een nieuwe hond kiezen
Re: een nieuwe hond kiezen
Ongeveer dezelfde als nu zou ik kiezen. Ik hoef maar een pagina van een herplaatssite op te zoeken en ik heb er zo drie die bij mij zouden passen. Vrolijke hond, kleur maakt niet uit, reu (weet ik eigenlijk niet waarom die spreken mij het meeste aan) moet van wandelen houden en van andere dieren.
Wow. Ik wou dat ik zo makkelijk was met honden kiezenRataplan schreef: ↑17 sep 2021, 18:09 Ongeveer dezelfde als nu zou ik kiezen. Ik hoef maar een pagina van een herplaatssite op te zoeken en ik heb er zo drie die bij mij zouden passen. Vrolijke hond, kleur maakt niet uit, reu (weet ik eigenlijk niet waarom die spreken mij het meeste aan) moet van wandelen houden en van andere dieren.
- Elian
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Russische tzarin en een westjeutapets
Een Nika voldoet hier aan, maar die is al van mij. *neus in de lucht smiley* Zit ook even wat werk in qua wennen maar denk dat ik in de toekomst best leuk recreatief met haar kan sporten, ze is heel behendig en nu al op mij gericht. Een puppy moet je ook eerst opvoeden natuurlijk.Persistence schreef: ↑16 sep 2021, 11:40 Ik weet precies wat ik zou willen, alleen weet ik geen ras die daaraan 'voldoet '
Dacht dat ik graag in de sport wilde, maar ik vind recreatief sporten en 'van alles een beetje' veel leuker dan serieus wedstrijden in 1 specifieke tak. Liever een hond die voor alles in is en graag mee eropuit gaat.
- Menssociaal (hoeft niet met kinderen te kunnen) en niet waaks
- Geen blaffer meer (echt, NIET)
- Hoog energieniveau en wel een beetje baasgericht, niet als in keiharde werklijnen maar denk meer aan: enthousiast bij trainen, meerdaagse wandeltochten, canitrailen etc.
- Liefst atletisch gebouwd, ik hou van slank en hoog op de poten
- Liefst zo min mogelijk jachtinstinct, ik vind het fijn als een hond zonder constant op scherp te moeten staan kan loslopen.
- Voorkeur voor prikoren (hartjessmiley)
- Hou toch wel van herders, windhonden en jachthonden maar bovenstaande combi wordt lastig daarin
- Qua grootte: niet heel groot of heel klein
- Qua vacht: kortharig of halflangharig (liefst zo weinig mogelijk onderhoud)
Ik denk dat een silken windsprite best goed zou passen qua karakter, maar ik vond ze zo frêle en klein toen ik ze in het echt zag.
Ohja, liever geen herplaatser meer maar nu een pup. Al is 'nu' pas als deze er niet meer zijn want een derde komt er zeker niet bij.
Dat is zeker een nadeel. Want echt iedereen wil hem hebben en aaien. Bijna wekelijks ( en ik kom zelden iemand tegen ) zeggen mensen ahhhh die zou ik ook wel willen hebben. Welk ras is dat? Het kan ook zijn voordelen hebben. Want gisteren in het bos kwam er echt een hele leuke meneer langs die dan meteen op zijn knieën valt bij Guus en dan heb ik toch wel leuk uitzicht en een gezellig gesprek Gelukkig zijn mijn honden echt allemansvriendjes dus die vinden het leuk. Daarom vind ik het eigenlijk nu tegenwoordig ook wel leuk. Ik voel me wel gevlijd als de honden weer iemands aandacht hebben getrokken en veel aaahhhhh oohhhhh lief krijgen. Eerder vond ik dat wel echt heel vervelend. Maar omdat ik dus echt op hele rustige plekken loop is de keren dat het gebeurd ook wel leuk eigenlijk. Toen ik hem mee naar Terschelling nam was het in Harlingen en op de boot echt niet meer