Geduld wordt beloond

Plaats reactie
Daan
Posts in topic: 7
Honden: 1
Welke: Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Geduld wordt beloond

Bericht door Daan »

Waarschijnlijk ben ik de boel met dit bericht aan het jinxen maar het lijkt erop dat Teddy (ruim 1 jaar oud) eindelijk door heeft dat ze niet bij de meeste honden die we voorbij lopen hoeft te blaffen. Ben er al eventjes mee aan het oefenen en vanmiddag heeft ze geen een keer getetterd maar keek ze netjes naar mij en heb ik haar natuurlijk vol met worst gestopt :cheer: Het is overigens geen uitvalgedrag (of nou ja misschien noem je het evengoed wel zo): ze vindt elke hond namelijk erg leuk en interessant en er is nog nooit een onvertogen woord vanuit haar kant gevallen, maar ik denk dat het vooral onzekerheid is en dat ze zich dan gaat overschreeuwen. Net d'r baasje :mann: Nou ja, het lijkt erop dat we dus goede stappen maken.
Nanna

Re: Geduld wordt beloond

Bericht door Nanna »

Nou hier nog. De dames mogen graag overal blaffend op af. Niet vanuit agressie maar gewoon, om tóch.
Ook wel vanuit wat angst hoor. Vooral Panni en Rozi zijn schijtlaarzen als het er op aan komt.
Daan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Nanna schreef: 10 nov 2021, 22:15 Nou hier nog. De dames mogen graag overal blaffend op af. Niet vanuit agressie maar gewoon, om tóch.
Ook wel vanuit wat angst hoor. Vooral Panni en Rozi zijn schijtlaarzen als het er op aan komt.
Ik vind het zelf ook gewoon irritant. Die corgi's zijn luid, niet normaaaaaaaal. En niet iedereen ziet dat het gewoon 'omdat het kan' is. Beter hou je gewoon je kanis. Maar goed, zal je zien, gaat ze morgen weer los :Q:
Mo-yi
Posts in topic: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Vraagje; doen jullie blaffers dat bij alle honden of alleen grotere honden? Oprechte vraag want ik zie eigenlijk ( bijna ) standaard dat kleine honden op afstand erg fel op Mo-yi reageren..die reageert op haar beurt dan niks en als we dichterbij komen dimmen de kleintjes vaak in, meestal wat gekwispel ook erbij.
Er is hier in het straatje maar 1 kleinhondje die dat niet doet, maar die dan weer stapelfliefd en wil vooral zn neus in dr gat duwen..dan gaat madame zitten..zo..opgelost.
Maar kan me voorstellen dat kleinere honden zich wat bedreigd voelen bij een grotere en vandaar al gaan roeptoeteren
Afbeelding
Daan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Mo-yi schreef: 10 nov 2021, 22:27 Vraagje; doen jullie blaffers dat bij alle honden of alleen grotere honden? Oprechte vraag want ik zie eigenlijk ( bijna ) standaard dat kleine honden op afstand erg fel op Mo-yi reageren..die reageert op haar beurt dan niks en als we dichterbij komen dimmen de kleintjes vaak in, meestal wat gekwispel ook erbij.
Er is hier in het straatje maar 1 kleinhondje die dat niet doet, maar die dan weer stapelfliefd en wil vooral zn neus in dr gat duwen..dan gaat madame zitten..zo..opgelost.
Maar kan me voorstellen dat kleinere honden zich wat bedreigd voelen bij een grotere en vandaar al gaan roeptoeteren
Ze doet het niet bij alle honden maar ik heb nog niet echt kunnen ontdekken waarom bij de een wel en de ander niet. Ze is ook blij als ze andere honden ziet. Wel van nature wat onderdanig, snel onder de indruk als een hond bijvoorbeeld een punt wil maken. Vandaar dat ik denk dat het onzekerheid is. Vanuit het nest was ze ook echt niet de haantje de voorste maar een beetje het drolletje. Niet bang aangelegd ofzo maar wat zachter dan de rest. Ze gaat overigens een dag per week naar de opvang waar ze, onder begeleiding van een gedragsdeskundige, lekker los op een groot veld met andere honden is. Ze is dus wat dat betreft veel gewend en heeft het er altijd naar haar zin.
Marc

