Meeko de pup

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Veertje
Posts in topic: 11

Re: Meeko de pup - 12 weken en strandfoto’s!

Bericht door Veertje »

Manuma schreef: 10 dec 2021, 12:37 en dan is Meeko nog maar een pup. Heerlijk!
Hier was dat baasgerichte tijdens de puberfase wel even weg :engel: Mensen aan de horizon en weg was Tess. Er zouden maar hondjes bij lopen, je weet niet :cheer: Alsof iemand die puppybubbel in 1x had doorgeprikt. Maar dat baasgerichte zat er wel ergens onder natuurlijk, dus het trainen erop was ook geen straf met een leergierige hond. Al vroeg ik me soms ook wel af of het ooit nog goed zou komen :vaag:
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
mijke
Posts in topic: 31

Bericht door mijke »

Haha oh god ja 'afleiden met een speeltje'. Ja afgeleid zijn ze wel ja maar om nou te zeggen dat dat dan een verbetering was :lol:
Inge O
Posts in topic: 46
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

mijke schreef: 10 dec 2021, 12:20 Ik vraag me af : in hoeverre is Meeko echt drukker dan de rest, en in hoeverre is het dat Manuma gewoon nog niet aan zo'n type hond gewend is? 😜
Zo'n groot verschil in dit nest zou natuurlijk niet zo raar zijn : zelfs bij rashonden kunnen dat soort verschillen al uitgesproken zijn, dus bij puppen die genen meekrijgen vanuit duidelijk verschillende pakketjes zou het eerder raar zijn als die verschillen niét uitgesproken zijn.
mijke
Posts in topic: 31

Bericht door mijke »

Inge O schreef: 10 dec 2021, 13:12
mijke schreef: 10 dec 2021, 12:20 Ik vraag me af : in hoeverre is Meeko echt drukker dan de rest, en in hoeverre is het dat Manuma gewoon nog niet aan zo'n type hond gewend is? 😜
Zo'n groot verschil in dit nest zou natuurlijk niet zo raar zijn : zelfs bij rashonden kunnen dat soort verschillen al uitgesproken zijn, dus bij puppen die genen meekrijgen vanuit duidelijk verschillende pakketjes zou het eerder raar zijn als die verschillen niét uitgesproken zijn.
Ja tuurlijk kan het best! Het is niet dat ik dat in twijfel trek hoor, meer zomaar een overdenking die ik kreeg bij het lezen over die aanhoudende cultuurschok, in hoeverre dat ze perceptie beïnvloedt.
Soof
Posts in topic: 8
Honden: 2
Welke: Zwitserse herder

Bericht door Soof »

Manuma schreef: 10 dec 2021, 12:37 Ik ben dol op het zelfstandige van Manu en Uma, maar ik vind dit toch wel verwennerij hoor. Ik snap wel dat mensen baasgerichte honden zo leuk vinden. Ik heb dit nooit meegemaakt hoor :LOL: en dan is Meeko nog maar een pup. Heerlijk!
Ah je hebt het door. :mann: :mann:
Manuma schreef: 10 dec 2021, 12:07 @Diana hoe heb jij geoefend met Mila haar meer voor zichzelf te laten doen tijdens een wandeling?
Ik ben Diana wel niet, maar zoals je weet ( :engel: ) is Rex ook zo. Altijd. Het meest met hardlopen of op de hondenschool, maar ook bij wandelingen. Bij Rex werkt het goed om al het 'samen dingen doen' ook weer af te sluiten, dus als we tijdens een wandeling samen wat dan ook gedaan hebben is het daarna 'klaar'. Dat zeg ik dan ook, en dan ben ik ook écht klaar, dus laat je niet verleiden om alsnog door te gaan. Praktisch voorbeeld; speel met Rex met stok, Rex klaar, Rex blijft om je heen drentelen en stok voor je voeten werpen. Mijn zeer gewaardeerde echtgenoot zegt dan eerst 'klaar', maar laat zich vervolgens overtuigen om toch nog even te spelen. Gevolg; Rex trekt zich geen donder aan van zijn 'klaar'. Bij mij is het echt klaar. Kun je nog vijf keer die stok voor mn voeten werpen, stap ik gewoon overheen. :hmmm:

Daarnaast hebben hij en ik een soort 'manier' waardoor hij weet dat er niet ge-entertaind (meer) wordt en dat ie zichzelf moet vermaken tijdens het lopen, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik hem dat aangeleerd heb. Als ie zo om me heen blijft drentelen en steeds kijkt van 'watgaanwedoen' dan doe ik een soort 'hop hop' met mn hand tegen zn kont en zeg er iets bij en dan weet hij dat ie van mij verder effe niks hoeft te verwachten. Maar nogmaals, ik weet niet hoe ie dat geleerd heeft dus je hebt hier geen fluit aan. :dunno: :mann:

