Freeze, fight, flight
- Lothian
- Posts in topic: 8
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Freeze, fight, flight
Er kwam een drone over in de paardenwei en dat zette me aan het denken over stressreacties. Wat doet jouw hond?
Dalí vlucht. Naar huis of naar de auto. En bij sociale stress kiest hij voor vecht (uitvallen/bijten).
Lucca bevriest.
Taro kiest voor Friend , die gaat heel hard trillend bij me zitten en wil dat ik hem optil en vasthoud terwijl hij doorvibreert. Wel een vorm van bevriezen dus eigenlijk.
Dalí vlucht. Naar huis of naar de auto. En bij sociale stress kiest hij voor vecht (uitvallen/bijten).
Lucca bevriest.
Taro kiest voor Friend , die gaat heel hard trillend bij me zitten en wil dat ik hem optil en vasthoud terwijl hij doorvibreert. Wel een vorm van bevriezen dus eigenlijk.
Re: Freeze, fight, flight
Maya,s eerste instinct is om te vluchten. Na een paar meter bedenkt ze zich en komt naar mij.
Hangt er vanaf. Wat het is.
Rozi is bang voor vuurwerk en wil vluchten. Over haar angst voor andere honden is ze grotendeels heen en ze kan gewoon los blijven dan. Was eerst onmogelijk.
Panni is als de dood voor die groep schreeuwteckels die we laatst tegenkwamen. Dan gaat ze vlak achter me lopen, hahaha.
Rozi is bang voor vuurwerk en wil vluchten. Over haar angst voor andere honden is ze grotendeels heen en ze kan gewoon los blijven dan. Was eerst onmogelijk.
Panni is als de dood voor die groep schreeuwteckels die we laatst tegenkwamen. Dan gaat ze vlak achter me lopen, hahaha.
Ook Maya liep daar eerst met een boog omheen dus dat begrijp ik wel
- Inge O
- Posts in topic: 4
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik moet gokken, want op Mafje na heb ik ze nog maar zeer zelden zien schrikken :
- Mafje : loopt een paar meter weg en is dan al heel blij dat ik haar roep en haar kan troosten
- Relax : is geleden van in haar jeugd dat ze ooit een keer schrok, toen zocht ze na een paar meter wegschieten steun bij mij
- Crunch : schrikken staat compleet niet in haar woordenboek, ik kan zelfs niks verzinnen in haar geval
- Plezantje : schrok alleen tijdens een karaktertest waar de 'schrikdinges' haar om de oren vlogen, toen trok ze een stressgezichtje voor een paar seconden en kwam bij me staan
- Karma : geen idee, verder dan een fractie van een seconde bezorgd gezicht heb ik nog niet gezien. Ik gok dat ze schrikt en meteen herstelt
- Mafje : loopt een paar meter weg en is dan al heel blij dat ik haar roep en haar kan troosten
- Relax : is geleden van in haar jeugd dat ze ooit een keer schrok, toen zocht ze na een paar meter wegschieten steun bij mij
- Crunch : schrikken staat compleet niet in haar woordenboek, ik kan zelfs niks verzinnen in haar geval
- Plezantje : schrok alleen tijdens een karaktertest waar de 'schrikdinges' haar om de oren vlogen, toen trok ze een stressgezichtje voor een paar seconden en kwam bij me staan
- Karma : geen idee, verder dan een fractie van een seconde bezorgd gezicht heb ik nog niet gezien. Ik gok dat ze schrikt en meteen herstelt
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Oud Duitse herder
Brego is aardig bom proef. Hij kijkt naar de prikkel of waar het geluid vandaan komt, om vervolgens gewoon weer door te gaan met waar hij mee bezig is.
- Zamunda
- Posts in topic: 6
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Lais is oha van de fight. In een uitzonderlijk geval zou ze voor flight gaan, freeze doet ze niet aan.
Raaf is vooral flight en als hij niet weg kan gaat hij over op fight. Freeze doet ie niet.
