Terugval in angst?

Sirene
Posts in topic: 1

Re: Terugval in angst?

Bericht door Sirene »

Ik zou haar leren zelf in een tuig, jachtlijn of halfcheck te lopen. Dat heb je in 3 dgn aangeleerd (tot die tijd doe je iets anders aan). Ze is niet voergericht maar ze moet toch eten? Neemt ze eten ook niet aan als beloning als je het van je af gooit? Heeft het niet eten met de druk die ze voelt te maken bij trainen of eet ze sowieso slecht?

Daarnaast, als ze zo wegkijkt en echt geen zin heeft. Draai jij dan ook heel je hoofd en lichaam weg terwijl je haar aanlijnt? Ik denk dat je er op moet letten dat je haar echt niet aankijkt op zo'n moment en ook geen confronterende interactie met haar aangaat qua lichaamshouding.

Als het maar heel af en toe gebeurd zou ik een logboekje bijhouden met de (weers)omstandigheden en wat is ervoor gebeurd. dan ontdek je misschien wat de oorzaak is.
Johnny Jones
Posts in topic: 2
Honden: 6
Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen

Bericht door Johnny Jones »

Bij de opvanger was het ook niet te trainen, maar die had naast een vangstoktrauma ook ernstig kennelsyndroom.
Afbeelding
Gollum
Posts in topic: 13

Bericht door Gollum »

Sirene schreef: 30 nov 2021, 19:28 Ik zou haar leren zelf in een tuig, jachtlijn of halfcheck te lopen. Dat heb je in 3 dgn aangeleerd (tot die tijd doe je iets anders aan). Ze is niet voergericht maar ze moet toch eten? Neemt ze eten ook niet aan als beloning als je het van je af gooit? Heeft het niet eten met de druk die ze voelt te maken bij trainen of eet ze sowieso slecht?

Daarnaast, als ze zo wegkijkt en echt geen zin heeft. Draai jij dan ook heel je hoofd en lichaam weg terwijl je haar aanlijnt? Ik denk dat je er op moet letten dat je haar echt niet aankijkt op zo'n moment en ook geen confronterende interactie met haar aangaat qua lichaamshouding.

Als het maar heel af en toe gebeurd zou ik een logboekje bijhouden met de (weers)omstandigheden en wat is ervoor gebeurd. dan ontdek je misschien wat de oorzaak is.
Ja dat is het eerste wat ik haar heb aangeleerd. Als ik het tuig pak ga ik op mijn hurken zitten en komt ze zo in het tuig gelopen. Als ik haar al aanlijn doe ik dat in de benedenhal vlak voor de deur, ze gaat dan ook al keurig zitten om zich aan te laten lijnen. (van mij hoeft ze niet te zitten maar dat heeft ze zelf bedacht). Het is echt incidenteel dat ze het ineens te spannend vind.

Dosey is heel gek met eten. Ik mag eigenlijk niet bewegen, niet kijken en niets zeggen als ze eet. Behalve op de bank, dan is het anders. Bijvoorbeeld nagels vijlen op de bank, dan neemt ze wel rodi worst aan. Wel in hele kleine stukjes want als het te groot is gaat dat niet bewegen kijken of praten weer in. De dingen die ik haar heb aangeleerd heb ik met lieve woordjes en aaien aangeleerd :19:
Als ik haar buiten gewoon random een snoepje wil geven neemt ze het niet aan of tuft ze het uit. Zelfs bij concurrentie. Maar als ik tegen haar loop te kirren als een K3 zangeres dan leeft ze helemaal op en vind ze dat fantastisch :LOL:

Net ging het perfect. Ik weer op de hurken, Dosey loopt in het tuig, gaat vrolijk naar buiten terwijl het regent en enorm waait. Een logboekje bijhouden is wel handig, misschien ligt het toch aan mijn energie of handelingen die ik doe. Ik ga vooral ook mijn eigen handelingen opschrijven, misschien krijg ik wat inzicht. Ik heb bijvoorbeeld ook al ontdekt dat ze weet wanneer we met de auto gaan, als ik tassen meeneem dan voelt ze de bui al hangen en wil ze minder graag mee. Terwijl als we dan gaan ze zo de auto inspringt :19:
Afbeelding
Gollum

Bericht door Gollum »

Oh en vuurwerk horen we hier niet, ik woon in een heel slaperig dorp. Alleen met oud en nieuw gaan ze carbid schieten, maar dat heeft ze nog niet meegemaakt. Het is hier zo ontzettend rustig, je hoort alleen de geiten en koeien en schapen. En de kerk :LOL:
Afbeelding
Alfilillo
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Dat logboekje lijkt me een goeie. En als je er dan nog niet uitkomt, toch eens kijken of er sprake is van pijn.

