Canicross
-
- Posts in topic: 6
- Honden: 2
- Welke: wetterhoun
Canicross
Dat doe ik onder andere met mijn honden. Voor de fun, meer niet. Beide honden kunnen goed trekken aan de riem. Tijdens een gewone wandeling irritant, maar bij canicross moet dat dus. Is erg leuk en ook de honden doen dat graag, dat is het belangrijkste natuurlijk.
Offici"ele wedstrijden doen wij niet, mag ook niet omdat onze honden geen Begleithundepruefung hebben gehaald en omdat een hond met braces loopt. Dus doen wij voornamelijk virtuele wedstrijden. Al organiseert onze hondenvereniging in 2022 ook een eerste canicrossrun voor iedereen die daar zin in heeft. Niks officieel, maar gewoon voor de gezelligheid. Heb er nu al zin in!
Canicross is rennen met je hond over een bepaalde afstand. De hond trekt je voort, zodat je sneller rent. De hond mag ook naast je rennen, maar niet achter je aan.
Offici"ele wedstrijden doen wij niet, mag ook niet omdat onze honden geen Begleithundepruefung hebben gehaald en omdat een hond met braces loopt. Dus doen wij voornamelijk virtuele wedstrijden. Al organiseert onze hondenvereniging in 2022 ook een eerste canicrossrun voor iedereen die daar zin in heeft. Niks officieel, maar gewoon voor de gezelligheid. Heb er nu al zin in!
Canicross is rennen met je hond over een bepaalde afstand. De hond trekt je voort, zodat je sneller rent. De hond mag ook naast je rennen, maar niet achter je aan.
- Célie
- Posts in topic: 2
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Re: Canicross
Lijkt mij heel rottig lopen, dat ze telkens voor je voeten lopen?
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Leuke actiefoto!
Doe je ook canitrailen of gaat het je echt om de snelheid en kortere afstanden?
Als ze goed trekken heb je daar geen last van, is een elastische riem dus ze lopen ruim voor je. En linksaf en rechtsaf aanleren natuurlijk.
-
- Posts in topic: 1
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Wat leuk! Trekken ze dan ook meer tijdens gewoon wandelen of zien ze het echt als aparte dingen?
Ik heb het een blauwe maandag geprobeerd maar dat was geen succes
Ik heb het een blauwe maandag geprobeerd maar dat was geen succes
-
De riem is lang genoeg om niet voor de voeten te lopen gelukkig. Behalve als ze ineens in de rem gaan, maar dat hoort natuurlijk niet. Ik loop met mijn honden wedstrijden van 2 tot 4 km. Langer wil ik ook niet, hond 1 (op de foto) is bijna 11 jaar en mijn andere wetter loopt met 2 braces om de voorpoten. Hier heb je het crossen over een bepaalde afstand (liefst zo snel mogelijk) en de "gelaendelauf". Dat laatste is hetzelfde met wat hindernissen voor hond en baas. De crossen worden altijd in het bos (ongeasfalteerde paden) gehouden. Het parcour is voor de begrippen hier redelijk vlak. Ik probeer wel zo snel mogelijk te lopen, maar bij mijn honden verwacht ik geen wonderen, daarvoor heb ik, denk ik, niet het juiste ras en zijn mijn honden te oud of te gehandicapt.
Ze hebben een apart tuig om bij het canicross om het verschil tussen wandelen en canicross groter te maken. Het aparte tuig is ook een speciaal canicrosstuig. Ze zien het ook als aparte dingen (wandelen en canicross), maar tijdens het wandelen trekken ze ook graag, zeker bij vervelende buurthonden of wild.
Canitrailen ken ik niet, dat ga ik eens googelen wat dat is.
Ze hebben een apart tuig om bij het canicross om het verschil tussen wandelen en canicross groter te maken. Het aparte tuig is ook een speciaal canicrosstuig. Ze zien het ook als aparte dingen (wandelen en canicross), maar tijdens het wandelen trekken ze ook graag, zeker bij vervelende buurthonden of wild.
Canitrailen ken ik niet, dat ga ik eens googelen wat dat is.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Die variant met hindernissen kende ik niet, klinkt leuk. Soort dog survival-achtig.
Canitrailen is gewoon hardlopen met de hond in de natuur waarbij het meer om de beleving gaat, hond hoeft ook niet perse te trekken. Zijn vaak langere afstanden op een wat rustiger tempo. Het grootste verschil is dat er geen wedstrijdelement in zit.
Canitrailen is gewoon hardlopen met de hond in de natuur waarbij het meer om de beleving gaat, hond hoeft ook niet perse te trekken. Zijn vaak langere afstanden op een wat rustiger tempo. Het grootste verschil is dat er geen wedstrijdelement in zit.
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Nou ik zie me alweer 30x stroffelen over Oes hoor of ze trekt zo idioot hard dat ik het niet bijhoudPersistence schreef: ↑05 nov 2021, 18:57 Leuke actiefoto!
Als ze goed trekken heb je daar geen last van, is een elastische riem dus ze lopen ruim voor je. En linksaf en rechtsaf aanleren natuurlijk.