Los daarvan; Rex blijft zo hoor. Hij doet gewoon het aller-allerliefst iets samen. Hij heeft wel geleerd dat de wereld nu eenmaal niet zo in elkaar steekt dat dat de hele dag kan en dat accepteert ie min of meer. De ene keer meer dan de andere keer. Aan de andere kant, dat is nu juist ook wat ik zo leuk aan hem vind. :I:
Veertje schreef: 10 dec 2021, 12:41 Ik kreeg toen vaak als tip haar afleiden met een speeltje, maar dat verergerde de zaak alleen maar. Haar zelf een speeltje laten vasthouden ging wel, maar het spelen ermee werkt vooral adrenaline verhogend.
Hier ook inderdaad, niet spelen, maar ik laat hem wel vaak iets dragen. Meestal stokken. Vindt ie mooi. Prima joh, neem jij een stok mee.
Diana
Posts in topic: 22
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Soof schreef: 10 dec 2021, 14:13 Ik ben Diana wel niet, maar zoals je weet ( :engel: ) is Rex ook zo. Altijd. Het meest met hardlopen of op de hondenschool, maar ook bij wandelingen. Bij Rex werkt het goed om al het 'samen dingen doen' ook weer af te sluiten, dus als we tijdens een wandeling samen wat dan ook gedaan hebben is het daarna 'klaar'. Dat zeg ik dan ook, en dan ben ik ook écht klaar, dus laat je niet verleiden om alsnog door te gaan. Praktisch voorbeeld; speel met Rex met stok, Rex klaar, Rex blijft om je heen drentelen en stok voor je voeten werpen. Mijn zeer gewaardeerde echtgenoot zegt dan eerst 'klaar', maar laat zich vervolgens overtuigen om toch nog even te spelen. Gevolg; Rex trekt zich geen donder aan van zijn 'klaar'. Bij mij is het echt klaar. Kun je nog vijf keer die stok voor mn voeten werpen, stap ik gewoon overheen. :hmmm:

Daarnaast hebben hij en ik een soort 'manier' waardoor hij weet dat er niet ge-entertaind (meer) wordt en dat ie zichzelf moet vermaken tijdens het lopen, maar ik weet eigenlijk niet hoe ik hem dat aangeleerd heb. Als ie zo om me heen blijft drentelen en steeds kijkt van 'watgaanwedoen' dan doe ik een soort 'hop hop' met mn hand tegen zn kont en zeg er iets bij en dan weet hij dat ie van mij verder effe niks hoeft te verwachten. Maar nogmaals, ik weet niet hoe ie dat geleerd heeft dus je hebt hier geen fluit aan. :dunno: :mann:

Los daarvan; Rex blijft zo hoor. Hij doet gewoon het aller-allerliefst iets samen. Hij heeft wel geleerd dat de wereld nu eenmaal niet zo in elkaar steekt dat dat de hele dag kan en dat accepteert ie min of meer. De ene keer meer dan de andere keer. Aan de andere kant, dat is nu juist ook wat ik zo leuk aan hem vind. :I:
Ja, herkenbaar, bij Mila moet ik het samen spelen, trainen of wat dan ook ook altijd heel duidelijk beëindigen met 'klaar'. Maar dat snapte ze gelukkig als jonge hond al heel snel en goed. Als je daar heel consequent in bent en je zegt het steeds op momenten dat je ook echt niet snel zelf de fout in zult gaan omdat je bijvoorbeeld even aan het werk gaat achter de computer, gaat douchen of wat huishoudelijke klusjes gaat doen, weet de hond ook heel snel dat er dan bij jou echt even niets te halen of te beleven valt als het woord 'klaar' is gevallen. Ik ben ook minder vaak ballen mee gaan nemen op wandeling, zodat ze dat niet constant ook verwachtte. Vaak spelen we op een vaste plek even wat samen, om het daarna weer duidelijk te beëindigen en na een paar keer wist ze dan wel dat er de verdere wandeling niets meer te verwachten viel.

Haar ongeduld in het algemeen is ook deels vanzelf minder geworden met het volwassen worden, veel oefenen met impulscontrole en belonen voor rust. Als jonge hond kon ze nog geen seconde rustig wachten als ik tijdens de wandeling even stilstond om met iemand te praten bijvoorbeeld, dan werd het meteen blaffen en springen, maar door in allerlei situaties rustig wachten, zitten of liggen te belonen, ging dat ook in die situaties vanzelf beter.

