We hebben voor James een trixie memory gekocht.
Hij moet dan op een knop drukken en dan komen er brokjes in de bak.
Hij heeft al door dat er brokjes in het apparaat zitten, maar hoe leer ik hem aan om op de knop te drukken?
I
Tixie memory
- Pemba
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Tibetaanse terriër
Re: Tixie memory
Voordoen en dan met zijn eigen pootje op de klep drukken?
-
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Eerst leren op de knop te drukken, ik zou dat met de klikker doen. Voertje komt dan van jou en nog niet uit het apparaat. Als hij snapt hoe dat drukken werkt pas voer uit apparaat laten komen.
Misschien is dat de manier.Hylos schreef: ↑23 nov 2021, 20:12 Ik heb "tik" aangeleerd bij Xavi.
Eerst met de snuit tegen mijn hand. Gewoon hand ergens bjj zijn neus in de buurt houden, "tik" zeggen en belonen als je hand wordt aangeraakt.
Daarna met een object in mijn hand. Vervolgens dat object op de grond leggen en weer laten tikken. Zodra dat allemaal lukte met het commando hoefde ik eigenlijk alleen maar "tik" te zeggen en iets aan te wijzen.
Misschien wat omslachtig maar het werkt wel.
Ik ga het proberen.
Heb er ook zo een, gebruik hem niet want er komen een hele zooi brokjes tegelijk uit, en met twee honden is het niet zo leuk, de ene tikt op de knop, meestal Tanja en Anne vreet het op. Die blijft lekker bijdehand bij het laatje staan.
Ik hoefde het Tanja maar een keer voor te doen en ze had het door.
Ik hoefde het Tanja maar een keer voor te doen en ze had het door.
Tanja en Anne
- Lothian
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Dit inderdaad. Ik wakkerde het aan door die knop tevoorschijn te halen als het meest interessante ding dat ze óóit gezien hadden. Er zijn maar weinig honden die dan niet er even aan ruiken en dat beloon je direct met (een click en) een brokje. Als dat 5 keer goed gaat leg je de knop op de grond en beloon je de hond wanneer hij spontaan met de neus aan de knop zit en als dat goed bevestigt lijkt beloon je alleen nog maar de momenten dat de hond echt wat harder/duidelijker drukt. Als de hond zoekende is en een poot richting de knop slaat ga je al helemaal flink belonen en zo opbouwen naar de knop indrukken. Knip het gedrag dus op in 20 kleine stapjes en beloon elke verbetering.
Als je hond al poot kan kan je ook om een poot vragen met je hand direct naast de knop en van daaruit uitbouwen.
Als je hond al touch kan is het al helemaal makkelijk.
Wanneer knopdrukken goed gaat ga je je voertje in het laatje van de dispenser geven en daarna laat je het apparaat het zelf doen.
@Gonnie, je kan de opening in de draaiende bal verder open of dicht schuiven om meer of minder brokjes tegelijk er uit te laten vallen.
Lothian schreef: ↑24 nov 2021, 09:35Dit inderdaad. Ik wakkerde het aan door die knop tevoorschijn te halen als het meest interessante ding dat ze óóit gezien hadden. Er zijn maar weinig honden die dan niet er even aan ruiken en dat beloon je direct met (een click en) een brokje. Als dat 5 keer goed gaat leg je de knop op de grond en beloon je de hond wanneer hij spontaan met de neus aan de knop zit en als dat goed bevestigt lijkt beloon je alleen nog maar de momenten dat de hond echt wat harder/duidelijker drukt. Als de hond zoekende is en een poot richting de knop slaat ga je al helemaal flink belonen en zo opbouwen naar de knop indrukken. Knip het gedrag dus op in 20 kleine stapjes en beloon elke verbetering.
Als je hond al poot kan kan je ook om een poot vragen met je hand direct naast de knop en van daaruit uitbouwen.
Als je hond al touch kan is het al helemaal makkelijk.
Wanneer knopdrukken goed gaat ga je je voertje in het laatje van de dispenser geven en daarna laat je het apparaat het zelf doen.
@Gonnie, je kan de opening in de draaiende bal verder open of dicht schuiven om meer of minder brokjes tegelijk er uit te laten vallen.
O, echt. Hahaha. Nooit gezien en ik lees ook altijd de gebruiksaanwijzing. Raar.
Ga gelijk kijken.
Nou, gevonden. Ik liet de honden er weer mee spelen, en Anne was weer haantje de voorste om de brokjes te pakken, toen werd Tanja het zat en werd pissig op Anne, dus mooi weer weg gezet, en de volgende keer maar een tegelijk er mee laten spelen.
Tanja en Anne