Tuig of halsband
- annnie
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Tuig of halsband
Net op straat werd ik aangesproken door iemand die mij ten zeerste afraadde om nog langer Ronja in een tuig te laten lopen. Haar rug zou kapot gaan en het zou d'r enorm belemmeren in de groei. Iets met niet kunnen hijgen en bloedstromen. Ik kon geen touw aan z'n uitleg vastknopen. 't is was allemaal in ieder geval heel ernstig.
Mevrouw moet dan maar helaas uitgroeien tot een mismaakte kromme Galgo, want op dit moment voelt het tuig het fijnst. Misschien na december als Nederland uitgeknald is ze aan de halsband gaat. Een halsband vind ik persoonlijk fijner. Het scheelt een kwartier in omdoen en ik heb het idee dat je een hond meer "leidt". Plus voor windhonden heb je die van die hele mooie halsbanden. Annie en Nelson lopen trouwens aan een jachtlijntje van Suzanne. Huppakee, gewoon over die kop gooien en gaan. Maar dat vind ik voor dat rare kippennekje van Ronja toch wat te dun.
Wat heeft jullie voorkeur?
Mevrouw moet dan maar helaas uitgroeien tot een mismaakte kromme Galgo, want op dit moment voelt het tuig het fijnst. Misschien na december als Nederland uitgeknald is ze aan de halsband gaat. Een halsband vind ik persoonlijk fijner. Het scheelt een kwartier in omdoen en ik heb het idee dat je een hond meer "leidt". Plus voor windhonden heb je die van die hele mooie halsbanden. Annie en Nelson lopen trouwens aan een jachtlijntje van Suzanne. Huppakee, gewoon over die kop gooien en gaan. Maar dat vind ik voor dat rare kippennekje van Ronja toch wat te dun.
Wat heeft jullie voorkeur?
- Tiny
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Siberian Husky
Re: Tuig of halsband
Halsband vind ik vaak mooier staan maar wegens het trekken is het een tuig.
- Doyaquba
- Honden: 2
- Welke: Boxers
Aan een tuig denken die van mij dat ze mogen trekken dus uitlaten doe ik met een halsband. Of eigenlijk een ketting maar goed, detail.
Tot een maand of 9 oud was het meer afwisselend, afhankelijk van of we gingen lopen zonder trekken of dat ik daar even niet op wilde letten (dan tuig).
Tot een maand of 9 oud was het meer afwisselend, afhankelijk van of we gingen lopen zonder trekken of dat ik daar even niet op wilde letten (dan tuig).
- Loraine
- Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond
Tuig.
Dívka heeft weleens de zoomies en dan klapt ze vol in het eind vd lijn, met een halsband gaat haar nekkie geheid aan gort.
Mahdu's keel is beschadigd door een snokkende oppas, bij de minste druk erop is het weer hoesten en moeilijk doen dus ook voor hem een tuig.
Ze dragen allebei een veiligheidstuig van @Zinodo, die liggen, mits goed afgesteld, als een huis en geven schoudervrijheid door de schuine banden, komen in kekke kleurtjes ook en in overleg is er best veel mogelijk.
Ik had in no time een roze tuigje in de bus liggen terwijl ze toen nog geen roze in het assortiment had.
Dívka heeft weleens de zoomies en dan klapt ze vol in het eind vd lijn, met een halsband gaat haar nekkie geheid aan gort.
Mahdu's keel is beschadigd door een snokkende oppas, bij de minste druk erop is het weer hoesten en moeilijk doen dus ook voor hem een tuig.
Ze dragen allebei een veiligheidstuig van @Zinodo, die liggen, mits goed afgesteld, als een huis en geven schoudervrijheid door de schuine banden, komen in kekke kleurtjes ook en in overleg is er best veel mogelijk.
Ik had in no time een roze tuigje in de bus liggen terwijl ze toen nog geen roze in het assortiment had.
Jachtlijntjes. Het mooist en het makkelijkst. Trekken is verboden op straffe van een flets voor je reet.
Ik zie het al voor me dat ik drie Puli’s in zo’n bezopen stom tuig moet hijsen
Ik zie het al voor me dat ik drie Puli’s in zo’n bezopen stom tuig moet hijsen
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Halsband
-
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Grove schakelketting niet op slip.
Tuig is hier voor pakwerk, dan wordt ze wel erg enthousiast als ik die pak maar uitlaten eraan is geen goed idee.
Tuig is hier voor pakwerk, dan wordt ze wel erg enthousiast als ik die pak maar uitlaten eraan is geen goed idee.
