Embark/Wisdom Paneltopic
- pioenroos
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Re: Embark/Wisdom Paneltopic
Is de koolie niet ook een ras wat relatief recent is opgebouwd? Wellicht dat er gemeenschappelijke voorouders in de koolie en in Duque zitten?
Hier ook 2 geteste honden:
Schapendoes Flora getest ivm mijn fokplannen. Haar COI is 21%. Voor een schapendoes blijkbaar laag en het is ook veel lager dan haar berekend COI. Toeval of er klopt stamboomgewijs iets niet
http://embk.me/flora96?utm_campaign=cns ... rce=embark
En Mies, getest omdat ik benieuwd was hoeveel en wat ze geen teckel is. Uitslag zegt niet veel maar een terriermix is wel passend. Klopt ook met haar kleinere oren.
Haar COI is 27% Ze is een asielhond uit Polen dus ik weet niks over haar achtergrond maar ik vrees dat ze een gevalletje broerxzus of ouderxkind is
http://embk.me/misia4?utm_campaign=cns_ ... rce=embark
Hier ook 2 geteste honden:
Schapendoes Flora getest ivm mijn fokplannen. Haar COI is 21%. Voor een schapendoes blijkbaar laag en het is ook veel lager dan haar berekend COI. Toeval of er klopt stamboomgewijs iets niet
http://embk.me/flora96?utm_campaign=cns ... rce=embark
En Mies, getest omdat ik benieuwd was hoeveel en wat ze geen teckel is. Uitslag zegt niet veel maar een terriermix is wel passend. Klopt ook met haar kleinere oren.
Haar COI is 27% Ze is een asielhond uit Polen dus ik weet niks over haar achtergrond maar ik vrees dat ze een gevalletje broerxzus of ouderxkind is
http://embk.me/misia4?utm_campaign=cns_ ... rce=embark
- malinois
- Posts in topic: 16
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Thanks!Veertje schreef: ↑22 nov 2021, 17:45Oh, goed dat je het zegt Had ze nog niet eerder gedeeld, dus daar was ik me niet van bewust. Heb het nu aangepast, dus als het goed is moet je het kunnen zien.malinois schreef: ↑22 nov 2021, 17:42Top!Veertje schreef:Tess is ook Embark getest
http://embk.me/vitessedelambassadeurdes ... rce=embark
En haar partner to be:
http://embk.me/koda2213?utm_campaign=cn ... rce=embark
En de "health" van beiden? Omdat die niet openbaar staat kan ik ze niet zien
Dat ALT verhaal zie je bij heel veel honden terug. Meestal 1 variant bij haar 2. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat t nu exact inhoud, is t puur de waarde die afwijkt als ze een bloedtest zouden doen?
Misschien dat @Inge O dat weet uit te leggen?
De Intervertebral Disc Disease (Type I) en Progressive Retinal Atrophy, prcd van Koda hebben alleen invloed als ze t beiden zouden hebben begrijp ik? Dus nu Tess vrij is kan t geen kwaad?
De uitkomst qua rassen verbaasd me niets bij Tess overigens.
Wat is de COI van Tess en van Koda?
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bij een lage ALT zou haar standaard leverwaarde lager zijn dan wat men als normaal aanhoudt. Dus bij een bloedtest zouden ze kunnen zeggen dat haar leverwaarde te laag is, maar dat is voor haar dan gewoon haar normaalwaarde. Andersom zouden ze kunnen zeggen dat alle waardes binnen de norm vallen, maar dan zou het voor Tess dus verhoogd kunnen betekenen.malinois schreef: ↑22 nov 2021, 20:41Thanks!
Dat ALT verhaal zie je bij heel veel honden terug. Meestal 1 variant bij haar 2. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat t nu exact inhoud, is t puur de waarde die afwijkt als ze een bloedtest zouden doen?
De Intervertebral Disc Disease (Type I) en Progressive Retinal Atrophy, prcd van Koda hebben alleen invloed als ze t beiden zouden hebben begrijp ik? Dus nu Tess vrij is kan t geen kwaad?
Vorige week bij haar scan vroeg Mandigers nog welke afwijkingen embark had gevonden toen we het over de fokplannen hadden en hij hechte weinig waarde aan die ALT. Misschien dat ik nog eens haar normaalwaarde laat bepalen, maar vooralsnog lijkt me dat niet nodig.
