Freeze, fight, flight
- Doyaquba
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Boxers
Re: Freeze, fight, flight
Cato vlucht en als ze nergens heen kan vechten, maar ze zal altijd eerst voor vluchten kiezen.
Donner bevriest, bekijkt het even een keer extra en als ik doorloop durft hij ook eigenlijk wel. Verder is hij niet zo bang te krijgen.
Vanochtend voor het eerst gehad dat een andere hond naar hem uitviel om niets. Omdat hij een reu is? Geen idee. Maar hij deed dus letterlijk even niets. Bleef staan in totale rust, staart laag. Terwijl hij normaal gaat liggen of buigen naar andere honden om te spelen. En die hond bedacht zich dus ineens op 10 cm afstand nog en draaide om en liep weg. Ik was echt verbaasd stond wel zelf te trillen op m'n benen
Donner bevriest, bekijkt het even een keer extra en als ik doorloop durft hij ook eigenlijk wel. Verder is hij niet zo bang te krijgen.
Vanochtend voor het eerst gehad dat een andere hond naar hem uitviel om niets. Omdat hij een reu is? Geen idee. Maar hij deed dus letterlijk even niets. Bleef staan in totale rust, staart laag. Terwijl hij normaal gaat liggen of buigen naar andere honden om te spelen. En die hond bedacht zich dus ineens op 10 cm afstand nog en draaide om en liep weg. Ik was echt verbaasd stond wel zelf te trillen op m'n benen
Manu schrikt zelden. Voor ballonnen gaat hij op de vlucht. Dat is het enige wat hij echt heel eng vindt, kinderballonnen Soms schrikt hij een klein beetje, maar dan gaat hij gewoon alsnog kijken.
Meeko rent gillend weg maar dat is een baby. Ik denk dat hij straks ook wel wat dapperder wordt.
Meeko rent gillend weg maar dat is een baby. Ik denk dat hij straks ook wel wat dapperder wordt.
- Boccoco
Igor schrikt buitenshuis nog steeds heel snel (andere honden, aanhangwagens, luide brommers, een auto die ineens de stoep op rijdt) en gaat dan grommen/blaffen. Als de dreiging (meestal een andere hond) te dichtbij komt dan bevriest hij. Ik denk niet dat hij ooit zou uitvallen maar die kans geef ik hem ook niet.
Een combi van freeze en flight. Ik ben Fred een keer kwijt geweest omdat hij vast zat in de bosjes en compleet bevroor. Hij gaf geen piep. Sindsdien draagt hij dus een tractive. Aangeleerde hulpeloosheid maar hoe je dat er weer uitkrijgt?
- Inge O
- Posts in topic: 4
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik zou dat geen aangeleerde hulpeloosheid noemen, hooguit de afwezigheid van besef dat anderen je kunnen helpen en dat is voor een hond niet zo raar.
- Alfilillo
- Posts in topic: 3
- Welke: Podenco en kruising
Lily: in eerste instantie ´bluf´ fight, maar als ze het gevaar daarmee niet wegkrijgt flight. Voorbeeld: als ze een zwijn ziet, zal ze die in eerste instantie weg proberen te jagen door er blaffend op af te gaan. Maar als dat zwijn niet wegrent en juist op haar af komt, rent ze weg.
Alfil: bij angst, dus niet een schrikreactie, freeze. Als hij schrikt, flight indien we dicht bij huis zijn, anders freeze.
Alfil: bij angst, dus niet een schrikreactie, freeze. Als hij schrikt, flight indien we dicht bij huis zijn, anders freeze.
- Alfilillo
Oh, dat heb ik ook een keer gehad met Alfil. Overal gezocht, de zenuwen gierden door mijn lijf, bleek hij op 20 meter in de bosjes te zitten. Het gekke was dat hij elke dag weer bevroor als we langs die plek kwamen. Nog tot twee weken daarna.
