Opzetten voor succes
- Yvette
- Posts in topic: 7
- Honden: 2
- Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
- Contacteer:
Opzetten voor succes
Die 'term' kom ik overal tegen laatste tijd maar aangezien ik niet denk dat ie afkomstig is uit Chateau Meiland na het overlijden van hun hond vraag ik me af waar het wel vandaan komt.
Komt het uit een boek, trainingsmethode, filosofie of heeft gewoon iemand dat geroepen en roept iedereen het nu na omdat het gezellig klinkt?
Komt het uit een boek, trainingsmethode, filosofie of heeft gewoon iemand dat geroepen en roept iedereen het nu na omdat het gezellig klinkt?
Groetjes Yvette
Freek (2020), Barrie (2021)
- Lothian
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Re: Opzetten voor succes
Volgens mij is het gewoon een lelijke vertaling van de uitdrukking set them up for success
Schat dat het zó trainen is dat de hond weinig kans heeft de fout in te gaan.
- Diana
- Posts in topic: 3
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Exact. Het is inderdaad een lelijke, letterlijke vertaling uit het Engels.
Het komt uit de school van het positief trainen, maar geen idee wie de term als eerste heeft gebezigd. Vaak gaat het om management, bijvoorbeeld in de zin van: een pup in een ren die geen kans krijgt om te slopen, leert daardoor dus automatisch dat ongewenste gedrag niet aan. Of: in situaties waarin het moeilijk is om je hond terug te roepen, op een veld vol konijnen, lijn je de hond aan, zodat je hem niet hoeft te roepen terwijl je al weet dat de kans enorm klein is dat dat succes gaat hebben; je oefent eerst de recall in situaties die goed haalbaar zijn voor de hond en het trainingsstadium waarin je je bevindt.
In het trainen zelf gaat het om kleine stapjes, geen dingen vragen die (nog) te moeilijk zijn, goede opbouw zodat het wel goed móet gaan en de hond dus veel succesmomenten heeft. Het is dus het tegenovergestelde van trainen met correcties of trainen door de hond (expres) de fout in te laten gaan en dan aan te geven dat je dat níet wilt.
Inderdaad. Humaan wordt het trouwens ook gebruikt. Tenminste. Tijdens de opleiding fysio wordt het benoemd als “foutloos leren” dat klinkt wel leuker dan de letterlijke vertalingDiana schreef:Exact. Het is inderdaad een lelijke, letterlijke vertaling uit het Engels.
Het komt uit de school van het positief trainen, maar geen idee wie de term als eerste heeft gebezigd. Vaak gaat het om management, bijvoorbeeld in de zin van: een pup in een ren die geen kans krijgt om te slopen, leert daardoor dus automatisch dat ongewenste gedrag niet aan. Of: in situaties waarin het moeilijk is om je hond terug te roepen, op een veld vol konijnen, lijn je de hond aan, zodat je hem niet hoeft te roepen terwijl je al weet dat de kans enorm klein is dat dat succes gaat hebben; je oefent eerst de recall in situaties die goed haalbaar zijn voor de hond en het trainingsstadium waarin je je bevindt.
In het trainen zelf gaat het om kleine stapjes, geen dingen vragen die (nog) te moeilijk zijn, goede opbouw zodat het wel goed móet gaan en de hond dus veel succesmomenten heeft. Het is dus het tegenovergestelde van trainen met correcties of trainen door de hond (expres) de fout in te laten gaan en dan aan te geven dat je dat níet wilt.
- _Tiny_
- Posts in topic: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Het is inderdaad een lelijke vertaling uit het Engels. Ik gebruik hem ook wel eens. "Zet je hond op voor sukses en niet om te falen" vind ik eigenlijk wel heel duidelijk de bedoeling uit spreken. Ook al is het lelijk Nederlands.
- Yvette
- Contacteer:
De bedoeling is me wel duidelijk, ik vroeg me enkel af waar het vandaan komt. Ik vind het eerlijk gezegd vreselijk klinken maar dat terzijde, ik dacht misschien is er een interessante trainer of boek om eens nader te bekijken omdat iedereen er lyrisch over is maar niemand kent echt de oorsprong dus.
Groetjes Yvette
- Inge O
- Posts in topic: 1
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Iedereen is er lyrisch over omdat alle 'andere iemanden' er lyrisch over zijn, snap dat dan.
Het is natuurlijk ook een goede aanpak, maar dat was het 30 jaar geleden - toen nog niemand met dit soort enge termen smeet - ook al, gelukkig.
Ik ken niemand die er lyrisch over is.
In het boek van Scott en Fuller (1965) kwam ik errorless learning al tegen (wat Crutz noemt). Het is dus niks nieuws.
Helaas denken heel veel trainers en eigenaren dat het duidelijker is de hele tijd een hond te vertellen wat je niet wilt en wat niet mag. Terwijl het veel logischer, leuker en leerzamer is om te vertellen wat er wel mag.
Opzetten voor succes vind ik zelf gewoon een handige term die de lading heel goed dekt. Je zorgt dat je hond de fout niet in kan gaan zodat er geen ongewenst gedrag aangeleerd wordt en leren en opvoeden leuk is. Ik gebruik hem best vaak denk ik omdat ik me best wel erger aan mensen die de hele tijd hun hond in de fout laten gaan en dan boos worden op de hond. Terwijl er dus nooit duidelijk uitgelegd is wat hij wel moest doen.
In het boek van Scott en Fuller (1965) kwam ik errorless learning al tegen (wat Crutz noemt). Het is dus niks nieuws.