Bericht door Marc »

Fijn dat je dag weg krijgt. Op een of andere wonderlijke manier heb ik het ook weg gekregen bij mijn honden. Ze blaffen bij passeren en ontmoeten van andere honden nooit meer. Goddank. Ik geloof dat ik het ze heb geleerd door geen gedoe te maken en ze op voorhand al te laten weten wat ik van ze verwacht. Ik zeg dan naast! En rrrrrrustig.....en dan geen strakke lijntjes. Op die manier passeren ze elke hond zonder een kick te geven. Prijs ze uiteraard ook de hemel in na passeren. Ik was echt bang toen ze wel eens tekeer gingen want heel soms pikken andere honden dat helaas niet. En ik vind dat kleine honden niet zo de aandacht moeten trekken.
Daan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Marc schreef: 11 nov 2021, 09:22 Fijn dat je dag weg krijgt. Op een of andere wonderlijke manier heb ik het ook weg gekregen bij mijn honden. Ze blaffen bij passeren en ontmoeten van andere honden nooit meer. Goddank. Ik geloof dat ik het ze heb geleerd door geen gedoe te maken en ze op voorhand al te laten weten wat ik van ze verwacht. Ik zeg dan naast! En rrrrrrustig.....en dan geen strakke lijntjes. Op die manier passeren ze elke hond zonder een kick te geven. Prijs ze uiteraard ook de hemel in na passeren. Ik was echt bang toen ze wel eens tekeer gingen want heel soms pikken andere honden dat helaas niet. En ik vind dat kleine honden niet zo de aandacht moeten trekken.
Nou precies dat. Vanochtend was het 50/50 overigens. Naar een kleine hond wel, grote zwarte lab ook, maar grote stafford en nog een andere hond op afstand dan weer niet. Het is echt vallen en opstaan. Ik wil/hoop dat ze de link legt met: ander hondje is mond houden en beloond worden. Ik ben ook wel eens resoluut omgekeerd zelf. Ziet er heel debiel uit maar dan WIL ze juist de kant van die hond op met d'r getetter en ik denk dan dat het goed is om haar juist niet haar zin te geven. Ik probeer zelf ook op mijn houding te letten dat ik niet gespannen overkom en ik moet zeggen dat scheelt ook. Althans, niet zozeer qua blaffen, maar hoe opgelaten ik mezelf voel. Ik denk nu ook wel eens: ja ze blaft en dan rij ik door en is ze ook een stuk sneller stil dan dat ik haar verbaal ga corrigeren. Want dat geeft volgens mij meer onrust bij haar juist. Als ik mee ga doen.
Marc

Bericht door Marc »

