Nieuwe carrière voor senior Tutu? Uitslag Embark!
- Johnny Jones
- Posts in topic: 17
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
Nieuwe carrière voor senior Tutu? Uitslag Embark!
Voor wie het niet meegekregen heeft in het hondenforum.. nadat hij van adoptie is teruggekomen hebben we besloten dat opvangertje Tutu uit Roemenië blijft. Hij is al flink op leeftijd, we vonden het echt heel erg sneu als hij nog eens aan een ander thuis zou moeten wennen.
Enthousiast geworden door al jullie leuke reacties heb ik contact opgenomen met de Markiesjes vereniging. En.. zoals het er naar uitziet gaan we 10 oktober naar Heteren om te kijken of hij aangekeurd kan worden!! Superleuk!!
Nu heb ik heel veel vragen aan jullie hoe ik Tutu daar het beste op kan voorbereiden.
Hoe gaat dat in zijn werk, het aankeuren?
Is het de bedoeling dat hij dan net zo netjes loopt en zich op laat stellen als bij een show? Ik heb nog nooit geshowd en ik denk niet dat het nog gaat lukken om ergens aan een ringtraining mee te doen.
Ik heb nog ergens een dun leren showlijntje liggen. Is dat oké of moet dat iets anders zijn?
Zijn vacht... zo'n zes weken geleden ben ik met hem naar de trimsalon geweest, maar ik was echt niet tevreden. Zijn voetjes heb ik inmiddels zelf nog bijgeknipt, maar ik denk dat er nog wel veel meer haar af mag. Heeft iemand een goed adresje in midden Nederland waar ik binnen een week of twee met hem terecht kan?
Zijn er tips en tricks om ons goed voor te bereiden en wellicht ook nog tips voor de dag zelf om Tutu zo goed mogelijk voor te stellen? Moet ik mezelf een beetje net aankleden? Wellicht een lichte broek aan zodat je Tutu goed kan zien als hij naast me loopt of draaf ik door?
Alle tips en adviezen zijn welkom!
Tutu
En met zijn rommelige haardos
Enthousiast geworden door al jullie leuke reacties heb ik contact opgenomen met de Markiesjes vereniging. En.. zoals het er naar uitziet gaan we 10 oktober naar Heteren om te kijken of hij aangekeurd kan worden!! Superleuk!!
Nu heb ik heel veel vragen aan jullie hoe ik Tutu daar het beste op kan voorbereiden.
Hoe gaat dat in zijn werk, het aankeuren?
Is het de bedoeling dat hij dan net zo netjes loopt en zich op laat stellen als bij een show? Ik heb nog nooit geshowd en ik denk niet dat het nog gaat lukken om ergens aan een ringtraining mee te doen.
Ik heb nog ergens een dun leren showlijntje liggen. Is dat oké of moet dat iets anders zijn?
Zijn vacht... zo'n zes weken geleden ben ik met hem naar de trimsalon geweest, maar ik was echt niet tevreden. Zijn voetjes heb ik inmiddels zelf nog bijgeknipt, maar ik denk dat er nog wel veel meer haar af mag. Heeft iemand een goed adresje in midden Nederland waar ik binnen een week of twee met hem terecht kan?
Zijn er tips en tricks om ons goed voor te bereiden en wellicht ook nog tips voor de dag zelf om Tutu zo goed mogelijk voor te stellen? Moet ik mezelf een beetje net aankleden? Wellicht een lichte broek aan zodat je Tutu goed kan zien als hij naast me loopt of draaf ik door?
Alle tips en adviezen zijn welkom!
Tutu
En met zijn rommelige haardos
Laatst gewijzigd door Johnny Jones op 28 okt 2021, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Posts in topic: 14
- Contacteer:
Re: Nieuwe carrière voor senior Tutu?
:cheer:
Leren showlijntje is prima. Gebit laten bekijken (kaken mogen op elkaar blijven, maar lip moet worden opgetild) is wel handig om even te oefenen, evenals overal aangeraakt worden. En ik zou voorlopig niets aan de vacht doen. Hij hoeft er niet als showhond bij te lopen. Het gaat er gewoon om dat z'n bouw en manier van bewegen beoordeeld kunnen worden. Meeste mensen die er komen hebben totaal geen ervaring met shows. Gaat vast goed komen!
