Kan jouw hond overal los?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marlett
Posts in topic: 11

Kan jouw hond overal los?

Bericht door Marlett »

Die van mij niet. Althans Tosca niet en dat vind ik echt jammer. Ik ben ermee aan de slag met iemand die een (goede) uitlaatservice heeft en die haar honden strak onder appel heeft (ik wandel soms mee met haar) en ook op de hondenopvang werken we eraan. Maar dat gezellige hondje dat lekker mee wandelt, een stukje achterblijft, een sprintje trekt naar voren en weer staat te wachten.. dat is Charlie. Tosca peert 'm het liefste.

Ik vraag me dus ook af of het ooit zo ver gaat komen ook, zo ontspannen wandelen met haar. Afgelopen zomer hebben we best wat wandelingetjes gemaakt in de bergen, Charlie kan dan gewoon los, met Tosca durf ik het echt niet aan. Ze is één keer ontsnapt afgelopen zomer toen 'iemand' (met wie ik daarna een lichte huwelijkscrisis had :twisted: ) net scheef zat met het overklikken van de musketon. Ze voelde dat ze los zat en schoot als een raket de Ardèche in, na een uur kwam ze helemaal verwilderd en onder de takjes weer uit de struiken zetten. Toen waren wij dus tien jaar ouder. :|

Ik laat haar nu dus wel los lopen op overzichtelijke plekken, een dijk met aan beide kanten water, een tamelijk oké uitrenveld. Hoewel, 'oké'..? Na een renovatie bleek in een verre hoek van het veld de grond verzakt, zat er een gat onder het hek en holde een ontsnapte Tosca in volle vaart het naastgelegen kruispunt over. Charlie niet. Die gaat eerst wel met haar mee, maar schrikt zich rot dat hij daar zonder mij staat. Die zoekt me dus heel snel weer op.

Boswandelingen, strand, bij de rivier, ik doe het meestal aan de lange lijn, maar omdat ze ook niet supersociaal is met andere honden (ook een work in progress) vind ik dat ook best spannend.
Ik wil me er nog niet bij neerleggen dat het nooit gaat lukken, maar hou ik mezelf dan niet voor de gek? Als ik dan op het forum leuke (losloop)foto's zie, baal ik er echt van dat me dat (nu) niet lukt.

Herkenbaar?
Marlett

Re: Kan jouw hond overal los?

Bericht door Marlett »

Verstoppen, check. Ik geloof dat ik halve wandelingen in de bosjes zat. Tosca vond het wel prima.

Ik heb haar vanaf dat ze een maand of vijf was en ik heb echt wel steken laten vallen in de beginperiode wat betreft recall, daar heb ik bij Charlie inderdaad veel meer op gehamerd. Het is ook niet dat ze nóóit terugkomt, maar gewoon niet betrouwbaar. En hoeveel daarvan is mijn eigen schuld en hoeveel zit in het hondje zelf?
Frootje
Posts in topic: 3
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Technisch gezien wel. Froo loopt niet weg. Als pup is ze toen ze net een paar maanden bij mij was één keer in paniek de halve weg naar huis gerend omdat ze achterna werd gezeten door een stel honden. Zelfs toen kwam ze naar me terug, uiteindelijk. Tegenwoordig zie je haar als ze schrikt al uit reflex richting mij bewegen, dus ik denk dat ik haar echt overal wel los zou kunnen laten.

Maar dat doe ik dus niet. In Oostenrijk heeft ze zelfs helemaal niet losgelopen. Mijn grootste nachtmerrie was om haar daar kwijt te raken, zo ver van huis, dus ik nam liever het zekere voor het onzekere. Ik laat haar eigenlijk sowieso niet vaak los. Ze is ook niet een hondje dat dat heel erg nodig heeft. Maar als ik haar los laat lopen is ze gewoon heel braaf. Dan is het eigenlijk nog steeds alsof er een riem aan zit want ze blijft toch altijd wel in de buurt. :mrgreen:
Marlett

Bericht door Marlett »

