Nestplannen Tess - Afgesloten
Re: Nestplannen Tess - Ook loops
Vanmorgen weer geprikt. Er zit schot in de zaak, maar hard gaat het nog niet Van basaal 0.2 ng/ml afgelopen vrijdag (heb het even nagevraagd @Inge O ) naar 0.4 ng/ml vandaag. Zaterdag gaan we weer prikken en heb de reu eigenaar al gezegd dat we sowieso zondag even komen kijken wat het stel er zelf van vindt.
- pioenroos
- Posts in topic: 17
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Yep, vrijdagochtend 1ste keer. Nog vroeg vermoed ik, Flora stijgt niet zo vlot. Maar maandag vond ik weer laat
Wil wel echt goede dag weten want (te) vroeg laat ze echt niks toe en het is 2,5 uur enkele reis rijden naar Dakar.
- Inge O
- Posts in topic: 43
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Oh, waowww, het wordt dringend !
Met een beetje geluk zit ze zaterdag rond de 2 .
Met een beetje geluk zit ze zaterdag rond de 2 .
Ben benieuwd waar zij vrijdag op zit. Scheelt wel dat je al wat weet van haar vorige nest natuurlijk hoe het verloop is. Ik heb echt geen flauw idee en Tess laat ook nauwelijks wat zien. Ideaal als huishond, maar nu even niet
Ik voel me wel heel erg een beginner zo Maar is leuk wanneer andere beginners ook ooit dit topic lezen
Als ik was afgegaan op de druppels op de grond zoals normaal, had ik overigens pas gedacht dat ze maandag loops geworden was. Daarvoor niks gevonden en normaal gesproken veeg ik nooit, dus zijn de druppels mijn indicatie.
- pioenroos
Flora's fokker fokt al 20+ jaar maar evengoed is ze bij eerste poging veel te vroeg begonnen met prikken. Zo'n expressieve dramaqueen als Flora had ze nog niet gehad en we dachten dus dat ze met dat loeien al op hoogtepunt zou staan. Niet dus, dan begint stijging pas en heb je nog zeker 5 dagen
Vanmorgen in de auto heeft ze eerste voorzichtige toonladder gezongen dus we zitten op schema. Toch handig inderdaad nu jij het zo vergelijkt, dat expressieve. Ik zal minder mopperen
- kloesje
- Posts in topic: 19
- Welke: Australian kelpies
Wij doen ook nooit tissues, maar ja.. nu zit je er op te wachten. Maar ik zag toch ineens een druppel, dus Bob (mijn vriend) dacht.. even de vinger er langs (geen tissue nodig ) en dr kwam me toch een bloed uit Dus dat kan ook.
@Inge O wat is eigenlijk het voordeel van zo vroeg en vaak prikken?
Wij hebben Timber als schouw-reu, dus prikken nauwelijks, soms om te kijken of we denken dat het klopt (progesteron waarde hoog) om dan naar de reu te gaan.
Dus puur ter info deze vraag
@Inge O wat is eigenlijk het voordeel van zo vroeg en vaak prikken?
Wij hebben Timber als schouw-reu, dus prikken nauwelijks, soms om te kijken of we denken dat het klopt (progesteron waarde hoog) om dan naar de reu te gaan.
Dus puur ter info deze vraag
- Inge O
Ik prik juist niét vaak (zie mijn antwoord ergens hoger aan Veertje, ook met een link naar een wetenschappelijk artikel) maar wel vroeg : ik wil juist niet het zogezegde moment van de eisprong want waar op de exponentiële curve zich dat voordoet is veel te variabel, maar wel bij benadering (want exact kan dat niet via progesteron) het moment van de LH-stijging. Van dat hormoon is er maar één sterke en korte piek (het hormoon zelf meten is daardoor bijna onmogelik) maar er is wel een goede correlatie met het nog traag stijgende progesteron in het begin : zo rond de 1.5 à 2.5 heb je die korte LHpiek ongeveer en die is zeer betrouwbaar, zowel voor wat betreft het juiste moment van dekking als (dat is nog handiger) het bij benadering moment van de geboorte.
- kloesje
Thanx! Ik ga het artikel eens lezenInge O schreef: ↑05 jan 2022, 15:52Ik prik juist niét vaak (zie mijn antwoord ergens hoger aan Veertje, ook met een link naar een wetenschappelijk artikel) maar wel vroeg : ik wil juist niet het zogezegde moment van de eisprong want waar op de exponentiële curve zich dat voordoet is veel te variabel, maar wel bij benadering (want exact kan dat niet via progesteron) het moment van de LH-stijging. Van dat hormoon is er maar één sterke en korte piek (het hormoon zelf meten is daardoor bijna onmogelik) maar er is wel een goede correlatie met het nog traag stijgende progesteron in het begin : zo rond de 1.5 à 2.5 heb je die korte LHpiek ongeveer en die is zeer betrouwbaar, zowel voor wat betreft het juiste moment van dekking als (dat is nog handiger) het bij benadering moment van de geboorte.