- malinois
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Heb je dat arme schaap verplicht mee te lopen met 28 andere honden?!Nanna schreef:Hangt er vanaf. Wat het is.
Rozi is bang voor vuurwerk en wil vluchten. Over haar angst voor andere honden is ze grotendeels heen en ze kan gewoon los blijven dan. Was eerst onmogelijk.
Panni is als de dood voor die groep schreeuwteckels die we laatst tegenkwamen. Dan gaat ze vlak achter me lopen, hahaha.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Anneke
- Honden: 1
- Welke: Havanezer
Bobbie is als pup op de vlucht geslagen toen de twee honden waar we mee opliepen in gevecht raakten over een bal. Hij was totaal onbereikbaar en heeft de route terug naar de auto in blinde paniek afgelegd.
Ik dénk dat hij nu nog steeds op de vlucht gaat, maar iets makkelijker te bereiken zal zijn en dan snel bij mij komt.
In spel met andere honden kan hij nog wel eens van zich af bijten.
Toen er als pup bloed afgenomen moest worden (voor de titter) heeft hij flink staan gillen. En nageltjes knippen is ook eng. Dan kruipt hij helemaal in mij.
Ik dénk dat hij nu nog steeds op de vlucht gaat, maar iets makkelijker te bereiken zal zijn en dan snel bij mij komt.
In spel met andere honden kan hij nog wel eens van zich af bijten.
Toen er als pup bloed afgenomen moest worden (voor de titter) heeft hij flink staan gillen. En nageltjes knippen is ook eng. Dan kruipt hij helemaal in mij.
Anneke en Bobbie
Yep. Goed voor ze.malinois schreef: ↑26 nov 2021, 13:16Heb je dat arme schaap verplicht mee te lopen met 28 andere honden?!Nanna schreef:Hangt er vanaf. Wat het is.
Rozi is bang voor vuurwerk en wil vluchten. Over haar angst voor andere honden is ze grotendeels heen en ze kan gewoon los blijven dan. Was eerst onmogelijk.
Panni is als de dood voor die groep schreeuwteckels die we laatst tegenkwamen. Dan gaat ze vlak achter me lopen, hahaha.
- Lothian
- Posts in topic: 8
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Ik vind het toch wel apart, die whippetgenen. Nu ligt Taro weer tegen me aan te trillen omdat hij zijn ontbijtje nog niet gehad heeft en dat is normaal gesproken één van de eerste dingen die ik regel. Wat een stress.
Izzie vlucht maar probeert in haar vlucht wel naar mij te komen. Lot vlucht, gewoon echt weg. Ze zullen in elk geval geen van beiden ooit gaan vechten, dat zit er gewoon niet in.
Izzie is begin deze week opgejaagd door 2 beaucerons, nu liggen 2 voetjes open en loopt ze de hele week dus al met heel veel pijn. Het enige dat ze deed was janken, piepen en proberen weg te komen richting mij. Soms wilde ik dat ze van zich af zou bijten maar het komt niet in haar op.
Izzie is begin deze week opgejaagd door 2 beaucerons, nu liggen 2 voetjes open en loopt ze de hele week dus al met heel veel pijn. Het enige dat ze deed was janken, piepen en proberen weg te komen richting mij. Soms wilde ik dat ze van zich af zou bijten maar het komt niet in haar op.
Haha, germ. Hij wil alles elke dag zoals het hoort; ik ken het van Feta. Ze heeft een soort smartwatch en daarmee herinnert ze Lanai en mij aan ons schema. Snacktime! Na het eten mag ik toch een kluifje, waar blijft deze? En ze heeft het dus ook met op staan en naar bed gaan, dit moet volgens haar op vaste tijden.
Ze gaat er niet van rillen als het schema een keer omgegooid wordt hoor, maar ze heeft het het liefst zoals het hoort.
- Alfilillo
Hahaha. wat een figuur .