Net als Veertje heb ik haar als pup geregeld brokjes laten zoeken met daarbij de woorden: goed zo, ga maar snuffelen. Dat 'ga maar snuffelen' kon ik later ook in allerlei andere omstandigheden gebruiken. En vooral zelf niets doen als ze rustig snuffelde; als ik in beweging bleef, was zij steeds bang om mij kwijt te raken, dus nam ze ook niet de tijd om rustig te snuffelen.

Edit: Het is wel een groot contrast, want om Amy's aandacht erbij te houden, moet ik juist onvoorspelbaar zijn en op onverwachte momenten met allerlei leuks en verrassends komen. Zodat ze niet weet wat er voor leuks er precies gaat komen, dus ook niet de afweging gaat maken dat ze de beloning op dat moment niet zo interessant vindt (ze weet immers niet wat de beloning gaat zijn, het kan gewoon een brokje zijn, maar ook een berg brokjes, een extra lekkere snack, spel, speuren, brokjes verstopt in een boom, etc.). Dat moet ik met Mila dus júist niet doen, want dan loopt ze de hele wandeling verwachtingsvol naast mij :mrgreen:
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Dank voor alle tips! Daar ga ik gelijk eens mee aan de slag.

Vandaag hebben we heerlijk gewandeld. Samen met Marvel en zus even de omgeving van mijn nieuwe huis verkennen. Losloopbos, duinen en strand. Hij was zo braaf! Zeker met die huskymixen ernaast is hij super gehoorzaam. Hij wilde heel graag veel met Marvel stoeien maar hij was er heel makkelijk vandaan te roepen. Zwarte, grote honden zijn ook niet meer zo eng. Het is een heerlijk sociaal hondje. En kijk nou hoe prachtig hij al is :I:

Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Re: Meeko de pup - bijna 17 weken alweer

Bericht door pioenroos »

Heerlijk jong :I:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 6
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Oh hij is gegroeid! Je verwacht het niet.

Het is wel veel kont, he?
Hondenpoot
Posts in topic: 6

Bericht door Hondenpoot »

Ziet er heerlijk uit!
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Manuma

Bericht door Manuma »

EchoMira schreef: 10 dec 2021, 21:15 Oh hij is gegroeid! Je verwacht het niet.

Het is wel veel kont, he?
Zo! Hij heeft lekker dikke billen. Hij is aan de ene kant nog steeds dat dikke pupje maar nu met lange stelten en een spitsere kop. Ik hou ervan, ik hoop dat hij die billen houdt.
jenn90
Posts in topic: 7

Bericht door jenn90 »

Jeetje bijna 17 weken al, verder zo herkenbaar wat ik lees van het actieve en piranha en het even niet zien zitten, toen Dakar een pup was kreeg ik Pfeiffer sodeknetter wat was dat zwaar heel erg moeten leren hoe Dakar in elkaar stak en geleerd dat hoe hyperder en drukker Dakar werd hoe meer ik ook wilde doen wat eigenlijk helemaal niet handig was achteraf. Toen het hele roer omgegooid en geoefend op rust en dat oefenen van hyper gedrag naar rust omdat hij zo graag wilde leren had ik het commando ‘klaar’ er ook zo in. Ook merkte ik bij Dakar dat hij kwa prikkels minder kon hebben als Rally toen hij pup was dus ik kon bijv op maandag langs de dierenspeciaalzaak maar dan dinsdag moest ik even geen nieuwe prikkels toevoegen want dan was hij anders niet te houden in huis. En zo heb ik langzamerhand de knopjes uitgevonden wat Dakar nu tot een zelfverzekerde heerlijke hond is geworden. Met betrekking tot het drijfgedrag onderling heb ik er wel een commando aangekoppeld van laat dat en dan kregen ze van mij een koekje en dat met reden dat als ik bijv zag dat lucky het niet meer grappig vond ik ze er ook zo uit die stand kon halen een soort van uitknopje. Nu wil het niet zeggen dat Meeko zo is zoals Dakar maar ik lees zo wel herkenbare dingen, je doet het wat ik zo lees onwijs goed!
Afbeelding
Lothian
Posts in topic: 26
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Zo zeg, hij heeft de verdubbelaar ingezet geloof ik.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 32

Bericht door Smoushond »

Leuk hoor zo’n herder pup. Aanknopje hoef je niet te zoeken uitknopje wel 😉
Afbeelding
K@ren
Posts in topic: 11
Honden: 1