Willem is heel duidelijk een flight-hond, pas als hij niet weg kan gaat hij over in freeze. In zeer uiterste nood zou hij daarna overgaan tot fight.
Alledrie dus echt een andere volgorde en arsenaal.
Raaf is vooral flight en als hij niet weg kan gaat hij over op fight. Freeze doet ie niet.
Willem is heel duidelijk een flight-hond, pas als hij niet weg kan gaat hij over in freeze. In zeer uiterste nood zou hij daarna overgaan tot fight.
Alledrie dus echt een andere volgorde en arsenaal.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- sabine
- Site Admin
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
hier ook niet echt schrikkers, maar Karel is type flight, die schiet een eind weg als ie bang is. Die eerste reactie is wel vaak maar kort en dan komt ie snel naar mij. Pom is meer een fighter, als zij bang is schiet ze eerder naar voren dan terug. Ook in sociale situaties is haar eerste remedie HAKKEN! Helemaal niet handig haha. Karel in sociale situaties is denk ik meer freeze, maar allebei zijn ze daarin niet snel bang, hoogstens onzeker.
Lanai is voor de duvel niet bang maar is wel eens ontzettend geschrokken toen ze tegen stroomdraad aan liep. Toen kwam ze naar mij toe.
Trouwens, sinds ik een nieuwe stofzuiger heb wil Lanai deze aanvallen, dus dat is flight. Ik vind die stofzuiger zelf ook eng, dus ik snap het wel.
Feta is van de fight en het keffen.
Trouwens, sinds ik een nieuwe stofzuiger heb wil Lanai deze aanvallen, dus dat is flight. Ik vind die stofzuiger zelf ook eng, dus ik snap het wel.
Feta is van de fight en het keffen.
- Frootje
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Froo is nogal een vechtersbaasje uit angst, dus je zou denken dat ze daarvoor zou kiezen, maar als ze echt ergens van schrikt (een keer een luide knal of zo) dan zie je haar altijd als eerste reflex richting mij springen. Als ik haar dan even roep komt ze ook gelijk naar me toe zodat ik haar kan oppakken. Ik denk dat zij ook Friend doet. Ik ben wat dat betreft ook wel heel trots op haar, want als pup rende ze in paniek weg. Ondertussen weet ze gelukkig dat dat niet meer nodig is.
- Zamunda
Oh gut, vergeet ik helemaal de smurf . Die is van de flight, geen idee wat er verder nog in z'n arsenaal zal zitten.
- Zamunda
Fight .
potato potatoe. Die termen lijken ook teveel op elkaar
Puck is niet snel ergens bang voor, sws niet voor drones etc.
Áls hij al ergens van schrikt komt hij bij mij maar dan meer om te zien of alles goed is.
Geen fight, geen flight en freeze dus ook niet.
Daisy vindt vuurwerk en onweer doodeng.
Ze vlucht niet, ze zit aan mij vastgeplakt.
In sommige momenten, met andere honden, zou ze wel eens een fight kunnen doen maar verder bij haar dus ook niet echt een duidelijke fight, flight of freeze.
Semmy is beslist een freeze, als hij iets niet begrijpt of ergens van schrikt of gewoon een rare vibe krijgt of soms zelfs zomaar staat hij doodstil en krijg je amper contact met hem.
In spel met honden die hij kent, als hij denkt dat hij in zijn recht staat, wil hij nog wel eens 'fight' proberen maar hij delft altijd snel het onderspit.
Nikki weet ik eigenlijk niet.
Als ze iets eng vindt komt ze naar mij.
Ze is nog nooit zo erg geschrokken dat ze echt wegsprint.
Fight zit er (nog) niet in en freeze is ook nog nooit voorgekomen.
Áls hij al ergens van schrikt komt hij bij mij maar dan meer om te zien of alles goed is.
Geen fight, geen flight en freeze dus ook niet.
Daisy vindt vuurwerk en onweer doodeng.
Ze vlucht niet, ze zit aan mij vastgeplakt.
