Waar op letten bij mogelijke fokker?

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
EchoMira
Posts in topic: 22
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Re: Waar op letten bij mogelijke fokker?

Bericht door EchoMira »

Maart schreef: 18 nov 2021, 20:17 Wat voor monsters hebben jullie toch allemaal gehad.
Vergeleken met de beter gekozen honden? Enorme monsters.

Door Wuilus kon er geen fatsoenlijke verkering gevierd worden en door Eva konden we geen bezoek meer krijgen. Behalve dan hondenmensen en mensen die exact deden wat je zei (en dat zijn er gek genoeg heel weinig).
Echo en Mira zijn geen seconde minder plezant of indrukwekkend maar doen nooit zo fucking moeilijk. Ik heb er een hekel aan. Ik vind het echt kutgedrag. Voor een huisdier, maar dat zijn mijn honden nou eenmaal.
Echo en Mira laat je dan weer niet snachts op de autosloop lopen. :F: Maar ze kunnen wel met de conciërge een piesrondje doen.

Ik heb enorm genoten van de haast onbeperkte capaciteit om ze dingen te leren. Aan de andere kant vind ik het feit dat ze op de bank mee zitten te luisteren en begrijpen waar het over gaat ook bizar en niet op een leuke manier.
Ik hoef niet zo nodig een geniale autist van een hond.
Doe mij maar een vrolijke maat die soms ook gewoon even voor zichzelf kan leven. Niet in en benchj hoeft als er iemand binnen komt en ook de auto niet verdedigt tegen tienduizend piraten.
Uiteindelijk vind ik dat 100 keer leuker.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Maart schreef: 18 nov 2021, 20:31 Maar Eva en wuilus waren niet de doorsnee herder. Net zo min Treskor dat vb is.
Ik vind het beeld dat hier geschetst wordt van de herders heel erg niet stroken met de werkelijkheid. Overdrijven is ook een kunst.
Ik weet niet of ze doorsnee waren. Ik zag laatst xygan en dat was ook geen doorsnee.
Salto van de buren ook niet.
Is er zoiets als een doorsnee herder?

Toen ik 15 jaar geleden op crufts was met eva's moeder en haar fokker ging ik even de pizza ophalen in de lobby van het hotel en is het besproken wat er met de honden gedaan moest worden als ik terug de kamer binnen kwam.
Dat hoeft bij whippets niet. En bij poedels niet. En bij staande honden niet (alhoewel ik het met weimaraners graag helder heb). En bij pinschers niet. En bij groep 5 al helemaal niet.

Laten we elkaar geen mietje noemen.
Lothian
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zorro had het met voldoende beweging uitstekend gedaan in een gezin met kleine kinderen. Stabieler ga je ze niet vinden. Ik weet alleen niet precies wat Zorro was. Wie weet wel een Hollandse herder. Haha.

Daar tegenover stond ik gisteren bij een Mechelse herder van een paar maanden die mij probeerde te bijten en maar bleef blaffen omdat ze het eng vond dat ik in de buurt stond. Niet ideaal.

Het is zaak om een goede fokker met passende lijnen te vinden denk ik en daar gaat het topic over en zijn een paar prima tips voor gekomen.
Afbeelding
kloesje
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Maart schreef: 18 nov 2021, 20:42 En dat hoeft bij mijn honden ook niet. :smile:
En bij de herders die wij nu hebben rond lopen, hoeft dat ook niet. Die hebben we zeer zeker wel gehad, maar zo is het wel net zo fijn :lol1:
Het zal dan wel duitsers, maar toch :19:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik zou meteen zo'n Harfvratsky Petsj nemen. Of een Groenendalerskruising van Tess.
Maar nee, het moet brindle en puntoor.
Het is verdikke net zo'n chiahuahprinses die op merlevlekjes en een bambihoofdje kickt.
Inge O
Posts in topic: 18
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Maart schreef: 18 nov 2021, 20:53
Ja idd. Ze hebben gewoon nog nooit een reden gehad om mensen te wantrouwen, dus waarom zouden ze er lelijk tegen doen. Iedereen is altijd aardig tegen ze.
Dat vind ik toch wel erg naïef geformuleerd hoor, alsof alle honden die (erg) waaks zijn eerst negatieve ervaringen met mensen zouden moeten hebben?
kloesje
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Ja idd. Ze hebben gewoon nog nooit een reden gehad om mensen te wantrouwen, dus waarom zouden ze er lelijk tegen doen. Iedereen is altijd aardig tegen ze.
Ik vind het ook echt leuk ja. :I:
2 weken geleden zaten mijn nichtjes samen met Runar op zo'n draaischijf in het park :LOL:
Ons zoontje loopt ook gewoon tussen de duitse herders rond, hij is 1 keer omver gelopen, dat hadden we zelf beter in de gaten moeten houden :schrik:
De pup die we nu hebben is het lastigst te managen met onze zoon, in het begin zijn het gewoon piranha's die geen idee hebben dat ze een kindje niet mogen bijten :19: Maar inmiddels is hij 4 maanden en bijt en springt hij niet meer hem op. Wel houden wij de herders gescheiden van ons zoontje, zitten ze in de kennel, alleen bij het wandelen of in de tuin lopen zijn ze samen.
Ook de huishonden (kelpies zijn ook herders :bloos: ) doen we wel eens wegsluiten (we hebben hiervoor een aanbouw met een grote loungeset enzo) zodat zoontje gewoon rond kan rennen, gek kan doen en de honden niet kan slaan (dat begrijpt hij nog niet altijd even goed als ie druk is... is anderhalf, dus komt menschen :mann: )