Hylos schreef: 17 sep 2021, 22:42 Oh ja, heel erg.
En je kunt bij Xavi alle streken uithalen, die komt echt niet hoor.
Verstoppen? Super handig, blijf jij lekker daar? Loer ik hier op mijn gemakje rond. :lol:
Voske durf ik ook niet aan. 1 x geprobeerd, toen zag ze hazen waar ze achteraan vloog en vervolgens schapen.
De drive zit dan meteen zo hoog dat ze zich zo ongeveer liet elektrocuteren door het schapennet. :roll:
Ze was de rest van de dag van streek.
Snoep vinden ze allebei ook niet interessant als er veel te snuffelen valt.. zoals overal hier in het bos.
Met een hond erbij blijft ze gelukkig wel in de buurt (behalve als het Xavi is :roll: ).

Dus geen tips helaas maar ik begrijp je helemaal.
Had met Vos ook gedacht dat het een stuk makkelijker zou zijn.. lief klein hondje, die kunnen altijd los toch?
Nouja, wat meer oefenen zal vast helpen. Maar dat ze er zo vandoor gaan bevorderd je vertrouwen niet helemaal. :?
Nou, gedeelde smart is halve smart. ;) Inderdaad, ook snoep, slagroom of rookworst zijn maar even interessant. Met een kleine maag zit je ook snel vol en voor een flintertje kom je niet terug. :roll:

Ik heb nu nog wel wat hoop gevestigd op de trainingen met de vrouw van de uitlaatservice, maar een makkie gaat het niet worden.
Lothian
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

"Overal" niet maar in losloopgebieden kunnen Taro en Lucca prima los. Niet dat ze extreem gehoorzaam zijn hoor, Taro luistert momenteel niet echt geweldig als hij leuke kleine honden ziet 😑

Dalí zou perfect overal los kunnen als er geen andere honden bestonden 🥲
Afbeelding
HillieS
Posts in topic: 2
Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes

Bericht door HillieS »

Yara kan in principe op veel plekken los, maar bij fietspaden en langs een polderweg doe ik dat bv niet omdat ze niet altijd even goed netjes aan de kant gaat. In andere gebieden kan ze prima los en komt braaf naar me toe als ik haar roep, en ze komt dam sowieso regelmatig inchecken.
Oh en voor snoep komt ze erg snel :mrgreen:

Jamie gaat jagen als hij los is, op andere honden of op wild. Dus die zit eigenlijk altijd vast.

In het buitenland zitten ze trouwens altijd vast. Ik durf het niet aan om Yara los te laten lopen daar.

Edit: toevoeging, en nog een verbetering
Laatst gewijzigd door HillieS op 18 sep 2021, 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Bronco kan nooit los. Die is in een milliseconde weg.
Hoort en ziet me niet. Al hang ik een T-bone voor zijn neus, niet interessant.
200% focus op alles behalve mij.

Tux kan prima los. Neemt de ruimte, altijd volgas. Maar komt met dezelfde snelheid terug na 1x roepen.
Alles voor een snoepje, of als het lastiger is (andere hond), de bal.
Ik moet alleen oppassen met wild. Ze heeft al een keer een haas te pakken gehad. En is er 2x achteraan gevlogen. Maar ze komt uiteindelijk wel weer terug.

Meestal zie ik op tijd de uitdrukking in haar koppie veranderen als ze wild ruikt. Dan kan ik haar gewoon aanlijnen.
Afbeelding
Frootje
Posts in topic: 3
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik heb Froo trouwens altijd aan een flexi aan de heupgordel zitten. Ik heb dus wel een lijn om in te grijpen als dat nodig is (andere honden passeren), maar zolang het niet nodig is doet ze dan alles op stemcommando en zelf. Als ze wil snuffelen blijf ik gewoon even staan, zo’n snuffeltante is ze niet, die paar keer gun ik haar gewoon hoor. :mrgreen: Ze weet precies hoe ze niet om mij heen moet draaien of om voorwerpen heen moet draaien en als ze het dreigt te doen is een “andere kant” genoeg en snapt ze gelijk dat ze er omheen moet. Het is niet hetzelfde als loslopen maar ik vind het een stuk relaxter wandelen dan als ik steeds met de flexi in mijn hand loop. Froo vindt het voor zover ik kan zien ook fijn wandelen. Met een grotere hond alleen vermoedelijk niet aan te raden. :geek:
Marielle
Honden: 1
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Maple kan op veel plekken los, maar zeker niet overal. Ze blijft vanuit zichzelf wel goed in de buurt en zonder afleiding heeft ze een goede recall. Maar als er ergens met ballen wordt gespeeld (zeker in het water) dan krijg ik haar niet mee, en ook water is heel erg aantrekkelijk.
Work in progress, het gaat wel steeds beter.
Afbeelding
Maple
Tigris