leuk. Veel mensen gingen hem lokken en hij was al zo druk dat hij constant kokkend in zijn halsband hing. Ik heb op Terschelling speciaal voor de boot terug een tuig gekocht. En ja hoor. Binnen de minuut op de boot stond hij alweer aandacht en aaien in ontvangst te nemen maar dan laat ik hem gewoon aan de flex. Hij vindt het zelf te leuk en een uber sociale hond is best een zegen denk ik dan maar. Ik kan hem zo loslaten op een kinderfeestje in een wildvreemd huis en hij geniet. Dat heeft wel wat.Desiree schreef: ↑16 sep 2021, 21:28Guus zou inderdaad een hond kunnen zijn die ik zo in huis haal. Voor mij is dat puppy achtige dan misschien wel weer een nadeel. Ik vind er geen zak aan als iedereen mijn hond wil aaien want schattig. Nou heb ik in dat opzicht mazzel met Izzy want die laat zich alleen door kindjes bepotelen en de meeste denken er niet eens aan om Droef te willen aaien (iewl kwijlsliert, hij is vast blind aan 1 oog en hij heeft een dikke norse kop) tenzij ze lomp en lelijk gewend zijnMarc schreef: ↑15 sep 2021, 22:19Je had Guus moeten nemen. Boomer formaat. Kort haar. Ontzettend brutaal grappig en lomp en een reu. En hij heeft door zijn frons en o-benen ook nog wat bulldog achtigs Ik wil hierna een nieuwe Guus en een nieuwe Bas. Misschien een maatje groter maar kwa karakter heb ik echt geen enkele wens die nu nog niet vervult is.Desiree schreef: ↑13 sep 2021, 09:15 Ik heb werkelijk nog geen idee. Die gedachte heb ik zo vaak, en dan kies ik een ras maar haak ik uiteindelijk op voorhand toch alweer af. Wel weet ik dat Droef de laatste bulldog is, al heb ik hier echt wel vreselijk veel moeite mee want het karakter en lompe gedoe past me behoorlijk goed. Maar het niet samen kunnen met elke hond(of in elk geval kunnen negeren) en de gezondheidsklachten zijn het me niet waard om het nog een derde keer te willen proberen. Een boomer zou ik zomaar wel kunnen nemen, al heb ik wel een kleine voorkeur voor kortharig, ik vind het toch maar een gedoe, elke keer scheren of naar de trimmer maar als dat het ergste is en de hond mij verder prima past zoals bijvoorbeeld Izzy dan neem ik het gewoon weer voor lief.
Honden die de afgelopen tijd op mijn lijstje hebben gestaan maar door onderbuik gevoel toch weer zijn afgevallen zijn de wetterhoun, beagle, basenji en zelfs de whippet heb ik overwogen met name om de leuke verhalen op het HF. Maar ik twijfel nog enorm wat er hierna komt, ergens denk ik toch een een lompe boer mij beter past, dus wie weet wordt het tegen die tijd wel een grote bastaard die me op dat moment past. Waarschijnlijk wel weer een reu trouwens, daar ben ik wel redelijk zeker van.
En het voordeel van Guus is dat hij eruit ziet als een puppy dus dat is heel schattig.
- lucie
- Honden: 5
Voor mij zou het er wel sterk vanaf hangen hoe de roedel op dat moment eruit ziet, want een nieuwe hond zou daar bij moeten passen.
Beauceron Mara heeft eigenlijk alles wat ik zoek in een hond (behalve prikoren ). Ze is gehoorzaam zonder slaafs te zijn, is dol op dingen samen doen, maar kan zich ook best zelf vermaken. Je kunt haar overal mee naar toenemen, want ze is rustig en goed met mens en dier. Actief, maar geen tomeloze stuiterbal. Een enorme knuffelkont en een vrolijke grappenmaker. Functionele bouw en vacht, weinig erfelijke ziektes, supergezond en sterk. Goed formaat.
