lange nagels

Plaats reactie
Gudrun
Posts in topic: 6
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

lange nagels

Bericht door Gudrun »

En dan bedoel ik niet te lange nagels die je korter kan knippen, maar echt lange nagels waar het leven dus toch bijna tot aan de punt komt.
Poppy heeft dat namelijk.
Ook goed kort houden telkens maakt niet dat het leven zich terugtrekt en ze korter worden.
Op zich geen probleem, maar lange nagels en agility zorgt nu en dan voor ongelukjes.
Nu met indoor trainen op kunstgras voor de 2e keer een nagel gescheurd. En deze zomer ook al eens ene. Telkens een andere.
Haar nagels lijken verder oke, alleen zijn ze lang.
Tips?
Wat ik nu doe is niet meer indoor trainen... dat helpt maar is niet leuk.
Yvette
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
Contacteer:

Re: lange nagels

Bericht door Yvette »

Gudrun schreef: 13 dec 2021, 23:00 Ook goed kort houden telkens maakt niet dat het leven zich terugtrekt en ze korter worden.
Dat is volgens mij ook wel een hardnekkig fabeltje.

Ik denk als je ze echt korter wilt dat je ze of bij de DA onder een roesje kort moet laten knippen en dicht branden of toch zo korter knippen maar dat lijkt mij vreselijk. Heb Rosita er wel eens een stukje over zien schrijven, dat ging dan wel over tenen die door de nagels in een ongemakkelijke stand gedwongen werden maar toch, blijft een pijnlijk iets :schrik:
Groetjes Yvette
Afbeelding
Freek (2020), Barrie (2021)
annnie
Honden: 3
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Zouden (sport)schoentjes bij binnen agilty geen optie zijn of heeft dan ze geen grip?
Geen idee of dat kan bij sporthonden, maar van die afgescheurde nagels lopen me de rillingen over de rug
Afbeelding
Sirene

Bericht door Sirene »

Hoe vaak knip je ze dan om ze korter te houden/maken?
Ik ken het "probleem" bij sommige nakers. Niet dat die er last van hadden maar het ziet er ook niet uit. Toen ik nog showde knipte ik om de 2 a 3 dagen de nagels van allemaal. Als ik het een week oversloeg hadden ze van die papegaaiennagels. Het ligt echt aan de stand van de voeten dat sommige nagels niet slijten van het lopen. Met Qhilla en Atoq heb ik de UV proef gedaan. Zelfs toen, met alle fietstrainingen op de weg moest ik nagels knippen.
Nu doe ik het 1x per week, dan zijn ze nog lang. Scheelt wel dat De honden die ik nu heb geen hele echte peruanenvoeten hebben. De nagels slijten nu wel iets.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Sirene schreef: 14 dec 2021, 07:06 Hoe vaak knip je ze dan om ze korter te houden/maken?
Ik ken het "probleem" bij sommige nakers. Niet dat die er last van hadden maar het ziet er ook niet uit. Toen ik nog showde knipte ik om de 2 a 3 dagen de nagels van allemaal. Als ik het een week oversloeg hadden ze van die papegaaiennagels. Het ligt echt aan de stand van de voeten dat sommige nagels niet slijten van het lopen. Met Qhilla en Atoq heb ik de UV proef gedaan. Zelfs toen, met alle fietstrainingen op de weg moest ik nagels knippen.
Nu doe ik het 1x per week, dan zijn ze nog lang. Scheelt wel dat De honden die ik nu heb geen hele echte peruanenvoeten hebben. De nagels slijten nu wel iets.
Ik heb even geprobeerd om ze om de 2 weken of zo te knippen. Maar dat lukt eigenlijk niet want er kan amper iets af, ze slijten genoeg met wandelen. Normaal gezien knip ik bij haar alleen de duimnagel... de rest zeer zelden, op die poging om ze korter te krijgen na.
annnie schreef: 14 dec 2021, 00:05 Zouden (sport)schoentjes bij binnen agilty geen optie zijn of heeft dan ze geen grip?
Geen idee of dat kan bij sporthonden, maar van die afgescheurde nagels lopen me de rillingen over de rug
Poppy is "verlamd" met schoentjes. Zelfs bij agility.
Yvette schreef: 14 dec 2021, 00:00
Ik denk als je ze echt korter wilt dat je ze of bij de DA onder een roesje kort moet laten knippen en dicht branden of toch zo korter knippen maar dat lijkt mij vreselijk. Heb Rosita er wel eens een stukje over zien schrijven, dat ging dan wel over tenen die door de nagels in een ongemakkelijke stand gedwongen werden maar toch, blijft een pijnlijk iets :schrik:
Brrrrr.... dat gaan we toch maar niet doen. Zo belangrijk is indoor trainen ook niet.
Inge O
Posts in topic: 4
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Staan haar tenen wel nog in de goede stand (= nagels niet of amper de grond raken in rust)? Heeft ze er alleen last van bij agility?
GoldenGizmo
Honden: 1
Welke: Golden retriever