Corrigeren werkt daar totaal niet voor. Laten weten wat je wil en dan accepteren dat het vallen en opstaan is. Ik maak ze soort van iets onderdaniger als er een hond komt. Even iets strenger zeg ik dan "even aan de kant en NAAST! Dan zijn ze net wat minder opgewonden. Ik doe dat al ruim van tevoren. Niet als het te laat is. En ik blijf zelf absoluut cool. Schouders recht, stevige pas vooruit en geen reactie op de hondjes verder. Ook niet als ze blaffen. Dan zeg ik hooguit nou nou....en loop resoluut door. Daarna zeg ik wat ik er van vond. Het gaat dus heel goed. Nooit geblaf behalve heel soms 1 blaf van Guus als de andere hond iets te intens op ze reageert op toch op ze af springt. Super blij mee. Ze snappen nu gewoon wat ze moeten doen en dat heeft ze rustig gemaakt. Bij passeren laat ik ze ook nooit snuffelen. Alleen als we stoppen en dan zeg ik ga maar kijken. Dus zelf mogen ze niet en dat helpt ook. Worden ze meer afwachtend.
Daan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Marc schreef: 11 nov 2021, 17:59 Corrigeren werkt daar totaal niet voor. Laten weten wat je wil en dan accepteren dat het vallen en opstaan is. Ik maak ze soort van iets onderdaniger als er een hond komt. Even iets strenger zeg ik dan "even aan de kant en NAAST! Dan zijn ze net wat minder opgewonden. Ik doe dat al ruim van tevoren. Niet als het te laat is. En ik blijf zelf absoluut cool. Schouders recht, stevige pas vooruit en geen reactie op de hondjes verder. Ook niet als ze blaffen. Dan zeg ik hooguit nou nou....en loop resoluut door. Daarna zeg ik wat ik er van vond. Het gaat dus heel goed. Nooit geblaf behalve heel soms 1 blaf van Guus als de andere hond iets te intens op ze reageert op toch op ze af springt. Super blij mee. Ze snappen nu gewoon wat ze moeten doen en dat heeft ze rustig gemaakt. Bij passeren laat ik ze ook nooit snuffelen. Alleen als we stoppen en dan zeg ik ga maar kijken. Dus zelf mogen ze niet en dat helpt ook. Worden ze meer afwachtend.
Dankjewel, goed om te lezen hoe jij het doet. Dat 'loslaten' is inderdaad al een grote winst.
Daan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Maart schreef: 11 nov 2021, 18:22 Hier nu ook een corgi met exact hetzelfde gedrag. Hij denkt dat hij even hoog als lang is denk ik :LOL:
Maar voor eten doet hij alles, daarnet kwam hij netjes met aandacht op mij gericht mee voorbij een losse grote sheltie achtige keffende hond :cheer:

Hij blaft overigens om alles, erger dan een mechel dat ding :mep:
Blaffen om álles heeft Teddy gelukkig niet. Wel moest ik aan het vocale wennen ook al was ik enorm ingelezen :engel: Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ze niet duidelijk is.
Mizzsylver
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Goed bezig! :cheer:
Die Duitsers kunnen er ook wat van. Het ging heel goed maar toen werd ze loops en begon het weer opnieuw. :schrik:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 nov 2021, 18:22 Hier nu ook een corgi met exact hetzelfde gedrag. Hij denkt dat hij even hoog als lang is denk ik :LOL:
Maar voor eten doet hij alles, daarnet kwam hij netjes met aandacht op mij gericht mee voorbij een losse grote sheltie achtige keffende hond :cheer:

Hij blaft overigens om alles, erger dan een mechel dat ding :mep:
Heb jij een Corgi? Wat leuk. Ik heb ook een blaffer en heb 1 ding geleerd. Accepteren en verder nooit zijn zin geven als hij blaft. Als Guus het idee heeft dat door blaffen alles sneller gaat en hij zijn zin krijgt is het hek van de dam. Dus de deur gaat pas open als hij stil is. Eten komt van de aanrecht als hij stil is en aaien mag bezoek pas als hij stil is. Helpt wel moet ik zeggen maar blaffen doet hij graag dus weg gaat dat nooit.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 nov 2021, 19:43 Op logement enkel, het is er 1 van op mijn werk maar ze zijn een paar dagen bitter weinig thuis, dus hij is mee met mij.
Hij is ruim 10 en kan niet met vreemde honden, hij kaffert ze volledig uit. Maar met voedsel gaat het dus wel ondervond ik vandaag.
Ik ben wel aangenaam verrast door de werkwilligheid er van, echt een leuk hondje in een handige verpakking :lol1:
Heel veel honden zijn best werkwillig als je ze op de juiste manier benadert. Blijkbaar heb je er dus een klik mee haha.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 nov 2021, 19:48 Ja, ik vind het zelfs helemaal niet stom mee er mee te wandelen, zoals ik vroeger (voor ik honden had) vond van kleine hondjes :mann:

Ik kijk echt uit naar de dag dat ik zo'n klein hondje zal verwelkomen :cheer:
Oh echt? Wat grappig. Ik heb dezelfde omslag gemaakt. Van herders naar kleine hondjes. Maar ik blijf wel altijd een zwak houden voor zo'n groterd. Liefst een herder maar ik ben niet zo van het trainen en doen dus dat werkt nu niet.
Daan
Contacteer:

Bericht door Daan »

