd had ik er ook niet heel hoge verwachtingen van. Maar nee hoor, voor de paaltjes laat ze los, pakt hem bij een kopse kant en sleept hem zo netjes tussen de paaltjes door. Die mensen stonden echt zo te kijken: Al met al was het best een komische situatie hoe behendig ze een lange neus naar ons trokTamara schreef: ↑01 nov 2021, 16:14Inge O schreef: ↑01 nov 2021, 16:08
Maar zelfs een domme mens (en dan heb ik het natuurlijk over normaal functionerende mensen) denkt op een heel ander niveau dan een hond.
Het rare vind ik vooral dat honden op bepaalde punten echt oliedom kunnen zijn (leg eens een hinderend voorwerp in hun mand en kijk dan hoe ze vooral niét kunnen bedenken dat je dat er gewoon uit kan halen en dan gewoon gaan liggen) en op andere dan toch weer verrassend slim.
Haha, of met een stok in de bek door een smalle opening lopen, kunnen sommige honden ook zo mee hannessen.
- Mo-yi
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
Mo-yi geeft weinig om apporteren, ze wil wel alles samen doen, dat wil zeggen dat zij jou ook waardeert als jij ook wat doet zeg maar..simpel een stok weggooien dan rent ze er vrolijk achteraan, eenmaal bij de stok en ze ziet dat ik nog op mn plek sta zie je ze denken; oh op die fiets, nou ja, hier ligt ie, de rest kun je zelf wel he, en dan doet ze weer dr eigen ding.
In dr jonge jaren toen we nog cursussen deden, zaten we in een leuk groepje met allemaal leuke honden, herders, bordercollies..en de instructeur wilde een leuke uitdaging met apporteren en hij had een berg met allerlei spullen opgestapeld, knuffeles, houten apporteerblokken, ijzeren etc, gewoon voor de fun, iedereen 1 voor 1 eens zien hoeveel jij je hond kan laten halen...Ik lag al in een deuk..zag al voor me hoe dat ging lopen..ik liet de borders maar voorgaan en zei nog; kijk..zo moet t dus... En voila..Mo bleef op en neer rennen, kwam alles aan mij geven met een blije snoet; hier deze? wil je deze ook nog? kijk, hier nog 1! We hadden zelfs de meesten van de hele groep..hilarisch was dat
In dr jonge jaren toen we nog cursussen deden, zaten we in een leuk groepje met allemaal leuke honden, herders, bordercollies..en de instructeur wilde een leuke uitdaging met apporteren en hij had een berg met allerlei spullen opgestapeld, knuffeles, houten apporteerblokken, ijzeren etc, gewoon voor de fun, iedereen 1 voor 1 eens zien hoeveel jij je hond kan laten halen...Ik lag al in een deuk..zag al voor me hoe dat ging lopen..ik liet de borders maar voorgaan en zei nog; kijk..zo moet t dus... En voila..Mo bleef op en neer rennen, kwam alles aan mij geven met een blije snoet; hier deze? wil je deze ook nog? kijk, hier nog 1! We hadden zelfs de meesten van de hele groep..hilarisch was dat
billy schreef: ↑01 nov 2021, 21:04 Dirk, inmiddels ken ik hem natuurlijk en trap er niet meer in
Maar iets zien, in Dirk zijn geval een meerkoet bv, en dan langslopen met een pomtidepom gesnuffel en geen interesse, wat later bedenken er was toch nog een grassprietje wat ik niet had besnuffeld en een meter of 10 teruglopend, ook weer ogenschijnlijk niet geïnteresseerd en dan in een fractie van een seconde de meerkoet te pakken hebben.
Fantastisch!mijke schreef: ↑01 nov 2021, 20:34 Die mensen waren zich al helemaal aan het verkneukelen over hoe Oor daar met haar tak zou blijven steken, en eerlijk gezegd had ik er ook niet heel hoge verwachtingen van. Maar nee hoor, voor de paaltjes laat ze los, pakt hem bij een kopse kant en sleept hem zo netjes tussen de paaltjes door. Die mensen stonden echt zo te kijken: Al met al was het best een komische situatie hoe behendig ze een lange neus naar ons trok
Lanai snapt dat dus niet he, die probeert de stok keer op keer dwars tussen spijlen of smalle doorgangen te halen.
Ik vraag me trouwens af of honden net zoals kraaien puzzels kunnen oplossen op visueel vlak. Volgens mij is het de kraai, en vast nog andere vogelsoorten, die naar een puzzel kan kijken en dan al een oplossing kan bedenken (zonder trail en error dus). Hopelijk snapt er iemand wat ik bedoel, beetje krom uitgelegd.
bbc heeft dat eens gedaan voor een docu, dezelfde puzzel aan een kraai en een hond gegeven. De hond bakte er niks vanTamara schreef: ↑01 nov 2021, 21:39Fantastisch!mijke schreef: ↑01 nov 2021, 20:34 Die mensen waren zich al helemaal aan het verkneukelen over hoe Oor daar met haar tak zou blijven steken, en eerlijk gezegd had ik er ook niet heel hoge verwachtingen van. Maar nee hoor, voor de paaltjes laat ze los, pakt hem bij een kopse kant en sleept hem zo netjes tussen de paaltjes door. Die mensen stonden echt zo te kijken: Al met al was het best een komische situatie hoe behendig ze een lange neus naar ons trok
Lanai snapt dat dus niet he, die probeert de stok keer op keer dwars tussen spijlen of smalle doorgangen te halen.