Bericht door K@ren »

Hij is prachtig. En zo groot al, maar naast die twee volwassen honden nog zo’n jongetje :hartjes:
Leuk/interessant om te lezen over de cultuurshock en de uitknopjes. Wat fijn dan, zo’n forum met veel kennis.
Afbeelding
Borderbende
Posts in topic: 10
Welke: Border Collie

Bericht door Borderbende »

Stoer zo hoor naast die twee groterds. Dropje is het!
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
KarinW
Posts in topic: 4

Bericht door KarinW »

Leuke omgeving bij huis! Wat is hij alweer groot :)
Afbeelding
Levi 09/10/2011 - † 05/05/2022
Manuma

Bericht door Manuma »

jenn90 schreef: 10 dec 2021, 22:20 Jeetje bijna 17 weken al, verder zo herkenbaar wat ik lees van het actieve en piranha en het even niet zien zitten, toen Dakar een pup was kreeg ik Pfeiffer sodeknetter wat was dat zwaar heel erg moeten leren hoe Dakar in elkaar stak en geleerd dat hoe hyperder en drukker Dakar werd hoe meer ik ook wilde doen wat eigenlijk helemaal niet handig was achteraf. Toen het hele roer omgegooid en geoefend op rust en dat oefenen van hyper gedrag naar rust omdat hij zo graag wilde leren had ik het commando ‘klaar’ er ook zo in. Ook merkte ik bij Dakar dat hij kwa prikkels minder kon hebben als Rally toen hij pup was dus ik kon bijv op maandag langs de dierenspeciaalzaak maar dan dinsdag moest ik even geen nieuwe prikkels toevoegen want dan was hij anders niet te houden in huis. En zo heb ik langzamerhand de knopjes uitgevonden wat Dakar nu tot een zelfverzekerde heerlijke hond is geworden. Met betrekking tot het drijfgedrag onderling heb ik er wel een commando aangekoppeld van laat dat en dan kregen ze van mij een koekje en dat met reden dat als ik bijv zag dat lucky het niet meer grappig vond ik ze er ook zo uit die stand kon halen een soort van uitknopje. Nu wil het niet zeggen dat Meeko zo is zoals Dakar maar ik lees zo wel herkenbare dingen, je doet het wat ik zo lees onwijs goed!
Wat fijn te lezen. En Dakar is echt een wereldhond geworden, ik was zo onder de indruk van hem :I:
Meeko kan wel heel goed met veel prikkels omgaan. Echt heel knap wat hij allemaal maar slikt. Ik ben laatst door het centrum van Den Haag gelopen met hem en hij keek wel om zich heen maar vooral naar mij en Manu. Hij is niet gek te krijgen :D
Smoushond schreef: 11 dec 2021, 11:19 Leuk hoor zo’n herder pup. Aanknopje hoef je niet te zoeken uitknopje wel 😉
Haha ja zeker. Maar ik moet zeggen dat het echt heel erg goed gaat! Ik heb hem nu met een paar dingen leren wachten en dat gaat dus ontzettend snel met zo’n leergierig hondje. Hij wacht nu al met meer geduld dan Manu :LOL:
K@ren schreef: 11 dec 2021, 13:44 Hij is prachtig. En zo groot al, maar naast die twee volwassen honden nog zo’n jongetje :hartjes:
Leuk/interessant om te lezen over de cultuurshock en de uitknopjes. Wat fijn dan, zo’n forum met veel kennis.
Fantastisch is dat! Ik ben wel heel blij met zoveel ervaring hier.

Nog wat nieuwe foto’s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
jenn90
Posts in topic: 7

Bericht door jenn90 »

Wat een knapperd is het :I: en ook een heel mooi tuig welk merk is het? (Ben ook zoekende naar een tuig straks voor puppenkind) haha
Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Van Non Stop, het is een canicrossmerk. Ik bestel altijd bij www.rundog.nl. Echt heel mooie kwaliteit. Dit tuig was van Uma maar die kleine past het al.
Borderbende
Posts in topic: 10
Welke: Border Collie

Bericht door Borderbende »

Wauw, wat groeit hij mooi uit!!!! Dat koppie in het tentje, hihihihi. Lief.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn

Afbeelding
Yvette
Posts in topic: 39
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Bericht door Yvette »

Ja daar komen zijn oren weer! Ze staan ineens al een stuk hoger weer als vorige week. :bounce: Mooi! :hartjes:
Ik zat net op mijn eigen topic te reageren over Barrie zijn bouw maar ik zie dat Meeko dezelfde pootlengte heeft nu :goeie: Het is zo leuk om ze te zien groeien.