Wandelen met een tuig. Een enkele keer is een halsband.
Maar heb ook een jachtlijn voor de losloopwandelingen.
Voor het speuren heb ik een ander tuig. En dat verschil weten ze heel goed. Behalve de pup dan nog niet. Als hij uit is gegroeid, krijgt hij ook een 2de tuig.
Maar heb ook een jachtlijn voor de losloopwandelingen.
Voor het speuren heb ik een ander tuig. En dat verschil weten ze heel goed. Behalve de pup dan nog niet. Als hij uit is gegroeid, krijgt hij ook een 2de tuig.
Thuis een jachtlijntje, als we lange wandelingen aan de lijn doen dan een tuig (met flex).
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Mila een jachtlijntje (loopt zelden aangelijnd), Amoz een halfcheck, Amy en Arlo soms een tuig en soms een halsband.
- pioenroos
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Mies altijd een tuig. Ik vind zo'n klein lijf en lange rug allemaal veel te kwetsbaar. Ze heeft een goed passend y tuig. En ze trekt echt niet constant, alleen als er een kat voor haar neus wegschiet.
Diem liep en Flora loopt wel aan halsband (halfcheck) met korte poep/pies rondjes. Flora vindt een tuig erg vervelend en voor Diem was die extra controle nodig in de wijk
Maar met de lange lijn doe ik wel altijd een tuig aan. Ik sta met mijn lompe poten wel eens op de lijn en zelf gedragen ze zich ook regelmatig als jonge paarden die gelongeerd worden. Vind ik een tuig gewoon prettiger dan een klap op die nekken.
Diem liep en Flora loopt wel aan halsband (halfcheck) met korte poep/pies rondjes. Flora vindt een tuig erg vervelend en voor Diem was die extra controle nodig in de wijk
Maar met de lange lijn doe ik wel altijd een tuig aan. Ik sta met mijn lompe poten wel eens op de lijn en zelf gedragen ze zich ook regelmatig als jonge paarden die gelongeerd worden. Vind ik een tuig gewoon prettiger dan een klap op die nekken.
- alinelaila
- Welke: Friese Stabij
Jachtlijn. Je slingert het om en gaan met die banaan. Moet daar wel bij zeggen dat Sem totaal niet trekt.
Ik heb ook wel een tuig voor Sem, maar dat draagt hij dus precies nooit. Gedoe, zo'n jachtlijn is veel makkelijker.
Ik heb ook wel een tuig voor Sem, maar dat draagt hij dus precies nooit. Gedoe, zo'n jachtlijn is veel makkelijker.
-
- Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond
Voor gewoon uitlaten: tuig! Iets preciezer: een Ytuig, dus geen borsttuig (!)
Voor mantrailen; een andere vorm y-tuig (ander materiaal ook)
Voor detectie : weer een andere vorm.
Voor sport/training (gehoorzaamheid e.d): halsband
Voor balans&coordinatie of niets, of een halsband.
Ze snappen per tuig/halsband wat de bedoeling is; dus mocht er ooit weer een puppekind bijkomen.. zelfde ritueeltje!
Suzanne
Voor mantrailen; een andere vorm y-tuig (ander materiaal ook)
Voor detectie : weer een andere vorm.
Voor sport/training (gehoorzaamheid e.d): halsband
Voor balans&coordinatie of niets, of een halsband.
Ze snappen per tuig/halsband wat de bedoeling is; dus mocht er ooit weer een puppekind bijkomen.. zelfde ritueeltje!
Suzanne
- Pemba
- Welke: Tibetaanse terriër
In de buurt een halsband en in het bos een tuig met handvat.
Voor het geval we een irritante hond tegenkomen is ze zo van de grond.
Voor het geval we een irritante hond tegenkomen is ze zo van de grond.
Hier tuig. Ik vind het prettiger.
- Gretha
- Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising
Tux een halsband
Bronco bij uitlaten halsband, bij wandelen een tuig
Bronco bij uitlaten halsband, bij wandelen een tuig
- Zamunda
- Posts in topic: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Voornamelijk aan een tuig. Reden: Lais en Raaf zitten meestal aan de flex en die ga ik echt niet aan een halsband klikken.
Willem loopt hier eigenlijk altijd los en dan gebruik ik een jachtlijn voor het eerste stukje (wel heeft hij ook een tuig aan, wellicht overdreven, maar ik wil niet dat ie per ongeluk voor een ree aangezien word en geschoten wordt).
Murf tot nog toe altijd aan een tuig, maar als het me later lukt om hem los te hebben lopen en aan de lijn niet te laten trekken dan gebruik ik liefst een jachtlijn of halfslip.