Ik vraag me trouwens af of honden net zoals kraaien puzzels kunnen oplossen op visueel vlak. Volgens mij is het de kraai, en vast nog andere vogelsoorten, die naar een puzzel kan kijken en dan al een oplossing kan bedenken (zonder trail en error dus). Hopelijk snapt er iemand wat ik bedoel, beetje krom uitgelegd.
O, haha, dit dacht ik al! Ik zie het een hond niet snel doen, een puzzel oplossen door ernaar te kijken.
Zo had Nikita een gans. 100 x langslopen zonder enige interesse en rats.billy schreef: ↑01 nov 2021, 21:04 Dirk, inmiddels ken ik hem natuurlijk en trap er niet meer in
Maar iets zien, in Dirk zijn geval een meerkoet bv, en dan langslopen met een pomtidepom gesnuffel en geen interesse, wat later bedenken er was toch nog een grassprietje wat ik niet had besnuffeld en een meter of 10 teruglopend, ook weer ogenschijnlijk niet geïnteresseerd en dan in een fractie van een seconde de meerkoet te pakken hebben.
In één keer dood, naast het schoolplein met spelende kinderen
Zus gebruikt de handgrepen van het ladeblok in de keuken als trapladder. En voor ze gaat proberen de tuinslang aan te krijgen, kijkt ze eerst of de kraan wel open staat.
Jaap hadden we al heel jong ruilen geleerd. Kwam ie aan met een papiertje en ging daar heel nadrukkelijk veel papiertjes van maken.
Voor iedere snipper wat lekkers
- Inge O
- Posts in topic: 8
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Met stokken door de deur zijn ze hier ook meestal redelijk slim, maar één van twee meter zou toch wel een ander verhaal kunnen worden .
Valt voor mij niet echt onder slim, maar hilarisch moet het wel geweest zijn .
Is hij ook zo slim als hij iets voor jou moet doen ?
Kraaien zijn natuurlijk wel echt superslim in dat soort dingen, maar hebben - maak ik hier dagelijks mee - op hun manier ook weer een soort van erge domheid : ik heb al ruim twee jaar 'huiskraaien', een koppel dat hier nest heeft in een grote, hoge boom. In de buurt staan nog heel wat hoge bomen (canada's, langs een rustige polderweg), maar nee, het moest 'mijn' boom zijn.
En wat blijkt : ze zijn doodsbang voor mij, en na twee jaar nog steeds. Mijn honden buiten : geen enkel probleem, de kat buiten : die gaan ze pesten, maar mijn neus nog maar buiten zien : zoeffffffff, wègggggggg, ál-tijd, zelfs vaak van de broedeieren wegvliegen .
Je zou zo denken dat ze dan óf een rustiger plek hadden kunnen kiezen, óf zouden inzien dat ik geen gevaar ben voor een vogel die 10 meter hoog zit, of me al zouden kennen, maar nee dus.
Nova doet dat ook wel. Als wij gaan eten, stuur ik haar naar haar mand. Mevrouw gaat net met haar billen op de rand zitten. Waarop ik dan zeg, "helemaal" ze wiebelt iets, zodat ze er verder in zit en raakt dan net met haar voorpoten de rand van de mand aan.
Heb ik eens gefilmd met Bluf.. hilarisch vond ik dat, ze werd ook steeds gefrustreerder. Gillen en doorrammen met die buis die niet door de opening van het hek konTamara schreef: ↑01 nov 2021, 16:14Inge O schreef: ↑01 nov 2021, 16:08
Maar zelfs een domme mens (en dan heb ik het natuurlijk over normaal functionerende mensen) denkt op een heel ander niveau dan een hond.
Het rare vind ik vooral dat honden op bepaalde punten echt oliedom kunnen zijn (leg eens een hinderend voorwerp in hun mand en kijk dan hoe ze vooral niét kunnen bedenken dat je dat er gewoon uit kan halen en dan gewoon gaan liggen) en op andere dan toch weer verrassend slim.
Haha, of met een stok in de bek door een smalle opening lopen, kunnen sommige honden ook zo mee hannessen.
Finn leek altijd wat meer na te kunnen denken. Die legde het neer liep het hek door en sleepte het object vervolgens naar binnen.
Was bij hun ook wel een verschil in reageren. Bluf deed iets voordat ze bedacht of het wel handig was, Finn bekeek eerst de situatie en besloot dan al dan niet voor iets te gaan.
Aki is mengelmoes ervan, vaak aanschouwt hij eerst iets alvorens hij doet. Maar hij kan net zo goed gefrustreerd raken als het niet gaat zoals hij het bedacht had
- HillieS
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
wat goed!mijke schreef: ↑01 nov 2021, 20:34Haha, dat doet me denken aan die keer dat Oor met een tak van 2 meter lang liep, ze had hem in het midden beet dus ze was nogal een slagschip zeg maar Dat deed ze normaal nooit. Er waren meer mensen in het park die het een grappig gezicht vonden. Een stukje verderop stonden echter twee van die paaltjes op het pad. Die mensen waren zich al helemaal aan het verkneukelen over hoe Oor daar met haar tak zou blijven steken, en eerlijk gezegd had ik er ook niet heel hoge verwachtingen van. Maar nee hoor, voor de paaltjes laat ze los, pakt hem bij een kopse kant en sleept hem zo netjes tussen de paaltjes door. Die mensen stonden echt zo te kijken: Al met al was het best een komische situatie hoe behendig ze een lange neus naar ons trokTamara schreef: ↑01 nov 2021, 16:14Inge O schreef: ↑01 nov 2021, 16:08