Leren showlijntje is prima. Gebit laten bekijken (kaken mogen op elkaar blijven, maar lip moet worden opgetild) is wel handig om even te oefenen, evenals overal aangeraakt worden. En ik zou voorlopig niets aan de vacht doen. Hij hoeft er niet als showhond bij te lopen. Het gaat er gewoon om dat z'n bouw en manier van bewegen beoordeeld kunnen worden. Meeste mensen die er komen hebben totaal geen ervaring met shows. Gaat vast goed komen!
Wat fijn dat de Tuut bij jullie is, maar nog leuker dat hij wordt aangekeurd. Proficiat!
Praktische informatie kan ik niet geven, wel dat het vast zal meehelpen als jullie beiden vrolijk en ontspannen de ring ingaan.
Is het een fijne wandeling vooraf, een kroel/massage, een heerlijk happie samen. Wat oefeningen en truukjes, of verstoppertje spelen?
Alles wat jullie band onderling versterkt schittert er denk ik in de ring ook uit!
Praktische informatie kan ik niet geven, wel dat het vast zal meehelpen als jullie beiden vrolijk en ontspannen de ring ingaan.
Is het een fijne wandeling vooraf, een kroel/massage, een heerlijk happie samen. Wat oefeningen en truukjes, of verstoppertje spelen?
Alles wat jullie band onderling versterkt schittert er denk ik in de ring ook uit!
- _Tiny_
- Posts in topic: 1
- Honden: 4
- Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle
Wat een superleuk nieuws!
Wat fotogravinnetje ook al zei, niks aan de vacht doen. Die staart ziet er nu al te geknipt uit naar mijn smaak.
Succes tijdens de aankeuring! Spannend hoor.
Wat fotogravinnetje ook al zei, niks aan de vacht doen. Die staart ziet er nu al te geknipt uit naar mijn smaak.
Succes tijdens de aankeuring! Spannend hoor.
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Ze willen zo goed mogelijk weten hoe hij van nature is. Dus in principe is alleen even grondig kammen voldoende
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Labrador
Een keertje ringtraining is niet per se noodzakelijk, maar kan wel heel fijn zijn (vooral voor jezelf). Als je in midden Nederland zit dan kan ik de ringtraining bij de Utrechtse Rashonden Vereniging aanraden. Dat is op maandagavond, aparte groepen voor grote en kleine honden, met een heel ervaren trainster. Je kunt daar ook een of meer losse lessen meedoen.
(27 sept is er geen training)
Maple
- Johnny Jones
Oké, geen trimsalon. Zijn staart is inderdaad erg recht geknipt. Een paar dagen van te voren wassen kan toch wel? Ik vermoed dat zijn laatste bad een jaar geleden is, toen hij bij ons aankwam uit Roemenië. Hij stonk toen zo verschrikkelijk dat ik hem twee keer heb moeten wassen, arm dier..
Dankjewel voor deze tip! Ik heb de website gevonden, we wonen daar een half uurtje met de auto vandaan. Wel zo fijn voor Tutu en mij om een paar dingetjes een beetje geoefend te hebben. Dan heb ik ook een idee hoe hij reageert.Marielle schreef: ↑18 sep 2021, 13:25 Een keertje ringtraining is niet per se noodzakelijk, maar kan wel heel fijn zijn (vooral voor jezelf). Als je in midden Nederland zit dan kan ik de ringtraining bij de Utrechtse Rashonden Vereniging aanraden. Dat is op maandagavond, aparte groepen voor grote en kleine honden, met een heel ervaren trainster. Je kunt daar ook een of meer losse lessen meedoen.
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Paar dagen van tevoren wassen is inderdaad geen probleem. Doe het liever niet pas 1 dag van tevoren, want dan is de vacht vaak nog (extra) pluizig.