Bericht door GoldenGizmo »

Ik weet niet of het werkt want ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik heb ooit iets gelezen over een 'alternative cut', een andere manier van nagels knippen waarbij het leven zich terug zou moeten trekken. Wellicht is dat iets voor jullie?
https://susangarrettdogagility.com/2013 ... it-really/
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Sandra&co schreef: 14 dec 2021, 12:40
Dat ziet er altijd zo gelikt uit, zo'n kort nageltje. Sofi heeft ook best lange (zwarte :schrik: ) nagels. Maar geen last ervan gelukkig.
Ja. Vooral met een witte vacht en een nagel die onderweg nog een fractie van een millimeter slijt.
Afbeelding
Alfilillo
Posts in topic: 3
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Sommige rassen hebben gewoon lange nagels. Podenco´s ook. Wij lopen echt heel veel over rotsen, maar Lily blijft lange nagels houden. Toevallig was ik vandaag nog bij de da. Meestal knipt ze de nagels, maar bij Lily loopt het leven zo ver door, dat er bijna niks af kan. Het is ook functioneel. Podenco´s jagen meestal op onregelmatig, stenig terrein met lage begroeiing. Lily kan daar perfect uit de voeten, want die lange nagels geven haar grip op de rotsen. Die springt daar als een hinde doorheen.

Maar Poppy is één van de shelties toch?
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Alfilillo schreef: 14 dec 2021, 14:56 Sommige rassen hebben gewoon lange nagels. Podenco´s ook. Wij lopen echt heel veel over rotsen, maar Lily blijft lange nagels houden. Toevallig was ik vandaag nog bij de da. Meestal knipt ze de nagels, maar bij Lily loopt het leven zo ver door, dat er bijna niks af kan. Het is ook functioneel. Podenco´s jagen meestal op onregelmatig, stenig terrein met lage begroeiing. Lily kan daar perfect uit de voeten, want die lange nagels geven haar grip op de rotsen. Die springt daar als een hinde doorheen.

Pop is die kruising bearded-border collie.
Echt veel grip lijkt ze niet te hebben, ze gaat vb op nat gras en agility regelmatig onderuit :ugh:
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Alfilillo schreef: 14 dec 2021, 14:56 Sommige rassen hebben gewoon lange nagels. Podenco´s ook. Wij lopen echt heel veel over rotsen, maar Lily blijft lange nagels houden. Toevallig was ik vandaag nog bij de da. Meestal knipt ze de nagels, maar bij Lily loopt het leven zo ver door, dat er bijna niks af kan. Het is ook functioneel. Podenco´s jagen meestal op onregelmatig, stenig terrein met lage begroeiing. Lily kan daar perfect uit de voeten, want die lange nagels geven haar grip op de rotsen. Die springt daar als een hinde doorheen.

Ze hebben inderdaad echt van die grijpklauwen :schrik: Amy ook, en de Leish en periode van inactiviteit toen ze zo ziek was hebben ook niet meegeholpen, bij haar groeit het leven ook heel ver door. Ik knip het denk ik ook niet vaak genoeg om het echt wat meer terug te laten dringen, ik doe altijd maar twee nageltjes per keer. Maar ze kan inderdaad wel perfect uit de voeten op de rotsen, ze is veel behendiger en zekerder als ze tussen de rotsen door springt en rent dan mijn andere honden.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

GoldenGizmo schreef: 14 dec 2021, 12:35 Ik weet niet of het werkt want ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik heb ooit iets gelezen over een 'alternative cut', een andere manier van nagels knippen waarbij het leven zich terug zou moeten trekken. Wellicht is dat iets voor jullie?
https://susangarrettdogagility.com/2013 ... it-really/
Interessant!
Nu kijken of ik dat durf.
Voor Pippa en Sherlock lijkt me dit ook zeer nuttig.
Eens zien of ik met een witte nagel kan oefenen voor ik aan de zwarte begin ;-)
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 14 dec 2021, 15:20
Wit of zwart maakt geen verschil, je moet de nagel vanonderen af bekijken (en eventueel wat zand wegschrapen) en dan zie je exact tot hoever het leven komt.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 14 dec 2021, 15:24
Wit of zwart maakt geen verschil, je moet de nagel vanonderen af bekijken (en eventueel wat zand wegschrapen) en dan zie je exact tot hoever het leven komt.
Echt? Hoe dan?
Ik ben er al enkele keren in geslaagd te ver te knippen (zeker bij Pippa).
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Diana schreef: 14 dec 2021, 15:01

