Nestplannen Tess - Afgesloten
Re: Nestplannen Tess - Ook loops
Ik ben heel geduldig aan het wachten
Donderdag gaan we weer prikken en dan zien we wel weer verder. Ben gewoon veel te vroeg gegaan meteen toen ik iets zag, bang dat ik iets gemist had met de feestdagen. En dan val je in het riedeltje prikken van de DA's en ben je zo een paar priksessies verder. Maar goed, dit was gewoon een leermoment. Tess is inmiddels bedreven in bloedafnemen in ieder geval
@Inge O Volgens mij is Tess wel van het flirterige en spelen ja, tenminste zo doet ze tegen Finn. Maar Finn toont dan ook totaal geen interesse om te dekken, dus misschien is het anders bij een reu die dat wel wil.
Donderdag gaan we weer prikken en dan zien we wel weer verder. Ben gewoon veel te vroeg gegaan meteen toen ik iets zag, bang dat ik iets gemist had met de feestdagen. En dan val je in het riedeltje prikken van de DA's en ben je zo een paar priksessies verder. Maar goed, dit was gewoon een leermoment. Tess is inmiddels bedreven in bloedafnemen in ieder geval
@Inge O Volgens mij is Tess wel van het flirterige en spelen ja, tenminste zo doet ze tegen Finn. Maar Finn toont dan ook totaal geen interesse om te dekken, dus misschien is het anders bij een reu die dat wel wil.
-
- Posts in topic: 14
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
- Inge O
- Posts in topic: 43
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
De kans is toch wel groot dat ze dan ook met haar echt lief zou flirten, maar wel af en toe wat nee-gilletjes zou geven .
Maar goed, als je verder prikt heeft het weinig toegevoegde waarde om zo vroeg te gaan, hoewel ik - zeker bij een onervaren reu- minimaal één dag te vroeg zou gaan, kunnen ze al wat oefenen.
We zijn er zo, dus geen probleem om een dag eerder te gaan. En als de reueigenaar dan moet werken, brengt hij hem hier. Hebben ze alle tijd om te oefenenInge O schreef: ↑11 jan 2022, 11:30De kans is toch wel groot dat ze dan ook met haar echt lief zou flirten, maar wel af en toe wat nee-gilletjes zou geven .
Maar goed, als je verder prikt heeft het weinig toegevoegde waarde om zo vroeg te gaan, hoewel ik - zeker bij een onervaren reu- minimaal één dag te vroeg zou gaan, kunnen ze al wat oefenen.
Wat zou de minimale waarde moeten zijn om niet meer te hoeven prikken?
- Inge O
Tja, ik prik al niet meer na 2.5 ng/ml, dan weet ik al genoeg.Veertje schreef: ↑11 jan 2022, 11:55We zijn er zo, dus geen probleem om een dag eerder te gaan. En als de reueigenaar dan moet werken, brengt hij hem hier. Hebben ze alle tijd om te oefenenInge O schreef: ↑11 jan 2022, 11:30De kans is toch wel groot dat ze dan ook met haar echt lief zou flirten, maar wel af en toe wat nee-gilletjes zou geven .
Maar als je die niet treft zou ik stoppen bij 5-6, en vanaf dan elke dag een bezoekje. Reu bij jullie blijven zou ik nog niet doen als het nog echt te vroeg is, dan zou ze hem wel eens irritant kunnen gaan vinden vrees ik (of omgekeerd, hij die aan haar neezeggerij went en interesse verliest), en het voegt ook weinig toe.
Oke Dan gaan we zien wat er donderdag uitkomt en wat dan de volgende stap is.Inge O schreef: ↑11 jan 2022, 12:01Tja, ik prik al niet meer na 2.5 ng/ml, dan weet ik al genoeg.Veertje schreef: ↑11 jan 2022, 11:55We zijn er zo, dus geen probleem om een dag eerder te gaan. En als de reueigenaar dan moet werken, brengt hij hem hier. Hebben ze alle tijd om te oefenenInge O schreef: ↑11 jan 2022, 11:30
De kans is toch wel groot dat ze dan ook met haar echt lief zou flirten, maar wel af en toe wat nee-gilletjes zou geven .
Maar als je die niet treft zou ik stoppen bij 5-6, en vanaf dan elke dag een bezoekje. Reu bij jullie blijven zou ik nog niet doen als het nog echt te vroeg is, dan zou ze hem wel eens irritant kunnen gaan vinden vrees ik (of omgekeerd, hij die aan haar neezeggerij went en interesse verliest), en het voegt ook weinig toe.