Het is gewoon keihard managen tussen honden en kind(eren), maar de dynamiek tussen ze is ook super. Ik zou wel een hond/pup direct leren dat het niet erg is om even ergens anders opgesloten te zitten. Rust voor hond, kinderen kunnen even hun gang gaan en jezelf als baasje/mama hebt dan ook even rust. Maar dat zou ik ook met een ander ras doen... een hond wordt er niet minder van als hij even gaat slapen in alle rust :lol1:
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Inge O

Bericht door Inge O »

Maart schreef: 18 nov 2021, 21:01 Bwa, de erg waakse zijn vaak dan weer de erg onzekere honden of de honden
Ach, dat 'erg onzeker' is zo overroepen, elke hond die zich niet exact volgens het boekje (wiens boekje?) gedraagt zou dat tegenwoordig doen uit onzekerheid/angst.
mijke
Posts in topic: 43

Bericht door mijke »

EchoMira schreef: 18 nov 2021, 20:11 Als je op internet vraagt wat mensen van een ras vinden
Maar dat is de grap, dat heb ik helemaal niet gevraagd. Dus misschien moet je eerst zelf wat beter lezen voor je mij daarover de les leest 😅

Ik vroeg waar je op moet letten als je een fokker uitzoekt. Dus kom maar door met die tips!
Kruimel
Posts in topic: 1
Welke: IJslandse honden

Bericht door Kruimel »

OK, tip voor het vinden van een goede fokker: vraag advies aan de mensen hier met veel ervaring met het ras.
Afbeelding

Het duo Olie en Bol
mijke

Bericht door mijke »

Kruimel schreef: 19 nov 2021, 10:06 OK, tip voor het vinden van een goede fokker: vraag advies aan de mensen hier met veel ervaring met het ras.
Dat zijn er niet zo veel als dit topic wil doen voorkomen :mrgreen:
Met een aantal mensen ben ik druk aan het pb'en ;)
EchoMira

Bericht door EchoMira »

mijke schreef: 19 nov 2021, 09:53
EchoMira schreef: 18 nov 2021, 20:11 Als je op internet vraagt wat mensen van een ras vinden
Maar dat is de grap, dat heb ik helemaal niet gevraagd. Dus misschien moet je eerst zelf wat beter lezen voor je mij daarover de les leest 😅

Ik vroeg waar je op moet letten als je een fokker uitzoekt. Dus kom maar door met die tips!
Ik merk dat ik het lastig vind om aan je vrij exacte verwachtingen te voldoen.

Sterkte hoor. Ik hoop dat je het juiste soort aandacht en pup vindt.
Ik heb beide niet voor je.

De ballen
malinois
Posts in topic: 8
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

mijke schreef:
Kruimel schreef: 19 nov 2021, 10:06 OK, tip voor het vinden van een goede fokker: vraag advies aan de mensen hier met veel ervaring met het ras.
Dat zijn er niet zo veel als dit topic wil doen voorkomen :mrgreen:
Met een aantal mensen ben ik druk aan het pb'en ;)
Mwa ik denk dat je dat best onderschat, maar succes er maar mee weer
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
mijke

Bericht door mijke »