Het is mijn eerste Corgi en ik vind haar ook echt fantastisch. Wel blij dat het niet mijn eerste hond is want ze kan, met het geblaf, echt dwingend zijn maar dat is goed aan te pakken door net zoals Marc zegt daar niet aan toe te geven. Tot een aantal maanden terug had ze de neiging om continu om aandacht te blaffen, recht in je gezicht als het ware. Door compleet negeren, en bijvoorbeeld zelfs juist weg te gaan, hebben we dat goed bij kunnen sturen.
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Daan schreef: 10 nov 2021, 22:12 Waarschijnlijk ben ik de boel met dit bericht aan het jinxen maar het lijkt erop dat Teddy (ruim 1 jaar oud) eindelijk door heeft dat ze niet bij de meeste honden die we voorbij lopen hoeft te blaffen. Ben er al eventjes mee aan het oefenen en vanmiddag heeft ze geen een keer getetterd maar keek ze netjes naar mij en heb ik haar natuurlijk vol met worst gestopt :cheer: Het is overigens geen uitvalgedrag (of nou ja misschien noem je het evengoed wel zo): ze vindt elke hond namelijk erg leuk en interessant en er is nog nooit een onvertogen woord vanuit haar kant gevallen, maar ik denk dat het vooral onzekerheid is en dat ze zich dan gaat overschreeuwen. Net d'r baasje :mann: Nou ja, het lijkt erop dat we dus goede stappen maken.
Dat is een feestje waard!
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Marc

Bericht door Marc »

Daan schreef: 11 nov 2021, 20:02 Het is mijn eerste Corgi en ik vind haar ook echt fantastisch. Wel blij dat het niet mijn eerste hond is want ze kan, met het geblaf, echt dwingend zijn maar dat is goed aan te pakken door net zoals Marc zegt daar niet aan toe te geven. Tot een aantal maanden terug had ze de neiging om continu om aandacht te blaffen, recht in je gezicht als het ware. Door compleet negeren, en bijvoorbeeld zelfs juist weg te gaan, hebben we dat goed bij kunnen sturen.
Guus doet dat ook hoor. Gewoon voor je gaan staan en non stop keihard tegen je blaffen. Dat is inderdaad alleen onder controle te krijgen als het ze niks oplevert. Bezoek blijft bij ons wel een ding. Hij blaft dan aan een stuk de eerste minuut of twee. En vaak aait bezoek hem dan en ik ben niet zo van het managen. Dus nu zeg ik gewoon sorry hij blaft een paar minuten maar zometeen houdt hij op en dan blaft hij de hele avond niet meer. Dat is ook zo.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 11 nov 2021, 20:01 Ja, ik zal er denk ik wel 1 houden hoor, maar kleiner gaan lijkt me nu wel aangenamer en handiger.
En Treskor is gewoon zo heel erg veel hond dat ik wel mijn limiet bereikt heb aan wat ik leuk vind in een hond. Maar ik wil ook geen flauw aftreksel van het ras, dus dan is veranderen wel een interessante piste.
Het duurt nog wel een hele tijd en wie weet wat daarin gebeurt, maar zeker ook nu ik werk heb waarbij de honden meekunnen, is een sociale leuke hond veel aangenamer voor iedereen.
Dat herken ik heel erg. Na Eva die mensen kon bijten en Dapper die honden aanviel was ik echt toe aan sociale honden. Gezellige honden. En ik geniet wel heel erg van de honden gewoon mee kunnen nemen of mijn honden gezellig spelen met of liggen bij vrienden die op bezoek komen. Soms vragen mensen zelfs of ik de honden mee wil nemen omdat ze dat gezellig vinden. Dat is echt leuk! Dus daarom durf ik geen werk of waakhonden meer te nemen. Moet zeggen dat mijn huidige honden enorm goed waken. Ze doen niks maar wij horen precies wanneer er mensen zijn. En ik ben wel blij dat ze niks doen want 99,9% van de tijd zijn het gewoon goede mensen en als er dan al een keer een raar type aan huis zou komen kan dat in elk geval niet zonder een heleboel geblaf. Dus stilletjes hier om of in het huis komen met Guus is onmogelijk. Die blaft keihard en minutenlang als er iemand is haha.
Plaats reactie