Bericht door Tigris »

Misschien kun je spelenderwijs een beetje aan de slag met een "reliable recall", uiteraard in tuig en aan lange lijnen. Wellicht helpt het jullie om het resultaat of doel een beetje los te laten. Meet jezelf vooral niet aan losloopfoto's van anderen ;-) Om het lopen aan de lijn wat aangenamer te maken voor je zijn er gordels en verende lijnen.

Enneh, mijn honden kunnen overal los hoor. Vinden ze zelf.

Reliable recall; https://www.akc.org/expert-advice/train ... en-called/
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Een jaar gelden zou ik heel luid ja natuurlijk hebben geroepen ;-).
Kika kon even los als pupje, maar toen kwam er een nieuwe corona golf met veel te veel wandelaars en boswachters dus moest ze aangelijnd en ze drijft en jaagt alles wat beweegt.
En nu durf ik gewoonweg niet meer.
Ze kan perfect los bij agility en bij schapendrijven.
Overal elders gaat ze aan een 8-meter flex met goed tuigje.
90% van de tijd luistert ze direct, maar dat is gewoon te weinig.
Langs de drukke weg loop ik nog altijd met tuig en flex en gaat er nog een jachtlijntje omheen voor het geval dat. Nu en dan vb bij nat wegdek of te veel auto's na elkaar of al overprikkeld om iets anders drijft ze toch en ik ben als de dood dat er een musketon knapt, heb ik 1 keertje gehad bij een sheltie nota bene (die wel luisterde) dus nu overdrijf ik daarin.
Ze moet maar een keertje toch achter een auto aan, of een tractor of bus willen stoppen, of een ree of haas achteraan. Of een rennende kleuter, of een hond die haar fout aankijkt. Doen we dus gewoon niet.
In een losloopweide (die zijn hier omheind) kan het wel, daar luistert ze dus ook gewoon goed. Maar daar loopt geen wild en rijden geen auto's.
Maar goed, alle anderen kunnen wel los en luisteren behoorlijk dus al bij al tevreden.
Alfilillo
Posts in topic: 5
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

´Overal´ is een groot woord, want bijvoorbeeld langs een weg met verkeer kunnen Alfil en Lily niet los; ze lopen niet strak aan de voet. Maar in bos, op het strand en in de bergen lopen ze vrijwel altijd los. Gelukkig, want ik hou niet van aangelijnde wandelingen. Vooral Lily heeft niet echt een betrouwbare´recall´, maar ze doet geen vlieg kwaad, dus daar maak ik me niet zo´n zorgen over. Er is trouwens wel één plek waar ik haar altijd even aanlijn, omdat daar de verleiding te groot is om te ontsnappen naar de rotsen waar de vissers staan: die laten nogal eens eetbare troep achter. Moet ik haar daar weer opsnorren en daar heb ik meestal geen zin in. Alfil lijn ik soms even aan als we kleine reutjes tegenkomen. Maar meestal lekker vrij.
Afbeelding
alm@

Bericht door alm@ »