Helaas denken heel veel trainers en eigenaren dat het duidelijker is de hele tijd een hond te vertellen wat je niet wilt en wat niet mag. Terwijl het veel logischer, leuker en leerzamer is om te vertellen wat er wel mag.
Opzetten voor succes vind ik zelf gewoon een handige term die de lading heel goed dekt. Je zorgt dat je hond de fout niet in kan gaan zodat er geen ongewenst gedrag aangeleerd wordt en leren en opvoeden leuk is. Ik gebruik hem best vaak denk ik omdat ik me best wel erger aan mensen die de hele tijd hun hond in de fout laten gaan en dan boos worden op de hond. Terwijl er dus nooit duidelijk uitgelegd is wat hij wel moest doen.
- Yvette
- Contacteer:
Nee niemand dus want iedereen roept alleen de kreet na
Niet zonder nadere uitleg wat mij betreft, 'foutloos leren' spreekt dan veel meer tot de verbeelding.Opzetten voor succes vind ik zelf gewoon een handige term die de lading heel goed dekt.
Groetjes Yvette
Ik kwam vanmorgen de sint bernard tegen die ik gisteren met mijn bergstok voor zijn muil getimmerd had. Hij kéék ditmaal niet eens.
Die had ik duidelijk opgezet voor succes
Die had ik duidelijk opgezet voor succes
Ik weet niet waar ie vandaan komt, maar toen ik tien jaar terug Oor trainde keek ik veel filmpjes van kikopup en zij had toen ook al als motto 'set your dog up for succes'. Dus nieuw is het iig niet
- _Tiny_
Oh echt? Ik heb het precies andersom Foutloos leren...en ja...hoe dan Terwijl opzetten voor sukses helder is. De hond moet sukses hebben. Dus geen rare grote sprongen in de training maken waarbij de hond vaak geen sukses heeft. Maar het makkelijker maken zodat het lukt. Ik vind dat heel helder.
- _Tiny_
Het is ook helemaal niet nieuw. Toen ik voor het eerst met positieve training in contact kwam, 12 jaar geleden, was het al een ding. Maar dan wel in het Engels inderdaad.
- Yvette
- Contacteer:
Dan heb ik waarschijnlijk onder een steen geleefd, klopt ook wel want ik heb niet fanatiek geforumd laatste jaren en de enige plek waar ik de term tegen kom is op het forum
Groetjes Yvette
- Yvette
- Contacteer:
Het gaat me overigens niet om het positief trainen hè, daar ben ik uiteraard mee bekend, ik vroeg me echt alleen af waar de letterlijke woorden vandaan kwamen.
Groetjes Yvette
- _Tiny_
Komt gewoon van een of andere lurker. Van die mensen die iedere drie zinnen roepen dat zij het beter weten omdat ze gediplomeerd zijn_Tiny_ schreef: ↑17 dec 2021, 10:33Dan moet je eens langs gaan bij de positief trainingsgroepen op fb
"Jaaah ennaahh, ik ben gedragstreenarrr"
- Fenneke
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Witte herder en nu een hún
Want die willen uitslapen ?
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
- Diana
- Posts in topic: 3
- Welke: Collies en Spaanse schonen
"Setting up for success" zie ik vooral veel terug als het gaat om de eerste fasen van iets aanleren, waarbij je de setting zo maakt dat de hond relatief weinig keuze heeft anders dan het gewenste gedrag vertonen (of niet de keuze heeft om het ongewenste gedrag te vertonen). Dit maakt dat je de eerste verbindingen ten aanzien van welk gedrag iets oplevert makkelijker maakt voordat je de setting lastiger gaat maken.
Foutloos leren vind ik daarbij niet helemaal de correcte term, want als de hond nooit een fout zou kunnen maken, is het ook lastiger te differentieren wat wel en wat niet. Waarbij je de 2 uitersten hebt in leren: de hond (bewust) de fout in laten gaan en dat keihard afstraffen vs. alles managen waarbij de hond nooit een fout kan maken. Het eerste zijn we inmiddels gelukkig vanaf gestapt, het tweede is een utopie want je kan van z'n lang zal ze leven niet alles controleren.
Dus ik houd meestal aan: je begint in een zo makkelijk mogelijke setting waarbij fouten maken minder makkelijk gebeurt of minder gevolgen heeft en van daaruit ga je de setting lastiger maken waardoor de hond al veel meer ervaring heeft met wat hij wel moet doen voordat hij ook nog rekening moet houden met wat er allemaal nog meer kan
Foutloos leren vind ik daarbij niet helemaal de correcte term, want als de hond nooit een fout zou kunnen maken, is het ook lastiger te differentieren wat wel en wat niet. Waarbij je de 2 uitersten hebt in leren: de hond (bewust) de fout in laten gaan en dat keihard afstraffen vs. alles managen waarbij de hond nooit een fout kan maken. Het eerste zijn we inmiddels gelukkig vanaf gestapt, het tweede is een utopie want je kan van z'n lang zal ze leven niet alles controleren.
Dus ik houd meestal aan: je begint in een zo makkelijk mogelijke setting waarbij fouten maken minder makkelijk gebeurt of minder gevolgen heeft en van daaruit ga je de setting lastiger maken waardoor de hond al veel meer ervaring heeft met wat hij wel moet doen voordat hij ook nog rekening moet houden met wat er allemaal nog meer kan
~Choose what helps your heart bloom~
- Yvette
- Contacteer:
Neuh, ik heb genoeg FB groepen
Groetjes Yvette