Kan jouw hond overal los?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
BieneMaya

Re: Kan jouw hond overal los?

Bericht door BieneMaya »

Maya houd mij goed in de gaten en kan vrijwel overal los. Niet dat ik dat doe als er wegen in de buurt zijn want stel dat 🙈
Ze reageert niet echt op andere honden of wandelaars tenzij die aandacht vragen. Dan wil madam nog wel eens leuk mee doen tot ik doorloop en dan kiest ze voor mij ❤

Loop ik samen met mijn zus en Nikki en Maya gaan samen los dan is haar recall iets minder dus zij gaan op overzichtelijke stukken los.

In mijn dorp of bij drukte zit Maya aan de 8m flex.
Crutz
Posts in topic: 1

Bericht door Crutz »

Ja en nee.
Ja het terugroepen is meestal betrouwbaar.
Nee ik zie op veel plekken veel beren op de weg, vreemde honden die niet betrouwbaar zijn, jacht instinct en mogelijk wild wat het terugroepen niet 100% betrouwbaar maakt.
tobi__
Posts in topic: 2

Bericht door tobi__ »

Tobi kan tijdens het uitlaten in een wandelgebied zeker los. Bos of strand, dat maakt niet uit. Hij heeft een vrijwel 100% zekere recall. Enige wat roet in het eten kan gooien is een hevig loops teefje. Maar zelfs dan is hij nog voor rede vatbaar .... Ik moet hem wel elke wandeling blijven belonen met een snoepje etc. Want hij doet het niet voor de lol, maar dat vind ik een dikke prima.
__Esmee
tobi__

Bericht door tobi__ »

Crutz schreef: 20 sep 2021, 11:40 Ja en nee.
Nee ik zie op veel plekken veel beren op de weg, vreemde honden die niet betrouwbaar zijn, jacht instinct en mogelijk wild wat het terugroepen niet 100% betrouwbaar maakt.
Jouw onderschrift is echt heel groot :D
__Esmee
Sanne
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Bericht door Sanne »

tobi__ schreef: 20 sep 2021, 13:48
Crutz schreef: 20 sep 2021, 11:40 Ja en nee.
Jouw onderschrift is echt heel groot :D
Haha idd.. :shock:
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Hier kunnen ze los wanneer de omgeving veilig is en hondvrij is.
Mr. Sam vreet andere honden op. Dus nooit los wanneer we andere honden zien.
En Zahra is doodsbang voor andere honden. Die zet het op rennen in blinde paniek en is dan dus heel snel ergens anders met haar 70 km/h.
Saschesfloor

Bericht door Saschesfloor »

Floor kan eigenlijk overal los. Die is zo braaf. Ik moet opletten met katten, dat is het enige, daarom is ze in de straat hier aan de lijn, maar verder altijd los. Floor vindt aan de lijn lopen ook stom.

Maggie is nog maar 7 maanden, toch laat ik haar los waar mogelijk. Er sleept nu nog een 5 meter lijn achteraan, maar zodra ik zeker weet dat ze echt komt als ik roep gaat die eraf. Ik moet zeggen, ze luistert tot nu toe boven verwachting goed. Ik wacht vol spanning op de puberstreken...
Afbeelding

The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Meta

Bericht door Meta »

Hier in de losloopgebieden lopen ze alledrie los
Daisy jaagt wel op muisjes en luisterd niet perfect maar goed genoeg om haar los te laten
Goofy loopt zo dicht bij de baas dat als er een vreemde hond aan komt hij hem gelijk kan optillen
en zaar kijkt nergens na die loopt gewoon door bij honden mensen paarden enz. alleen als mensen haar aanstaren of geluidjes maken dan gaat ze er heen om een knuffel te halen
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
tibbie

Bericht door tibbie »

Qi loopt elke wandeling los in voor ons bekende losloopgebieden (bos) en op afstand van verkeer. Hij is niet echt betrouwbaar wat betreft hier komen en blijft nog wel eens achter. Ik hou hem altijd in zicht en loop niet te ver vooruit. Ik doe hem volgens mij het meest plezier door hem te laten snuffelen en tempo bepalen. Ben niet zo bang voor weglopen, hij reageert goed op "blijf" en "stop" en het is geen jager.