Haar enige minpuntje is dat ze iets te graag de dienst uitmaakt, en dat is in een grote roedel met sterke karakters, wel vervelend
Beauceron Mara heeft eigenlijk alles wat ik zoek in een hond (behalve prikoren ). Ze is gehoorzaam zonder slaafs te zijn, is dol op dingen samen doen, maar kan zich ook best zelf vermaken. Je kunt haar overal mee naar toenemen, want ze is rustig en goed met mens en dier. Actief, maar geen tomeloze stuiterbal. Een enorme knuffelkont en een vrolijke grappenmaker. Functionele bouw en vacht, weinig erfelijke ziektes, supergezond en sterk. Goed formaat.
Haar enige minpuntje is dat ze iets te graag de dienst uitmaakt, en dat is in een grote roedel met sterke karakters, wel vervelend
- Inge O
- Welke: Hovawart
Maar zo zijn niet alle boosjes hoor, mijn Vonkje vroeger was zowat in alles het tegengestelde.lucie schreef: ↑19 sep 2021, 12:46 Voor mij zou het er wel sterk vanaf hangen hoe de roedel op dat moment eruit ziet, want een nieuwe hond zou daar bij moeten passen.
- lucie
dan moet ik haar maar klonenInge O schreef: ↑19 sep 2021, 13:11Maar zo zijn niet alle boosjes hoor, mijn Vonkje vroeger was zowat in alles het tegengestelde.lucie schreef: ↑19 sep 2021, 12:46 Voor mij zou het er wel sterk vanaf hangen hoe de roedel op dat moment eruit ziet, want een nieuwe hond zou daar bij moeten passen.
- Inge O
- Welke: Hovawart
lucie schreef: ↑19 sep 2021, 13:43dan moet ik haar maar klonenInge O schreef: ↑19 sep 2021, 13:11Maar zo zijn niet alle boosjes hoor, mijn Vonkje vroeger was zowat in alles het tegengestelde.lucie schreef: ↑19 sep 2021, 12:46 Voor mij zou het er wel sterk vanaf hangen hoe de roedel op dat moment eruit ziet, want een nieuwe hond zou daar bij moeten passen.
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Ik lees toch wel dat sommige van jullie op zoek zijn naar een pup van Flora en Dakar Ik houd mijn inbox in de gaten
Zeker Flora heeft ook een prima kop erop. Ze gaat zich echt niet in allerlei bochten wringen om erachter te komen wat ik wil. En ik mag dat stomme taakje lekker zelf doen als ik het zo belangrijk vind. Dakar is wel wat braver meen ik.
Ok, wat groter en een pluk,- ipv een knipvacht maar qua karakter zit je goed volgens mijDomorVerbeuk schreef: ↑13 sep 2021, 16:36 Mijn voorkeur gaat uit naar een teefje, knipvacht, tussen de 35-45cm, niet wit/creme, behoorlijk gehoorzaam maar niet slaafs (categorie: zal ik nog mijn poot optillen of niet voordat ik kom als ik geroepen word, dus niet de categorie: zal ik wel of niet mijn middelvinger opsteken voordat ik de andere kant op ga als ik geroepen word), 10-15kg is voor mij ideaal. Stabiel karakter, niet hypergevoelig, vriendelijk tot neutraal met honden/katten/kleindieren/vee/mensen (zowel vreemden als bekenden). En dan ook nog eens veel kans op gezond.
Iets eerder dan over een paar jaar Maar verder voldoet het preciesNatalie schreef: ↑13 sep 2021, 19:21 Welke kruising dat dan gaat zijn, weet ik echt nog niet. Het mag van mij een maatje kleiner dan Jip en Abel, het liefst tussen de 15-20 kilo, waarbij ik natuurlijk ook geen nee zeg tegen een perfect hondje van 12 of 22 kilo. In ieder geval iets kleiner dan de heren nu zijn. En dan bij voorkeur een sportieve hond die niet terugdeinst voor een wandeling van 2 uur en het ook leuk vindt om samen met mij te trainen. Baasgericht vind ik fijn, maar niet een hond die steeds aan mij zij blijft plakken. Een hond mag ook wel een beetje zelfstandig zijn, zolang hij daarmee niemand lastig valt. Qua uiterlijk heb ik niet echt een voorkeur, al heb ik wel een zwak voor ruwhaartjes. Ik hoop jullie over een paar jaar te kunnen vertellen dat het gelukt is de ideale kruising te vinden
Waarom rasgroep 1 niet? Flora maar ook Dakar is niet van het hele volgzame aan je geplakt zitten. Ze willen samenwerken en samen actief zijn omdat dat leuk is om te doen, daar worden ze blij van.Johnny Jones schreef: ↑13 sep 2021, 20:27
Welke hond in dat plaatje zou passen weet ik eigenlijk niet. Er wordt veel met jachthonden gelopen, maar daar voel ik zo weinig bij, Podenco's zijn dan wel weer leuk. Bij rasgroep 1 moet ik wegblijven. Geweldig maar ik ben daar de juiste baas niet voor. Ik hou van wat zelfstandige honden, beetje eigenwijs, niet teveel haar. Moet natuurlijk ook goed met de andere honden kunnen en voor het hardlopen een actieve hond tussen de 20 - 30 kg. Zeggen jullie het maar..
