Oefentrial
- Borderbende
- Posts in topic: 9
- Honden: 4
- Welke: Border Collie
Oefentrial
Gisteren een oefentrial gehad met Boghos. Ik vertrok vanuit het Westen om 6.00 uur met +5 graden en twee uur later was ik in een winterslandschap beland met - 5 en prachtige zonsopkomst.
Dat maakt het vroege opstaan zo waardevol.
Dit keer, doordat het een oefentrial was, mocht je twee runs lopen. Altijd fijn, want dan kan je aanpassen wat je je eerste anders had denkken te willen doen.
Boghos had twee nette runs. Ik ben erg tevreden over wat hij heeft laten zien, ook al was het soms goed kijken door de mist met die afstand Ik heb zo kunnen genieten van zijn werkstijl en de omgeving. Die focus die hij heeft en hoe heerlijk hij wil samenwerken. Dit keer een outrun van 200 meter ( vanaf daar moet hij de schapen ophalen en naar je toe komen brengen) om vervolgens op een redelijke afstand een parcours te moeten lopen met de schapen, waarbij ik als handler bij de paal blijf en hem de aanwijzingen door fluit.
Goede oefening geweest, op naar de volgende wedstrijden. Dan sta ik weer een stukje met meer vertrouwen door deze ervaring.
Dat maakt het vroege opstaan zo waardevol.
Dit keer, doordat het een oefentrial was, mocht je twee runs lopen. Altijd fijn, want dan kan je aanpassen wat je je eerste anders had denkken te willen doen.
Boghos had twee nette runs. Ik ben erg tevreden over wat hij heeft laten zien, ook al was het soms goed kijken door de mist met die afstand Ik heb zo kunnen genieten van zijn werkstijl en de omgeving. Die focus die hij heeft en hoe heerlijk hij wil samenwerken. Dit keer een outrun van 200 meter ( vanaf daar moet hij de schapen ophalen en naar je toe komen brengen) om vervolgens op een redelijke afstand een parcours te moeten lopen met de schapen, waarbij ik als handler bij de paal blijf en hem de aanwijzingen door fluit.
Goede oefening geweest, op naar de volgende wedstrijden. Dan sta ik weer een stukje met meer vertrouwen door deze ervaring.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn
- Zamunda
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Re: Oefentrial
Gave foto's (en het verschil in temperatuur is flink hè!). Knap dat samenwerken op zo'n grote afstand, echt mooi als je dat kunt.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- HillieS
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Klinkt goed! En die 2de foto, wauw!
- Borderbende
ja is echt een kick als het goed gaat!
absoluut. Fijn als het goed uit pakt.
en dat maakt het extra mooi allemaal: het buiten zijn, de dieren, de rust, de samenwerking. Soms letterlijk met gouden randjes.
Gave foto's zeg! Mooi dat sfeertje.
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Wat gaaf! Wat zijn zoal de onderdelen van zo'n parcours?
- Borderbende
- Borderbende
Ja was echt heel blij. We groeien er goed in als team.
Hoe ging t bij jou?
dankjewel
Bij een Engels parcours stuur je je hond uit op een outrun. Dan haalt deze vijf schapen op. Die brengt hij in een lijn naar jou toe door een fetchpoort. Eenmaal bij jou gebracht, drijft de hond de schapen weer schuin weg voor een eerste poot van een driehoek. Op de hoek staat ook een poort, waar de schapen doorheen moeten. Dan draai je 45 graden en steek je zeg maar recht over naar de volgende poort. Dan weer 45 graden en schuin naar je toe. Dan kom je weer terug bij de paal, die in een ring staat. Dat is het gebied om schapen te scheiden 2 om 3. Als dat gelukt is, zet je alles weer bij elkaar en breng je ze nog in de pen, een kleine hok en dan is het parcours klaar.
Ik zoek even een tekening op.
-
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Mooie foto’s! Heerlijk als je zo kan samenwerken met je hond
- Zamunda
En al die tijd sta jij bij die paal of loop je zelf mee vanaf het dikgedrukte?Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:09Bij een Engels parcours stuur je je hond uit op een outrun. Dan haalt deze vijf schapen op. Die brengt hij in een lijn naar jou toe door een fetchpoort. Eenmaal bij jou gebracht, drijft de hond de schapen weer schuin weg voor een eerste poot van een driehoek. Op de hoek staat ook een poort, waar de schapen doorheen moeten. Dan draai je 45 graden en steek je zeg maar recht over naar de volgende poort. Dan weer 45 graden en schuin naar je toe. Dan kom je weer terug bij de paal, die in een ring staat. Dat is het gebied om schapen te scheiden 2 om 3. Als dat gelukt is, zet je alles weer bij elkaar en breng je ze nog in de pen, een kleine hok en dan is het parcours klaar.