Wat betreft die prcd klopt het inderdaad dat zolang Tess het niet heeft, er geen gevaar voor de pups is. Er kunnen alleen dragers uitkomen, geen lijders.
Bij IVDD zouden ook honden met 1 kopie lijder zijn, maar dat is een ingewikkelder verhaal. Hij wordt bij veel rassen bijna standaard gevonden zonder dat honden er last van hebben. De toller is er daar één van. Toen ik erover las schrok ik wel even, maar na wat gesprekken met oa Marjoleine is dit geen punt om een hond niet te gebruiken voor de fok. Het zou geen probleem zijn bij de wat grotere rassen.
Tess heeft een COI van 28% en Koda 17%. De pups zouden rond de 1% zitten heeft embark bepaald.
En nee, die rassen verbazen me ook niks. Haar vader was tenslotte Tervuren en haar moeder groenendaeler. En daarvoor is ook nog het een en ander gekruist.
- malinois
- Contacteer:
Duidelijk, thanks voor je uitgebreide uitleg!Veertje schreef:Bij een lage ALT zou haar standaard leverwaarde lager zijn dan wat men als normaal aanhoudt. Dus bij een bloedtest zouden ze kunnen zeggen dat haar leverwaarde te laag is, maar dat is voor haar dan gewoon haar normaalwaarde. Andersom zouden ze kunnen zeggen dat alle waardes binnen de norm vallen, maar dan zou het voor Tess dus verhoogd kunnen betekenen.malinois schreef: ↑22 nov 2021, 20:41Thanks!
Vorige week bij haar scan vroeg Mandigers nog welke afwijkingen embark had gevonden toen we het over de fokplannen hadden en hij hechte weinig waarde aan die ALT. Misschien dat ik nog eens haar normaalwaarde laat bepalen, maar vooralsnog lijkt me dat niet nodig.
Wat betreft die prcd klopt het inderdaad dat zolang Tess het niet heeft, er geen gevaar voor de pups is. Er kunnen alleen dragers uitkomen, geen lijders.
Bij IVDD zouden ook honden met 1 kopie lijder zijn, maar dat is een ingewikkelder verhaal. Hij wordt bij veel rassen bijna standaard gevonden zonder dat honden er last van hebben. De toller is er daar één van. Toen ik erover las schrok ik wel even, maar na wat gesprekken met oa Marjoleine is dit geen punt om een hond niet te gebruiken voor de fok. Het zou geen probleem zijn bij de wat grotere rassen.
Tess heeft een COI van 28% en Koda 17%. De pups zouden rond de 1% zitten heeft embark bepaald.
En nee, die rassen verbazen me ook niks. Haar vader was tenslotte Tervuren en haar moeder groenendaeler. En daarvoor is ook nog het een en ander gekruist.
Zo dan, moet je kijken hoe laag de COI dan ineens is bij de pups zeg! Netjes!
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Er staat me ook iets van bij ja, je zag het bij een frontale foto van z'n kop een beetje, dacht ik.Lothian schreef: ↑05 nov 2021, 19:29IK ZEI HETSandra&co schreef: ↑05 nov 2021, 19:26 Dank je!
Uhmmm, even nog hoor. Z'n 'stamboom' is nog niet vrijgegeven (heb gemaild), maar bij de verschillende health traits staan wel diverse rassen...Whippet, Kelpies & Koolies, Greyhounds...
EN AMERICAN PITBULL TERRIËR
Ik ben nu wel héél benieuwd naar z'n afkomst...
tenminste, had jij niet een raadtopic waarin ik x met wat klapkaak gokte? Misschien was dat wel iemand anders en raad ik dit bij iedereen
-
- Posts in topic: 15
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ik vind een koolie best geloofwaardig hoor.
Dit is duidelijk bewuste lurcherfok en dan zit je sowieso al snel in engeland. Daar zijn ze niet zo zeldzaam.
Bij rashonden is een opa uit verweggistan toch ook niet raar?
Ik snap dat je het onwaarschijnlijk vindt als je denkt dat de boel toevallig zo is gelopen maar lurchers worden juist vaak behoorlijk planmatig gefokt en als daar meer terrier of meer eye dog in moet dan gebeurt dat gewoon. Ook als je er een eind voor moet rijden.
Dit is duidelijk bewuste lurcherfok en dan zit je sowieso al snel in engeland. Daar zijn ze niet zo zeldzaam.
