Dank voor de leuke reacties weer

Persistence schreef: 17 sep 2021, 12:29
Ja leuk! Is Dakar nu zo groot of Flora klein? Ik dacht altijd dat doezen ook herderformaat waren, maar dat is fout gedacht denk ik?
Schapendoezen zijn kleine herdertjes. Al zitten er onderling wel flinke verschillen, je komt ze ook wel groter dan de standaard tegen.
Dakar is inderdaad wel een stukkie groter dan Flora maar hij is qua gewicht niet zwaarder dan een flinke schapendoes reu.
Het formaat verschil vond ik eerlijk gezegd ook wel een dingetje hoor. Maar ze zeggen dat de teef het formaat pups bepaald dus het moet met bevallen geen problemen geven. Flora's (ervaren) fokker heeft ook groen licht gegeven, ze heeft wel zwaardere schapendoes reuen gebruikt.
En Flora laat zich ook moeiteloos bespringen door Diem (helaas

) en Diem is 32 kg. Dan is Dakar met z'n 24kg een lichtgewichtje
HillieS schreef: 17 sep 2021, 14:05
Een doezenteef is 40-45/46 cm ongeveer. Dus kleiner dan de meeste herders. Flora is volgens mij vergelijkbaar qua grootte als Yara (45cm) toch?
Flora is zeker 45cm denk ik. (Ze is iets hoger dan Hebe). Maar ze is wat korter dan haar familie natuurlijk en wat tengerder dus ze oogt juist kleiner. Ze weegt ook maar een kleine 14 kg. Denk dat zelfs ukkepukkie Yindi zwaarder is

Alsnog beviel ze probleemloos van 5 puppen van 250 a 300 gram.