In het bos waar ik vrijwel dagelijks loop kunnen de teckels gewoon los. Behalve een enkel eekhoorntje of egeltje zit er verder geen wild. Ik hoef met hun niet naar de gebieden te gaan waar ik vroeger met de herders veel kwam. Daar zijn veel hazen dus 2 teckels ben ik dan zomaar 2 uur kwijt (is me een keer gebeurd) en ook nog kans dat nu nummer 3 aanhaakt dus die gok neem ik maar niet.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hier lopen ze alle drie het hele jaar rond los. De gemeente heeft een jaar geleden bedacht dat het niet meer mag in het broedseizoen, maar we doen het lekker toch. Hele woonwijken werden er gebouwd in het broedseizoen en tientallen weidevogel nesten werden weg gebulldozerd. Nu mogen mijn honden niet meer los vanaf maart tot half juli wegens verstoring? Schei toch uit!
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Ik heb windhonden.... Nee, dus :mrgreen: Hoewel mijn Silken windhound Aglaia wel het dichtst bij zou komen. Ik ben haar alles, ze is heel onzeker en ze komt vrijwel direct als ik haar roep.

Kiki kan ook veel loslopen op veilig gebied. Ik ben alleen wat huiveriger geworden in de buurt van bosjes bij parkeerplaatsen na haar drugs poep avontuur.

Loba kon prima loslopen. Totdat ze gisteren ineens de poten nam en ineens ipv een rondje over het gras pad racen wat ze normaal doet, de (hele rustige) weg op rende en ineens aan de andere kant van de brede sloot stond. Gelukkig draaide ze zich weer om om weer naar ons toe te rennen.

Lily alleen met gps om in rustige omgeving.

Aislynn is een Afghanen puber. Tot nu toe blijft ze bij ons. We zullen zien hoe dat gaat in de toekomst. Ze heeft in ieder geval als ze los is altijd een gps om.
Afbeelding
Perle

Bericht door Perle »

Su kan overal los, Liske ook, die durf ik zelfs zonder leiband meenemen door de stad (niet per se dat ik dat wil bewijzen, gewoon eens een keer de leiband vergeten 😁). Zij is eigenlijk nogal beledigd als ze aan de lijn moet.
Yax kan korte, overzichtelijk stukjes los, we zijn volop aan het oefenen op recall en dat lukt al aardig goed voor zijn 5 maanden.

Alleen Alisha kan niet echt veilig van de lijn, dus dat doen we dan maar niet. Appèl is nochtans vrij hoog maar ze is nooit te vertrouwen geweest met kleine hondjes dus dat risico wou ik niet nemen. Laatste 1.5 jaar is ze erg 'verzacht' en dus veel liever naar andere honden maar ze blijft riskant naar kleine hondjes én ze hoort amper nog dus recall werkt sowieso niet meer zo goed 🤣. Voor haar sta ik dus regelmatig net bij zonsopgang (want: alleen) op de hondenweide zodat ze in haar eentje of met Yax even kan rondrennen op 'vreemd' terrein.
Afbeelding
Babs
Honden: 1
Welke: Babstaard kruising van een mix

Bericht door Babs »

Babs kan maar op enkele plekken los helaas.
Ze is niet sociaal naar honden en jaagt als de pest dus overal waar wild zit is sowieso geen optie.
Gelukkig haalt ze haar plezier toch meer uit het snuffelen dus als dat maar kan en een paar keer per week even uitrennen dan is ze dik tevreden.
Vroeger toen ze jong was moest ik wel meer m'n best doen overigens om haar tevreden te houden. Eindeloos ballen in het water gooien, fietsen of naar godsonmogelijke plekken rijden zodat ze maar los kon lopen. Maar inmiddels is ze 11.5 jaar oud en zijn de behoeftes iets anders dan toen ze 3 was.😁
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Mila is mijn enige hond die overal los kan. Die luistert altijd betrouwbaar, blijft van nature in zicht en in de buurt, jaagt niet en negeert andere honden en mensen, of snuffelt even met een andere hond als die naar ons toe komt of echt in de smaak valt.

Amoz kan los in de natuur, als er geen huizen in de buurt zijn, want dan gaat hij daarheen om katten te zoeken. Hij luistert niet perfect en zeker in het begin van de wandeling als ik hem loslaat neemt hij wel wat ruimte om even flink te rennen, maar hij is sociaal met andere honden, negeert mensen en jaagt niet echt (samen met Amy laat hij zich wel meeslepen, maar houdt het dan snel ook weer voor gezien, het is meer een leuk avontuur voor hem dan dat hij echt jaagt). Hij zorgt nooit voor problemen als hij een keer niet direct komt, dus dat vind ik acceptabel.