Dankjewel!
Net een heel erg fijn gesprek gehad met Rietje Achterstraat, daar gaan we binnenkort eens kijken, en mogelijk kan ik ook kennismaken met een nakomeling die hier in de buurt woont. In het echt kan ik alles toch een stuk beter beoordelen dan zo via tekst. Maar wat zij vertelde over haar honden klonk echt hartstikke leuk en helemaal niet zoals het hier veel wordt geschetst. Ik ben er helemaal blij van geworden :cheer:
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 19 nov 2021, 15:54 Dankjewel!
Net een heel erg fijn gesprek gehad met Rietje Achterstraat, daar gaan we binnenkort eens kijken, en mogelijk kan ik ook kennismaken met een nakomeling die hier in de buurt woont. In het echt kan ik alles toch een stuk beter beoordelen dan zo via tekst. Maar wat zij vertelde over haar honden klonk echt hartstikke leuk en helemaal niet zoals het hier veel wordt geschetst. Ik ben er helemaal blij van geworden :cheer:
Ik denk dat wat hier geschetst wordt vooral over de niét fci-zogezegde-Hollander ging - oa. ikzelf had pagina's terug ook al gevraagd of je uitkeek naar een fci-Hollander of naar een 'streepjesMechel'.
mijke

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 19 nov 2021, 16:30 Ik denk dat wat hier geschetst wordt vooral over de niét fci-zogezegde-Hollander ging - oa. ikzelf had pagina's terug ook al gevraagd of je uitkeek naar een fci-Hollander of naar een 'streepjesMechel'.
Dat zou kunnen, ik weet niet precies welke tak iedereen steeds bedoelt. Het loopt ook wel en niet door elkaar allemaal. Zoals ik ergens al gepost had keek ik zelf naar die ene boomloze fokker die hem nu niet wordt, en had ik zelf verder 3 fci fokkers op het oog. En ook daar binnen is, naar ik nu begrijp, nog wel wat onderscheid. De honden van deze fokker zijn ook echt niet geschikt voor pakwerk, dat zijn echt sportieve huishonden, perfect voor een gezin of boerderij, waar ze dus met allerlei dieren en mensen die in en uitlopen moeten kunnen. Ik kreeg nog wat filmpjes van haar honden en nakomelingen en ze zijn actief maar niet hyper, ze hebben heel veel rust (bijna saai :') :Q: ).
Een collega van haar die op hetzelfde karakter fokt heeft nakomelingen die ook nog daadwerkelijk bij schaapskuddes werken. Daar ga ik ook nog even contact mee opnemen.
Inge O

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 19 nov 2021, 16:43 Ik kreeg nog wat filmpjes van haar honden en nakomelingen en ze zijn actief maar niet hyper, ze hebben heel veel rust (bijna saai :') :Q: ).
Ik zou er twee nemen :F: .
mijke

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 19 nov 2021, 16:48
mijke schreef: 19 nov 2021, 16:43 Ik kreeg nog wat filmpjes van haar honden en nakomelingen en ze zijn actief maar niet hyper, ze hebben heel veel rust (bijna saai :') :Q: ).
Ik zou er twee nemen :F: .
:LOL: eitje :pffff:
Budkes
Posts in topic: 3
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Inge O schreef: 18 nov 2021, 20:59
Dat vind ik toch wel erg naïef geformuleerd hoor, alsof alle honden die (erg) waaks zijn eerst negatieve ervaringen met mensen zouden moeten hebben?
Nou idd. Ik heb nu verschillende werklijnherders gehad.
Cento, de Duitser een heerlijk stabiele hond, de kinderen konden er alles mee. Maar als er vriendjes over de vloer kwamen en men ging lopen rennen en gillen dan moest ik hem wel echt wegsluiten.

Daarna kwam de Hollander Arrow, ik kon er niets mee, vreselijk onstabiele hond paste totaal niet bij mij en liet me op straat in de steek, is naar een collega gegaan en heeft die geleider en zijn vrouw in totaal 3x gebeten.

Toen kwam MIkey, stamboom achtergrond, Perle de Toubiere. Trok nog een kind uit de kinderwagen als deze geluid maakte, woonde 6 jaar bij ons voordat ik hem bij de kinderen kon laten die inmiddels boven mij uit gegroeid waren. is in de armen van ons alle 3 ingeslapen, inmiddels alle 3 volwassen en door hem geaccepteerd als vrienden. Dit heeft echter echt jaren geduurd.

Boedddha, stamboom werklijn mechel, brak mijn knie. Is bij een topafrichtster opgegroeid, getraind met de clicker en een superlieve meid voor haar honden. Was echter wel een hond die altijd op het randje van beheersbaarheid balanceerde, en veel prikkels dreven hem over de rand.