Het gaat op de keuring wel een beetje anders dan op een show (bij deze editie sowieso omdat de honden individueel in de ring komen en niet per nest), maar de keurmeester zal wel om ongeveer dezelfde dingen vragen. Er komt uiteraard geen plaatsing. Zal zo ook even voorbeeld laten zien van een verslag op show en verslag zoals je op de keuring krijgt (mijne is nog handgeschreven, jij krijgt een geprinte versie)
Het gaat op de keuring wel een beetje anders dan op een show (bij deze editie sowieso omdat de honden individueel in de ring komen en niet per nest), maar de keurmeester zal wel om ongeveer dezelfde dingen vragen. Er komt uiteraard geen plaatsing. Zal zo ook even voorbeeld laten zien van een verslag op show en verslag zoals je op de keuring krijgt (mijne is nog handgeschreven, jij krijgt een geprinte versie)
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Van dezelfde keurmeester. Zit alleen ruim een jaar tussen
Er wordt dus grofweg wel op hetzelfde gelet, maar bij de keuring geldt een iets strakker protocol voor de keurmeester. En het wordt uitgeschreven, zonder afkortingen. Bij shows worden er nog weleens afkortingen gebruikt in het verslag (zie dat dat hier ook gebeurd is)
Er wordt dus grofweg wel op hetzelfde gelet, maar bij de keuring geldt een iets strakker protocol voor de keurmeester. En het wordt uitgeschreven, zonder afkortingen. Bij shows worden er nog weleens afkortingen gebruikt in het verslag (zie dat dat hier ook gebeurd is)
- Zamunda
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Leuk en spannend hoor!
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Johnny Jones
Wat leuk zeg. Kan hij als hij is aangekeurd ook worden ingezet voor de fok?
Het is een leuk hondje met een aandoenlijk snoetje.
Het is een leuk hondje met een aandoenlijk snoetje.
Ik vind het een Uutje.
- Johnny Jones
Dat is in principe wel de bedoeling van dit alles, maar ik moet het nog zien hoor!
Als er een Uutje was voor lief oud koppie dan zat het wel goed! Maar als ik zo de mooie beoordeling lees van Fotogravinnetje, dan heb ik er een hard hoofd in. Maar we hebben vast wel een leuke dag!
Is er geen veteranenklasse?
Bij de berners was die er wel, en dan kon er toch een u komen.
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Het is geen show, maar een fokgeschiktheidskeuring, inventarisatie exterieur. Dus ook geen onderverdeling in klassen en ook geen kwalificatie, behalve geschikt voor de fok of niet en wat zijn de sterke en zwakke punten vergeleken met de rasstandaard. Een hond (nieuwkomer) met een verslag als dit is ook gewoon ingezet:kooi schreef:Is er geen veteranenklasse?
Wat laaggestelde hond, 32 cm, zwart. Iets korte voorsnuit. Donker oog met vriendelijke expressie. Hooggeplaatste oren. Scharend gebit. Korte hals. Ovale voeten, draaien voor wat uit. Prima beharing. Krachtig lichaam. Voorhand wat steil gehoekt, achterhand prima gehoekt. Vlot gangwerk. Staart van voldoende lengte, correct gedragen. Tafel vond ze spannend, enthousiast. Met iets meer been lijkt het aardig op een Markiesje. PL graad 1. ECVO vrij
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
De verslagen van Gait leggen de lat wel heel hoog, hoor Hij haalt uitmuntends op shows. Dat is voor inzet voor de fok lang niet nodig. Het is jammer dat deze hond, waar Tutu mij sterk aan doet denken, nooit is ingezet. Die zou met het huidige beleid wel ingezet zijn, maar leeft helaas niet meerJohnny Jones schreef:Dat is in principe wel de bedoeling van dit alles, maar ik moet het nog zien hoor!Als er een Uutje was voor lief oud koppie dan zat het wel goed! Maar als ik zo de mooie beoordeling lees van Fotogravinnetje, dan heb ik er een hard hoofd in. Maar we hebben vast wel een leuke dag!
En als seniorAlgeheel beeld: reu die ik graag wat typischer zou zien, +- 42 cm., zwart met wit en tan, hoofd/schedel/voorsnuit in verhoudingen, oog wat klein, oor wat laag geplaatst, goed gebit, hals kon sterker, goede voeten, goede beharing, lichaam moet nog ontwikkelen, voorhand moet beter aansluiten, achterhand redelijke hoekingen, gangwerk voor los, staartaanzet fractie laag en te vrolijk gedragen, gedrag: flegmatiek, typisch gedrag
Bijna 16 jaar. Aandoenlijk heerschap op leeftijd. Fijngebouwde reu. Behoorlijke maat. Gestrekt hoofd met mooie oordracht. Gebit toont leeftijd. Lichaam nog krachtig. Mooie verhoudingen. Zeer fijngebouwd formaat. Plezierig gedrag. Goed voorgebracht. Nog behoorlijke vachtconditie.