In sommige momenten, met andere honden, zou ze wel eens een fight kunnen doen maar verder bij haar dus ook niet echt een duidelijke fight, flight of freeze.
Semmy is beslist een freeze, als hij iets niet begrijpt of ergens van schrikt of gewoon een rare vibe krijgt of soms zelfs zomaar staat hij doodstil en krijg je amper contact met hem.
In spel met honden die hij kent, als hij denkt dat hij in zijn recht staat, wil hij nog wel eens 'fight' proberen maar hij delft altijd snel het onderspit.
Nikki weet ik eigenlijk niet.
Als ze iets eng vindt komt ze naar mij.
Ze is nog nooit zo erg geschrokken dat ze echt wegsprint.
Fight zit er (nog) niet in en freeze is ook nog nooit voorgekomen.
- Diana
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Angst en schrikken zijn natuurlijk twee verschillende soorten stressreacties waarbij mijn honden ook verschillend reageren.
Bij plotselinge schrik is dat bij Mila flight (naar mij toe). Maar als ze bang is, bijvoorbeeld om over een wiebelend bruggetje te lopen, dan is het freeze.
Bij Amoz is het in beide situaties freeze, maar kan het fight worden als hij dan geforceerd wordt.
Bij Amy is het flight en als dat niet kan freeze (ten opzichte van mensen) of fight (ten opzichte van de meeste andere honden).
Bij Arlo is het in alle situaties flight en kan hij niet weg, dan wordt het freeze.
Ook Arlo en Amy vluchten bij schrik of angst naar mij toe. Arlo heb ik dat wel moeten leren, want die stond in het begin bij een klein, onbekend geluidje binnen een seconde al twintig meter verderop.
Bij plotselinge schrik is dat bij Mila flight (naar mij toe). Maar als ze bang is, bijvoorbeeld om over een wiebelend bruggetje te lopen, dan is het freeze.
Bij Amoz is het in beide situaties freeze, maar kan het fight worden als hij dan geforceerd wordt.
Bij Amy is het flight en als dat niet kan freeze (ten opzichte van mensen) of fight (ten opzichte van de meeste andere honden).
Bij Arlo is het in alle situaties flight en kan hij niet weg, dan wordt het freeze.
Ook Arlo en Amy vluchten bij schrik of angst naar mij toe. Arlo heb ik dat wel moeten leren, want die stond in het begin bij een klein, onbekend geluidje binnen een seconde al twintig meter verderop.
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Dívka kruipt zo ongeveer in me en gaat zenuwachtig piepen en dribbelen.
Wat ze doet als ze los is durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken maar ik gok ook naar mij toekomen en bijna in me kruipen.
Thuis kruipt ze op schoot of als ik in bed lig tegen mijn rug aan met haar kop in mijn nek gedrukt.
Mahdu schrikt zeer zelden, meestal kijkt hij naar de oorzaak en ontspant direct weer.
De enkele keer dat hij het toch wel spannend vindt (als het écht tekeer gaat qua vuurwerk, net na middernacht tijdens de jaarwisseling) klimt hij op schoot om daar rustig te kijken maar ook dan ontspant hij vrijwel direct weer.
Mahdu is gewoon een superstabiel hondje wat door zijn stabiliteit zorgt dat Dívka minder hard in paniek raakt.
Wat ze doet als ze los is durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken maar ik gok ook naar mij toekomen en bijna in me kruipen.
Thuis kruipt ze op schoot of als ik in bed lig tegen mijn rug aan met haar kop in mijn nek gedrukt.
Mahdu schrikt zeer zelden, meestal kijkt hij naar de oorzaak en ontspant direct weer.
De enkele keer dat hij het toch wel spannend vindt (als het écht tekeer gaat qua vuurwerk, net na middernacht tijdens de jaarwisseling) klimt hij op schoot om daar rustig te kijken maar ook dan ontspant hij vrijwel direct weer.
Mahdu is gewoon een superstabiel hondje wat door zijn stabiliteit zorgt dat Dívka minder hard in paniek raakt.