- Budkes
- Posts in topic: 4
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Dit dus. De reuen van mij die regelmatig gedekt hebben waren een Boxer, een Mastiff, een Jack Russell Terriër en een Mechelse Herder, allen wel eens afgesnauwd ook wel eens als groene dekreu en geen van allen is daar door van de leg geraakt, mocht dat wel zo zijn moest je er misschien niet mee willen dekken? Ik heb in het verleden ook 1x een teef ter dekking gehad die op het progesteron prikken afsprak. Daar is geen nest van gekomen, teef wilde zich niet laten dekken.malinois schreef: ↑11 jan 2022, 10:13 Hier zijn op 1 na alle teven zonder progesteron gedekt. De meesten kwamen op dd dagvdat ze de staart aan de kant deed. Voor sommigen idd te vroeg voor de ander wel precies goed. Te vroeg kwamen ze de volgende dag of 2 dagen later weer. Alle reuen die inmiddels gedekt hebven zijn om die reden dus ook weleens afgesnauwd, zelfs achterna gejaagd. Maar ze hebben allemaal gewoon later gedekt hoor. Tja als ze dat hier niet zouden kunnen handelen dan is t jammer maar die drift moeten ze toch hebben imo.
En wat Inge O zegt, je hoeft ze niet samen los te gooien zonder enig toezicht. Maar zoals ik begreep wonen ze niet ver van elkaar.
- malinois
- Posts in topic: 19
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Precies. De 1e dekking van Xavi (die met de moeder van Xygan) was ook eentje in t kader: iets te vroeg. We waren buiten op het terrein waar de dekking gedaan zou worden. Teef uit de auto... Xavi uit de auto... hij mocht snuffelen en daarmee klaar, al keek hij maar dan begon ze vanuit t puntje van dr staart te grommen, laat staan dat hij een poging mocht wagen. Oke, te vroeg dus... dat was dinsdag. Op donderdag kwamen ze weer, zelfde plek zelfde manier. Teef uit de auto, die trok zich uit dr halsband en stoof naar mijn bus. Achterklep open, ze zat al voor de kennel van Xavi. Die kreeg niet eens de tijd om uit de auto te komen... ik heb niet echt t vermoeden dat naast een gekrenkt ego er maar iets veranderd was qua drift. Nou ja t resultaat waren 9 pups Overigens zijn en waren t allemaal gentleman's tov de teven, mijn reuen.Budkes schreef:Dit dus. De reuen van mij die regelmatig gedekt hebben waren een Boxer, een Mastiff, een Jack Russell Terriër en een Mechelse Herder, allen wel eens afgesnauwd ook wel eens als groene dekreu en geen van allen is daar door van de leg geraakt, mocht dat wel zo zijn moest je er misschien niet mee willen dekken? Ik heb in het verleden ook 1x een teef ter dekking gehad die op het progesteron prikken afsprak. Daar is geen nest van gekomen, teef wilde zich niet laten dekken.malinois schreef: ↑11 jan 2022, 10:13 Hier zijn op 1 na alle teven zonder progesteron gedekt. De meesten kwamen op dd dagvdat ze de staart aan de kant deed. Voor sommigen idd te vroeg voor de ander wel precies goed. Te vroeg kwamen ze de volgende dag of 2 dagen later weer. Alle reuen die inmiddels gedekt hebven zijn om die reden dus ook weleens afgesnauwd, zelfs achterna gejaagd. Maar ze hebben allemaal gewoon later gedekt hoor. Tja als ze dat hier niet zouden kunnen handelen dan is t jammer maar die drift moeten ze toch hebben imo.
En wat Inge O zegt, je hoeft ze niet samen los te gooien zonder enig toezicht. Maar zoals ik begreep wonen ze niet ver van elkaar.
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Inge O
Progesteron is inderdaad (door het steile exponentiële verloop) zeker niet altijd betrouwbaar (LH dan weer wel, tenzij er iets mis is met de cyclus natuurlijk). Ik prik mijn teven wel al lang maar dat heeft niets te maken met het exacte tijdstip willen weten, wel met de (vaak niet minne) praktische regeling : regelen met werk (vroeger dan), oppas zoeken voor de andere dieren, vaak verre reis, logies daar ter plaatse vinden enz.
Ik ga altijd wat vroeger en trek er altijd een aantal dagen voor uit, en het exacte dektijdstip bepalen ze dan zelf wel.
Ben ook niet zo heel bang om te vroeg te gaan, maar met een waarde van 0.4 leek het me ook geen zin te hebben.
Vandaag staat ze op 0.8, dus we gaan omhoog De dierenarts adviseerde zaterdag weer prikken, maar ik heb het opgeschoven naar maandag. Ben toch wat terughoudend geworden met dat kort op elkaar prikken voor niks. Dit weekend gaan we dan wel naar de reu.
De dierenarts gaf aan dat het dan wel goed was om ook na een geslaagde dekking te prikken maandag om te kijken of het zin gehad heeft. Maar dat lijkt me dan toch niet veel toegevoegde waarde hebben wel?
Vandaag staat ze op 0.8, dus we gaan omhoog De dierenarts adviseerde zaterdag weer prikken, maar ik heb het opgeschoven naar maandag. Ben toch wat terughoudend geworden met dat kort op elkaar prikken voor niks. Dit weekend gaan we dan wel naar de reu.
De dierenarts gaf aan dat het dan wel goed was om ook na een geslaagde dekking te prikken maandag om te kijken of het zin gehad heeft. Maar dat lijkt me dan toch niet veel toegevoegde waarde hebben wel?
- Zamunda
- Posts in topic: 13
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Ik snap wel dat je dat gedaan hebt hoor (je bent toch nieuwsgierig en zit erop te wachten) en ach, nu weet je het, dat je gewoon die eerste druppels aan kunt houden zoals je gewend bent.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
-
- Posts in topic: 14
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Ze verdubbelt wel steedsVeertje schreef: ↑13 jan 2022, 10:38 Ben ook niet zo heel bang om te vroeg te gaan, maar met een waarde van 0.4 leek het me ook geen zin te hebben.
Ik denk dat de dierenarts bedoelt dat je maandag dan kunt checken of ze geovuleerd heeft. Sommige teven laten zich al lang voor de ovulatie dekken, en dan is er een kans dat het sperma al dood is zodra de eitjes rijp zijn. Maar sperma leeft best lang dus als ze dit weekend zich laat dekken en ze ovuleert pas maandag kan het nog steeds raak zijn.
Voor m’n eigen gemoedsrust zou ik maandag wel laten prikken, ook als ze zich laat dekken dit weekend.
- Inge O
Als ze zich dit weekend zou laten dekken zie ik geen toegevoegde waarde in extra prikken : gewoon verdergaan met dekken tot ze niet meer wil, en zou het zo zijn dat ze maar één keer wilde gedekt worden dan voegt prikken ook niks toe.
Ik kan me er wat bij voorstellen als je dan uitgaat van 1x dekken. Als ik bijvoorbeeld alleen zondag zou laten dekken en dan denken dat het daarmee voldoende is.Mizzsylver schreef: ↑13 jan 2022, 12:05Ze verdubbelt wel steedsVeertje schreef: ↑13 jan 2022, 10:38 Ben ook niet zo heel bang om te vroeg te gaan, maar met een waarde van 0.4 leek het me ook geen zin te hebben.
Ik denk dat de dierenarts bedoelt dat je maandag dan kunt checken of ze geovuleerd heeft. Sommige teven laten zich al lang voor de ovulatie dekken, en dan is er een kans dat het sperma al dood is zodra de eitjes rijp zijn. Maar sperma leeft best lang dus als ze dit weekend zich laat dekken en ze ovuleert pas maandag kan het nog steeds raak zijn.
Voor m’n eigen gemoedsrust zou ik maandag wel laten prikken, ook als ze zich laat dekken dit weekend.
In overleg met Inge gaan ze zondag even daten. En dan om de dag zo verder.
Het wordt zo wel een lang topic voordat er überhaupt sprake is van pups
Ik vind het juist wel interessant om zo mee te lezen van stap tot stap :-DVeertje schreef: ↑13 jan 2022, 13:36Ik kan me er wat bij voorstellen als je dan uitgaat van 1x dekken. Als ik bijvoorbeeld alleen zondag zou laten dekken en dan denken dat het daarmee voldoende is.Mizzsylver schreef: ↑13 jan 2022, 12:05Ze verdubbelt wel steedsVeertje schreef: ↑13 jan 2022, 10:38 Ben ook niet zo heel bang om te vroeg te gaan, maar met een waarde van 0.4 leek het me ook geen zin te hebben.
In overleg met Inge gaan ze zondag even daten. En dan om de dag zo verder.