Weet je zo welke maat dat tuig is? Ziet er mooi uit inderdaad, misschien ga ik toch ook een andere bestellen, had hem net die van Chupa aangetrokken maar die zit niet mooi, is op maat gemaakt maar Chupa zijn nek is hoger aangezet denk ik, het staat Barrie heel raar iig.
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
Manuma

Bericht door Manuma »

Ja, ik heb goede hoop voor de oren :mrgreen: Hij heeft ook dat mooie Peruaanse hoekje in die oren volgens mij. Ik vond zijn kop altijd wat streng ogen toen hij zo klein was, komt door die donkere strepen denk ik. Maar nu vind ik het zo gaaf :I: Hij is echt heel uniek om te zien vind ik.

Nu je het zegt van die pootlengte zie ik wat je bedoelt en nu kan ik het niet meer niet zien :LOL: Hij lijkt wel een kortpotig model haha! Zul je zien dat ze deze week ineens heel wat poot erbij krijgen. Ik moet ook echt weer wegen en meten.

Met puppycursus ben ik wel klaar. Ik had een hele discussie over beweging en overprikkeling. Ik loop dus zomaar een uur tot anderhalf met hem. Niet elke dag en ook niet in hoog tempo (want Manu) en met af en toe een pauze. Zo loop ik trouwens ook met mijn volwassen honden. Even snuffelen, iets bekijken, een kunstje op een bankje, snoepjes in een boomstam, stukjes rennen en huppelen maar ook heel vaak slenteren. Ik zie dat Meeko dat prima trekt en daarna tevreden in slaap valt.
Dat was echt veel te lang want zij kende een labrador met HD en ED en die had ook een uur gelopen als pup :blah: Ze zag al wat vreemds aan zijn loopje toen hij jong was.
Oké, dan had hij dat waarschijnlijk toen al want het komt nogal vaak voor bij labradors.
Nee nee, dat kwam door het lopen.
Oké.

Ik dacht de hele tijd dat ik me wel afzijdig kon houden en door kon gaan. Maar sowieso haat ik het dat ik m’n clicker niet mag gebruiken, haten we samen dat wachten en ik heb zoveel irritatie over die adviezen :engel:
De helft van de club heeft doodles die alleen maar tegen die mensen opspringen door die drukke, hoge stemmetjes en vervolgens mag dat dan weer niet. Maar dat mag je niet zeggen, je moet wachten tot hij met vier benen op de grond staat en dan mag je ‘laaaaaaaag goedzooooo!’ zeggen. Dat moet dan zo enthousiast met hoog stemmetje, want goed voor het brein, dat die hond meteen weer volledig over de toeren gaat.
Dat ze tegen je aan springen geeft aan dat je hond je vertrouwt dus moet je blij mee zijn.
Er zit heus wat in hoor, maar ik zie mensen bij het wachten wel aan die riem sleuren en rukken en knieën geven aan de honden.
Meeko springt ook graag dus die mag soms wat dragen, de riem of een bal of afval wat hij op straat vindt.

Als je hond naar je toe moet komen en niet luistert moet je snoep voor je voeten strooien :LOL: Nou succes daarmee! Als hij al iets gezien heeft om jou heen, geen van mijn honden heeft dan tijd of aandacht voor snoep. Alles wordt vanuit de positieve theorie gebracht en echt, ik snap ze. Maar geef mensen ook handvatten, bekijk het ook even per individu. Alsof zo’n dolle doodle strooisnoep gaat staan zoeken bij je voeten. Niet alles volgt het boekje. Als ik met Manu daar cursus had gekregen had ik me echt een nitwit gevoeld, die had allang z’n middelvinger gegeven. Terwijl hij ook positief getraind is, maar wel met een paar trucs die op ons afgestemd waren.

Ik zou zondag weer moeten maar ik ga lekker mee met de forumwandeling. Daarna is het 3 weken dicht door kerst. Ik ga dus nu lekker inschrijven bij de andere school die ik aangeraden gekregen heb. Daar kan ik ook straks instromen bij agility.

Zo, ik moest even spuien :mann:
Inge O
Posts in topic: 46
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Manuma schreef: 15 dec 2021, 14:33 Zo, ik moest even spuien :mann:
Kan ik me vanalles bij voorstellen, helemaal met je eens :ok: .
Lothian
Posts in topic: 26
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Ugh die cursus, wat vreselijk!
Afbeelding
Plaats reactie