Sinds zijn castratie zijn er eigenlijk geen aanvaringen met andere honden (reuen) geweest. Andere honden reageren ook anders op hem en dat maakt dat ik hem steeds vaker los ben gaan laten. Een jaar geleden had ik dit echt niet voor mogelijk gehouden. Hij is natuurlijk ook ouder geworden. Het lopen is zoveel leuker en meer ontspannen geworden. :D Dat merkt dat beestje ook natuurlijk.
Afbeelding Afbeelding
Nikki
Honden: 1
Welke: Kruising Jack Russell Jet

Bericht door Nikki »

Jet zou overal los kunnen lopen. Braaf ding. Maar ze vind loslopen echt niet leuk. Ze gaat zo strak achter mij lopen dat ik haar schop met mijn hakken. En verder doet ze ook niks, niet snuffelen e.d. Aangelijnd aan de flex loopt ze gewoon voor mij uit en doet lekker haar ding. Gelukkig hou ik ook niet van losloopgebieden en loop veel op de Veluwe(zoom)
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Wat een rare vraag..natuuuurlijk kan elke hond overal los..de vraag is wat ze doen en of je ze terug krijgt :mrgreen:
Afbeelding
Floortje
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Ja.
Maar 's avonds laat ik Rakoes niet los op straat. Je ziet zo'n bruine worst van 27cm hoog niet in het donker en het avondrondje gaat voor een groot deel over een gecombineerd voet/fietspad. Het stikt hier ook van de hazen ondanks dat het de bebouwde kom is, ik loop liever geen risico op een "FENTON FENTON!!" momentje.

Ysta kon tot voor kort juist niet aan de riem lopen. Uitvallen en harde rukken geven, dat is er nu grotendeels uit en lopen we op straat juist veel aan de riem. Goede timing, want de oren gaan merkbaar minder werken (7 maanden is ze nu).

Tiba en Noise liepen altijd los, mijn vriend houdt niet van riemen. Maar nu met Ysta doet hij het wel, je wordt toch steeds banger naarmate je ouder wordt, dus langs drukke wegen gaan de honden nu gewoon aan de riem.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 5

Bericht door ranetje »

Floortje schreef: 24 sep 2021, 14:34 Ja.
Maar 's avonds laat ik Rakoes niet los op straat. Je ziet zo'n bruine worst van 27cm hoog niet in het donker en het avondrondje gaat voor een groot deel over een gecombineerd voet/fietspad. Het stikt hier ook van de hazen ondanks dat het de bebouwde kom is, ik loop liever geen risico op een "FENTON FENTON!!" momentje.

Ysta kon tot voor kort juist niet aan de riem lopen. Uitvallen en harde rukken geven, dat is er nu grotendeels uit en lopen we op straat juist veel aan de riem. Goede timing, want de oren gaan merkbaar minder werken (7 maanden is ze nu).

Tiba en Noise liepen altijd los, mijn vriend houdt niet van riemen. Maar nu met Ysta doet hij het wel, je wordt toch steeds banger naarmate je ouder wordt, dus langs drukke wegen gaan de honden nu gewoon aan de riem.
In feite heeft elke APV een aanlijngebod binnen de gemeente (behalve als er een bordje staat bij een park o.i.d. dat ze daar los mogen als ze onder controle zijn), dus eigenlijk zou elke hond daar aangelijnd moeten lopen.
Moet iedereen verder zelf weten hoor, zo lang hun hond niet op mijn hond afstormt.
Buiten de bebouwde kom langs wegen laat ik mijn honden ook niet los, een te groot risico ook bij honden die goed onder controle zijn.
Afbeelding
Floortje
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

ranetje schreef: 24 sep 2021, 15:33 In feite heeft elke APV een aanlijngebod binnen de gemeente (behalve als er een bordje staat bij een park o.i.d. dat ze daar los mogen als ze onder controle zijn), dus eigenlijk zou elke hond daar aangelijnd moeten lopen.
Dat is de vraag niet. De vraag is: Kan jouw hond overal los?
Als de vraag was geweest MAG een hond overal los? Dan had ik je antwoord zinvol gevonden, nu slaat het nergens op.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Floortje schreef: 24 sep 2021, 15:40
ranetje schreef: 24 sep 2021, 15:33 In feite heeft elke APV een aanlijngebod binnen de gemeente (behalve als er een bordje staat bij een park o.i.d. dat ze daar los mogen als ze onder controle zijn), dus eigenlijk zou elke hond daar aangelijnd moeten lopen.
Als de vraag was geweest MAG een hond overal los? Dan had ik je antwoord zinvol gevonden, nu slaat het nergens op.
Het kan dus niet want het mag niet 8-)
Dat slaat dus wel ergens op.
Afbeelding
Hondenpoot

Kan jouw hond overal los?

