Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst
Re: Geboortedatum in relatie tot vuurwerkangst
Bertus is niet bang en ik heb gehoord van zijn broers en zussen de rest van het nest ook niet allemaal geboren in augustus. Behalve 1 pup die heeft vorige week een nare ervaring gehad ,knal in steegje en losgerukt onder een auto gaan zitten maar die waren nu in vuurwerkvrije omgeving dus geen last met oud en nieuw.
- Inge
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Mechelse herders
Kobe is van 25 oktober. Volkomen bom proof, reageert totaal niet.
Tika is van 29 januari, wordt boos maar is niet angstig
Tika is van 29 januari, wordt boos maar is niet angstig
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika
Poot van Kobe en Tika
- Zamunda
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Ik heb maar 'anders' ingevuld. Willem zal er wel doodsbang voor zijn want die is overal bang voor dus dat 'telt' niet. Verder zoek ik geen vuurwerk op en komt het godzijdank niet hier dus ik zou het van de andere honden niet weten. Gok dat Murf het wel echt eng zou vinden nu.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
- kayleigh*
- Honden: 2
- Welke: Oudduitse Herder Minou - Welsh corgi cardigan Nala
Minou is van eind februari en niet bang.
Kira was van begin maart en was wel bang.
Luna is van mei en is sinds dit jaar bang, maar wel bereikbaar. Ze is nu 9.5, dus misschien dat het met ouder worden te maken heeft.
Kira was van begin maart en was wel bang.
Luna is van mei en is sinds dit jaar bang, maar wel bereikbaar. Ze is nu 9.5, dus misschien dat het met ouder worden te maken heeft.
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
RIP Kira 09-03-2011 - 09-09-2021
RIP Minou 24-02-2016 - 16-07-2024
- GoldenGizmo
- Honden: 1
- Welke: Golden retriever
Gizmo is van september, en heeft vette paniek bij veel vuurwerk (dit jaar lijkt het wel erger dan voorgaande jaren te zijn). Ik heb dus wel vuurwerkangst, geboren in het najaar aangevinkt. Maar ik vraag me af of hij niet ook deels onder 'anders' valt. Hij was namelijk al 2,5 jaar toen hij bij ons kwam wonen, en had een uitgebreide brief van z'n vorige eigenaar bij zich met wat hij wel en niet fijn vond en ervaring mee had. Er stond geen woord over vuurwerk in. Ik ging er dus helemaal vanuit dat hij daar niet veel problemen mee zou hebben. Bleek ik het even mis te hebben die eerste jaarwisseling met hem Maar die eerste 2,5 jaar heeft hij in België gewoond, en blijkbaar zijn ze daar een stuk minder gek met vuurwerk dan hier in Nederland.
- Mir
- Welke: Hollandse herder
Dexter is van maart. De eerste 2 jaar geen last van angst.
Daarna werd het steeds erger. Afgelopen vrijdag wilde hij buiten zelfs vluchten als hij een rotje hoorde afgaan. En zaterdag ging hij niet makkelijk mee naar buiten.
Ruim voor de volgende jaarwisseling opnieuw naar de dierenarts want zylkene doet zo goed als niets.
Daarna werd het steeds erger. Afgelopen vrijdag wilde hij buiten zelfs vluchten als hij een rotje hoorde afgaan. En zaterdag ging hij niet makkelijk mee naar buiten.
Ruim voor de volgende jaarwisseling opnieuw naar de dierenarts want zylkene doet zo goed als niets.
- Fenneke
- Welke: Witte herder en nu een hún
Baloe is hartje zomer geboren maar dat telt niet
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
Zowel direct na het vuurwerk geboren als in het najaar geboren geen angst voor vuurwerk.
Beetje laat in het jaar maar ach, december komt alweer dichterbij. De honden die ik van jongs af aan tot nu heb gehad vanaf hun puppytijd hadden en hebben geen vuurwerkangst, er kan/kon een bom ontploffen waar ze naast staan. Laatste "gezinshond" was geloof ik in mei geboren en totaal niet bang, ook niet nadat er een rotje naast hem ontplofte. Mijn eerste eigen hond was wel bang, die was geboren in juni maar ik had haar pas vanaf haar 10e dus geen idee wat er gebeurd is, ze was ook doodsbang voor onweer. Colin is van eind juli en totaal niet bang.
- Diana
- Posts in topic: 2
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Fayah en Mila zijn allebei van februari en Mila had wel flinke vuurwerkangst, maar Fayah reageert er totaal niet op. Mila was overigens het eerste jaar ook niet bang voor vuurwerk, dus ik juich nog niet te hard, maar aangezien Fayah sowieso niet snel met angst op dingen reageert, laat staan hysterische trekjes heeft zoals Mila, heb ik heel goede hoop dat zij geen vuurwerkangst zal gaan ontwikkelen.
- CatnDog
- Welke: Groenendaeler
Maar wat als de ouderdieren zelf ook angst voor vuurwerk hebben? Of zou je die honden zelf nooit inzetten om mee te fokken?Tara schreef: ↑13 aug 2022, 11:19 Ik denk niet dat de tijd van het jaar waarin een hond geboren is echt een correlatie heeft met angst voor vuurwerk. Wél denk ik dat de leeftijd van de hond een rol kan spelen, dus hoe ontvankelijk/gevoelig een hond is wanneer hij voor het eerst vuurwerk hoort en ziet. Dat zal per ras en per individu misschien verschillen.
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien is het mosterd na de maaltijd, maar angst voor harde geluiden is niet erfelijk. De aanleg om het het te ontwikkelen is dat echter wél.
Anders gezegd: een hond met aanleg kan onder ongunstige omstandigheden angst ontwikkelen, een hond met minder aanleg zal dat mogelijk minder snel doen. Andersom kan natuurlijk ook, ook een hond zonder aanleg kan angst ontwikkelen ten gevolg van trauma. Ik heb het zelf nog niet bij de hand gehad, maar als ik pups zou hebben die rond de jaarwisseling weg zouden mogen, dan zou ik die niet eerder dan een paar dagen na de jaarwisseling aan hun nieuwe eigenaren meegeven. Ik heb dan echt héél erg liever dat ze gewoon veilig bij mij en de stoïcijnse volwassen honden blijven zodat ze hun eerste confrontatie met vuurwerk onder gegarandeerde coolheid kunnen hebben.