Amy kan los in wildarm en overzichtelijk gebied, maar dan wel alleen onder strikt toezicht en dan draagt ze altijd een gps en vaak met de lange lijn als sleeplijn. Ze is een fanatiek jager, maar luistert wel ontzettend goed, als ik haar maar uit die jachtmodus kan houden. Op plekken waar meer wild zit, zit ze aan een lange lijn, want dan moet ik zo veel ingrijpen dat ze meer vrijheid heeft aan een lange lijn. Ze kan ook getriggerd worden door kleine, rennende hondjes in de verte, alles wat klein is en snel beweegt wakkert haar najaaginstinct aan, dus op wat meer onoverzichtelijke plekken is ze ook aangelijnd om die reden.
Ze heeft iets te vaak succes gehad met jagen, maar is nooit lang uit zicht geweest; het langst was ongeveer 10 minuten en dat is alweer vijf jaar geleden. Ze komt gelukkig wel direct terug als ze weer bij zinnen komt, maar ik wil niet dat ze overal loopt te moorden en de smaak van dat jagen alleen maar meer te pakken krijgt. Ik hoef dus niet bang te zijn dat ik haar kwijtraak of dat ze zomaar wegloopt, ze houdt me van nature wel heel goed in de gaten, blijft in haar ogen in de buurt (al zie ik haar dan niet altijd, maar zij weet precies waar ik ben) en gaat er alleen echt vandoor als ze in volle achtervolging is.

Met Arlo ben ik nu op heel rustige en overzichtelijke plekken begonnen om hem af en toe stukjes los te laten (met gps). Hij luistert wel goed en zijn jachtinstinct is veel minder heftig dan dat van Amy. Hij reageert wel op wegrennende konijnen en opvliegende vogels, maar blijft daar niet in hangen, na een sprintje is hij meteen weer terug. En hij vindt nog wel eens iets spannend, al komt hij dan wel meteen naar mij toe, maar ik laat hem dus niet los op plekken waar ik niet veel overzicht heb en er 'ineens' iets kan zijn wat hij spannend vindt. Hij rent en speelt veel hier in de tuin, dus het loslopen heeft hij niet echt nodig om te rennen of zo, dat doet hij dan ook niet echt. Hij reageert heftiger op kleine hondjes dan Amy, dus op plekken waar we die zouden kunnen tegenkomen, gaat hij sowieso niet los.

De combinatie waarin ik de honden loslaat, speelt hier ook een rol. Alle honden kunnen hier tegelijk met Mila los, want die zet geen stap verkeerd, gaat niet mee in bijvoorbeeld jaaggedrag van de andere honden en hoef ik niet echt in de gaten te houden, zodat ik goed op de andere losloper kan letten. Amoz kan ook los als ik met Amy of Arlo aangelijnd wandel, maar tegelijk los met Amy gaat hij graag samen met haar op avontuur, dus die twee laat ik niet tegelijk los, want samen durven ze ineens allebei veel meer. Arlo laat ik ook niet los samen met Amy, aangezien hij Amy sowieso in alles nadoet, dus ik denk dat hij dan de smaak van het jagen te veel te pakken krijgt. Ik denk dat t.z.t. Amoz en Arlo ook wel tegelijk los zouden kunnen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Afbeelding
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Gelukkig niet herkenbaar zoals Tosca, maar ook de mijne kunnen niet overal los helaas.

Willem durf ik alleen los te laten als we vanaf huis lopen, maar dat gaat dan ook helemaal prima. Daar hoef je nauwelijks naar om te kijken want die vreet niets uit, enige waar ik op let is dat hij zich niet ergens wezenloos van schrikt want dan ben ik bang dat hij in paniek gaat vluchten en de weg kwijtraakt.