- Borderbende
Ja blijft gaaf om met je hond te doen wat in hun aanleg zit.Mizzsylver schreef: ↑12 dec 2021, 20:10 Mooie foto’s! Heerlijk als je zo kan samenwerken met je hond
- Borderbende
Afhankelijk van je niveau bouw je de afstanden uit. Ik ben nu zover, dat ik alles vanaf de paal kan blijven sturen. Totdat je gaat scheiden. Dan mag je van de paal weg om de laatste onderdelen te doen.Zamunda schreef: ↑12 dec 2021, 20:14En al die tijd sta jij bij die paal of loop je zelf mee vanaf het dikgedrukte?Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:09Bij een Engels parcours stuur je je hond uit op een outrun. Dan haalt deze vijf schapen op. Die brengt hij in een lijn naar jou toe door een fetchpoort. Eenmaal bij jou gebracht, drijft de hond de schapen weer schuin weg voor een eerste poot van een driehoek. Op de hoek staat ook een poort, waar de schapen doorheen moeten. Dan draai je 45 graden en steek je zeg maar recht over naar de volgende poort. Dan weer 45 graden en schuin naar je toe. Dan kom je weer terug bij de paal, die in een ring staat. Dat is het gebied om schapen te scheiden 2 om 3. Als dat gelukt is, zet je alles weer bij elkaar en breng je ze nog in de pen, een kleine hok en dan is het parcours klaar.
- Borderbende
Ehm niet zo, we hebben betere trainingen gehad. Dakar vond het lastig dat er mensen stonden bij het opzetten ook om de schapen daar te houden en het was natuurlijk erg drassig op t veld en dat vond hij ook lastig. Zaten leuke stukken bij maar ook een aantal wat gewoon jammer was, maar goed we trainen gewoon lekker door.Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:09Ja was echt heel blij. We groeien er goed in als team.
Hoe ging t bij jou?
- Zamunda
Mooi zeg.Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:18Afhankelijk van je niveau bouw je de afstanden uit. Ik ben nu zover, dat ik alles vanaf de paal kan blijven sturen. Totdat je gaat scheiden. Dan mag je van de paal weg om de laatste onderdelen te doen.
- Borderbende
Ah jammer. Maar ook die ervaring ben je weer rijker. Op naar de volgende. Heb je al weer wat op de planing staan?jenn90 schreef: ↑12 dec 2021, 20:22Ehm niet zo, we hebben betere trainingen gehad. Dakar vond het lastig dat er mensen stonden bij het opzetten ook om de schapen daar te houden en het was natuurlijk erg drassig op t veld en dat vond hij ook lastig. Zaten leuke stukken bij maar ook een aantal wat gewoon jammer was, maar goed we trainen gewoon lekker door.Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:09Ja was echt heel blij. We groeien er goed in als team.
Hoe ging t bij jou?
Nee eigenlijk helemaal niks nog, misschien een keer in Zwolle trainen maar de komende weekenden behalve kerst haha zijn al vol dus wordt ergens volgend jaar weer.Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:33Ah jammer. Maar ook die ervaring ben je weer rijker. Op naar de volgende. Heb je al weer wat op de planing staan?jenn90 schreef: ↑12 dec 2021, 20:22Ehm niet zo, we hebben betere trainingen gehad. Dakar vond het lastig dat er mensen stonden bij het opzetten ook om de schapen daar te houden en het was natuurlijk erg drassig op t veld en dat vond hij ook lastig. Zaten leuke stukken bij maar ook een aantal wat gewoon jammer was, maar goed we trainen gewoon lekker door.Borderbende schreef: ↑12 dec 2021, 20:09
Ja was echt heel blij. We groeien er goed in als team.
Hoe ging t bij jou?
Jullie naar Noordwijk denk ik weer ?
- Borderbende
@jenn90 ja, ik doe met de New Yearstrial mee. Alleen de zaterdag. Je bent welkom om een keertje te komen trainen he. Is wel een eindje, maar als je zin hebt, dan weet je het. Hihihi.
Ja nog even rust en dan puppytijd voor je!
Ja nog even rust en dan puppytijd voor je!