Bij rashonden is een opa uit verweggistan toch ook niet raar?
Ik snap dat je het onwaarschijnlijk vindt als je denkt dat de boel toevallig zo is gelopen maar lurchers worden juist vaak behoorlijk planmatig gefokt en als daar meer terrier of meer eye dog in moet dan gebeurt dat gewoon. Ook als je er een eind voor moet rijden.
-
Dit is Mira's verslag
http://embk.me/mira46?utm_campaign=cns_ ... rce=embark
Ook bald thigh syndrome. Verder alles zoals het hoort.
COI 16%. Voor een rashond niets bijzonders maar ik hou er niet van.
Dat is toch nog best netjes voor een Whippet? Ik weet niet wat het gemiddelde is voor dit ras.EchoMira schreef: ↑22 nov 2021, 22:39 Dit is Mira's verslag
Ik denk trouwens dat veel populaire bastaard honden ook nog best een hoog COI kunnen hebben. Die van Lanai heb ik niet getest met Embark, maar haar COI zou nog vrij hoog kunnen uitvallen. Ik volg de nep Jack Russells/ hussels op Marktplaats en ik zie dat keer op keer dezelfde dekreuen worden gebruikt. Bij de boerenfox niet anders. Jammer is dit.
En als ik dan weer naar de Pomski kijk, die steeds populairder worden lijkt wel, zijn deze wel goed bezig. Rondom geteste dekreuen met vermelding van COI.
Al moet je natuurlijk wel bestuderen hoe het zit als je deze weer gaat inzetten voor volgende generaties HuskyxPom, als in F2 en verder.
-
- Posts in topic: 1
- Welke: Duitse herder
Inge O schreef: ↑22 nov 2021, 18:13Koolie en Welsh Terriër ? Geen van beiden vind je hier (nog), raarrrrrrrr.Sandra&co schreef: ↑05 nov 2021, 19:45 Nou, da's snel. Z'n 'stamboom' is vrijgegeven:
Duque
Mixed Breed
32.1% Greyhound
28.8% Whippet
14.3% American Pit Bull Terrier
10.6% Koolie
7.3% Welsh Terrier
6.9% Australian Kelpie
7,3% Welsh Terrier. Wanne dwaas. Maar dus wel 14,3% Pitbull. Nou ja, niks van te merken tot dusverre
Hier in Zeeland toch zijn wel 2 koolies hoor
- Floortje
- Posts in topic: 5
- Welke: Hussel en Hollandse Herder
Edit: Links toegevoegd.Floortje schreef: ↑09 nov 2021, 15:04 Ysta heeft geen stamboom, maar is wel een echte.
Vrij van alle geteste aandoeningen en COI 9%
http://embk.me/ysta?utm_campaign=cns_re ... rce=embark
Rakoes is een echte hussel
Qua gezondheid alleen low alt. COI 1%
http://embk.me/rakoes?utm_campaign=cns_ ... rce=embark
In Duitsland zit iemand die Koolies fokt.
https://meadowfield.eu/english/koolie/
https://meadowfield.eu/english/koolie/
-
Dat is ongeveer het gemiddelde.
Op zich nog niet eens in de buurt van de gevarenzone maar verwantschap in de voorouders vind ik gewoon niet gewenst.
Bij rashonden kan het gewoon niet anders maar daarom is het ook nog geen pre. Het is een voorbode van genetische verschraling.
Dat weet ik wel zeker.Ik denk trouwens dat veel populaire bastaard honden ook nog best een hoog COI kunnen hebben.
Je hoeft maar naar de markeringen en kleuren te kijken en je ziet de inteelt al. Zeker als ze ook nog uit een verwaarloosde situatie komen.
Een willekeurige kruising met lichte ogen en een rode neus en zeer markante witte aftekeningen is geen hond met een laag COI.
- malinois
- Contacteer:
Ook de uitslag van Xygan is binnen. Na nog een keer overnieuw getest te zijn op verzoek van Embark omdat ma toch een streepjeskostuum had. Maar het resultaat bleef hetzelfde: 100% mechelse herder. Vrij van alle genetische afwijkingen alleen de ALT. Ben dus wederom erg blij
http://embk.me/xygan?utm_campa...medium ... rce=embark
http://embk.me/xygan?utm_campa...medium ... rce=embark
-
Super!