Maar dan Lais. Die weet van bij de vorige baas hoe het is om eindeloos achter reeën aan te jagen en dat vindt ze zo ongeveer het leukste wat er is. En laat het hier nou stikken van de reeën... Ik heb in de eerste jaren wel intensief met haar getraind en dat ging ook behoorlijk goed, ze 'lijnde' zichzelf zelfs aan als de wildgeur te sterk werd (dan kwam ze bij me lopen). Maar er zit zóveel wild dat het wandelen een continue afwisseling was van terugroepen en dat zij zichzelf aanlijnde dat ik er op die manier geen zak aanvond. Dus ik ben overgegaan op de 10m-flex en heb het opgegeven. Nu rent ze lekker heen een weer en hebben we allebei plezier.

Ravi, tja met hem ben ik er niet eens aan begonnen. Hij is op en top stropershond, in een milliseconde honderd meter verder en alles ruikt hier naar wild dus hij zit ook meteen in de 'wildmodus'. Dus ook hij zit aan de flex.

Als ik hier gebieden zou hebben met heel veel overzicht dat zou ik ze wel lekker los kunnen laten lopen want het zijn dus geen weglopers als Tosca. Binnenkort komt hier een pup en ik hoop zó dat ik het met hem voor elkaar krijg om lekker ontspannen en los door het bos te lopen, lijkt me heerlijk! Hij gaat dan ook zeker het eerste jaar niet mee met Lais en Raaf het bos in :geek: .
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Angelique
Honden: 6
Welke: Husky Herder Hound
Contacteer:

Bericht door Angelique »

Impey, Zazu en Xtreme zou ik bij wijze van (neeee dat doe ik NIET !) naast de snelweg nog los kunnen laten.
Sissy en Dakotah kunnen alleen los in het bos of op het strand, althans dat denk ik, ik probeer het gewoon nooit ergens anders, het zijn en blijven hussen.
Noah kan niet los, nooit nergens niet :(
Afbeelding
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

'Overal': nee, maar Donner kan op heel veel plekken los. Ik ben meestal zelf degene die twijfelt. Langs wegen en fietspaden blijf ik eng vinden, al blijft hij 90% van de tijd in het gras. Bovendien heb je hier heel veel BOA's dus ik doe het eigenlijk alleen op plekken waar het mag. Ik denk wel dat hij het met een jaar of twee kan. Hij negeert bijna alles en iedereen, maar er zijn nog net die paar momenten dat dat niet zo is en dan moet ik hem ook even de tijd geven om te spelen met een hond of knuffels te halen bij een mens, etc.

Cato ben ik al eens kwijt geraakt op een wat ik dacht afgesloten veld. Toch een opening in het hek weten te vinden. Tegenwoordig gaat het in losloopgebied wel goed omdat ze bij Donner blijft, niet omdat ze zo goed bij mij blijft...werk aan de winkel in ieder geval
Afbeelding
Fotogravinnetje
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Fotogravinnetje »

Elco en Gait kunnen bijna overal loslopen. Alleen met andere honden is het niet altijd even gezellig, aangezien Elco er vaak blaffend op af gaat en als het dan toch te spannend wordt, wil Gait hem nog wel gaan lopen verdedigen. Het geblaf van Elco is overigens vooral irritant, maar geen hond die hem serieus neemt. Dat levert dus eigenlijk nooit problemen op, behalve dat Gait er op reageert. Gait in z'n eentje, zonder Elco erbij, kan gewoon echt goed los. Dan is hij enorm conflictvermijdend, let goed op de signalen van andere honden. Elco wil nog wel achter hazen/konijnen aan als die wegrennen (die moeten mijn kant op, niet de andere kant op), maar zolang ze stil zitten of onze kant op komen, laat Elco ze met rust. Ik heb dus eigenlijk altijd ruim de tijd om hem op tijd aan te lijnen. Vogels (eenden, reigers, zwanen, nijlganzen etc) laten ze ook goed met rust. Weglopers zijn het zeker niet. Gait is mij als pup van 10 weken wel een keer een tijdje kwijt geweest (geschrokken, weggerend en mij toen kwijt) en sindsdien houdt hij mij echt goed in de gaten als we buiten lopen. Alleen als ie een leuke teef ontmoet die ook wel met hem wil spelen, boeit het hem niet meer waar ik naar toe ga. Hij zou gewoon zo met die teef en eigenaar mee naar huis gaan... Maar ook dan is hem even een meter of 10, 20 meenemen de andere kant op en hij kan weer los. Ik vind het inderdaad heerlijk dat ze zo gemakkelijk zijn qua loslopen
Izzie_Lot