Marco de allerliefste diensthond die ik ooit heb gehad. vreselijk stabiel, stapelgek met alle kinderen. Ik heb serieus nog nooit een hond meegemaakt die zo voorzichtig is met kinderen. Ik woon naast een school voor moeilijk opvoedbare kinderen. Als de kinderen speelkwartier hebben als ik langsloop rent hij naar het hek, gaat er overheen hangen en laat zich plat knuffelen door de hele gillende schoolklas.

Louitje zijn zoon kan ik daar alleen maar aangelijnd langs leiden, hij wilde maar één ding, al die gillende kinderen opvreten. Hij is nu 4 jaar en wordt rustiger, hij is nu in staat ze te negeren. Louitje is hier als pup gekomen, positief getraind en draait vanaf pup mee in het huishouden, ligt as we speak heerlijk op de bank naast me te pitten. Heeft geen reden om mensen te wantrouwen, maar viel met 3 maand vol overtuiging een volwassen vent aan die aan zijn spullen zat, tenminste waarvan hij vond dat het zijn spullen waren. En nadat hij zich los had geworsteld, achtervolgde hij hem tot in de kantine om hem alsnog te pakken te nemen. Dat zat er in gebakken en nu nog steeds. Lijkt totaal niet op zijn vader maar sprekend op zijn moeder, enorm felle teef. Ik moet er werkelijk niet aan denken dat ik 2 kleine kinderen zou hebben bij puppy Louitje. Ik heb nu een kleinzoon van 1 jaar oud, geen haar op mijn hoofd die ook maar overweegt om die 2 samen te brengen. Marco geen enkel probleem, die is al uitgebreid geknuffeld.

Tuurlijk kan een herder opgroeien met kleine kinderen. Cento en Marco vertrouw(de) ik tot op het bot, geen enkel probleem. De rest die ik hier heb gehad geen van allen, en die hadden echt niet allemaal een reden om mensen te wantrouwen. Sterker nog, Marco eigenlijk wel, die heeft wel t 1 en ander meegemaakt voordat hij bij mij kwam. En dat is nog steeds de liefste mechelaar die ik ken. Herders zijn geen monsters, zeker niet, maar werklijnherders als gezinshond en kleine kinderen in huis, ik zou het echt niemand aanraden.
Afbeelding
mijke

Bericht door mijke »

Marco is die hond waarmee je naar Miranda's uitvaart kwam toch? Die vond ik zo'n prachtige uitstraling hebben :I:
Budkes
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

mijke schreef: 19 nov 2021, 23:21 Marco is die hond waarmee je naar Miranda's uitvaart kwam toch? Die vond ik zo'n prachtige uitstraling hebben :I:
Ja klopt, en zijn uitstraling past volledig bij zijn karakter. Ik grap wel eens dat hij een heel andere carrière had gekozen als hij zelf had mogen kiezen, namelijk die van therapiehond. Zoveel geduld en zoveel liefde voor mensen. En toch heb ik heilig respect voor hem, als je over Marco's grenzen gaat, bewust wel te verstaan, dan heb je echt een probleem. Doe je dat onbewust dan vergeeft hij je alles. Een heel bijzondere hond. :I:
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 13

Bericht door Crutz »

Maart schreef:Nou ja, ik zeg wel niets meer en deel al helemaal mijn ervaringen niet meer. Jullie weten blijkbaar beter hoe ik mijn leven en honden ervaar als mezelf Afbeelding
Vanaf ga ik de honden trainen om kinderen en vreemden te bijten. Blijkbaar moet dat.
Natuurlijk is dat niet zo en een op een is jouw span prima en super fijn dat bezoek en kinderen geen probleem zijn.
Toch denk ik dat alleen de oudste bij Mijke zou passen.
Denk niet dat ze zit te wachten op een hond die een korf om moet omdat ze anders de buurhond pakt met uitlaten of een hond die ivm reactiviteit (op straat, de keren dat ik hem binnen zag was er niks mis mee) een zonnebril moet dragen.
De hond is meer dan de hond in huis.
En het kan ook andersom. Buiten een ideale hond en in en om het huis een draak van een hond.

De wakers hier doen als het nodig is hun werk. Maar ook als het nodig is (de afgelopen jaren 2x gebeurd, 1x na Kiara haar operatie en 1x ivm mijn studie) kan een wildvreemde gewoon het hek open doen en er bij stappen zonder ongelukken en alles uitlaten. Het verschil zit hem voor hun in of je legaal binnenkomt of niet ;)
Johnny Jones
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Misschien heb ik het gemist in dit of andere berichten, en het is in dit topic ook je vraag niet, maar welke eigenschappen zoek je in een hond en welke wil je absoluut niet? Wat is het plan om te gaan doen met de hond buiten de wandelingen?
Afbeelding
Plaats reactie