Ze hebben inderdaad echt van die grijpklauwen :schrik: Amy ook, en de Leish en periode van inactiviteit toen ze zo ziek was hebben ook niet meegeholpen, bij haar groeit het leven ook heel ver door. Ik knip het denk ik ook niet vaak genoeg om het echt wat meer terug te laten dringen, ik doe altijd maar twee nageltjes per keer. Maar ze kan inderdaad wel perfect uit de voeten op de rotsen, ze is veel behendiger en zekerder als ze tussen de rotsen door springt en rent dan mijn andere honden.
Grijpklauwen :LOL: . Had Taartje die ook?
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 14 dec 2021, 15:35
Inge O schreef: 14 dec 2021, 15:24
Echt? Hoe dan?
Ik ben er al enkele keren in geslaagd te ver te knippen (zeker bij Pippa).
De nagels zijn gewoon open aan de onderkant, zoals bij ons eigenlijk, alleen hebben wij vlakke nagels en zijn die van honden een soort van U-vormig gevouwen.
Maar tussen die benen van de U is het gewoon open, en kan je het stompje leven zo zien liggen :ok: .
Nanna

Bericht door Nanna »

In de USA worden de nagels van showhonden al vanaf pup radicaal kortgeknipt. Als in echt kort.
De volwassen honden hebben dus echt stompjes. Dat hele leven krijgt nooit de kans om lang te worden. Misschien een idee bij een volgende pup.
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Alfilillo schreef: 14 dec 2021, 15:46

Taartje had enorme kolenschoppen :LOL:

Afbeelding

Maar ook wel met snel te lange nagels, ik moest haar nagels ook regelmatig knippen. Ze gebruikte ze alleen niet zo als grijpklauwen zoals Amy dat doet. Amy is net een kat af en toe, zij kan ook zo met haar klauw hengelen.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Oke, ik heb net van alle honden bijna alle nagels geknipt op de manier van dat filmpje. Bella geen achterpoten wegens bijten en worstelen. Kika enkel 2 nagels want was de eerste keer, niet echt nodig (witte nagels zag ik leven op ongeveer 2 mm, ze zijn redelijk afgesleten) en ze liet het echt super braaf doen.
Ging heel goed, ze zijn merkbaar korter en het getik op de vloer is een pak minder. Ook al dacht ik dat ze kort waren.
Bij die van Sherlock zag ik inderdaad duidelijk de U-vorm langs onder! Bij de anderen echt niet, lijken ronde nagels te zijn maar heb er ook geen borsteltje bij genomen om ze schoon te maken.
En halverwege, gelukkig na de groten, heeft mijn goede nageltang het begeven, er is een arm afgebroken op overgang plastiek-metaal dus de kleintjes gingen verder met de kleine "guillotine"tang.
Ik heb dus zo een 150 nageltjes geknipt en maar eentje heel nipt in het leven (sorry Do'tje, maar je kreeg wel als enige super lekkere extra koekjes).
Binnen 2 weken eerst eens haren goed weg knippen en met nieuwe tang nieuwe beurt, ben echt benieuwd!
Sherlock loopt in elk geval makkelijk nu met de nieuwe trim, ik ben voorzichtig enthousiast.
Hopelijk helpt het Poppy ook!
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Diana schreef: 14 dec 2021, 16:32
Alfilillo schreef: 14 dec 2021, 15:46
Taartje had enorme kolenschoppen :LOL:

Afbeelding

Maar ook wel met snel te lange nagels, ik moest haar nagels ook regelmatig knippen. Ze gebruikte ze alleen niet zo als grijpklauwen zoals Amy dat doet. Amy is net een kat af en toe, zij kan ook zo met haar klauw hengelen.
Die zijn flink inderdaad!

Lily's poten. En dan zijn die nagels vandaag zelfs geknipt :schrik: :

Afbeelding
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 14 dec 2021, 16:57 Bij die van Sherlock zag ik inderdaad duidelijk de U-vorm langs onder! Bij de anderen echt niet, lijken ronde nagels te zijn maar heb er ook geen borsteltje bij genomen om ze schoon te maken.
Ik gebruik daarvoor een tandsteenkrabbertje, daarmee wip je er het stukje vuil dat ertussen zit zó uit.

Afbeelding
Plaats reactie