Het wordt zo wel een lang topic voordat er überhaupt sprake is van pups
- hakunamatata
- Posts in topic: 6
- Welke: Een Eevee en Lizzy
- Contacteer:
Ja ik ook! Nu vast van alles lezen en volgen. En wie weet kan ik hier mooi teruglezen over een paar jaar misschien
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
-
- Posts in topic: 10
- Welke: Whippet en Lurcher
Oke, hier werkte het prima.
Ik vind het prettig als een teef gewoon een voorspelbare eisprong heeft en dat op hetzelfde moment is als ze voor een reu wil staan.
Het moet allemaal niet te raadselachtig worden. Dat vind ik degeneratie.
Ik begrijp de spanning heel goed, maar ik zou dus ook gewoon lekker naar de reu gaan en kijken. Progesteron prikken deed ik alleen als ik echt naar het buitenland moest rijden om te kijken wanneer ik moest gaan rijden. Verder kan de natuur het prima regelen hoor. Als het zo ingewikkeld was en O nauw kwam werden er niet zoveel oeps nestjes geboren.
Spring is mijn eerste teef die 2 nestjes heeft gehad. De rest altijd een nest (dus onervaren) en vaak ook nog eens een onervaren reu.
Spring is mijn eerste teef die 2 nestjes heeft gehad. De rest altijd een nest (dus onervaren) en vaak ook nog eens een onervaren reu.
Tess doet dat allemaal niet. Ja misschien dat het me nu gaat opvallen als ik erop ga letten. Maar we hebben al wat loopsheden achter de rug en het is me nog nooit opgevallen
Ze loopt vanaf het begin wat te flirten met Finn, maar die ruikt een keer, doet wat spelbuigingen mee en dan is het weer klaar.
@Sirene
Hier is het vooral mijn onervarenheid Ik ga heel veel op gevoel en gezond verstand af, maar feitjes vind ik fijn. Zeker bij dit soort spannende dingen, als houvast. Dus vandaar wel het prikken. Nu heb ik een indicatie en dan gaan we de rest gewoon weer door de natuur laten uitzoeken
- pioenroos
- Posts in topic: 17
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Floor doet wel wat maar dan anderhalve lang en alsnog komt het echt niet tot een koppeling als het niet precies de 2 goede dagen zijn
Dus hier geen denken aan dat ik het zonder prikken doe. Je wilt niet weten hoeveel uren ik naar droogwippende honden heb staan kijken bij de meerdere pogingen om tot haar eerste nestje te komen
Zal gerust de natuur zijn en er bij horen. Ook als het dan vervolgens niet lukt maar ik vind het nergens voor nodig persoonlijk. Dus ik prik zodat ik zeker weet dat ik op de meest optimale dag ga.
Niet elke hond is hetzelfde en niet elke manier is de enige juiste
Ik zou dus vooral je eigen gezond verstand gebruiken en je eigen weg volgen
Ik vind het juist wel leuk om te volgen zo, je eerste stappen in fokkersland! Bij andere mensen lijkt het altijd alsof ze al precies weten hoe het moet, die zullen hun onzekerheid en het leerproces waarschijnlijk achter gesloten deuren beleven en dat vind ik ergens jammer, want zo lijkt het net alsof het alleen iets voor ingewijden is ofzo. Interessant juist om dat hele proces eens helemaal te volgen!
- Inge O
Ik doe wat dat betreft anders niet aan 'achter gesloten deuren' hoor, Hovawartreuen zijn ontzettend moeilijke klanten als het op dekken aankomt, ik heb vaker moeilijk verlopende dekkingen gehad dan vlotte, en dat lag dan altijd aan de reu.mijke schreef: ↑14 jan 2022, 00:32 Ik vind het juist wel leuk om te volgen zo, je eerste stappen in fokkersland! Bij andere mensen lijkt het altijd alsof ze al precies weten hoe het moet, die zullen hun onzekerheid en het leerproces waarschijnlijk achter gesloten deuren beleven en dat vind ik ergens jammer, want zo lijkt het net alsof het alleen iets voor ingewijden is ofzo. Interessant juist om dat hele proces eens helemaal te volgen!
Heb er indertijd het hf ook nog vol over geschreven, ook op mijn blog enz., maar ik voel me wat dat betreft inderdaad eenzame roepende in de woestijn want ik lijk wel de enige te zijn die dat soort problemen ziet, terwijl je dan steeds wel via via hoort van tig teven die niet gedekt raakten.
- kloesje
- Welke: Australian kelpies
Ik vind het ook super leerzaam om dit mee te lezen, dat het bij ons makkelijker gaat is ook gewoon wat het is.