Ik heb iets soortgelijks met Alfil, maar het gaat goed de laatste tijd *klopt af*.
Afbeelding
HillieS
Honden: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Heb je je jas al aan als je haar d'r tuigje omdoen? En is dat nu een andere jas? Misschien dat het hem daar in kan zitten?
Mijn man heeft een leren jas, maar met regen doet hij z'n regenjas aan. Jamie heeft een hekel aan regen, dus die wil dan niet mee, de jas klinkt dus ook echt anders dan de leren jas. Lijnt hij hem eerst aan en doet dan de regenjas aan is er niets aan de hand. Nou ja, Jamie komt dan oig naar de gang :LOL: , in de regen lopen is nog steeds driewerf stom
Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Wat gebeurt er overigens als je doodgewoon naar haar toegaat en het omdoet, waarom zou ze persé eerst naar je toe moeten komen?
Gollum

Bericht door Gollum »

Inge O schreef: 01 dec 2021, 14:18 Wat gebeurt er overigens als je doodgewoon naar haar toegaat en het omdoet, waarom zou ze persé eerst naar je toe moeten komen?
Dat vind ze wel spannend, en soms zo spannend dat ze plast. Bij Dosey werkt dingen doen vanuit vrije wil een stuk beter dan dat ze druk ervaart.
Het is trouwens niet meer voorgekomen sinds dit topic, zal je net zien natuurlijk, dus ik weet nog niet waarom.
Afbeelding
GoldenGizmo
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Bij een verandering in gedrag zou ik altijd uit laten sluiten dat ze pijn heeft. Gizmo wilde de eerste paar jaar bij ons dolgraag wandelen. Je had het woord 'wandelen?" amper uit je mond, en hij stond al voor je neus. Op een gegeven moment werd hij steeds minder enthousiast voor de avondwandeling, tot je hem zelfs op moest halen op de plek waar hij lag. Later werd er stenose in zijn rug vastgesteld. Daaraan is hij toen geopereerd, en na die operatie en revalidatie, was hij weer zijn blije zelf en wilde hij weer graag mee.

Op het moment wil hij in het donker ook niet graag meer mee, maar dat is sinds we 's avonds buiten waren, 20 meter van huis, en er ineens vuurwerk was waar hij ontzettend van schrok. Dus daarvan weet ik vrij zeker dat dat het probleem is, maar je zegt dat dat bij jullie niet speelt.

Het weer is natuurlijk ook nog een optie bij jullie, en ik denk dat ze best binnen al kan weten dat het regent. Zowel door geluid als door geur. Maar zelf zou ik graag pijn uit willen laten sluiten.
Inge O
Posts in topic: 6
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Gollum schreef: 05 dec 2021, 10:07
Inge O schreef: 01 dec 2021, 14:18 Wat gebeurt er overigens als je doodgewoon naar haar toegaat en het omdoet, waarom zou ze persé eerst naar je toe moeten komen?
Dat vind ze wel spannend, en soms zo spannend dat ze plast. Bij Dosey werkt dingen doen vanuit vrije wil een stuk beter dan dat ze druk ervaart.
Het haar naar je toe laten komen voor iets wat ze spannend vind zie ik zeker ook als behoorlijke druk, bij sommige honden zelfs nog erger. Je zou dan kunnen denken dat dat niet zo is omdat ze de keuze heeft om het niet te doen, maar kiezen voor 'nee' kan bepaalde honden ook behoorlijke stress geven, zeker als de vraag om te komen herhaald wordt en er gelokt wordt en zo.
Zamunda
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Inge O schreef: 05 dec 2021, 13:49
Gollum schreef: 05 dec 2021, 10:07
Het haar naar je toe laten komen voor iets wat ze spannend vind zie ik zeker ook als behoorlijke druk, bij sommige honden zelfs nog erger. Je zou dan kunnen denken dat dat niet zo is omdat ze de keuze heeft om het niet te doen, maar kiezen voor 'nee' kan bepaalde honden ook behoorlijke stress geven, zeker als de vraag om te komen herhaald wordt en er gelokt wordt en zo.
Is ook zo. Daarom zou ik het bij Dosey bij éénmaal vragen houden waarbij een 'nee' dus ook een mogelijk antwoord is.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Gollum

Bericht door Gollum »

Zamunda schreef: 05 dec 2021, 13:57
Inge O schreef: 05 dec 2021, 13:49
Gollum schreef: 05 dec 2021, 10:07 Dat vind ze wel spannend, en soms zo spannend dat ze plast. Bij Dosey werkt dingen doen vanuit vrije wil een stuk beter dan dat ze druk ervaart.
Is ook zo. Daarom zou ik het bij Dosey bij éénmaal vragen houden waarbij een 'nee' dus ook een mogelijk antwoord is.
Oke, dankjullie! Zo had ik het nog niet bekeken.

Het fijnste vind ze gewoon los meelopen. Ik ben heel blij dat dat hier kan in het dorp, en dat Dosey dat ook goed kan. Vanochtend heb ik wel het tuig aangedaan en aangelaten omdat we vanmiddag naar een vriendin gaan met de auto, ben benieuwd of ze nu makkelijker meegaat.

Ik ga denk ik wel op zoek naar een normaal tuig ipv een veiligheidstuig, dat scheelt weer twee kliksluitingen.
Afbeelding
Plaats reactie