Bericht door Hondenpoot »

Vik kan overal los. Heb hem ook liever los dan aangelijnd want aan de riem lopen vindt ie wel een opgave.

Jip kon in het bos enzo prima los. Moest alleen altijd op paarden en fietsers letten want dat vond ze nog wel eens leuk. Inmiddels hoort en ziet ze niet meer zo goed. Ik heb nog een route hier in de buurt waar ze los mag. Verder loopt ze aan de riem. Ze vindt los wel het fijnste maar aan de riem ook niet zo erg.
Jip, Vik & Vie

Afbeelding

In liefdevolle herinnering: Floor, Job, Benno & Ziva
Trissje
Welke: Smoothie
Contacteer:

Bericht door Trissje »

Triss kan in principe overal los. alleen in en om het huis heeft ze soms praatjes, met name als haar vijand langskomt. En als ze echt heel erg schrikt ben ik bang dat ze er misschien vandoor zou gaan. Alhoewel ik steeds meer erop vertrouw dat ze ook dan gewoon bij me blijft. Ze is deze zomer tegen schrikdraad aangelopen, gilde wel, en wilde de rest van het weekend niet meer over dat pad, maar bleef bij ons. Verder blijft ze altijd in de buurt en luistert altijd. Als we op een camping staan met de camper ligt ze eigenlijk ook altijd los bij de camper. Als ik weg loop bij de camper gaat ze uit zich zelf binnen liggen. Alleen buiten blijven? No way :mrgreen:
Trissje
Welke: Smoothie
Contacteer:

Bericht door Trissje »

Maart schreef: 26 sep 2021, 19:42
ranetje schreef: 24 sep 2021, 15:41

Natuurlijk kan het wel. Ik mag niet door het rijden, maar ik kan het wel. Al gedaan ook zelfs.
En te snel rijden kan ik ook. Ook al gedaan.
En de honden hebben ook al los gelopen waar het niet mag.
Ik heb Triss ook los waar het niet mag ;) Die loopt geen 10 meter bij mij vandaan. Dus ook hier kan het prima :mrgreen:
_Tiny_
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Bericht door _Tiny_ »

Ja, in principe wel. Maar soms moet ik even met een sleeplijn werken (Oscar).
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Natuurlijk kan het wel. Ik mag niet door het rijden, maar ik kan het wel. Al gedaan ook zelfs.
Dat is dus persoonlijk.
En daarnaast hoe je de vraag interpreteert.
En ook waar je woont.

Ik laat mijn honden binnen de bebouwde kom niet loslopen.
Ik vind dat dat niet kan omdat het niet is toegestaan (zie APV) en omdat ik dat een heel redelijk beleid vind.
Dus mijn honden kunnen niet overal los.
Afbeelding
Marlett
Posts in topic: 11

Bericht door Marlett »

ranetje schreef: 26 sep 2021, 20:33
Dat is dus persoonlijk.
En daarnaast hoe je de vraag interpreteert.
En ook waar je woont.

Ik laat mijn honden binnen de bebouwde kom niet loslopen.
Ik vind dat dat niet kan omdat het niet is toegestaan (zie APV) en omdat ik dat een heel redelijk beleid vind.
Dus mijn honden kunnen niet overal los.
Ik bedoelde de vraag inderdaad in de trant van 'zou jouw hond overal los kunnen en gedraagt hij zich dan ook netjes, loopt hij niet weg en luistert hij goed?'

Ik heb er geen moeite mee als een hond op straat losloopt, maar keurig luistert en aan de voet blijft als ik met mijn honden langskom. Maar ik heb nu al een paar keer een boxer, berner en herder als een malle op mijn en mijn honden af zien stormen, gewoon in de bebouwde kom. Dat risico wil ik best incalculeren als ik in een losloopgebied loop, maar twee straten achter mijn huis niet, dankjewel. :?
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Hier in de wijk loopt iemand met een Rottweiler, altijd los. Ook gewoon bij de Jumbo, Action, Kruidvat enz. Ik stoor me daar aan. Het lijkt een sul van een hond hoor. Maar ik vind het gewoon niet kunnen in een woonwijk met allemaal kinderen etc. Helemaal niet met zo'n ras. Niet dat ze allemaal fout zijn natuurlijk, ik ken er een aantal die echt fantastische en prachtige honden zijn. Maar gewoon een beetje fatsoen naar je medemens. Er zijn zoveel mensen bang voor honden en zeker voor bijvoorbeeld een Rottweiler, soms door een bepaalde ervaring. Die mensen zullen het ongetwijfeld niet erg prettig vinden om in een woonwijk langs een loslopende Rottweiler te lopen. Waarom moet dat ook. Een soort prestatiedrang ofzo?
Marlett
Posts in topic: 11