Lily trilt ook als ze iets heel graag wil. Zullen de windhondgenen wel zijn. As we speak zit ze trillend voor het raam. Madam is loops en wil héél graag naar buiten om een leuk reutje te scoren. Maar, als haar ontbijtje wat later komt dan normaal kan ze dat wel aan. Blijft ze gewoon wat langer onder de dekens .
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Ligt aan de situatie. Met andere honden is het fight. Met dingen die ze niet kent is het freeze. Vluchten heb ik haar nog niet zien doen, niet in blinde paniek. Wel dat ze ergens van schrok en dan achterwaarts achteruit ging om het op een afstandje even te bekijken.
- Frootje
- Posts in topic: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Arme Taro. Regel het dan ook gewoon.
Ik herken het wel. Hier zullen het de Chihuahuagenen zijn, Froo trilt ook bij stress en dan voornamelijk bij ongeduld. Ik kan er echt heel slecht tegen, want ze ziet er dan altijd zo zielig uit terwijl ze helemaal niet zielig is.
- Zamunda
- Posts in topic: 6
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Ach, wat rot voor haar!Izzie_Lot schreef: ↑27 nov 2021, 08:28 Izzie vlucht maar probeert in haar vlucht wel naar mij te komen. Lot vlucht, gewoon echt weg. Ze zullen in elk geval geen van beiden ooit gaan vechten, dat zit er gewoon niet in.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Lothian
- Contacteer:
Stress is bij Taro inderdaad een te negatief woord. De helft van de tijd trilt hij vanwege ongeduld of zich verheugen
- Inge O
- Posts in topic: 4
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ochgot, arm ding .Izzie_Lot schreef: ↑27 nov 2021, 08:28 Izzie is begin deze week opgejaagd door 2 beaucerons, nu liggen 2 voetjes open en loopt ze de hele week dus al met heel veel pijn. Het enige dat ze deed was janken, piepen en proberen weg te komen richting mij. Soms wilde ik dat ze van zich af zou bijten maar het komt niet in haar op.
Hoe heeft ze daar haar pootjes mee bezeerd?
Positieve stress dus .
Dat positieve stresstrillen zie ik hier zelden maar ik herken het wel : wijlen Attackje deed het vóór ze op het plein mocht met pakwerk (waar ze pas op 10 jarige leeftijd mee begon, voorheen had ze nooit getrild), Mafje doet het als we ergens gaan wandelen, de autodeuren opengaan en ze er nog niet uit mag, en Karmpje doet het bij agility vóór haar eerste rondje, duurt haar allemaal veel te lang voor ze eindelijk aan de beurt is.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Amy doet het ook als ik het hondenvoer aan het klaarmaken ben. Mijn andere honden doen het nooit.Inge O schreef: ↑27 nov 2021, 13:12Ochgot, arm ding .Izzie_Lot schreef: ↑27 nov 2021, 08:28 Izzie is begin deze week opgejaagd door 2 beaucerons, nu liggen 2 voetjes open en loopt ze de hele week dus al met heel veel pijn. Het enige dat ze deed was janken, piepen en proberen weg te komen richting mij. Soms wilde ik dat ze van zich af zou bijten maar het komt niet in haar op.
Positieve stress dus .
Dat positieve stresstrillen zie ik hier zelden maar ik herken het wel : wijlen Attackje deed het vóór ze op het plein mocht met pakwerk (waar ze pas op 10 jarige leeftijd mee begon, voorheen had ze nooit getrild), Mafje doet het als we ergens gaan wandelen, de autodeuren opengaan en ze er nog niet uit mag, en Karmpje doet het bij agility vóór haar eerste rondje, duurt haar allemaal veel te lang voor ze eindelijk aan de beurt is.
Arlo doet wel zo'n bescheiden, twijfelende kwispel: mag ik al, mag ik al?
