Bananen trossen verwijderen.

Mellow

Bananen trossen verwijderen.

Bericht door Mellow »

Nikki heeft soms bananen trossen in haar oren.
Of ik krijg een middelvinger van d'r. :oeps:
Dat is alleen maar als ze bij mij moet komen, tijdens loslopen.
Als ik haar roep dan komt ze er de ene keer direct aan sjezen en kan ik haar zo aanlijnen en de andere keer komt ze eraan om vlak voor mij af te buigen en er vandoor te vliegen.
Madam sjeest dan zo de omringende bossen of weiland in om daar rondjes te gaan rennen.
Ik wacht dan rustig, zodra ze goed in zicht is roep ik haar en loop ik de andere kant op.
Ze komt er dan direct aanracen en als ik dan vrolijk roep komt ze netjes bij mij.
Of soms ook niet, dan rent ze langs mij heen en doet nog een extra rondje.
Doe ik haar aan een hele lange lijn of flex en ze luistert als een tierelier.
Sleeplijn eraan en madam luistert ook super goed.
Lijn eraf en het is 50/50 betreft netjes hier komen.
In huis ben ik ook wat strenger moeten zijn want ook daar nam ze teveel ruimte.
Dat gaat nu uitstekend.
Gaat dit nog vanzelf 'beter', met dat hier komen?
Ja, ik weet dat ze een podenco is en ik weet dus dat ik geen hoge verwachtingen hoef te hebben want 'podenco-jager-halfwindhond' etc.
Maar ietsje beter is toch niet teveel gevraagd?? :mann:
Nanna

Re: Bananen trossen verwijderen.

Bericht door Nanna »

Kaas geven. En niet altijd na het roepen ook meteen aanlijnen.
Mellow

Bericht door Mellow »

Nanna schreef: 13 dec 2021, 16:54 Kaas geven. En niet altijd na het roepen ook meteen aanlijnen.
Dat laatste deed ik sws al nooit.
Ik roep ze altijd allemaal zo even bij mij voor een aai en wat lekkers.
Dat lekkers had ik de laatste tijd nooit meer mee dus zal eens weer een zakje kaas en leverworst meenemen :ok:
En als dat niet werkt??
Nanna

Bericht door Nanna »

Mellow schreef: 13 dec 2021, 16:59
Nanna schreef: 13 dec 2021, 16:54 Kaas geven. En niet altijd na het roepen ook meteen aanlijnen.
Dat laatste deed ik sws al nooit.
Ik roep ze altijd allemaal zo even bij mij voor een aai en wat lekkers.
Dat lekkers had ik de laatste tijd nooit meer mee dus zal eens weer een zakje kaas en leverworst meenemen :ok:
En als dat niet werkt??
Slaan :LOL: :LOL: :LOL:
Dennenappel
Posts in topic: 3

Bericht door Dennenappel »

Ik ga voor je wensen wat bijstellen misschien :mrgreen:
Als ze verder niemand lastig valt zou ik haar dat af en toe wel gunnen.

Hier maakt het nog wel verschil of ik echt MET ze wandel en roep of zelf half in gedachten ongezellig meeloop. Bij de heren dan.
Alfilillo
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Hoe oud is ze nu?
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Veel oefenen in een makkelijke situatie, waar het verder saai is en rondracen niet zo de moeite waard. Als dat er betrouwbaar in zit weer loslaten in een moeilijkere situatie.

Niet roepen wanneer je toch al weet dat ze niet luistert. Wacht dan liever even op een moment dat je inschat dat ze ook wel zal komen.

Niet 15 keer je commando herhalen.

En maak een feestje van het hierkomen met lekkers en enthousiasme. Jij moet het winnen van het zelfbelonende gedrag van racen.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Alfilillo schreef: 13 dec 2021, 18:24 Hoe oud is ze nu?
Ja, ik weet het ook even niet.

Hier mogen ze hun nieuwste mop trouwens best 50 keer vertellen hoor. Als ze daarna wel komen zijn ze gewoon knap.
Soms hebben ze gewoon een gedraginkje dat ze leuk vinden om te doen. Lekker laten gaan en goed rekenen.

Als je op een strakke Voor wil kunnen rekenen zou ik dat gewoon apart aanleren. Dat is meestal de kortste klap.

"Jongens kom!" is hier echt iets anders dan "Fluit..voorrrr".
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

EchoMira schreef: 13 dec 2021, 18:59
Als je op een strakke Voor wil kunnen rekenen zou ik dat gewoon apart aanleren. Dat is meestal de kortste klap.

Ja echt, ook ontdekt met Kika.
Kika, hier, is min of meer meestal komen en misschien toch ook nog net voor het bij me zijn als ze door heeft dat ik niet iets leuks ga doen (kaas is niks leuks) een rondje rennen.
Maar met het fluitje "that will do" fluiten net als op einde schapendrijven dan rent ze haar poten onder haar lijf vandaan om bij me te zijn, ook al staat ze aan het hek een andere hond uit te kafferen of zo.
Verschil: ALTIJD heel consequent in geweest. Met hier veel minder.
Mellow

Bericht door Mellow »

Excuus voor de late reactie.
Kon het niet meer bijhouden :F:
Dennenappel schreef: 13 dec 2021, 17:59 Ik ga voor je wensen wat bijstellen misschien :mrgreen:
Als ze verder niemand lastig valt zou ik haar dat af en toe wel gunnen.

Hier maakt het nog wel verschil of ik echt MET ze wandel en roep of zelf half in gedachten ongezellig meeloop. Bij de heren dan.
Dat weet ik dus niet.
Mensen valt ze niet lastig, andere honden ook op zich niet maar ze neemt zoveel ruimte dat ze ook bij een weiland uit kan komen waar schapen staan.
Wat als ze die op gaat jagen.
Dan wordt het een gevalletje 'dat doet ze anders nooit' maar dat risico is mij te groot.
Ze is net 14 maanden.
Lothian schreef: 13 dec 2021, 18:37 Veel oefenen in een makkelijke situatie, waar het verder saai is en rondracen niet zo de moeite waard. Als dat er betrouwbaar in zit weer loslaten in een moeilijkere situatie.

Niet roepen wanneer je toch al weet dat ze niet luistert. Wacht dan liever even op een moment dat je inschat dat ze ook wel zal komen.

En maak een feestje van het hierkomen met lekkers en enthousiasme. Jij moet het winnen van het zelfbelonende gedrag van racen.
Die makkelijke situaties heb ik niet meer in de buurt want madam doet het niet meer voor het racen.
Ze 'jaagt' nu met de neus op de grond.
Zelfs Maya is niet goed genoeg meer om in de buurt te blijven.
Ook een boel kaas en worst niet.
Eenmaal los is geurtjes snuiven en weg.
Commando's herhalen deed ik sws al nooit.
Ja, ik weet het ook even niet.

Hier mogen ze hun nieuwste mop trouwens best 50 keer vertellen hoor. Als ze daarna wel komen zijn ze gewoon knap.
Soms hebben ze gewoon een gedraginkje dat ze leuk vinden om te doen. Lekker laten gaan en goed rekenen.

Een strakke Voor hoef ik niet en zou ook niet weten of dat een Podenco te leren is :idea:
Rondracen en wat ruimte nemen is ook geen probleem.
Neus aan de grond en enorm in de verte (ruim uit zicht en haar gejoel is al amper te horen) is niet wat ik wil.
Ik heb 2 varianten van roepen.
De ene is Halloo, ben ik in beeld? en dan komen er 3 mijn kant op rennen met blije koppies om te laten zien 'hier zijn we baas'.
Ik heb ook een Klaar! Kom hier! voor als er iets is en ik moet ze gewoon snel bij mij hebben (als ik een loslopende pitbull zie bijvoorbeeld) en dan komen er 3 gelijk aanracen maar nr 4 hoort mij niet eens (of doet alsof ze mij niet hoort).
Aan de flex luistert ze uitstekend, aan een sleeplijn luistert ze uitstekend.
Zodra de riem geheel afgaat is het een 5sec in de buurt en daarna is het Woesjjj en weg.
Ze komt uiteindelijk wel terug maar ik weet niet wat ze doet onderweg.
En ik ben ook niet van plan op de plek te blijven wachten of uren het bos door te sjouwen of uren bij de auto te wachten tot ze een keer besluit dat ik belangrijk genoeg ben om naar terug te keren :pffff:
De forumwandeling was de laatste keer dat ze in de buurt bleef en netjes bij mij kwam.
Gudrun schreef: 13 dec 2021, 19:11