-
- Posts in topic: 8
- Contacteer:
Black Friday deal: Met de code “HOUND” gaat er 50 dollar van een Breed+Health of Purebred kit af.
- Zamunda
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Bedankt voor de tip!Mizzsylver schreef: ↑25 nov 2021, 11:45 Black Friday deal: Met de code “HOUND” gaat er 50 dollar van een Breed+Health of Purebred kit af.
Ik wil voor Ravi zo'n test, maar dan wil ik dus zo'n combi die je via Marjoleine kunt bestellen, dat je én test op gezondheid (voor eventuele fok) én de rassen die erachter zitten. Maar als ik zo kijk is de breed&health minder compleet dan de combi die je via Marjoleine kunt bestellen toch? Want 'genetic diversity' staat niet bij die B&H kit maar zie ik volgens mij wel altijd bij de uitslagen hier. Nou zal die COI niet zo heel belangrijk zijn als je gaat kruisen maar als ik toch zo'n test doe wil ik dat er ook wel graag meteen bij hebben.
Iemand die weet hoe dat zit, kan ik beter nog wachten tot Marjoleine weer gaat bestellen?
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik kan me voorstellen dat je daarover nieuwsgierig bent voor Raaf zelf, maar voor een eventuele fokcombinatie maakt de individuele coi weinig of niks uit, alleen de coi van de combinatie is van echt belang.
-
- Posts in topic: 8
- Contacteer:
Voor de COI heb je inderdaad de breeder kit nodig en als je die voor het eerst besteld kun je de code “TRYEMBARK99” gebruiken, dan ben je een stuk voordeliger uit. 88 euro ongeveer tov 115 bij Marjoleine. Maar dat kan dus alleen voor een eerste bestelling.Zamunda schreef: ↑25 nov 2021, 19:21Bedankt voor de tip!Mizzsylver schreef: ↑25 nov 2021, 11:45 Black Friday deal: Met de code “HOUND” gaat er 50 dollar van een Breed+Health of Purebred kit af.
Ik wil voor Ravi zo'n test, maar dan wil ik dus zo'n combi die je via Marjoleine kunt bestellen, dat je én test op gezondheid (voor eventuele fok) én de rassen die erachter zitten. Maar als ik zo kijk is de breed&health minder compleet dan de combi die je via Marjoleine kunt bestellen toch? Want 'genetic diversity' staat niet bij die B&H kit maar zie ik volgens mij wel altijd bij de uitslagen hier. Nou zal die COI niet zo heel belangrijk zijn als je gaat kruisen maar als ik toch zo'n test doe wil ik dat er ook wel graag meteen bij hebben.
Iemand die weet hoe dat zit, kan ik beter nog wachten tot Marjoleine weer gaat bestellen?
- malinois
- Contacteer:
Via Marjoleine krijg je idd de rassenverdeling ivm het aantal dat ze besteld. Maar ik kreeg hem ook bij de ander die ik niet via haar had toen ik er om vroeg en uitlegde waarom ik dit wilde.Zamunda schreef:Bedankt voor de tip!Mizzsylver schreef: ↑25 nov 2021, 11:45 Black Friday deal: Met de code “HOUND” gaat er 50 dollar van een Breed+Health of Purebred kit af.
- malinois
- Contacteer:
Maar dan moet je wel invoerrechten en btw betalen.Mizzsylver schreef:Voor de COI heb je inderdaad de breeder kit nodig en als je die voor het eerst besteld kun je de code “TRYEMBARK99” gebruiken, dan ben je een stuk voordeliger uit. 88 euro ongeveer tov 115 bij Marjoleine. Maar dat kan dus alleen voor een eerste bestelling.Zamunda schreef: ↑25 nov 2021, 19:21Bedankt voor de tip!Mizzsylver schreef: ↑25 nov 2021, 11:45 Black Friday deal: Met de code “HOUND” gaat er 50 dollar van een Breed+Health of Purebred kit af.
- Zamunda
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Als je het zelf bestelt? Of juist als je via Marjoleine bestelt? Of als je die code gebruikt? Moet het niet sowieso?malinois schreef: ↑25 nov 2021, 21:21Maar dan moet je wel invoerrechten en btw betalen.Mizzsylver schreef:Voor de COI heb je inderdaad de breeder kit nodig en als je die voor het eerst besteld kun je de code “TRYEMBARK99” gebruiken, dan ben je een stuk voordeliger uit. 88 euro ongeveer tov 115 bij Marjoleine. Maar dat kan dus alleen voor een eerste bestelling.