- Lothian
- Contacteer:
Arlo zou bij mij echt álles mogen
In haar haast om weg te komen, maakte ze een rare draai. Het leek met of haar lijf draaide en haar pootjes bleven staan. Dus zowel voor als achter aan de rechterkant nagels afgescheurd tot op het leven en kussentjes gehavend. Ik vermoed ook veel spierpijn, de dierenarts zag niets heel ernstigs (we waren er toch voor de rabies enting dus gelukkig kon ze dezelfde dag nagekeken worden).Inge O schreef: ↑27 nov 2021, 13:12Ochgot, arm ding .Izzie_Lot schreef: ↑27 nov 2021, 08:28 Izzie is begin deze week opgejaagd door 2 beaucerons, nu liggen 2 voetjes open en loopt ze de hele week dus al met heel veel pijn. Het enige dat ze deed was janken, piepen en proberen weg te komen richting mij. Soms wilde ik dat ze van zich af zou bijten maar het komt niet in haar op.
Maar goed, ze loopt al sinds maandag moeilijk, heel vervelend.
Wat voor mij naar was is haar te horen janken en gillen terwijl de vijand maar doorging. Heel akelig.
- Desiree
- Welke: Old English Bulldog-Boomer-Whippet
Opoe is overduidelijk eerst flight, kan dit niet dan is het freeze en als het dan echt te erg is dan is het pas fight.
Izzy is eigenlijk altijd fight, na soms een kleine freeze. Flight doet ze niet echt aan, die duikt overal vol in.
Droef was toen hij nog een broekie was hij van het freeze en flight maar inmiddels is het freeze en/of fight.
Izzy is eigenlijk altijd fight, na soms een kleine freeze. Flight doet ze niet echt aan, die duikt overal vol in.
Droef was toen hij nog een broekie was hij van het freeze en flight maar inmiddels is het freeze en/of fight.
Bas is flight. Die sprint gewoon weg als het haar teveel is. Dus als we een super agressieve hond tegenkomen gaat ze aan de jachtlijn omdat ze ooit uit haar halsband schoot en helemaal naar de auto is gerend omdat we alledrie aangevallen werden door zo'n tyfus rottweiler. Verder schrikt ze eigenlijk nooit en bevriest ze soms ook als bijvoorbeeld de schapen haar aanvallen. Dat is dom want dan wordt ze door de wei gevoetbald en krijst ze alleen nog maar terwijl ze beter weg kan rennen. Ze laat zich ook als een hond haar gijzeld gewoon optillen en grijpen en piept dan alleen maar. Wegrennen ho maar. Dus die heeft flight en dan houdt ze zich dood als dat niet meer lukt.
Guus is ook al nooit bang goddank maar zijn reactie is wel fight. Zodra hij in een hoekje gedreven is of een dier of mens doet lelijk tegen hem dan gaat hij hakken. Maar omdat hij super sociaal is kan hij veel hebben en vertrouw ik hem met alles en iedereen. Er moet veel druk ontstaan voor hij hapt. En dan blijft het bij happen en proberen de situatie te laten stoppen. Aanvallen doet hij nooit.
Ze zijn nergens bang voor. Niet voor drones, niet voor luchtballonnen, niet voor grote dieren en al helemaal niet voor honden of paarden of wat dan ook. Dus gelukkig rent Bas eens per paar jaar weg of gaat Guus maar heel soms terughakken bij honden of onze haan.
Guus is ook al nooit bang goddank maar zijn reactie is wel fight. Zodra hij in een hoekje gedreven is of een dier of mens doet lelijk tegen hem dan gaat hij hakken. Maar omdat hij super sociaal is kan hij veel hebben en vertrouw ik hem met alles en iedereen. Er moet veel druk ontstaan voor hij hapt. En dan blijft het bij happen en proberen de situatie te laten stoppen. Aanvallen doet hij nooit.
Ze zijn nergens bang voor. Niet voor drones, niet voor luchtballonnen, niet voor grote dieren en al helemaal niet voor honden of paarden of wat dan ook. Dus gelukkig rent Bas eens per paar jaar weg of gaat Guus maar heel soms terughakken bij honden of onze haan.