2 Uitmuntend
- Johnny Jones
Deze lijkt zeker op Tutu!Fotogravinnetje schreef: ↑28 sep 2021, 13:49 Het is jammer dat deze hond, waar Tutu mij sterk aan doet denken, nooit is ingezet. Die zou met het huidige beleid wel ingezet zijn, maar leeft helaas niet meer
En als seniorAlgeheel beeld: reu die ik graag wat typischer zou zien, +- 42 cm., zwart met wit en tan, hoofd/schedel/voorsnuit in verhoudingen, oog wat klein, oor wat laag geplaatst, goed gebit, hals kon sterker, goede voeten, goede beharing, lichaam moet nog ontwikkelen, voorhand moet beter aansluiten, achterhand redelijke hoekingen, gangwerk voor los, staartaanzet fractie laag en te vrolijk gedragen, gedrag: flegmatiek, typisch gedragBijna 16 jaar. Aandoenlijk heerschap op leeftijd. Fijngebouwde reu. Behoorlijke maat. Gestrekt hoofd met mooie oordracht. Gebit toont leeftijd. Lichaam nog krachtig. Mooie verhoudingen. Zeer fijngebouwd formaat. Plezierig gedrag. Goed voorgebracht. Nog behoorlijke vachtconditie.
2 Uitmuntend
Ik verwacht trouwens dat Tutu zich ook flegmatiek gaat gedragen op de keuring. Nu hij hier goed gewend raakt, is hij vrolijk en bij vlagen jolig. Buiten is hij lekker actief en aan de 15 meter lijn kan hij flink rondrennen. Maar in een vreemde omgeving buiten raakt hij in zichzelf gekeerd en kan ik soms moeilijk contact met hem krijgen. We zijn dat aan het oefenen hoor, maar het beestje heeft in ieder geval de laatste jaren nogal wat meegemaakt. En hoe het daarvoor was heb ik geen idee van. De gemiddelde Roemeen gaat nou eenmaal anders met zijn honden om dan wij.
- Johnny Jones
Embark is gisteren opgestuurd. Wil iemand een gokje wagen? Ik kan het eigenlijk niet echt verzinnen, maar als het echt moet dan houd ik het maar op een chihuahua met villagedog kruising..
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Heel veel succes en plezier vandaag! Ben heel benieuwd naar z'n beoordeling
Veel plezier vandaag!
Ik denk niet dat er iets van "oja! nu zie ik het" uit de Embark gaat komen. Ben wel benieuwd. Ik zou zeggen dat er iets van een spaniël in moet zitten maar als je een DH x en Chi x met een hoop villagedog zou het me ook niet verbazen.
Ik denk niet dat er iets van "oja! nu zie ik het" uit de Embark gaat komen. Ben wel benieuwd. Ik zou zeggen dat er iets van een spaniël in moet zitten maar als je een DH x en Chi x met een hoop villagedog zou het me ook niet verbazen.
- Johnny Jones
We zijn net terug uit Heteren!
Om er maar gelijk mee te beginnen.. Tutu zijn onderkaak was scheef (als ik het goed begreep). Onduidelijk was of dat iets erfelijks was of van een oud trauma. Als het iets erfelijks is, wil je het niet in het ras gefokt hebben.
Maar, er was veel belangstelling voor hem. We hebben het hele schema in de war gegooid omdat de keurmeesters samen minstens 20 minuten met hem bezig zijn geweest. Het verslag hiervan komt later, maar ik ving wel zaken op als, stand van één oortje niet helemaal goed, schedel iets te rond, mooie voeten waar er bij de jonge honden veel platvoeten waren, mooie bovenlijn, ellebogen geloof ik ook mooi. Staart iets te kort.
Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het een Markiesje was. Het zou zomaar een zoon van .... kunnen zijn. Zou hij niet op een vakantie in Roemenië weggelopen kunnen zijn? Qua leeftijd zou hij misschien wel nog ouder kunnen zijn, wellicht veertien jaar.