Ik vind het wel mooi om te zien.
- Zamunda
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Leuke foto! Best wel ideaal ras eigenlijk om mee te canicrossen .
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Soof
- Posts in topic: 4
- Welke: Zwitserse herder
Ik doe meestal de trails alleen dan wat sneller. Bij de Posbanktrail hoorde ik iemand die ik inhaalde zeggen tegen degene waar ze mee liep dat zij tenminste genoten, maar Rex en ik genieten allebei gewoon wat sneller.
Ga ook nog wel de cross doen, alleen juist door de korte afstanden heb ik nooit zo’n zin om daar dan 2 uur voor in de auto te zitten dus ik wacht nog op eentje die goed uitkomt en een beetje in de buurt is. Ben nu ook begonnen met de kleine en dat is superleuk. Hij is best een rustige, terughoudende hond, maar zodra hij door krijgt dat we gaan hardlopen gaat ie helemaal aan. Enthousiast, niet te doen. Zo leuk.
Overigens weten mijn heren allebei uitstekend het verschil tussen wel en niet trekken en wanneer. Ze merken het aan wat zij aan hebben, maar volgens mij ook aan mijn kleding. Waarmee ik niet wil beweren dat ze verder nooit trekken, als ze enthousiast zijn zeker wel, maar dat is mijn eigen ‘schuld’. Ik vind het niet belangrijk genoeg (of het is niet erg genoeg) om dat 100% af te leren. Maar in de basis snappen ze prima dat ik die ongein niet wil hebben aan een halsband en dat t wel mag met je tuig aan.
Ga ook nog wel de cross doen, alleen juist door de korte afstanden heb ik nooit zo’n zin om daar dan 2 uur voor in de auto te zitten dus ik wacht nog op eentje die goed uitkomt en een beetje in de buurt is. Ben nu ook begonnen met de kleine en dat is superleuk. Hij is best een rustige, terughoudende hond, maar zodra hij door krijgt dat we gaan hardlopen gaat ie helemaal aan. Enthousiast, niet te doen. Zo leuk.
Overigens weten mijn heren allebei uitstekend het verschil tussen wel en niet trekken en wanneer. Ze merken het aan wat zij aan hebben, maar volgens mij ook aan mijn kleding. Waarmee ik niet wil beweren dat ze verder nooit trekken, als ze enthousiast zijn zeker wel, maar dat is mijn eigen ‘schuld’. Ik vind het niet belangrijk genoeg (of het is niet erg genoeg) om dat 100% af te leren. Maar in de basis snappen ze prima dat ik die ongein niet wil hebben aan een halsband en dat t wel mag met je tuig aan.
- Soof
Dat klopt hoor, Rex gaat inderdaad te hard voor mij. Maar we vinden best een middenweg samen, hij kent ‘rustig’ en zelfs ‘nog rustiger!’ en ik doe af en toe een kilometer extra mn best voor hem.Célie schreef: ↑06 nov 2021, 12:10Nou ik zie me alweer 30x stroffelen over Oes hoor of ze trekt zo idioot hard dat ik het niet bijhoudPersistence schreef: ↑05 nov 2021, 18:57 Leuke actiefoto!
Ik vind het wel mooi om te zien.
En als het te steil omlaag gaat doe ik hem los van de lijn zodat ie me niet omlaag sleurt. Sowieso loopt ie vaak als ik alleen loop een groot deel van de weg gewoon los mee ook. Wissel vaak af, vinden we beide leuk.
-
Of canitrailen op korte afstand , want super snel gaat het met mijn hond en ik niet. Mijn partner loopt veel sneller met onze andere hond, als die tenminste ook zin heeft. Anders loopt die ook rustiger. Maakt ons niet uit, wij genieten.
Voor ons is het een ideaal ras, maar de fanatiekere lopers zullen het wel niks vinden. Maakt ons niet uit.
Er zijn ook regelmatig online wedstrijden, daar hoef je niet voor te rijden en kun je zelf het parcours bepalen. Als het maar de goede afstand is wat je loopt. Het resultaat kun je dan uploaden en dan heb je toch een soort van wedstrijdelement, want anderen doen dat ook natuurlijk.
Ik hou van canicross! En liefst nog dogsurvivals maar dat is weer een andere tak van sport.
Mijn hond Spring is heel fanatiek, en het is superleuk om het met haar te doen. Ze wordt er zo blij van!
Haar zoon Ren is fanatiek als hij eenmaal trekt maar hij heeft de onhandige eigenschap om me aan te gaan blaffen als hij opgewonden is. En dan trekt hij dus niet Ik heb al wel een paar korte wedstrijdjes met hem gelopen en dat ging heel goed.
Binnenkort ga ik weer proberen of het nog lukt. Ik heb helaas een hardnekkige knieblessure opgelopen na het verbreken van mijn eigen PR
Mijn hond Spring is heel fanatiek, en het is superleuk om het met haar te doen. Ze wordt er zo blij van!