- Zamunda
Dat is fawn, zat ik net over te lezen . Een vierde reactie in het rijtje, waarbij je de ander poogt op andere gedachten te brengen door te pleasen.Zinodo schreef: ↑25 nov 2021, 19:20Ziva die zal veel eerder een gilletje geven als iets pijn doet en blijft ook niet stil staan, die snuffelt, geeft kusjes, probeert haar charme in te zetten om de dierenarts op andere gedachten te brengen zij trekt alles uit de kast. Maar dat is dan ook weer bepaald niet passend bij de freeze, flight or fight idee. Misschien heeft zij die les wel gemist
- Lothian
- Contacteer:
Ik heb ook wel eens fiddling about gehoord, overspronggedrag zeg maar. Maar ik heb wel het idee dat die een treetje lager op de escalatieladder staat dan echt fight, flight, en ook wel freeze.
Puck heeft niet echt angst, hoogstens een keer een schrikmoment.
Daisy schrikt eigenlijk nooit maar heeft dus alleen angst voor vuurwerk en onweer.
Semmy weet ik niet wat valt onder angt of schrik.
Hij reageert vaak zo apart op bepaalde dingen en gebeurtenissen.
Nikki heeft ook nog nooit echt angst laten zien, alleen eens een schrikmomentje waar ze rap van hersteld.
- Lothian
- Contacteer:
Dalí doet zowel aan schrik als angst maar Lucca schrikt zelden tot nooit en is ook niet makkelijk bang.
Taro is ook niet zo schrikachtig maar kan soms dingen wel eng vinden.
Taro is ook niet zo schrikachtig maar kan soms dingen wel eng vinden.
- Gudrun
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Richaar vlucht weg, maakt niet uit naar waar, hij wil dan alleen maar weg.
Poppy en de Shelties komen steun zoeken of achter me lopen. Do ook denk ik, maar die schrikt zelden.
Bella en Maya keffen maar komen toch wel ook bij me staan.
Kika valt aan. Maakt niet uit wat of wie. Dus dat is opletten, kan echt ook redirectie naar een roedelgenoot zijn. Ze luistert op zich best wel goed, maar is razendsnel in haar reacties en bewegingen.
Poppy en de Shelties komen steun zoeken of achter me lopen. Do ook denk ik, maar die schrikt zelden.
Bella en Maya keffen maar komen toch wel ook bij me staan.
Kika valt aan. Maakt niet uit wat of wie. Dus dat is opletten, kan echt ook redirectie naar een roedelgenoot zijn. Ze luistert op zich best wel goed, maar is razendsnel in haar reacties en bewegingen.
- Zamunda
Ja jouw omschrijving over Ziva past precies .Zinodo schreef: ↑25 nov 2021, 19:36Oooooh ja dat is de definitie van ZivaZamunda schreef: ↑25 nov 2021, 19:25Dat is fawn, zat ik net over te lezen . Een vierde reactie in het rijtje, waarbij je de ander poogt op andere gedachten te brengen door te pleasen.Zinodo schreef: ↑25 nov 2021, 19:20Ziva die zal veel eerder een gilletje geven als iets pijn doet en blijft ook niet stil staan, die snuffelt, geeft kusjes, probeert haar charme in te zetten om de dierenarts op andere gedachten te brengen zij trekt alles uit de kast. Maar dat is dan ook weer bepaald niet passend bij de freeze, flight or fight idee. Misschien heeft zij die les wel gemist
- Diana
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy en Amoz schrikken ook niet snel en herstellen ook direct, Mila en Arlo kunnen wel wat sneller en heftiger schrikken. Mila is ook mijn hond die het vaakst iets eng vindt of van dingen bang is. Amoz en Amy hebben dat sowieso niet vaak (vroeger wel meer) en bij Arlo zijn het alleen sommige mensen, verder is hij eigenlijk nergens meer bang voor.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Ze komen naar mij toe en dan regel ik het.