Oh, die code kende ik niet, dank je. Ik ga nog even puzzelen welke kit ik nou het beste kan doen (via Marjoleine, zelf B&H of de breeder en dan zelf vragen om uitsplitsing van rassen zoals Mal heeft gedaan).Mizzsylver schreef: ↑25 nov 2021, 20:41Voor de COI heb je inderdaad de breeder kit nodig en als je die voor het eerst besteld kun je de code “TRYEMBARK99” gebruiken, dan ben je een stuk voordeliger uit. 88 euro ongeveer tov 115 bij Marjoleine. Maar dat kan dus alleen voor een eerste bestelling.
Eens. Maar als ik toch bezig ben vind ik het wel leuk om het over Raaf te weten.
OS met dank aan Hakunamatata
- malinois
- Contacteer:
Als je hem zelf besteld. Via Marjoleine niet want die heeft t al betaald voor je. Overigens kun je t wel declareren als je t zelf moet betalen bij Embark, maar dan moet je t wel voorschieten eerst en mijn ervaring is (ik kreeg een vervangende swab omdat de 1e kwijtgeraakt was bij de post maar uiteindelijk weer boven water was voor de 2e uberhaupt in NL was) dat dit enorm lang duurde. Hij was binnen 4 dagen in NL maar lag vervolgens een week bij de douane, toen kreeg ik een betalingsbrief voor de invoerrechten van een gratis swab . Gelijk betaald en pas na weer een week werd ie in de bus gegooid.Zamunda schreef:Als je het zelf bestelt? Of juist als je via Marjoleine bestelt? Of als je die code gebruikt? Moet het niet sowieso?malinois schreef: ↑25 nov 2021, 21:21Maar dan moet je wel invoerrechten en btw betalen.Mizzsylver schreef:Voor de COI heb je inderdaad de breeder kit nodig en als je die voor het eerst besteld kun je de code “TRYEMBARK99” gebruiken, dan ben je een stuk voordeliger uit. 88 euro ongeveer tov 115 bij Marjoleine. Maar dat kan dus alleen voor een eerste bestelling.
bij Marjoleine krijg je die uitsplitsing ook bij de breederskit. Moet je even een mail sturen dat je hem via Marjoleine hebt gekocht.
Oh, die code kende ik niet, dank je. Ik ga nog even puzzelen welke kit ik nou het beste kan doen (via Marjoleine, zelf B&H of de breeder en dan zelf vragen om uitsplitsing van rassen zoals Mal heeft gedaan).
-
Laat het aan Marjoleine over om een kansje te zien.
Maar gelijk heeft ze hoor.
Maar gelijk heeft ze hoor.
Als je rechtstreeks bij embark besteld krijg je de kosten inderdaad terug. Mailtje, bestelnummer, factuur en ze betalen je terug.malinois schreef:Als je hem zelf besteld. Via Marjoleine niet want die heeft t al betaald voor je. Overigens kun je t wel declareren als je t zelf moet betalen bij Embark, maar dan moet je t wel voorschieten eerst en mijn ervaring is (ik kreeg een vervangende swab omdat de 1e kwijtgeraakt was bij de post maar uiteindelijk weer boven water was voor de 2e uberhaupt in NL was) dat dit enorm lang duurde. Hij was binnen 4 dagen in NL maar lag vervolgens een week bij de douane, toen kreeg ik een betalingsbrief voor de invoerrechten van een gratis swab . Gelijk betaald en pas na weer een week werd ie in de bus gegooid.
bij Marjoleine krijg je die uitsplitsing ook bij de breederskit. Moet je even een mail sturen dat je hem via Marjoleine hebt gekocht.
Oh, die code kende ik niet, dank je. Ik ga nog even puzzelen welke kit ik nou het beste kan doen (via Marjoleine, zelf B&H of de breeder en dan zelf vragen om uitsplitsing van rassen zoals Mal heeft gedaan).
Marjolein zegt dat het alleen bij bestellen via haar is dat ze bij de breeders kit de rassen kosteloos vrijgeven. Maar ik ken ook mensen die zelf besteld hebben waar het na een mailtje ook kosteloos vrij gegeven is.