Zeker Flora heeft ook een prima kop erop. Ze gaat zich echt niet in allerlei bochten wringen om erachter te komen wat ik wil. En ik mag dat stomme taakje lekker zelf doen als ik het zo belangrijk vind. Dakar is wel wat braver meen ik.
Ja, speels ook ja, vrolijk ja, sociaalvaardig zonder lomp opdringerig, ja. Contactliggen is ook prima
Ik was ze ook al aan het promoten op de 1e pagina
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Je kreeg geen reactie dus ik dacht ik vul nog even aan
Zitten er mensen of HF of hier met Basenji's? Ik vind ze niet echt hond-honden.galga's schreef: ↑17 sep 2021, 06:47Heb je al aan de Basenji gedacht? Jachtinstinct hebben ze wel en qua verdraagzaamheid naar andere honden moet je ook geluk hebben, maar verder klopt het plaatje best wel.Persistence schreef: ↑16 sep 2021, 11:40 Ik weet precies wat ik zou willen, alleen weet ik geen ras die daaraan 'voldoet '
Dacht dat ik graag in de sport wilde, maar ik vind recreatief sporten en 'van alles een beetje' veel leuker dan serieus wedstrijden in 1 specifieke tak. Liever een hond die voor alles in is en graag mee eropuit gaat.
- Hoog energieniveau en wel een beetje baasgericht, niet als in keiharde werklijnen maar denk meer aan: enthousiast bij trainen, meerdaagse wandeltochten, canitrailen etc.
- Liefst zo min mogelijk jachtinstinct, ik vind het fijn als een hond zonder constant op scherp te moeten staan kan loslopen.
- Hou toch wel van herders, windhonden en jachthonden maar bovenstaande combi wordt lastig daarin
Ik denk dat een silken windsprite best goed zou passen qua karakter, maar ik vond ze zo frêle en klein toen ik ze in het echt zag.
Ohja, liever geen herplaatser meer maar nu een pup. Al is 'nu' pas als deze er niet meer zijn want een derde komt er zeker niet bij.
Ze blaffen in elk geval niet.
Volgens mij past de eis "zo min mogelijk jachtinstinct" niet echt bij een basenji. Het zijn de enige niet-windhonden die renbaanwedstrijden mogen lopen. Neem aan dat dat met een reden isMarlett schreef: ↑19 sep 2021, 15:50Zitten er mensen of HF of hier met Basenji's? Ik vind ze niet echt hond-honden.galga's schreef: ↑17 sep 2021, 06:47Heb je al aan de Basenji gedacht? Jachtinstinct hebben ze wel en qua verdraagzaamheid naar andere honden moet je ook geluk hebben, maar verder klopt het plaatje best wel.Persistence schreef: ↑16 sep 2021, 11:40 Ik weet precies wat ik zou willen, alleen weet ik geen ras die daaraan 'voldoet '
Ze blaffen in elk geval niet.
Hopelijk duurt het nog minimaal een decennium, maar ik mijmer er weleens over. Wie weet als er een kind de deur uit is, kan er wel een derde hond bij.
