sportkeuring
- Gudrun
- Posts in topic: 8
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
sportkeuring
Kika is nu ruim 13 maanden en ik wil "echt" met haar beginnen trainen. Nu doen we 1 of 2 keer per week even kort een beetje agility en 1 keertje schapendrijven. Dat laatste vooral als haar hobby en om wat hulp te hebben met de eigen schaapjes indien nodig.
Voor we aan het echte werk beginnen, dus springhoogte gaan stapsgewijs verhogen, raakvakken omhoog, wave aanleren en vaker/intensiever trainen een sportkeuring.
Poppy had na een uitschuiver in de tunnel een wat stijvere gang, was toen terug beter maar dinsdag na training even terug stijver lopen dus die mocht ook mee.
Verdict: Kika is een kleine spierbundel en helemaal goedgekeurd om aan de slag te gaan. Poppy haar rug en bekken zaten wat vast, die zijn nu losgemaakt en ze krijgt nu een maandje rust (toch einde seizoen en die laatste wedstrijd schrijven we wel uit) en dan beginnen we zachtjes aan opnieuw.
Plan is voorjaar voor de wedstrijden terug beginnen allebei opnieuw een check-up.
Doen jullie systematisch aan fysio nazicht met sportende honden of alleen als je iets merkt wat niet in orde lijkt?
Voor we aan het echte werk beginnen, dus springhoogte gaan stapsgewijs verhogen, raakvakken omhoog, wave aanleren en vaker/intensiever trainen een sportkeuring.
Poppy had na een uitschuiver in de tunnel een wat stijvere gang, was toen terug beter maar dinsdag na training even terug stijver lopen dus die mocht ook mee.
Verdict: Kika is een kleine spierbundel en helemaal goedgekeurd om aan de slag te gaan. Poppy haar rug en bekken zaten wat vast, die zijn nu losgemaakt en ze krijgt nu een maandje rust (toch einde seizoen en die laatste wedstrijd schrijven we wel uit) en dan beginnen we zachtjes aan opnieuw.
Plan is voorjaar voor de wedstrijden terug beginnen allebei opnieuw een check-up.
Doen jullie systematisch aan fysio nazicht met sportende honden of alleen als je iets merkt wat niet in orde lijkt?
- Zamunda
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart
Re: sportkeuring
Voorheen nooit, tot ik hoorde over Heukels (orthomanueel DA). Zij heeft me zó geholpen met Lais, echt super. Met Raaf heb ik twee jaar geleden bij haar een sportkeuring laten doen voordat ik aan behendigheid begon; afgelopen jaar zo weinig kunnen sporten omdat de lessen stillagen dat ik nog niet terug ben gegaan om hem na te laten kijken. Ergens het komende half jaar weer denk ik en dan gaat Lais ook meteen op controle voor haar rug en nek.
OS met dank aan Hakunamatata
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Ik ga structureel als er klachten zijn Finn zit standaard na zoveel tijd wat vast in zijn rug. Dan gaat hij een beetje hinkelen, alsof hij patella heeft. Dat is voor mij weer een teken om te gaan. Nu weet ik dat dat ongeveer halfjaarlijks is, dus soms ben ik het ook voor.
Tess gaat dan ook en tussendoor nog eens mocht ik iets geks zien.
Ze vinden het er een feestje, dus als het aan hun lag gingen we elke week. Ik kan ze ook niet allebei meenemen als er maar eentje aan de beurt is
Tess gaat dan ook en tussendoor nog eens mocht ik iets geks zien.
Ze vinden het er een feestje, dus als het aan hun lag gingen we elke week. Ik kan ze ook niet allebei meenemen als er maar eentje aan de beurt is
- Dirkje
- Posts in topic: 3
- Honden: 2
- Welke: Border Collies
Tot nu toe heeft Dirkje geen klachten, daarom gaat ze niet naar de fysio of osteopaat.
Zodra ik iets aan haar merk natuurlijk meteen.
Zodra ik iets aan haar merk natuurlijk meteen.
- Gudrun
Jinn is verger ook nooit geweest, die had nooit iets (tot die kanker dus, en toen ging het razendsnel).
Poppy is vrij groot en hoog op de poten voor een agilityhond en ik zag dus wel wat.
En Kika is dus zo een kamikaze hondje dat ik voorzichtig wil zijn. "vandaag en morgen even rustig houden" resulteerde al in het door het vliegenraam van een raam op hoogte springen om???? En het hondenpuikje is ook van isolatiemateriaal ontdaan. Dat hoort namelijk open overdag.
- Gudrun
Gudrun schreef: ↑16 sep 2021, 20:07Jinn is verger ook nooit geweest, die had nooit iets (tot die kanker dus, en toen ging het razendsnel).
Poppy is vrij groot en hoog op de poten voor een agilityhond en ik zag dus wel wat.
En Kika is dus zo een kamikaze hondje dat ik voorzichtig wil zijn. "vandaag en morgen even rustig houden" resulteerde al in het door het vliegenraam van een raam op hoogte springen om???? En het hondenluikje is ook van isolatiemateriaal ontdaan. Dat hoort namelijk open overdag.
- Dirkje
Ohh, wat moet je daar nou mee aan met zo’n kamikaze hondje.Gudrun schreef: ↑16 sep 2021, 20:07En Kika is dus zo een kamikaze hondje dat ik voorzichtig wil zijn. "vandaag en morgen even rustig houden" resulteerde al in het door het vliegenraam van een raam op hoogte springen om???? En het hondenpuikje is ook van isolatiemateriaal ontdaan. Dat hoort namelijk open overdag.
Ik vind haar prachtig met haar ruige haar. Doe haar maar naar mij.
- Gudrun
Achteraan aansluiten aub!Dirkje schreef: ↑16 sep 2021, 20:24Ohh, wat moet je daar nou mee aan met zo’n kamikaze hondje.Gudrun schreef: ↑16 sep 2021, 20:07En Kika is dus zo een kamikaze hondje dat ik voorzichtig wil zijn. "vandaag en morgen even rustig houden" resulteerde al in het door het vliegenraam van een raam op hoogte springen om???? En het hondenpuikje is ook van isolatiemateriaal ontdaan. Dat hoort namelijk open overdag.
Bij rally ging ik 2/3 x per jaar naar osteopaat /chiropractor zeker ook omdat als hij iets aangaf het al veel langer was of dan meerdere behandelingen nodig waren.
Dakar geeft het tot nog toe heel snel aan als hij ergens last van heeft dus daar ga ik ongeveer 1 a 2 keer per jaar mee heen
Dakar geeft het tot nog toe heel snel aan als hij ergens last van heeft dus daar ga ik ongeveer 1 a 2 keer per jaar mee heen
Voordat ik serieus ga sporten worden beide mannen rondom gerontgend en doe ik een nulmeting. Daarna 2-3x per jaar en vaker bij klachten
~Choose what helps your heart bloom~
Kenzi en Juno gaan 1x per half jaar naar de fysio.
Juno gaat na dit seizoen de agility uit, dus die mag dan net als Shelly naar 1x per jaar.
Juno gaat na dit seizoen de agility uit, dus die mag dan net als Shelly naar 1x per jaar.
- Dirkje
Gudrun schreef: ↑16 sep 2021, 20:39Achteraan aansluiten aub!Dirkje schreef: ↑16 sep 2021, 20:24Ohh, wat moet je daar nou mee aan met zo’n kamikaze hondje.Gudrun schreef: ↑16 sep 2021, 20:07
En Kika is dus zo een kamikaze hondje dat ik voorzichtig wil zijn. "vandaag en morgen even rustig houden" resulteerde al in het door het vliegenraam van een raam op hoogte springen om???? En het hondenpuikje is ook van isolatiemateriaal ontdaan. Dat hoort namelijk open overdag.
- Borderbende
- Honden: 4
- Welke: Border Collie
Fijn dat ze er weer klaar voor zijn na je check. Leuk dat je ook aan schapendrijven doet.
Hier alleen als ik wat bemerk bij ze. Dan wat losmaak oefeningen doen en wat rustiger aan doen.
Hier alleen als ik wat bemerk bij ze. Dan wat losmaak oefeningen doen en wat rustiger aan doen.
Trigger, Boghos, Nori en Merfyn
Toen wij nog Agility deden liet ik Levi wel zo’n 2x per jaar checken..
Ondertussen gaan we 4x per jaar, maar dat heeft te maken met zijn artrose
Ondertussen gaan we 4x per jaar, maar dat heeft te maken met zijn artrose
Levi 09/10/2011 - † 05/05/2022
- Budkes
- Honden: 5
- Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke
Nee nooit, ook niet met mijn werkende diensthonden, tenzij ze klachten vertonen.
Als ze geen klachten vertonen en lekker soepel en vrij lopen en springen zie ik de noodzaak niet.
Als ze geen klachten vertonen en lekker soepel en vrij lopen en springen zie ik de noodzaak niet.
- Gudrun
Soms zit er ergens iets wat vast wat nog niet erg opvalt. Tenzij misschien met een voorkeurkant of iets ruimere bochten aan de ene kant dan de andere maar nog niet met vrij bewegen of spelen. En dan doorlopen kan meer langdurige blessures geven. Ik merk vaak wel verschil de training na de fysio… net iets korter en wendbaarder. Sommige honden geven slecht pijn aan en gaan met enthousiasme door zolang ze kunnen.Budkes schreef:Nee nooit, ook niet met mijn werkende diensthonden, tenzij ze klachten vertonen.
-
- Posts in topic: 2
- Welke: Duitse herder
Ik laat sowieso met 6 mnd röntgenen om te kijken of ik überhaupt verder kan in de sport
Met 18 mnd nog een x en dan word t ook opgestuurd voor officiële beoordeling
Tussendoor laat ik de eco energetisch therapeute een paar x komen
Minimaal wel 1x pj voor een apk en als ik tussendoor iets heb van hmmmm , dan laat ik ze ook komen
Met 18 mnd nog een x en dan word t ook opgestuurd voor officiële beoordeling
Tussendoor laat ik de eco energetisch therapeute een paar x komen
Minimaal wel 1x pj voor een apk en als ik tussendoor iets heb van hmmmm , dan laat ik ze ook komen
Tussen de 6-12 maanden worden ze rondom voor geröntgend. Met of boven de 24 maanden worden ze officieel geröntgend op heupen, ellebogen en schouders en onofficieel op de rug.
Daarnaast krijgen ze als jonge hond watergewenning bij Perle en kijk ik ze zelf geregeld na.
Kiara gaat preventief 4x per jaar naar Perle omdat ik die controle graag in andere handen geef vanwege haar bijzondere pootje.
Daarnaast krijgen ze als jonge hond watergewenning bij Perle en kijk ik ze zelf geregeld na.
Kiara gaat preventief 4x per jaar naar Perle omdat ik die controle graag in andere handen geef vanwege haar bijzondere pootje.
- Budkes
O dat is ook prima hoor, ik doe hetzelf alleen nooit omdat ík de noodzaak er niet van in zie. Louitje is zelfs nooit geröntgend zoals we normaal wel doen bij honden die we op volwassen leeftijd aankopen.Gudrun schreef: ↑20 sep 2021, 08:00Soms zit er ergens iets wat vast wat nog niet erg opvalt. Tenzij misschien met een voorkeurkant of iets ruimere bochten aan de ene kant dan de andere maar nog niet met vrij bewegen of spelen. En dan doorlopen kan meer langdurige blessures geven. Ik merk vaak wel verschil de training na de fysio… net iets korter en wendbaarder. Sommige honden geven slecht pijn aan en gaan met enthousiasme door zolang ze kunnen.Budkes schreef:Nee nooit, ook niet met mijn werkende diensthonden, tenzij ze klachten vertonen.
(Niet helemaal waar trouwens hij is ooit met 7 maand geröntgend ivm groeipijn.)
Hij is nu 4 en volop in training, even afkloppen, nooit een blessure of ongemak gehad.
Ik let vrij scherp op mijn honden qua bewegingsapparaat, zie het ook meestal vrij snel bij andere honden als ze niet helemaal "rad" bewegen, maar zolang ik niks zie ga ik dus niet.
Jammer. Ik vind dat echt een gemiste kans voor de diensthonden in Nederland. Er wordt zwaar werk gevraagd maar is weinig ondersteuning om het bewegingsgestel goed en sterk te houden. Terwijl ze bv juist een groot deel vd dienst relatief klein zitten wat al best “problemen” kan geven die met geregeld onderhoud door een fysio eerder ontdekt worden en minder uiteindelijke problemen geeft.Budkes schreef:O dat is ook prima hoor, ik doe hetzelf alleen nooit omdat ík de noodzaak er niet van in zie. Louitje is zelfs nooit geröntgend zoals we normaal wel doen bij honden die we op volwassen leeftijd aankopen.Gudrun schreef: ↑20 sep 2021, 08:00Soms zit er ergens iets wat vast wat nog niet erg opvalt. Tenzij misschien met een voorkeurkant of iets ruimere bochten aan de ene kant dan de andere maar nog niet met vrij bewegen of spelen. En dan doorlopen kan meer langdurige blessures geven. Ik merk vaak wel verschil de training na de fysio… net iets korter en wendbaarder. Sommige honden geven slecht pijn aan en gaan met enthousiasme door zolang ze kunnen.Budkes schreef:Nee nooit, ook niet met mijn werkende diensthonden, tenzij ze klachten vertonen.
(Niet helemaal waar trouwens hij is ooit met 7 maand geröntgend ivm groeipijn.)
Hij is nu 4 en volop in training, even afkloppen, nooit een blessure of ongemak gehad.
Ik let vrij scherp op mijn honden qua bewegingsapparaat, zie het ook meestal vrij snel bij andere honden als ze niet helemaal "rad" bewegen, maar zolang ik niks zie ga ik dus niet.
Kijk, jou honden leven in huis en hebben zeker ook nog andere beweging dan werk, maar dat is natuurlijk niet standaard zo.
Er heeft een tijd een gepensioneerd, particulier geplaatste ex diensthond bij mij getraind die vervroegd met pensioen was ivm oa wat karakter dingetjes. Alleen na röntgenen bleek dat die hond ook echt veel pijn gehad moet hebben en dat had in de jaren daarvoor prima ondersteund kunnen worden met fysio (en gezien de enorme schade vraag ik me af of hij ooit goed is geweest op de foto’s of nooit geröntgend is)
- Budkes
Het gros van onze honden staan onder goede medische controle, kan alleen praten voor Oost-Nederland natuurlijk, en gaan onmiddellijk voor controle naar de DA bij klachten en worden jaarlijks gecheckt. Indien nodig worden ze doorgestuurd naar fysiotherapeut of andere expertise.
Op voorhand, dus zonder klachten niet nee. Dat diensthonden buiten werk en training om geen andere beweging krijgen is inmiddels ook wel redelijk achterhaald. Ik ken weinig geleiders bij ons die niet fietsen, hard lopen en zwemmen in hun vrije tijd met hun hond.
De old scool trainers die vonden dat je je hond vooral niet uit moest laten omdat ze daar alleen maar van in de war raakten zijn al wat jaartjes uitgestorven en overruled door een hele nieuwe lichting.
Onze nieuwe geleiders, waarvan een groot gedeelte door mij opgeleid, zijn allemaal sportief met hun diensthond in hun vrije tijd. Alle honden mogen gewoon hond zijn in hun vrije tijd, behalve dan dat ze niet het hele dorp plat mogen knuffelen en vice versa.
We hebben momenteel ongeveer 90 diensthonden en gezien het aantal klachten die we hebben vind ik het inderdaad persoonlijk niet nodig om ze op voorhand zonder klachten te laten checken door een fysio.
Wat ik al zei, al onze honden worden bij aankoop medisch gekeurd, Röfo's van rug, nek, heupen en ellebogen, bloed en urine en algemeen klinisch onderzoek.
Louitje hoort bij een lichting van 5 zelf opgeleide pups. Hierbij hadden we de filosofie dat we hun vanaf dag 1 hebben kunnen volgen en als er geen klachten waren gingen we ook niet onderzoeken. Bij twijfel werden ze onderzocht en indien nodig geröntgend. Zoals gezegd heeft dat bij Louitje 1x plaatsgevonden en daaruit bleek groeipijn, daarna nooit meer klachten gehad.
Ik ben zeker niet tegen een check door een fysio, maar noodzakelijk vind ik het absoluut niet.
Op voorhand, dus zonder klachten niet nee. Dat diensthonden buiten werk en training om geen andere beweging krijgen is inmiddels ook wel redelijk achterhaald. Ik ken weinig geleiders bij ons die niet fietsen, hard lopen en zwemmen in hun vrije tijd met hun hond.
De old scool trainers die vonden dat je je hond vooral niet uit moest laten omdat ze daar alleen maar van in de war raakten zijn al wat jaartjes uitgestorven en overruled door een hele nieuwe lichting.
Onze nieuwe geleiders, waarvan een groot gedeelte door mij opgeleid, zijn allemaal sportief met hun diensthond in hun vrije tijd. Alle honden mogen gewoon hond zijn in hun vrije tijd, behalve dan dat ze niet het hele dorp plat mogen knuffelen en vice versa.
We hebben momenteel ongeveer 90 diensthonden en gezien het aantal klachten die we hebben vind ik het inderdaad persoonlijk niet nodig om ze op voorhand zonder klachten te laten checken door een fysio.
Wat ik al zei, al onze honden worden bij aankoop medisch gekeurd, Röfo's van rug, nek, heupen en ellebogen, bloed en urine en algemeen klinisch onderzoek.
Louitje hoort bij een lichting van 5 zelf opgeleide pups. Hierbij hadden we de filosofie dat we hun vanaf dag 1 hebben kunnen volgen en als er geen klachten waren gingen we ook niet onderzoeken. Bij twijfel werden ze onderzocht en indien nodig geröntgend. Zoals gezegd heeft dat bij Louitje 1x plaatsgevonden en daaruit bleek groeipijn, daarna nooit meer klachten gehad.
Ik ben zeker niet tegen een check door een fysio, maar noodzakelijk vind ik het absoluut niet.
- Sanne
- Posts in topic: 2
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Ik denk dat er bij veel honden best wat dingen kunnen zijn zonder dat je het doorhebt. Zeker sporthonden of onhandige honden
Ik ga binnenkort met alle 3 naar een osteopaat, voor het eerst. Ik heb er wat dingen over gehoord en gelezen en ik denk dat iedere hond hier ontzettend veel baat bij kan hebben.
Soms zijn het hele minimale aanwijzingen, dat er toch iets 'vast' kan zitten in het lichaam. Bijvoorbeeld dat de vacht nét ietsje anders is op een plek, dan normaal. Of dat ze bewegen met de huid als je ze ergens zachtjes aait. Zo'n 'jeuk-tril-beweginkje'.
Zahra is een hele snelle hond, met heel veel wendingen en soms glijdt ze uit (heel soms). Voor haar denk ik dat het zeker goed gaat zijn om even gecheckt te worden en sommige dingen misschien wat soepel gemaakt worden.
Isa is al een ouder hondje (11 jaar). Zo'n kleintje heeft soms ook best wat te verduren met wat grotere honden om zich heen. Ik kan me best voorstellen dat er dingen stroef bij haar zijn, ook al merk ik niks en is ze nog steeds even actief en druk.
Mr. Sam hebben we de laatste tijd sowieso zorgen om. Dus die wil ik sowieso nagekeken hebben. Zahra is er laatst eens 'bovenop' gesprongen met spelen. Wie weet..
Ik ga binnenkort met alle 3 naar een osteopaat, voor het eerst. Ik heb er wat dingen over gehoord en gelezen en ik denk dat iedere hond hier ontzettend veel baat bij kan hebben.
Soms zijn het hele minimale aanwijzingen, dat er toch iets 'vast' kan zitten in het lichaam. Bijvoorbeeld dat de vacht nét ietsje anders is op een plek, dan normaal. Of dat ze bewegen met de huid als je ze ergens zachtjes aait. Zo'n 'jeuk-tril-beweginkje'.
Zahra is een hele snelle hond, met heel veel wendingen en soms glijdt ze uit (heel soms). Voor haar denk ik dat het zeker goed gaat zijn om even gecheckt te worden en sommige dingen misschien wat soepel gemaakt worden.
Isa is al een ouder hondje (11 jaar). Zo'n kleintje heeft soms ook best wat te verduren met wat grotere honden om zich heen. Ik kan me best voorstellen dat er dingen stroef bij haar zijn, ook al merk ik niks en is ze nog steeds even actief en druk.
Mr. Sam hebben we de laatste tijd sowieso zorgen om. Dus die wil ik sowieso nagekeken hebben. Zahra is er laatst eens 'bovenop' gesprongen met spelen. Wie weet..
- Gudrun
Begrijp ik helemaal. Ze worden dus jaarlijks gecheckt en ik kan me voorstellen dat een diensthondencontrole net iets anders en uitgebreider verloopt dan een gewone controle bij een huishond ter gelegenheid van de vaccinaties of zo.Budkes schreef: ↑20 sep 2021, 15:22 Het gros van onze honden staan onder goede medische controle, kan alleen praten voor Oost-Nederland natuurlijk, en gaan onmiddellijk voor controle naar de DA bij klachten en worden jaarlijks gecheckt. Indien nodig worden ze doorgestuurd naar fysiotherapeut of andere expertise.
ik zeg niet dat ze buiten het werk geen andere beweging krijgen, maar dat ze tijdens het werk veel relatief klein zitten tot het moment dat ze nodig zijn en bij velen zullen ze ook niet net als bij jou in huis leven in een roedelBudkes schreef: ↑20 sep 2021, 15:22 Het gros van onze honden staan onder goede medische controle, kan alleen praten voor Oost-Nederland natuurlijk, en gaan onmiddellijk voor controle naar de DA bij klachten en worden jaarlijks gecheckt. Indien nodig worden ze doorgestuurd naar fysiotherapeut of andere expertise.
gelukkig maar dat ze in hun vrije tijd lekker sociaal en vrij mogen zijn, dat is al een flinke verbetering tov hoe het was
en ik doel vooral op jaarlijks een preventieve fysio check idd dat dat gewoon goed zou zijn voor honden die echt moeten werken
de hond waar ik het over heb die zeer slecht was was ook niet van recent en ook niet in jouw regio
- Vicky
- Honden: 4
- Welke: BC Markiesje Wocker
Ja, de sportende honden worden 2x per jaar nagelopen. De oude strammere honden iedere 6 a 8 weken fysiotherapie.
Bo en de honden