Bericht door Marlett »

Sanne schreef: 26 sep 2021, 21:42 Hier in de wijk loopt iemand met een Rottweiler, altijd los. Ook gewoon bij de Jumbo, Action, Kruidvat enz. Ik stoor me daar aan. Het lijkt een sul van een hond hoor. Maar ik vind het gewoon niet kunnen in een woonwijk met allemaal kinderen etc. Helemaal niet met zo'n ras. Niet dat ze allemaal fout zijn natuurlijk, ik ken er een aantal die echt fantastische en prachtige honden zijn. Maar gewoon een beetje fatsoen naar je medemens. Er zijn zoveel mensen bang voor honden en zeker voor bijvoorbeeld een Rottweiler, soms door een bepaalde ervaring. Die mensen zullen het ongetwijfeld niet erg prettig vinden om in een woonwijk langs een loslopende Rottweiler te lopen. Waarom moet dat ook. Een soort prestatiedrang ofzo?
Het ras vind ik ook nogal schelen, ja. Bij mij in de wijk loopt ook iemand met een bejaarde, manke wawa, ook altijd los die wordt zelfs vriendelijk gegroet door de boa. En die losse berner doet inderdaad geen vlieg kwaad, maar komt wel op mijn aangelijnde honden af. Tja, en die zijn daar niet van gediend.
Manuma

Bericht door Manuma »

Neeee haha! Ze kunnen wel overal los als je lekker een puzzeltje meeneemt en wat goede snacks. Misschien wat Netflix op je telefoon kijken of je moeder bellen en een weekverslag doen.
Uma blijft wel als ze alleen mee is. Wel op haar voorwaarden maar ze blijft altijd in de buurt. Als zij jou niet meer ziet is het paniek.
Manu durft nog wel op avontuur te gaan. Die vind je dan terug bij de snackbar of drinkend uit het zwembad in iemands tuin.

Samen? Zet die film maar op want je kan wel even wachten. Op heel veel plaatsen gaat het goed hoor. Maar ik kan echt niet naar een echt bos met hen twee. Dan zijn ze weg. Ze komen altijd terug, maar in het bos zal ik wel lang moeten wachten gok ik. Ik heb het dus niet geprobeerd. Manu maakt alles dood wat hij pakken kan, van grootte muis tot edelhert. Uma vindt dat Heel Leuk. Die trapt hem even op z’n staart door keihard te gaan piepen of krijsen. Soms ziet ze een plastic zakje en gaat ze al meteen in standje “Manu grijp ze!” en hij gaat nog rennen ook. Ik krijg dat niet voor elkaar hoor. Voor mij draait hij net aan z’n kop om.

Ze zijn nu wat ouder en ze worden steeds makker. Ik heb veel meer tijd voordat ze iets besluiten en ze zijn steeds liever op avontuur met mij samen of in elk geval in mijn buurt. Zeker Manu. Uma is doof aan het worden, maar houdt mij dus in zicht. Ik denk dat Manu als oude hond gewoon los door de straten kan slenteren. Hij heeft niet zoveel zin meer in jagen en hij is erg streetwise. Uma is wat onhandig, doet aan dagdromen en wandelt zonder kijken de weg op. Manu zou dat nooit doen. Hij maakt zich ook niet zo druk meer om buurtende honden, heel fijn.
Soms laat ik hem weleens los meelopen op straat naast de kinderwagen, maar dat zijn rustige en overzichtelijke stukken. Ik durf dat niet aan een drukke weg, daar is het appel niet goed genoeg voor.
Eilfy

Bericht door Eilfy »

Ze kunnen op veel plekken maar zeker niet overal los. Ze rennen graag en dat is in de buurt van verkeer niet altijd even handig... als ik ze 1 op 1 mee heb en ze onder appel laat blijven (bijv. bij de city fotoshoots die we gedaan hebben) kan het overigens wel. Op plekken met veel wild gaat Kenji denk ik wel najagen / drijven, Djalu zal dat minder snel doen gok ik...
Afbeelding
~Choose what helps your heart bloom~
Plaats reactie