Ja echt, ook ontdekt met Kika.
Kika, hier, is min of meer meestal komen en misschien toch ook nog net voor het bij me zijn als ze door heeft dat ik niet iets leuks ga doen (kaas is niks leuks) een rondje rennen.
Maar met het fluitje "that will do" fluiten net als op einde schapendrijven dan rent ze haar poten onder haar lijf vandaan om bij me te zijn, ook al staat ze aan het hek een andere hond uit te kafferen of zo.
Verschil: ALTIJD heel consequent in geweest. Met hier veel minder.
Kika is geen jachthond.
Hoe leer ik dat Nikki aan, als die het geurtjes snuiven in het bos leuker vindt.
Kaas en worst doet ze niets voor en ook heel blij zijn niet.
Ja, op dat moment wel.
Dan is zij ook super blij.
Lijn ik haar niet aan en zeg Toe maar weer dan is ze zo weer geheel weg.
Lijn ik haar wel aan en doe haar een eind verderop weer los dan is het ook Ajuu.

Ivm Setting up for failure of juist de Setting up for Succes ga ik met haar oefenen in omheinde losloop stukken.
Dan kan ze in ieder geval niet weg weg en ook geen 'schade' aanrichten aan zichzelf of anderen.
Barkley

Bericht door Barkley »

Lothian schreef: 13 dec 2021, 18:37 Veel oefenen in een makkelijke situatie, waar het verder saai is en rondracen niet zo de moeite waard. Als dat er betrouwbaar in zit weer loslaten in een moeilijkere situatie.

En met spelletjes. Op een saai parkeerterrein. Wat lekkers op de grond gooien - als ze het oppakt alweer wegrennen en herhalen. Of tikkertje spelen. Wegrennen, kom roepen en als ze je heeft ingehaald (3 seconde later in jouw geval) belonen.
Mellow

Bericht door Mellow »

Barkley schreef: 22 dec 2021, 13:58

En met spelletjes. Op een saai parkeerterrein. Wat lekkers op de grond gooien - als ze het oppakt alweer wegrennen en herhalen. Of tikkertje spelen. Wegrennen, kom roepen en als ze je heeft ingehaald (3 seconde later in jouw geval) belonen.
Ik neem aan aangelijnd?
Want dan luistert ze dus uitstekend.
Dat spelletje vindt ze ook heel leuk.
Doe ik de riem af dan gaat ze eerst heen weer racen.
Roep ik haar heel vrolijk dan komt ze mijn kant op en dan geef ik haar stukjes kaas en worst.
Heel soms, als ze nog in zicht is, als ik de andere kant op ren komt ze ook nog voor een 2e keer terug.
Vindt ze ook leuk en is dan ook heel blij.
En daarna zijn het de geuren in het bos die overheersen en niets is leuker dan die volgen.
Alle spelletjes/voertjes zijn stom/onbelangrijk en binnen een aantal minuten is ze volledig verdwenen.
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Of een trekspeeltje van konijnenbont. Daar gaat Taro hard op, hij vindt niks een mooiere beloning.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Lothian schreef: 22 dec 2021, 14:08 Of een trekspeeltje van konijnenbont. Daar gaat Taro hard op, hij vindt niks een mooiere beloning.
Ik moet nog uitvogelen wat Nikki een mooiere beloning vindt dan de bosluchtjes.
Lothian
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Dat was duidelijk, vandaar de suggestie. Dingen worden niet automatisch interessanter dan bosgeurtjes. Daar zul jij voor aan de bak moeten en verschillende dingen moeten uitproberen.

In het bos kan je haar daarom nu het beste een tijdje niet loslaten. Of in het bos alleen aan een sleeplijn, als ze daar wel perfect mee luistert. En dan echt los eerst op een saai omheind grasveld zonder wild, of een andere saaie plek.

Je zult in ieder geval dit patroon moeten doorbreken. Je kan haar inderdaad voorlopig ook alleen loslaten in een omheind stuk bos maar daar gaat het gedrag niet vanzelf mee verdwijnen.
Afbeelding
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Welkom in de wereld der podenco's :LOL: Ik zou zeggen, ga eens praten met verschillende podenco eigenaren :F: Een podenco loopt zijn neus en ogen achterna en de rest van de wereld bestaat dan gewoon niet meer. Stel je verwachtingen bij en accepteer dat de kans heel erg groot is dat ze gewoon niet meer los kan, behalve in een veilig omheinde omgeving.

Bij powerbreeds kun je verwachten dat ze niet met andere honden kunnen, bij podenco's kun je verwachten dat ze niet los kunnen. Het is helaas niet anders :dunno:
Afbeelding
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Best herkenbaar wat je schrijft.
Amy is een podencomix, maar gedraagt zich vrijwel precies zo als ik helemaal geen actie onderneem. Die neemt meteen verschrikkelijk veel ruimte, gaat beestjes zoeken en houdt mij dan wel in de gaten vanuit het struikgewas, maar ik heb dan geen idee waar ze is en wat ze uitspookt. Bij Amy heb ik héél veel getraind op een superbetrouwbare recall. Zij is heel voergericht, dat is een voordeel, maar dat voer is natuurlijk niet meer interessant als ze iets op het spoor is, in de achtervolging zit of een hol aan het uitgraven is.
Maar door veel in makkelijkere omgevingen te oefenen met vooral verrassende beloningen (dan weer iets extreem lekkers, dan een berg brokjes die ze in de berm mag zoeken, of even spelen met de voerdummy, of samen tikkertje doen, of achter een bontje aan mogen, of snoepjes in een boom verstoppen, een klein voercircuitje, etc.) kon ik haar aandacht er meestal wel goed bijhouden en haar ook goed vanaf grote afstand betrouwbaar terugroepen. De truc was bij haar dus echt onvoorspelbaarheid in beloningen, veel afwisseling en actie, gewoon saai roepen en een stuk kaas was vaak niet interessant genoeg. Ik trainde ook met een voerdummy, ze moest ongeveer de helft van haar eten verdienen tijdens het wandelen via die voerdummy.
In het bos of meer onoverzichtelijke plekken heb ik haar geleerd op het pad te blijven en niet te veel ruimte te nemen, dat scheelt ook ontzettend veel, zo kan ik haar goed in het oog houden en op tijd roepen of laten stoppen als ik denk dat ze misschien de bosjes in zou willen duiken. En die tijd dat we dit nog volop trainden, heb ik haar de kans niet gegeven om er vandoor te gaan, dus liep ze aan een lange lijn op plekken waar de kans te groot was dat ze toch weer ergens op zou stuiten.
Gedachteloos met haar loslopen kan nog steeds niet, Amy wil altijd avontuur en als ik haar te veel ruimte geef, gaat ze daar zelf wel naar op zoek. Plus dat ze ook meerdere malen succes heeft gehad met het jagen en ik haar ook niet zomaar met alle vreemde honden vertrouw. Maar op deze manier kan ze dus onder voorwaarden en als ik mijn aandacht erbij houd wel los.

Bij Taartje werkte dit alles totaal niet. Het hielp natuurlijk niet dat ze de laatste twee jaar bij mij ook stokdoof was :F: Taartje kon een kwartier of een halfuur heel mooi meelopen en dan opeens nam ze een afslag en was ze weg. Ze ging er altijd vanuit dat ik haar dan wel weer op kwam halen :LOL: Taartje heeft overigens nooit serieus gejaagd, maar er kwam gewoon altijd een moment dat ze ineens heel andere plannen had dan de route die ik wilde lopen, meestal ging ze dan ergens staan graven en kon ik haar daar dus weer oppikken.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Lothian schreef: 22 dec 2021, 14:53 Dat was duidelijk, vandaar de suggestie. Dingen worden niet automatisch interessanter dan bosgeurtjes. Daar zul jij voor aan de bak moeten en verschillende dingen moeten uitproberen.

In het bos kan je haar daarom nu het beste een tijdje niet loslaten. Of in het bos alleen aan een sleeplijn, als ze daar wel perfect mee luistert. En dan echt los eerst op een saai omheind grasveld zonder wild, of een andere saaie plek.

Je zult in ieder geval dit patroon moeten doorbreken. Je kan haar inderdaad voorlopig ook alleen loslaten in een omheind stuk bos maar daar gaat het gedrag niet vanzelf mee verdwijnen.
Een sleeplijn in het bos durf ik nog niet aan.
Daar doet ze het goed mee op de grote velden, waar ik haar eigenlijk altijd wel kan zien.
In een dicht bos ben ik bang dat de lijn toch vast (gedraaid) komt te zitten.
Maar ga aan de slag met alle tips :E:
Diana schreef: 22 dec 2021, 15:57 Best herkenbaar wat je schrijft.
Amy is een podencomix, maar gedraagt zich vrijwel precies zo als ik helemaal geen actie onderneem. Die neemt meteen verschrikkelijk veel ruimte, gaat beestjes zoeken en houdt mij dan wel in de gaten vanuit het struikgewas, maar ik heb dan geen idee waar ze is en wat ze uitspookt. Bij Amy heb ik héél veel getraind op een superbetrouwbare recall. Zij is heel voergericht, dat is een voordeel, maar dat voer is natuurlijk niet meer interessant als ze iets op het spoor is, in de achtervolging zit of een hol aan het uitgraven is.
Maar door veel in makkelijkere omgevingen te oefenen met vooral verrassende beloningen (dan weer iets extreem lekkers, dan een berg brokjes die ze in de berm mag zoeken, of even spelen met de voerdummy, of samen tikkertje doen, of achter een bontje aan mogen, of snoepjes in een boom verstoppen, een klein voercircuitje, etc.) kon ik haar aandacht er meestal wel goed bijhouden en haar ook goed vanaf grote afstand betrouwbaar terugroepen. De truc was bij haar dus echt onvoorspelbaarheid in beloningen, veel afwisseling en actie, gewoon saai roepen en een stuk kaas was vaak niet interessant genoeg. Ik trainde ook met een voerdummy, ze moest ongeveer de helft van haar eten verdienen tijdens het wandelen via die voerdummy.
In het bos of meer onoverzichtelijke plekken heb ik haar geleerd op het pad te blijven en niet te veel ruimte te nemen, dat scheelt ook ontzettend veel, zo kan ik haar goed in het oog houden en op tijd roepen of laten stoppen als ik denk dat ze misschien de bosjes in zou willen duiken. En die tijd dat we dit nog volop trainden, heb ik haar de kans niet gegeven om er vandoor te gaan, dus liep ze aan een lange lijn op plekken waar de kans te groot was dat ze toch weer ergens op zou stuiten.
Gedachteloos met haar loslopen kan nog steeds niet, Amy wil altijd avontuur en als ik haar te veel ruimte geef, gaat ze daar zelf wel naar op zoek. Plus dat ze ook meerdere malen succes heeft gehad met het jagen en ik haar ook niet zomaar met alle vreemde honden vertrouw. Maar op deze manier kan ze dus onder voorwaarden en als ik mijn aandacht erbij houd wel los.