Willem loopt hier eigenlijk altijd los en dan gebruik ik een jachtlijn voor het eerste stukje (wel heeft hij ook een tuig aan, wellicht overdreven, maar ik wil niet dat ie per ongeluk voor een ree aangezien word en geschoten wordt).
Murf tot nog toe altijd aan een tuig, maar als het me later lukt om hem los te hebben lopen en aan de lijn niet te laten trekken dan gebruik ik liefst een jachtlijn of halfslip.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- Zamunda
- Posts in topic: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Zazoe schreef: ↑20 dec 2021, 17:58 Wisselend.
Als we ergens lopen en zazoe kan niet los, dan het tuig.
Verder halsband, dan heb ik toch meer controle.
Tuig gebruik ik steeds minder, ze zeiden altijd dat tuig beter is etc, maar ik heb nu de 2e vd 4 met rugproblemen en dat zijn de 2 die vaak een tuig aan hadden.
Zijn dat dan ook de twee die trokken en de andere twee niet? Want een hond die niet trekt kan van een goed zittend tuig geen rugproblemen krijgen lijkt me zo. En als ze dan toch trekken dan heb ik dat vele malen liever aan een tuig dan aan een halsband.
OS met dank aan Hakunamatata
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Bij loslopen meestal een jachtlijn en soms een halsband.
Bij fietsen, steppen, hardlopen, buitenrit en aangelijnde wandelingen een Y-tuig.
Bij meegaan naar de paardenwei vrijwel altijd een halsband behalve Dalí want die is daar meestal een deel van de tijd aangelijnd.
Toen ik nog aangelijnde korte plasrondjes deed hadden ze daarbij vaak een halsband om.
Van alles wat dus eigenlijk. Jachtlijn als ze maar heel kort aangelijnd hoeven, tuig als er kans is dat er druk op komt, halsband als ik wil dat ze een handvat hebben.
Bij fietsen, steppen, hardlopen, buitenrit en aangelijnde wandelingen een Y-tuig.
Bij meegaan naar de paardenwei vrijwel altijd een halsband behalve Dalí want die is daar meestal een deel van de tijd aangelijnd.
Toen ik nog aangelijnde korte plasrondjes deed hadden ze daarbij vaak een halsband om.
Van alles wat dus eigenlijk. Jachtlijn als ze maar heel kort aangelijnd hoeven, tuig als er kans is dat er druk op komt, halsband als ik wil dat ze een handvat hebben.
Ivm ontsnappen heeft Nahbu een veiligheidstuig. Een halsband vind ik mooier maar zijn hoofd is bijna net zo smal als zijn nek, ook een half-check is niet 100 % veilig voor hem.
Tibbe heeft sinds een week of 2 ook een tuig. Sinds hij onder narcose is geweest en de helft van zijn gebit mist is hij ook wat gevoelig op zijn luchtwegen. Veel reverse sneezing en hoesten. Geen idee waarom. Sinds hij dat tuig draagt heeft hij nergens meer last van.
Tibbe heeft sinds een week of 2 ook een tuig. Sinds hij onder narcose is geweest en de helft van zijn gebit mist is hij ook wat gevoelig op zijn luchtwegen. Veel reverse sneezing en hoesten. Geen idee waarom. Sinds hij dat tuig draagt heeft hij nergens meer last van.
- Johnny Jones
- Honden: 6
- Welke: 1 Spanjaard en 5 Roemenen
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Vic een halsband omdat die niet trekt.
Bella een tuig want met halsband trekt ze zichzelf zowat bewusteloos, ze hangt zichzelf op en gaat op haar achterpoten staan als je haar naar je toe wilt halen. Ben echt bang dat ze haar nek kan breken als ze uitvalt, en dat laatste gebeurt helaas nogal vaak.
Maar met halsband heb ik wel betere controle dus het blijft oefenen met niet trekken. Helpt dan niet dat ze in het park aan een Flexi loopt omdat ze toch wat bewegingsruimte nodig heeft en los daar niet kan.
Bella een tuig want met halsband trekt ze zichzelf zowat bewusteloos, ze hangt zichzelf op en gaat op haar achterpoten staan als je haar naar je toe wilt halen. Ben echt bang dat ze haar nek kan breken als ze uitvalt, en dat laatste gebeurt helaas nogal vaak.
Maar met halsband heb ik wel betere controle dus het blijft oefenen met niet trekken. Helpt dan niet dat ze in het park aan een Flexi loopt omdat ze toch wat bewegingsruimte nodig heeft en los daar niet kan.