Bericht door Izzie_Lot »

Mijn honden lopen bijna altijd los. Alleen tijdens het sporadische rondje door de wijk lopen ze aan de riem. Zeker Izzie zou kunnen schrikken en em dan peren hoewel ik eerder verwacht dat ze mij opzoekt bij angst maar laten we het niet uitproberen.
Verder zijn ze allebei zo op mij gericht dat ze me niet echt uit het oog verliezen al durft Iz steeds iets meer haar eigen gang te gaan. Maar het zijn ook geen jagers dus ik heb makkelijk praten.
Marlett

Bericht door Marlett »

Izzie_Lot schreef: 18 sep 2021, 08:11 Mijn honden lopen bijna altijd los. Alleen tijdens het sporadische rondje door de wijk lopen ze aan de riem. Zeker Izzie zou kunnen schrikken en em dan peren hoewel ik eerder verwacht dat ze mij opzoekt bij angst maar laten we het niet uitproberen.
Verder zijn ze allebei zo op mij gericht dat ze me niet echt uit het oog verliezen al durft Iz steeds iets meer haar eigen gang te gaan. Maar het zijn ook geen jagers dus ik heb makkelijk praten.
Echt heerlijk lijkt me dat. Als er ooit, over hopelijk lange tijd, nog eens een nieuwe hond komt, dan is dat wel echt iets waar ik qua ras rekening mee wil houden en waar ik vanaf het begin veel harder op ga trainen.

Tosca is voor meer dan de helft cocker spaniel, volgens Embark. En een stukje pekinees. Thoughts anyone...? :D
Tigris schreef: 17 sep 2021, 23:15 Misschien kun je spelenderwijs een beetje aan de slag met een "reliable recall", uiteraard in tuig en aan lange lijnen. Wellicht helpt het jullie om het resultaat of doel een beetje los te laten. Meet jezelf vooral niet aan losloopfoto's van anderen ;-) Om het lopen aan de lijn wat aangenamer te maken voor je zijn er gordels en verende lijnen.

Enneh, mijn honden kunnen overal los hoor. Vinden ze zelf.

Reliable recall; https://www.akc.org/expert-advice/train ... en-called/
In de eerste lockdown heb ik veel getraind met het boekje van Pippa Mattinson, Total Recall. Daar kwam ik een aardig eind mee, maar op den duur moest je een level hoger met afleiding van mensen en andere honden. Ik ken helaas niet zo heel veel mensen met honden en in die eerste lockdown was afspreken niet echt iets wat je deed.
Het fijne is dat ik nu met die hus en opvang wel naar dat niveau kan om te trainen. Maar spannend vind ik het wel, aan de lange lijn reageert ze ook lang niet altijd.

Waar ik wel verschil in merk, is dat ze mij wel steeds leuker gaat vinden, ze zoekt me in huis vaker op om even een kroel te halen of ze daagt me uit om te stoeien, iets wat ze eerst helemaal niet deed. Daar kan ik dus handig op inspelen. We doen nu ook (weer) EG1, gewoon om iets samen te doen en daarna wil ik kijken of ze te porren is voor agility, we hebben in de wijk wel een 'parcours' van hekjes, muurtjes en speeltoestellen waar ze graag op of over springt.
Caat
Welke: Picard

Bericht door Caat »

Mijn honden kunnen niet overal los, maar dat hoeft ook niet van mij. Ik zou zelf de gok niet durven nemen met auto's en ander verkeer, dan hou ik ze toch echt liever aan de lijn. Ze kunnen over het algemeen heel goed luisteren dus er zijn echt wel stukken waar ze loslopen, maar alleen als ik dat veilig acht want ze kunnen ook heel impulsief op een trigger reageren.
Plaats reactie