Bij Taartje werkte dit alles totaal niet. Het hielp natuurlijk niet dat ze de laatste twee jaar bij mij ook stokdoof was :F: Taartje kon een kwartier of een halfuur heel mooi meelopen en dan opeens nam ze een afslag en was ze weg. Ze ging er altijd vanuit dat ik haar dan wel weer op kwam halen :LOL: Taartje heeft overigens nooit serieus gejaagd, maar er kwam gewoon altijd een moment dat ze ineens heel andere plannen had dan de route die ik wilde lopen, meestal ging ze dan ergens staan graven en kon ik haar daar dus weer oppikken.
Nikki komt altijd wel terug.
Feit dat ik niet weet wat ze uitvoert vindt ik maar niets.
Ze is op zich wel voergericht maar moet nog even uitvogelen hoe en wat ze het lekkerst/leukst vindt.
Ik houd haar nu in dichte bossen aangelijnd en ga met bovenstaande ervaringen aan de slag.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Als je straks verder bent en het verschil tussen met en zonder sleeplijn wil verkleinen dan kun je een touw gaan gebruiken als sleeplijn en daar dan elke keer een stuk van afknippen.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Mellow

Bericht door Mellow »

Zamunda schreef: 22 dec 2021, 17:53 Als je straks verder bent en het verschil tussen met en zonder sleeplijn wil verkleinen dan kun je een touw gaan gebruiken als sleeplijn en daar dan elke keer een stuk van afknippen.
Dat is heel handig :ok:
Maar eerst zorgen dat ik haar aandacht weet te krijgen/houden met iets wat ze heel leuk vindt of heel lekker.
Zolang ze buiten nog al haar aandacht voor haar omgeving heeft komt ze niet los.
Mellow

Bericht door Mellow »

Diana schreef: 22 dec 2021, 15:57*knip*
Maar door veel in makkelijkere omgevingen te oefenen met vooral verrassende beloningen (dan weer iets extreem lekkers, dan een berg brokjes die ze in de berm mag zoeken, of even spelen met de voerdummy, of samen tikkertje doen, of achter een bontje aan mogen, of snoepjes in een boom verstoppen, een klein voercircuitje, etc.) kon ik haar aandacht er meestal wel goed bijhouden *knip*

*knip*
Nog tips hoe je dat hebt aangepakt?
Want ook in makkelijkere omgevingen neemt Nikki direct teveel ruimte nu.
Dus ze blijft voorlopig aan de (lange) lijn.
Extra oefenen ga ik dan ook doen zonder elke keer de anderen erbij.
Diana

Bericht door Diana »

Mellow schreef: 22 dec 2021, 18:19
Diana schreef: 22 dec 2021, 15:57*knip*
Maar door veel in makkelijkere omgevingen te oefenen met vooral verrassende beloningen (dan weer iets extreem lekkers, dan een berg brokjes die ze in de berm mag zoeken, of even spelen met de voerdummy, of samen tikkertje doen, of achter een bontje aan mogen, of snoepjes in een boom verstoppen, een klein voercircuitje, etc.) kon ik haar aandacht er meestal wel goed bijhouden *knip*

*knip*
Nog tips hoe je dat hebt aangepakt?
Want ook in makkelijkere omgevingen neemt Nikki direct teveel ruimte nu.
Dus ze blijft voorlopig aan de (lange) lijn.
Extra oefenen ga ik dan ook doen zonder elke keer de anderen erbij.
Ja, met al die verrassende beloningen kon ik haar dus ook terugroepen als ze ver weg was of echt een spoor aan het uitwerken was. Maar dat heb ik uiteraard eerst geoefend in zeer wildarm gebied en toen dat perfect ging, ben ik dat pas langzaam steeds iets moeilijker gaan maken.
Op het pad heb ik aangeleerd als commando met de clicker en een lange lijn, dat had ze echt heel snel door. En met de lange lijn heb ik ook aangegeven tot hoe ver ze ongeveer weg mocht en haar steeds laten wachten als ze te ver weg ging. Dat was in het begin allemaal heel intensief en natuurlijk helemaal geen vrij loslopen, maar toen het eenmaal een gewoonte was geworden, kon ze binnen die grenzen redelijk vrij haar gang gaan en had ze ook een ander wandelpatroon gekregen: in de plaats van meteen als een speer ervandoor en de bosjes in, liep ze gewoon ontspannen op het pad te snuffelen (wat ik met haar voorheen echt voor onmogelijk hield).

Amy is ook nooit weggelopen, ze is nooit langer dan 10 minuten uit zicht geweest en wist denk ik altijd precies waar ik was, maar ik had dan geen idee waar zij was :engel: En in die 10 minuten heeft ze toch een paar keer een konijn weten te vangen :-(
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Diana schreef: 22 dec 2021, 20:17*knip*
Ja, met al die verrassende beloningen kon ik haar dus ook terugroepen als ze ver weg was of echt een spoor aan het uitwerken was. Maar dat heb ik uiteraard eerst geoefend in zeer wildarm gebied en toen dat perfect ging, ben ik dat pas langzaam steeds iets moeilijker gaan maken.
Op het pad heb ik aangeleerd als commando met de clicker en een lange lijn, dat had ze echt heel snel door. En met de lange lijn heb ik ook aangegeven tot hoe ver ze ongeveer weg mocht en haar steeds laten wachten als ze te ver weg ging. Dat was in het begin allemaal heel intensief en natuurlijk helemaal geen vrij loslopen, maar toen het eenmaal een gewoonte was geworden, kon ze binnen die grenzen redelijk vrij haar gang gaan en had ze ook een ander wandelpatroon gekregen: in de plaats van meteen als een speer ervandoor en de bosjes in, liep ze gewoon ontspannen op het pad te snuffelen (wat ik met haar voorheen echt voor onmogelijk hield).

Amy is ook nooit weggelopen, ze is nooit langer dan 10 minuten uit zicht geweest en wist denk ik altijd precies waar ik was, maar ik had dan geen idee waar zij was :engel: En in die 10 minuten heeft ze toch een paar keer een konijn weten te vangen :-(
Welke beloningen gebruikte jij voor Amy?
Ik ga vanaf morgen beginnen met trainen, hopelijk komt Nikki ook zover als Amy :hartjes:
Diana

Bericht door Diana »

Mellow schreef: 22 dec 2021, 23:48
Diana schreef: 22 dec 2021, 20:17*knip*

Welke beloningen gebruikte jij voor Amy?
Ik ga vanaf morgen beginnen met trainen, hopelijk komt Nikki ook zover als Amy :hartjes:
Ook dat moet vooral niet te voorspelbaar zijn :engel: Ik heb altijd gewone brokjes als beloning bij me, maar daarnaast wissel ik af met van alles wat voor haar echt onweerstaanbaar is. Dat kan kaas zijn, zalmkoekjes, stukjes gekookte kipfilet, frolics, gedroogde kvv of ander vlees, etc. Ik moest ook niet steeds gewoon één brokje als beloning geven en klaar, want dan kwam ze dat wel halen maar ging er daarna weer als een speer uit een boog vandoor. Door haar voertjes te laten zoeken of er een spelletje mee te doen heeft het voor haar veel meer waarde en blijft ze veel alerter op mij.
Afbeelding
Dennenappel

Bericht door Dennenappel »

Ze is nog erg jong dus dat speelt ook een enorme rol.
Niet nu al denken het is een podenco dus dit is het :mrgreen:

Ik doe het met Joe, zelfde leeftijd, zoals diana doet, wisselende beloningen en strooien af en toe.
Bij hem doen tubes het goed en stukje bifi worst zelf afhappen.
De beloning is lekker en hij is er even mee bezig wat afleid.

Hij is ook altijd binnen 5 minuten terug maar kan in die tijd een behoorlijke afstand afleggen.
Hij doet geen vlieg kwaad maar ik wil ook niemand onbedoeld de stuipen op het lijf jagen :F:

Als hij een bui heeft of ik dan hou ik hem gewoon aan de lange lijn.
Ondertussen veeeel belonen voor zelf aandacht geven/inchecken en overig gewenst gedrag.
Plaats reactie