Haar zoon Ren is fanatiek als hij eenmaal trekt maar hij heeft de onhandige eigenschap om me aan te gaan blaffen als hij opgewonden is. En dan trekt hij dus niet Ik heb al wel een paar korte wedstrijdjes met hem gelopen en dat ging heel goed.
Binnenkort ga ik weer proberen of het nog lukt. Ik heb helaas een hardnekkige knieblessure opgelopen na het verbreken van mijn eigen PR
Paar leuke foto's van Spring erbij gedaan voor de sfeer.
- Johnny Jones
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Soms wel hoor, het is goed opletten dat je niet op je bek gaat.
Manipi is razendsnel en kan zich in een fractie van een seconde omdraaien als hij ineens iets interessants ruikt. En hij heeft een hekel aan regen, dus al bij een beetje miezer staat hij nog weleens abrupt stil om zich uit te schudden.
Het gevaar kan trouwens ook van achteren komen. Ik liep met Manipi voorop en Jan liep met Bono en Happy achter mij. Hij lette niet goed op waardoor ik ineens van achteren getackeld werd door Happy. Het scheelde weinig of ik lag languit.
Maar verder is het vooral leuk.
- Johnny Jones
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Hele gave foto's!!
-
Leuke foto's!
Het is, als je er tenminste van houdt, ook echt leuk om te doen. Ik train met een klein groepje van de hondenschool (de loopgroep). Zelf ben ik wel de langzaamste, maar dat maakt mij niet uit, je bent sportief met de hond bezig in een mooie omgeving. Meer moet het niet zijn, vind ik.
Het is, als je er tenminste van houdt, ook echt leuk om te doen. Ik train met een klein groepje van de hondenschool (de loopgroep). Zelf ben ik wel de langzaamste, maar dat maakt mij niet uit, je bent sportief met de hond bezig in een mooie omgeving. Meer moet het niet zijn, vind ik.
-
Zo fanatiek gaat het er bij ons niet aan toe, gelukkig. En met de online canicrosswedstrijden ben je sowieso geen last als je langzamer loopt en je hebt minder reistijd. Als er hier een wedstrijd is, dan start ook niet iedereen tegelijkertijd. Elke lanve of hele minuut start er iemand, dus dan loop je elkaar niet in de weg. Ik word wel altijd ingehaald, maar daar is ook plek genoeg voor op het parcours.
Mantrailen doen wij ook, is ook erg leuk om te doen.
Mantrailen doen wij ook, is ook erg leuk om te doen.
Ik zou het graag willen doen met Colin, maar helaas heb ik geen auto, en ik weet ook niet of ik het met hem aandurf. Honden is niet zo’n probleem, maar Colin houdt niet van vreemde mensen die rennend langskomen, en wil nog weleens uitvallen als ze te dichtbij komen ook als we zelf aan het hardlopen zijn dat dan in combinatie met een bungee touw en hij zou iemand die ons inhaalt zou omver keilen. Maar wie weet ooit, of gewoon solo.
- Soof
Ik loop het grootste deel van de tijd ook gewoon solo hoor @Nicoline Vind ik stiekem het aller fijnst ook. En Rex kan ook schrikken van mensen die komen inhalen, maar meestal hoor je ze allang aankomen. Ik ga dan met hem naast mij gewoon aan de zijkant lopen (mijzelf tussen de inhaler en hem in) en als het echt smal is ga ik gewoon even stilstaan met hem aan de kant om iemand erlangs te laten. Dat kan vaak prima.
-
Ook zonder auto kan dit prima. Gewoon vanuit huis starten is ook mogelijk. Doen wij ook wel, maar wij wonen vrij rustig.
Ik woon in Rotterdam (niet het centrum gelukkig) dus hier in de buurt valt weinig te canicrossen of ik moet dan de fiets pakken en eerst ergens heen fietsen, maar dat wordt voor de hond teveel denk ik. Maar waar een wil is is een weg natuurlijk.
- FoxHenkie
- Welke: Foxterriër
Henkie en ik zijn ook begonnen inmiddels.
Een workshop, en een eerste evenementje (4,5 km snuffeltrail voor jonge honden) nu langzaam aan onze hardloopkilometers samen uitbreiden. En ook ik ben al een x languit gegaan. Henkie week uit, schoot vlak voor mijn voeten opzij..2 blauwe open knieen..
Het achter andere honden aan sjezen vind hij geweldig. 5km op volle kracht vooruit.
De gewone thuisloopjes gaan een stuk rustiger.
Morgen loop ik 5 km mee met de Kopjesloop in Delft.
Een workshop, en een eerste evenementje (4,5 km snuffeltrail voor jonge honden) nu langzaam aan onze hardloopkilometers samen uitbreiden. En ook ik ben al een x languit gegaan. Henkie week uit, schoot vlak voor mijn voeten opzij..2 blauwe open knieen..
Het achter andere honden aan sjezen vind hij geweldig. 5km op volle kracht vooruit.
De gewone thuisloopjes gaan een stuk rustiger.
Morgen loop ik 5 km mee met de Kopjesloop in Delft.