Oke, ze neemt haar tijd.... Nog steeds 0.4 (met een boel getallen erachter).
- pioenroos
Zouden ze het samen afgesproken hebben? Niet dat ze mekaar kennen maar toch
-
- Posts in topic: 14
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
0.4 wat? Waarmee wordt getest? Immulite, Idexx.
Ze houdt het wel spannend zo
Hahaha je zou het haast denken hè
ng/ml. Ze testen met immulite.Mizzsylver schreef: ↑08 jan 2022, 11:27 0.4 wat? Waarmee wordt getest? Immulite, Idexx.
Ik denk dat het wel logisch is eigenlijk. Als ik tel vanaf die druppels op de grond, zoals ik in normale gevallen doe, zit ze nog niet op een week. Ik ben gewoon te ongeduldig.
-
- Posts in topic: 14
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
En hoe is het met Tess? Heeft ze er al zin in
Haha hou op, gisteren was er nog niks noppes nada veranderd
Ik ga in ieder geval nooit meer met een tissue kijken of een hond al loops is. Het is leerzaam zullen we maar zeggen
- Budkes
- Posts in topic: 4
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
En toch, en toch, en toch......de reu zit niet al te ver weg, ik ging gewoon. Je hebt 12 dagen geleden ontdekt dat ze loops was, waarom zou je het niet doen. Precies wat EchoMira zegt, ze vinden elkaar leuk, als ze niet wil staan kunnen ze ff lekker met elkaar spelen en als ze dat niet wil ga je weer naar huis.
Ik heb jaren dekkende reuen gehad en de natuur had hier gewoon altijd zijn beloop.
(Sprak spuit 11 die ff je topic in komt wandelen )
Ik heb jaren dekkende reuen gehad en de natuur had hier gewoon altijd zijn beloop.
- kloesje
Ja en ik zou het gewoon niet doen... Met een ervaren dekreu zou ik het er gewoon op gokken, die voelt feilloos aan wanneer hij aan de bak kan en kijkt er ook niet vanop dat hij wordt afgesnauwd.Budkes schreef: ↑11 jan 2022, 08:40 En toch, en toch, en toch......de reu zit niet al te ver weg, ik ging gewoon. Je hebt 12 dagen geleden ontdekt dat ze loops was, waarom zou je het niet doen. Precies wat EchoMira zegt, ze vinden elkaar leuk, als ze niet wil staan kunnen ze ff lekker met elkaar spelen en als ze dat niet wil ga je weer naar huis.
Maar dit is een reu welke nog nooit gedekt heeft, ze zijn inderdaad vriendjes, maar zodra hormonen in het spel komen is de situatie geheel anders. De reu zal meer willen van Tess, want ze ruikt erg lekker en Tess zal er nog niets van willen weten, want ze is er nog niet aan toe.
Het enige wat je dan krijgt is dat ze de reu gaat lopen afsnauwen en met een onervaren reu zou ik dat gewoon niet doen.
Die moet straks wel echt aan de bak en dan lijkt het me beter dat de situatie dan ideaal is, dus Tess op haar hoogtepunt en gewillig naar de reu toe, daar krijgt een jonge onervaren reu vertrouwen van. Je hebt er gewoon niets aan om een reu onzeker te maken
Daarnaast, zover ik het artikel goed heb begrepen, als de waarde op het juiste punt is, hoef je pas na 4 dagen te dekken (iets eerder kan ook) dus er geen enkele nood aan de man.
Veertje is op tijd begonnen met prikken, dus er is niets gemist, dus ik zou nou gewoon die weg blijven bewandelen en niet ineens een andere strategie
- Barnsley
- Posts in topic: 2
- Welke: Golden Retrievers
- Contacteer:
Zeker niet nu al naar de reu. Heeft totaal geen zin. Ovulatie met de immulite test zet pas in met de waarde van 5. Daarna moeten de eitjes nog 48u rijpen. Het is inderdaad geduld hebben. Eerder naar de reu heeft echt geen zin. Waarschijnlijk laat ze zich niet eens dekken en zowel dan komen er nooit pups van.
Wat je zelf al zei, je bent van die tissue uitgegaan maar dat was waarschijnlijk echt het eerste wat je gezien hebt. Je kan ook naar het bloed zelf kijken. Als ze nog veel en echt donker bloed verliest dan is ze nog niet zo ver.