Timber geeft het gewoon heel goed aan en het is fijn om zo'n reu in huis te hebben, maar dat is ook wel eens lastig, voor hem en dan ook voor ons.
Wat Inge betreft kan ik me goed voorstellen dat je wel gaat prikken als het lastig gaat, dan wil je gewoon zekerheid
Niet voor niets staat in het boekje: 'Van dekken tot uitvliegen' dat er meerdere mogelijkheden zijn
Timber geeft het gewoon heel goed aan en het is fijn om zo'n reu in huis te hebben, maar dat is ook wel eens lastig, voor hem en dan ook voor ons.
Wat Inge betreft kan ik me goed voorstellen dat je wel gaat prikken als het lastig gaat, dan wil je gewoon zekerheid
Niet voor niets staat in het boekje: 'Van dekken tot uitvliegen' dat er meerdere mogelijkheden zijn
- Célie
- Posts in topic: 7
- Honden: 1
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Maar dat is denk kwaal van de hele fokkerswereld dat ze problemen niet naar buiten brengen en dat andere daarom ook niks zeggen totdat je mensen persoonlijk spreekt en het er toevallig over gaat en dat mensen dan het veel vaker gehoord hebben. Niet alleen met moeilijk dekken maar ook met afwijkingen.Inge O schreef: ↑14 jan 2022, 09:31Ik doe wat dat betreft anders niet aan 'achter gesloten deuren' hoor, Hovawartreuen zijn ontzettend moeilijke klanten als het op dekken aankomt, ik heb vaker moeilijk verlopende dekkingen gehad dan vlotte, en dat lag dan altijd aan de reu.mijke schreef: ↑14 jan 2022, 00:32 Ik vind het juist wel leuk om te volgen zo, je eerste stappen in fokkersland! Bij andere mensen lijkt het altijd alsof ze al precies weten hoe het moet, die zullen hun onzekerheid en het leerproces waarschijnlijk achter gesloten deuren beleven en dat vind ik ergens jammer, want zo lijkt het net alsof het alleen iets voor ingewijden is ofzo. Interessant juist om dat hele proces eens helemaal te volgen!
Heb er indertijd het hf ook nog vol over geschreven, ook op mijn blog enz., maar ik voel me wat dat betreft inderdaad eenzame roepende in de woestijn want ik lijk wel de enige te zijn die dat soort problemen ziet, terwijl je dan steeds wel via via hoort van tig teven die niet gedekt raakten.
- malinois
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Ik zou niet weten waarom je dat geheim zou willen houden. Ik heb ook een dobermann gehad die niet wilde dekken. Gewoon niet, loopse teef was leuk om mee te spelen maar meer moet je er niet mee doen vond ie. Hij kon ook gewoon bij een dekrijpe Xena lopen. Hij dekte gewoonweg niet. Ik heb daar nooit een geheim van gemaakt, ook omdat de rest van de doberwereld graag KI met hem gedaan had. Ik wilde zoiets dus niet doorgeven dus ik piekerde er niet over. 2 van mn huidige reuen hebben gedekt. Ik laat ze in principe dus echt alles los en zelf doen want hoe meer je wil helpen hoe groter de chaos wordt. Ze nemen even de tijd, dat deed Xito ook al en ze zijn erg galant. Maar uiteindelijk wordt er gedekt. Mits goede tijd. Want Xygan is daar erg nauwkeurig in heb ik gemerkt.Célie schreef:Maar dat is denk kwaal van de hele fokkerswereld dat ze problemen niet naar buiten brengen en dat andere daarom ook niks zeggen totdat je mensen persoonlijk spreekt en het er toevallig over gaat en dat mensen dan het veel vaker gehoord hebben. Niet alleen met moeilijk dekken maar ook met afwijkingen.Inge O schreef: ↑14 jan 2022, 09:31Ik doe wat dat betreft anders niet aan 'achter gesloten deuren' hoor, Hovawartreuen zijn ontzettend moeilijke klanten als het op dekken aankomt, ik heb vaker moeilijk verlopende dekkingen gehad dan vlotte, en dat lag dan altijd aan de reu.mijke schreef: ↑14 jan 2022, 00:32 Ik vind het juist wel leuk om te volgen zo, je eerste stappen in fokkersland! Bij andere mensen lijkt het altijd alsof ze al precies weten hoe het moet, die zullen hun onzekerheid en het leerproces waarschijnlijk achter gesloten deuren beleven en dat vind ik ergens jammer, want zo lijkt het net alsof het alleen iets voor ingewijden is ofzo. Interessant juist om dat hele proces eens helemaal te volgen!
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi