Pointervoeten
-
- Posts in topic: 8
- Honden: 2
- Welke: Whippet en Lurcher
Pointervoeten
Ik ben van kindsbeen al verliefd op de engelse pointer.
Ik vind dat echt een van de leukste rassen die er zijn (gezondheid even daargelaten want daar heb ik geen verstand van).
Ik kan het ideale hoofd en topline uittekenen. Maar de voeten niet.
Ik wil een lichtvoetige hond. Lopen mag geen moeite kosten dus dan wil je een zo natuurlijk mogelijke poot.
En dan krijg je dit:
Bijna alle pointers hebben prachtig gangwerk in de ring maar in het bos wil je toch gewoon een zo bruikbaar mogelijk lid hebben?
Dat is dit.
Ik vind dat echt een van de leukste rassen die er zijn (gezondheid even daargelaten want daar heb ik geen verstand van).
Ik kan het ideale hoofd en topline uittekenen. Maar de voeten niet.
Ik wil een lichtvoetige hond. Lopen mag geen moeite kosten dus dan wil je een zo natuurlijk mogelijke poot.
En dan krijg je dit:
Bijna alle pointers hebben prachtig gangwerk in de ring maar in het bos wil je toch gewoon een zo bruikbaar mogelijk lid hebben?
Dat is dit.
Re: Pointer voeten
Sinds wanneer moet een pointer graven? Dat is voor teckels en terriers. Het enige werkelijk benodigde onderdeel is die snavel waarmee ze de fazant aanwijzen. Of de gevulde koek.
-
Re: Pointer voeten
Hij moet niet graven maar hij moet het wel kunnen.
Ik kan niet tegen die dikke handicaphandjes. Waarom wel?
Ik kan niet tegen die dikke handicaphandjes. Waarom wel?
-
Re: Pointervoeten
Kwijlen ze eigenlijk?
Jaap heeft ook van dat orthopedisch schoeisel.
Als je lichtvoetig wenst dan neem je dit.
Die hebben trouwens reusáchtige klauwen.
Die hebben trouwens reusáchtige klauwen.
Ik hou van zulke poten
Andor, mijn bracco Italiano had ze ook. En prachtig gangwerk.
Andor, mijn bracco Italiano had ze ook. En prachtig gangwerk.
Tis but a scratch
- Alfilillo
- Posts in topic: 1
- Welke: Podenco en kruising
Bedoel je dat je die onderste poten beter vindt? Die voetjes zijn juist raar klein zonder nagels.
-
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
Iets grotere voeten zorgen ervoor dat ze minder diep in zachte ondergrond wegzakken. Dat moet uiteraard niet overdreven worden, maar zeer smalle pootjes hebben nu eenmaal veel minder oppervlakte om het gewicht in de grond te verdelen. Een beetje breder en een beetje langer (40% breder en langer, dus een voet van 8.5cm breed & lang i.p.v. 6cm; danwel 4.3cm breed & lang i.p.v. 3cm) geeft al snel 2x zoveel oppervlakte en dus maar de helft aan ondergrondbelasting per vierkante centimeter.
Diep wegzakken in de ondergrond geeft een zwaardere gang (afzetten kost meer kracht als je dieper bent weggezakt) en meer kans op peesblessures (er komen meer rare krachten op te staan). Ook trappen ze dan gemakkelijker langs iets scherps doordat ze verder wegzakken.
Op te grote voet leven levert ook weer nadelen op, dan komt er namelijk te veel slinger aan het onderbeen. Bij paarden doen ze dat wel eens bewust met dubbele ijzers, maar ook dat zorgt weer verhoogde slijtage.
Diep wegzakken in de ondergrond geeft een zwaardere gang (afzetten kost meer kracht als je dieper bent weggezakt) en meer kans op peesblessures (er komen meer rare krachten op te staan). Ook trappen ze dan gemakkelijker langs iets scherps doordat ze verder wegzakken.
Op te grote voet leven levert ook weer nadelen op, dan komt er namelijk te veel slinger aan het onderbeen. Bij paarden doen ze dat wel eens bewust met dubbele ijzers, maar ook dat zorgt weer verhoogde slijtage.
-
Oh.
Ik heb eigenlijk nooit opgemerkt dat mijn spitspootjes moeite met modder hebben.
Maar toe maar.
Ik heb eigenlijk nooit opgemerkt dat mijn spitspootjes moeite met modder hebben.
Maar toe maar.
Boaz is een nep-pointer uit Spanje met echte pointerpootjes.
Fantastisch gangwerk, razendsnel, rent altijd op standje 10 rond, graaft met plezier wat muizen uit!
En kwijlt nul komma nul (maar schooit ook nul komma nul).
Fantastisch gangwerk, razendsnel, rent altijd op standje 10 rond, graaft met plezier wat muizen uit!
En kwijlt nul komma nul (maar schooit ook nul komma nul).
Wij hadden een pointer toen ik kind was. En wat ik ervan weet is dat het in elk geval de liefste honden met de meest zachte vriendelijke inslag zijn die er bestaan. Geen idee wat voor voeten ze had maar ze had een indrukwekkende stamboom en werd op de club match beste teef. Onze overbuurvrouw had namelijk een lelijke pointer en nam dus onze hond mee naar dat soort dingen. Wij hadden haar gered uit een kelder via de krant....te koop twee pointers van 9 maanden.....Broer niet meegenomen en die is enkele dagen overleden. Wij hebben de teef wel meegenomen en dus opgeknapt. Was een prachtige lieve hond.
Dit is de enige foto die ik kan vinden. Op mijn verjaardag. De staart is er niet af maar ze kwispelde. Prachtige hond was dat.
Het kindje met de puntmuts ben ik
En zoals je ziet, 40 jaar geleden waren de voeten ook al zo. Onze pointer kon uren en uren rondrennen op die voeten en ze was de snelste hond van het park. Dus functioneel zijn ze wel hoor.
Dit is de enige foto die ik kan vinden. Op mijn verjaardag. De staart is er niet af maar ze kwispelde. Prachtige hond was dat.
Het kindje met de puntmuts ben ik
En zoals je ziet, 40 jaar geleden waren de voeten ook al zo. Onze pointer kon uren en uren rondrennen op die voeten en ze was de snelste hond van het park. Dus functioneel zijn ze wel hoor.
- Inge O
- Posts in topic: 3
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Als dat gehandicapte poten zijn, zijn die arme wolven het allemaal - foutje van de natuur waarschijnlijk.
-
Dobermannen hebben het ook.
Van die rare dikke voeten.
Heeft ongetwijfeld ook zo'n showcoryfee zijn verbeterende gedachtegangetjes over laten gaan terwijl hij het clubblaadje zat te nieten.
Van die rare dikke voeten.
Heeft ongetwijfeld ook zo'n showcoryfee zijn verbeterende gedachtegangetjes over laten gaan terwijl hij het clubblaadje zat te nieten.
- Inge O
- Posts in topic: 3
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
En dat 'op niks af' kan je zomaar op het zicht bepalen?
Als dat dan toch kan bepaal ik het tegenovergestelde, ik ga helemaal met @Tara mee.
Als dat dan toch kan bepaal ik het tegenovergestelde, ik ga helemaal met @Tara mee.
- Zamunda
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Ik denk dat het nogal meevalt met die mindere functionaliteit. Ik zie hier alvast geen enkel probleem met functionaliteit zoals graven bij mijn hond met dikke zolen, er worden hier complete ondergrondse woningen gegraven.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