Waar de jury vooral over te spreken was, was over zijn temperament. Tutu vond het reuze spannend, maar hij bleef heel rustig waar de andere honden die gekeurd werden juist heel druk waren. Helaas wilde hij niet lopen in de ring. Dat was echt te spannend voor hem.
En nu? Tsja.. de jury sprak over een proefnest ivm zijn onderkaak en gaf toch het advies om sperma te controleren op vruchtbaarheid en gelijk wat invriezen gezien zijn leeftijd. Ik merkte wel dat een aantal leden van de fokcommissie erg enthousiast waren. Ik heb in ieder geval afgesproken de uitslag van Embark door te sturen zodra we die hebben. Ook nog specifiek navragen bij Embark of ze zijn DNA met dat van die paar bij Embark geregistreerde Markiesjes willen vergelijken. En dan kijken we weer verder.
Het was een leuke ervaring!
Er was veel belangstelling voor Tutu! Ik ben die achterkant in de witte blouse!
Om er maar gelijk mee te beginnen.. Tutu zijn onderkaak was scheef (als ik het goed begreep). Onduidelijk was of dat iets erfelijks was of van een oud trauma. Als het iets erfelijks is, wil je het niet in het ras gefokt hebben.
Maar, er was veel belangstelling voor hem. We hebben het hele schema in de war gegooid omdat de keurmeesters samen minstens 20 minuten met hem bezig zijn geweest. Het verslag hiervan komt later, maar ik ving wel zaken op als, stand van één oortje niet helemaal goed, schedel iets te rond, mooie voeten waar er bij de jonge honden veel platvoeten waren, mooie bovenlijn, ellebogen geloof ik ook mooi. Staart iets te kort.
Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het een Markiesje was. Het zou zomaar een zoon van .... kunnen zijn. Zou hij niet op een vakantie in Roemenië weggelopen kunnen zijn? Qua leeftijd zou hij misschien wel nog ouder kunnen zijn, wellicht veertien jaar.
Waar de jury vooral over te spreken was, was over zijn temperament. Tutu vond het reuze spannend, maar hij bleef heel rustig waar de andere honden die gekeurd werden juist heel druk waren. Helaas wilde hij niet lopen in de ring. Dat was echt te spannend voor hem.
En nu? Tsja.. de jury sprak over een proefnest ivm zijn onderkaak en gaf toch het advies om sperma te controleren op vruchtbaarheid en gelijk wat invriezen gezien zijn leeftijd. Ik merkte wel dat een aantal leden van de fokcommissie erg enthousiast waren. Ik heb in ieder geval afgesproken de uitslag van Embark door te sturen zodra we die hebben. Ook nog specifiek navragen bij Embark of ze zijn DNA met dat van die paar bij Embark geregistreerde Markiesjes willen vergelijken. En dan kijken we weer verder.
Er was veel belangstelling voor Tutu! Ik ben die achterkant in de witte blouse!
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Zoon van Topper, misschien? Dat is de hond die ik eerder postte en waar hij me dus echt sterk aan doet denken, zowel qua uiterlijk als qua uitstraling. Wel leuk dat ze zo enthousiast waren. En ja, die kaak is inderdaad iets om op te letten, al hoeft het niets erfelijks te zijn. Iets kortere staarten komen vaker voor, heeft Gait ook. Belangrijkste zijn toch wel de sterke voeten, rechte rug en het karakter. Dat samen met dat hij herkenbaar is als markiesje maakt dat ik goed begrijp dat ze hem toch graag willen inzetten als het even kan. Vergelijking met de andere markiesjes bij Embark vind ik sowieso goed idee, dat zou voor elke nieuwkomer verstandig kunnen zijn, evenals het laten testen van veel meer markiesjes (bij ons ligt m'n man dwars, anders had ik Elco en Gait allang laten testen)Johnny Jones schreef:We zijn net terug uit Heteren!
Wat leuk dat jullie geweest zijn. Ik snap het enthousiasme van de leden van de fokcommissie wel. Wat zou het leuk zijn als Tutu zijn genen door zou kunnen geven binnen de Markiesjes.
Ik vind hem zo op de foto's geweldig!
Ik vind hem zo op de foto's geweldig!