@EchoMira als ik op dag 10 tm 12 was gaan dekken had ik van de 4 nesten geen enkele keer pups gehad. Mijn teven waren allemaal pas vruchtbaar na dag 16 en zelfs op dag 19. Daarom is het advies progesteron prikken. Meten is immers weten.
Wat je zelf al zei, je bent van die tissue uitgegaan maar dat was waarschijnlijk echt het eerste wat je gezien hebt. Je kan ook naar het bloed zelf kijken. Als ze nog veel en echt donker bloed verliest dan is ze nog niet zo ver.
@EchoMira als ik op dag 10 tm 12 was gaan dekken had ik van de 4 nesten geen enkele keer pups gehad. Mijn teven waren allemaal pas vruchtbaar na dag 16 en zelfs op dag 19. Daarom is het advies progesteron prikken. Meten is immers weten.
- Inge O
Oh jawel hoor, daarvoor leeft reuensperma meer dan lang genoeg, juist het feit dat dit wel vaker gebeurt maakt dat de drachttijd zover uit elkaar kan lopen, omdat de eigenlijke conceptie in dat geval pas een paar dagen later gebeurt.
Wat niet wil zeggen dat ik het zomaar een goed idee vind om al naar de reu te gaan, ligt er helemaal aan. Is ze bekend erg snauwerig vóór haar beste dekdag dan zeker niet doen, maar dat zijn niet alle teven. Sommige worden - zonder zicht te laten dekken - wel heel speels en flirterig dagen voor de dekking, en dan kan een kennismaking geen kwaad.
En ook dat ligt niet zo simpel, dat is zo bij een groot deel van de teven, maar is geen feit waar je je kan op baseren.Als ze nog veel en echt donker bloed verliest dan is ze nog niet zo ver.
Eén keer had ik een teef die ontzettend veel bloed verloor : zowel de eerste dagen als vlak voor de dekking als zelfs nog tot een wéék na de dekking.......11 pups kwamen daaruit gewandeld.
- Barnsley
- Posts in topic: 2
- Welke: Golden Retrievers
- Contacteer:
Het is niet zo zwartwit nee, maar wel een duidelijke indicatie. Maar een teef die nog onder de 1 staat met immulite moet nog zover doorstijgen en rijpen dat ik echt niet geloof dat het sperma een week overleefd. Enkele dagen echter zeker wel. Ik zie echt de meerwaarde van nu al naar de reu gaan niet. Je zit jezelf er alleen maar mee in de weg. Wordt misschien gefrustreerd of verdrietig als het niet lukt, enz enz. Gewoon geduld hebben, naar je teef kijken en de eisprong afwachten blijft mijn advies.
- kloesje
Nee en omdat je of we niet weten hoe de teef reageert, zou ik inderdaad niet aanraden om naar de reu te gaan.Inge O schreef: ↑11 jan 2022, 09:46
Wat niet wil zeggen dat ik het zomaar een goed idee vind om al naar de reu te gaan, ligt er helemaal aan. Is ze bekend erg snauwerig vóór haar beste dekdag dan zeker niet doen, maar dat zijn niet alle teven. Sommige worden - zonder zicht te laten dekken - wel heel speels en flirterig dagen voor de dekking, en dan kan een kennismaking geen kwaad.
- Inge O
Maar je hoeft ze natuurlijk ook niet zomaar meteen 'hup' bij elkaar te gooien, vanop ruime afstand - zelfs vanuit de auto - zou je al heel goed kunnen zien wat de teef ervan denkt.kloesje schreef: ↑11 jan 2022, 10:05Nee en omdat je of we niet weten hoe de teef reageert, zou ik inderdaad niet aanraden om naar de reu te gaan.Inge O schreef: ↑11 jan 2022, 09:46
Moet niet hoor, maar kan wel.
- Inge O
Nee, met een 1 waarde zou ik inderdaad niet gaan, wel met een 4 of een 5 - maar ook dat is geen noodzaak.
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Hier zijn op 1 na alle teven zonder progesteron gedekt. De meesten kwamen op dd dagvdat ze de staart aan de kant deed. Voor sommigen idd te vroeg voor de ander wel precies goed. Te vroeg kwamen ze de volgende dag of 2 dagen later weer. Alle reuen die inmiddels gedekt hebven zijn om die reden dus ook weleens afgesnauwd, zelfs achterna gejaagd. Maar ze hebben allemaal gewoon later gedekt hoor. Tja als ze dat hier niet zouden kunnen handelen dan is t jammer maar die drift moeten ze toch hebben imo.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi