Sterilisatie/castratie vraag

Budkes
Posts in topic: 9
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Sterilisatie/castratie vraag

Bericht door Budkes »

Zoals sommige van jullie wel weten heb ik 4 reuen en 1 teef hier thuis.
Nu wilden we misschien een nestje fokken met Frank de Corgi. We hebben een embark-test gedaan met haar en nu blijkt ze DM-lijder te zijn :( . Fokplannen uiteraard direct van de baan.
Ik heb nu een 5-tal loopsheden uitgezeten met alle intacte mannen hier, maar zeker met kleine Herbert erbij is dat best een opgave. En aangezien we nu toch niet met haar gaan fokken wil ik haar laten steriliseren/ castreren. Ik heb voor dinsdag een afspraak met de DA.
Maar nu mijn vraag. De assistente vertelde dat ze haar eierstokken verwijderen en haar baarmoeder laten zitten. Ik als enorme tevenleek dacht dat ze ook haar baarmoeder zouden verwijderen, maar dat doen ze dus niet, tenzij ik daar op sta. Nu wil ik nergens op staan als het niet nodig is, maar ik dacht nou ja dan kan ze iig geen baarmoederonsteking meer krijgen? Of is de kans daarop sowieso klein als haar eierstokken verwijderd zijn?
Kortom wat is wijsheid?
Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 7

Re: Sterilisatie/castratie vraag

Bericht door Crutz »

In principe verwijderen ze bij een teef waar nooit mee gefokt is inderdaad alleen de eierstokken. De baarmoeder kan ontsteken onder invloed van de hormonen en die worden weggenomen. Dat risico wordt dus flink kleiner (durf geen nul te zeggen)
Budkes

Bericht door Budkes »

Wat zou jij doen?
Afbeelding
pioenroos
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Zonder de hormonen van de eierstokken verschrompeld de baarmoeder en is risico op ontsteking weg.
Ze laten hem vaak zitten als alles er rustig uitziet omdat het dan een kleinere operatie is met wat minder kans op complicaties.
Afbeelding
annnie
Posts in topic: 2
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Wat crutz zegt en door alleen de eierstokken te verwijderen is het ook een minder zware operatie.

Maar wat enorm balen dat ze dm lijder is. Ik dacht dat daar bij de corgi's wel op gescreend werd. Kunnen jullie ook preventief met haar aan de slag om het te voorkomen/'uit te stellen (en sorry voor het off topic, gewoon benieuwd)
Afbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

Dat zei de assistente idd ook. Niet dat het risico volledig weg was trouwens. Wel dat de kans op een bmo klein was.
Afbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

annnie schreef: 19 jan 2022, 22:54 Wat crutz zegt en door alleen de eierstokken te verwijderen is het ook een minder zware operatie.

Maar wat enorm balen dat ze dm lijder is. Ik dacht dat daar bij de corgi's wel op gescreend werd. Kunnen jullie ook preventief met haar aan de slag om het te voorkomen/'uit te stellen (en sorry voor het off topic, gewoon benieuwd)
Vanaf nu is het bij Pembrokes idd ook verplicht. Bij Cardigans was dat al langer. Frank is geïmporteerd uit Oostenrijk.
Ik heb me nog niet verdiept in wat we eventueel preventief kunnen doen, maar bij mijn weten hoeft ze het niet perse ook te krijgen,alhoewel de kans zeer zeker aanwezig is.

Edit, uit de embartest kwam dat ze van beide kanten DM heeft meegekregen, a/a dus. Dit houdt niet automatisch in dat ze het ook gaat krijgen, fingers crossed dus maar. Ik houdt haar gewoon zo schraal mogelijk met zoveel mogelijk beweging voor een goede bespiering. Maar uiteraard geen haar op mijn hoofd die er aan de net om met haar te fokken.
Laatst gewijzigd door Budkes op 19 jan 2022, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gudrun
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Echt zonde!

Wat al gezegd is, gewoon eierstokken weg en baarmoeder laten zitten.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Budkes schreef: 19 jan 2022, 22:55 Dat zei de assistente idd ook. Niet dat het risico volledig weg was trouwens. Wel dat de kans op een bmo klein was.
Ze kijken meestal wel naar de baarmoeder, als die er nog goed uitziet dan laten ze die zitten. Vroeger ging dat ding er standaard uit met de eierstokken maar dat is gelukkig al weer even geleden omdat uit onderzoeken is gebleken dat dat dus niet nodig is, tenzij er al veranderingen zijn in de baarmoeder (dan halen ze hem er voor de zekerheid alsnog uit).
Ik zou zelf die baarmoeder laten zitten als hij er goed uit ziet.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Budkes

Bericht door Budkes »

Dankjulliewel allemaal, lijkt me idd een duidelijk verhaal, alleen de eierstokken dus.
Fijn voor het meisje dat het bij een "kleine" operatie kan blijven.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Gudrun schreef: 19 jan 2022, 23:03 Echt zonde!

Hier sluit ik mij bij aan. Ik moest even omdenken want ik heb twee teven en een reu. Die laatste heeft het nu even moeilijk want de dames zijn loops.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Crutz

Bericht door Crutz »

Budkes schreef:Wat zou jij doen?
Mijn dierenarts kijkt of de baarmoeder er nog goed uit ziet, tenminste bij een standaard castratie.
Zelf heb ik als de hond niet met een intacte reu samen moet leven de voorkeur om de baarmoeder te verwijderen en de eierstokken te laten zitten zodat ze hormonaal intact blijven. Maar dat is bij jullie niet gewenst denk ik zomaar.
Crutz

Bericht door Crutz »

Budkes schreef:Dankjulliewel allemaal, lijkt me idd een duidelijk verhaal, alleen de eierstokken dus.
Fijn voor het meisje dat het bij een "kleine" operatie kan blijven.
Ik merk geen verschil in grootte van de operatie tussen
- eierstokken er uit
- baarmoeder er uit
- alles er uit

Dat laatste is 4 januari bij Sally gedaan. Die vond de volgende dag al weer dat ze alles kon, de zot.
Kells

Bericht door Kells »

Crutz schreef: 19 jan 2022, 23:09
Mijn dierenarts kijkt of de baarmoeder er nog goed uit ziet, tenminste bij een standaard castratie.
Zelf heb ik als de hond niet met een intacte reu samen moet leven de voorkeur om de baarmoeder te verwijderen en de eierstokken te laten zitten zodat ze hormonaal intact blijven. Maar dat is bij jullie niet gewenst denk ik zomaar.
Ze heeft 1 teef en 4 reuen. Wat denk je?
Budkes

Bericht door Budkes »

Kells schreef: 19 jan 2022, 23:08

Hier sluit ik mij bij aan. Ik moest even omdenken want ik heb twee teven en een reu. Die laatste heeft het nu even moeilijk want de dames zijn loops.
Ja dat snap ik. Hier wordt het een steeds groter drama vooral met de jongste reuen. De beide oude mannen, Marco en Perry zijn ervaren dekreuen en die hadden het alleen even lastig als ze dekrijp was, een paar dagen maar dus, maar de beide jonkies :schrik: .
Louitje heeft het joelen tot nieuwe hoogten gebracht. Ik ben de straat nog niet uit of alle buren begonnen te bellen, nou ja op t laatst kreeg ik alleen nog appjes: "is ze weer loops". Herbert was helemaal van 't padje en Louitje heeft zich aangeleerd alle deuren te openen om haar te vinden. Die stond dus regelmatig 's nachts ineens bij zoonlief op de slaapkamer. :liefde: En dat houden ze rustig een week of 4 vol.
Laatst gewijzigd door Budkes op 20 jan 2022, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Budkes

Bericht door Budkes »

Als ik niet 4 intacte reuen had gehad had ik dat ook zeker op die manier gedaan. Ik had er dan wss nog over getwijfeld om haar gewoon intact te laten.
Afbeelding
annnie
Posts in topic: 2
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Budkes schreef: 19 jan 2022, 22:58
annnie schreef: 19 jan 2022, 22:54 Wat crutz zegt en door alleen de eierstokken te verwijderen is het ook een minder zware operatie.

Vanaf nu is het bij Pembrokes idd ook verplicht. Bij Cardigans was dat al langer. Frank is geïmporteerd uit Oostenrijk.
Ik heb me nog niet verdiept in wat we eventueel preventief kunnen doen, maar bij mijn weten hoeft ze het niet perse ook te krijgen,alhoewel de kans zeer zeker aanwezig is.

Edit, uit de embartest kwam dat ze van beide kanten DM heeft meegekregen, a/a dus. Dit houdt niet automatisch in dat ze het ook gaat krijgen, fingers crossed dus maar. Ik houdt haar gewoon zo schraal mogelijk met zoveel mogelijk beweging voor een goede bespiering. Maar uiteraard geen haar op mijn hoofd die er aan de net om met haar te fokken.
Ik geloof dat het bij de Cardigan idd sinds een jaar of 10 a 8 verplicht is. Fijn dat de Pembrokes nu ook daarin meegaan.
Ik denk inderdaad dat zorgen voor een zo sterk en gezond mogelijke hond het enige is wat je voor haar kon doen. Maar die wetenschap in je achterhoofd lijkt me lastig. Nelson 's moeder was drager, vader onbekend en heb het zelf nooit laten onderzoeken. Geen fokplannen en dit was iets wat dan liever niet wist. Gelukkig heeft hij er geen last van. Sterkte in ieder geval
Afbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Kells schreef:
Ze heeft 1 teef en 4 reuen. Wat denk je?
Dat staat er toch ook?
Kells

Bericht door Kells »

Budkes schreef: 19 jan 2022, 23:16
Kells schreef: 19 jan 2022, 23:08

Ja dat snap ik. Hier wordt het een steeds groter drama vooral met de jongste reuen. De beide oude mannen, Marco en Perry zijn ervaren dekreuen en die hadden het alleen even lastig als ze dekreu was, een paar dagen maar dus, maar de beide jonkies :schrik: .
Louitje heeft het joelen tot nieuwe hoogten gebracht. Ik ben de straat nog niet uit of alle buren begonnen te bellen, nou ja op t laatst kreeg ik alleen nog appjes: "is ze weer loops". Herbert was helemaal van 't padje en Louitje heeft zich aangeleerd alle deuren te openen om haar te vinden. Die stond dus regelmatig 's nachts ineens bij zoonlief op de slaapkamer. :liefde: En dat houden ze rustig een week of 4 vol.
Met 4 reuen en 1 teef is het gewoon niet te doen. In jouw geval zou ik kiezen voor het verwijderen van de eierstokken of de teef uit logeren brengen. Bij mijn honden zou ik kiezen voor het verwijderen van alleen de baarmoeder als het echt niet meer gaat.
Budkes

Bericht door Budkes »

De foto van de foute is nu helemaal niet meer te zien :F: , maar duidelijk verhaal ook. Dankjewel
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Een operatie om alleen de eierstokken te verwijderen levert vaak net zo'n grote snee op (volgens mijn vroegere DA zelfs een grotere snee) als een verwijdering van ook de baarmoeder.
Alleen als je de eierstokken laat verwijderen via laparoscopie heb je drie kleine gaatjes met voor elk één hechting.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Hier bij alledrie alles eruit. Op mijn verzoek. Alledrie de volgende dag weer vrolijk op de pikkels en geen centje pijn. En ik weet 100% zeker dat ik geen trammelant krijg met baarmoeders.
Crutz

Bericht door Crutz »

ranetje schreef:Een operatie om alleen de eierstokken te verwijderen levert vaak net zo'n grote snee op (volgens mijn vroegere DA zelfs een grotere snee) als een verwijdering van ook de baarmoeder.
Alleen als je de eierstokken laat verwijderen via laparoscopie heb je drie kleine gaatjes met voor elk één hechting.

Hier bij mijn dames geen verschil gezien tussen alleen eierstokken, alleen baarmoeder of beide. Een cm of 5-6 hooguit.
Laparoscopisch heeft weer het gas in de buikholte als nadeel.
Nanna

Bericht door Nanna »

Crutz schreef: 20 jan 2022, 12:40
En is veel duurder op niks af :gvd:
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Crutz schreef: 20 jan 2022, 12:40
ranetje schreef:Een operatie om alleen de eierstokken te verwijderen levert vaak net zo'n grote snee op (volgens mijn vroegere DA zelfs een grotere snee) als een verwijdering van ook de baarmoeder.

Hier bij mijn dames geen verschil gezien tussen alleen eierstokken, alleen baarmoeder of beide. Een cm of 5-6 hooguit.
Kan een nadeel zijn, maar de buik hoeft niet echt open.
En dat gas is binnen de kortste keren weer weggewerkt, weet ik uit ervaring ;)
De honden zijn de volgende dag alweer lekker fit, ze herstellen er heel snel van.
Afbeelding
Plaats reactie