Qua looks hou ik erg van iets smousigs, maar ik heb gemerkt dat ik vrij probleemloos verliefd kan worden op andere uiterlijke types. Whippets, shelties, terriërs, ik heb zo een crush te pakken.
Mijn basiswensen zijn eigenlijk
- ca. 8-10 kg
- geslacht maakt me niet zo uit
- niet te blafferig of in elk geval trainbaar
- trainbaar met loslopen en een goede hierkomer worden
- energieniveau medium, lange wandelingen, meefietsen en rennen vindt 'ie leuk, een dagje tuin/zon of bank/haard ook
- qua hond- kind- en menssociaal vind ik het vooral fijn als ze zichzelf uit de problemen kunnen houden. Hij hoeft van mij niet dol op alle levende wezens te zijn, maar ik wil absoluut geen agressie.
Ik zou voor een volgend hondje wel heel graag het proces vanaf het begin willen volgen, dus een leuke kruising bijv. vanaf de dekking meemaken.
Qua looks hou ik erg van iets smousigs, maar ik heb gemerkt dat ik vrij probleemloos verliefd kan worden op andere uiterlijke types. Whippets, shelties, terriërs, ik heb zo een crush te pakken.
- ca. 8-10 kg
- energieniveau medium, lange wandelingen, meefietsen en rennen vindt 'ie leuk, een dagje tuin/zon of bank/haard ook
- qua hond- kind- en menssociaal vind ik het vooral fijn als ze zichzelf uit de problemen kunnen houden. Hij hoeft van mij niet dol op alle levende wezens te zijn, maar ik wil absoluut geen agressie.
Ik zou voor een volgend hondje wel heel graag het proces vanaf het begin willen volgen, dus een leuke kruising bijv. vanaf de dekking meemaken.
- Fotogravinnetje
- Posts in topic: 4
- Contacteer:
Zet jezelf maar alvast op de wachtlijst voor een markiesje Intekenlijst is weer geopend, dus het kanMarlett schreef:Hopelijk duurt het nog minimaal een decennium, maar ik mijmer er weleens over. Wie weet als er een kind de deur uit is, kan er wel een derde hond bij.
- ca. 8-10 kg
Alleen dat blafferig is wel een dingetje. Het is niet bepaald een stil rasFotogravinnetje schreef: ↑19 sep 2021, 16:21Zet jezelf maar alvast op de wachtlijst voor een markiesje Intekenlijst is weer geopend, dus het kanMarlett schreef:Hopelijk duurt het nog minimaal een decennium, maar ik mijmer er weleens over. Wie weet als er een kind de deur uit is, kan er wel een derde hond bij.
- ca. 8-10 kg
- Fotogravinnetje
- Posts in topic: 4
- Contacteer:
Verschilt nogal per nest. En na een jaar of tien op de wachtlijst, kun je rustig uitzoeken van welke combinatie je het wel aandurftVeertje schreef:Alleen dat blafferig is wel een dingetje. Het is niet bepaald een stil rasFotogravinnetje schreef: ↑19 sep 2021, 16:21Zet jezelf maar alvast op de wachtlijst voor een markiesje Intekenlijst is weer geopend, dus het kanMarlett schreef:Hopelijk duurt het nog minimaal een decennium, maar ik mijmer er weleens over. Wie weet als er een kind de deur uit is, kan er wel een derde hond bij.
- ca. 8-10 kg
Hopeloos verloren ik lees het al, Dakar en flora zijn natuurlijk ook gewoon uber leuk (hartjes smiley)Natalie schreef: ↑19 sep 2021, 16:18Het lijkt mij inderdaad het type hond waar wij allebei heel blij van worden. Wanneer ik tussen neus en lippen door de vraag stel of een derde hond erbij misschien ook wel gezellig is, krijg ik steeds een "je bent niet goed wijs"- blik terug. En eerlijk gezegd vind ik zelf twee honden ook wel ideaal, zeker op deze leeftijd. Ze zijn pas 3 en 5 jaar oud nu. Maar eerlijk, door jullie plannen denk ik wel vaker na over de vraag of het zou passen in ons leven, drie honden.