veilig tuig met borstring
- Gudrun
- Posts in topic: 8
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
veilig tuig met borstring
Hoe werkt dat dan?
Kika heeft oa een tuig van dogcopenhagen met borstring. Nu bedacht ik dat het op reis bij stadsbezoek handig is om haar daaraan aan te lijnen ivm trekken/auto drijven en veiligheid.
Dus even getest hier langs de steenweg maar dan met jachtlijntje er bij als veiligheid.
Gelukkig maar!
Ze trekt en wringt dus en is in een wip achteruit uit het thans erg goed passen afgestelde tuigje. Seconde of 3, amper tijd om in te grijpen, lang leve het jachtlijntje.
Wat doe ik fout?
Ik heb ook een echt veiligheidstuig van ruffwear maar daar is dan weer geen borstring aan.
Veiligheidstuigje laten maken met zo een ring er bij? En dan met een politielijn zowel vastgeklikt aan borstring als aan gewone? Of kan ze daar dan echt niet uit, uit zo een veiligheidstuig alleen aan borst vastgeklikt?
Normaal lukt alles goed hoor, maar zo nu en dan gaat ze met de camper mee en kan het eens gebeuren dat ik haar moet uitlaten op vb een parking langs de autostrade, of dat ze even mee een stad komt bezoeken en dan wil ik haar gewoon veilig. En dubbele lijn is me te onhandig, lukt alleen met 1 hond, niet met meerdere. En ja, ik oefen nog altijd op een beetje meter gedrag langs de weg, maar eens overprikkeld is ze mentaal slecht bereikbaar en dat is niet altijd te vermijden.
Kika heeft oa een tuig van dogcopenhagen met borstring. Nu bedacht ik dat het op reis bij stadsbezoek handig is om haar daaraan aan te lijnen ivm trekken/auto drijven en veiligheid.
Dus even getest hier langs de steenweg maar dan met jachtlijntje er bij als veiligheid.
Gelukkig maar!
Ze trekt en wringt dus en is in een wip achteruit uit het thans erg goed passen afgestelde tuigje. Seconde of 3, amper tijd om in te grijpen, lang leve het jachtlijntje.
Wat doe ik fout?
Ik heb ook een echt veiligheidstuig van ruffwear maar daar is dan weer geen borstring aan.
Veiligheidstuigje laten maken met zo een ring er bij? En dan met een politielijn zowel vastgeklikt aan borstring als aan gewone? Of kan ze daar dan echt niet uit, uit zo een veiligheidstuig alleen aan borst vastgeklikt?
Normaal lukt alles goed hoor, maar zo nu en dan gaat ze met de camper mee en kan het eens gebeuren dat ik haar moet uitlaten op vb een parking langs de autostrade, of dat ze even mee een stad komt bezoeken en dan wil ik haar gewoon veilig. En dubbele lijn is me te onhandig, lukt alleen met 1 hond, niet met meerdere. En ja, ik oefen nog altijd op een beetje meter gedrag langs de weg, maar eens overprikkeld is ze mentaal slecht bereikbaar en dat is niet altijd te vermijden.
Re: veilig tuig met borstring
Welke heb je want er is er eentje die open kan aan de voorkant . Die lijkt me ook niet echt veilig
Nikita bij de blaire.de wel ja. Die kreeg er met scheeftrekken en debiel doen een poot tussendoor, ging net goed. Het hoort niet te kunnen, maar voor de zekerheid zou ik wel dubbel zekeren.
Heb je dat nu ook gedaan? Want dat is juist de manier waarop de borstring werkt. Aanlijnen aan beide ringen en dan alleen dmv de borstring een klein beetje druk geven tegen het trekken. Waarschijnlijk zal ze dan minder wringen, want het voelt gewoon als normaal uitlaten aan de rugring, alleen bij erg trekken komt de druk op de borstring.
Uiteindelijk is een tuig met 3 banden het veiligst, daar kan je ook prima een borstring op laten maken als je zou willen. Uit elk Y-tuig kunnen ze ontsnappen als ze echt willen.
- Gudrun
deze: https://www.dogcopenhagenshop.nl/p/tuig ... -2020/2968
en deze ook maar die heeft geen borstring
https://www.medpets.be/ruffwear-webmast ... GREALw_wcB
- annnie
- Posts in topic: 1
- Honden: 3
- Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo
Is er niet een versie met een extra band om de buik te krijgen?
Oh die krijg ik zondag ook van iemand.Dat ze daar uitkomt
- Gudrun
Oh. Neen, wist ik niet, ik had het enkel vooraan. Dom van me.Veertje schreef: ↑26 jan 2022, 15:48Heb je dat nu ook gedaan? Want dat is juist de manier waarop de borstring werkt. Aanlijnen aan beide ringen en dan alleen dmv de borstring een klein beetje druk geven tegen het trekken. Waarschijnlijk zal ze dan minder wringen, want het voelt gewoon als normaal uitlaten aan de rugring, alleen bij erg trekken komt de druk op de borstring.
Uiteindelijk is een tuig met 3 banden het veiligst, daar kan je ook prima een borstring op laten maken als je zou willen. Uit elk Y-tuig kunnen ze ontsnappen als ze echt willen.
- Gudrun
Haar eerste kreeg ik van iemand, aangepast, in bench in de auto om naar bos te rijden, tegen dat we aan het bos waren was het tuig doorgebeten en uit.Smoushond schreef: ↑26 jan 2022, 15:52Oh die krijg ik zondag ook van iemand.Dat ze daar uitkomt
Dit is nu het tweede... maar ze geraakt er dus wel degelijk uit.
Dit is eigenlijk niet echt een hond denk ik maar een kruising met een ruwharige slang of zo.
Gudrun schreef: ↑26 jan 2022, 15:54Haar eerste kreeg ik van iemand, aangepast, in bench in de auto om naar bos te rijden, tegen dat we aan het bos waren was het tuig doorgebeten en uit.
Dit is nu het tweede... maar ze geraakt er dus wel degelijk uit.
Dit is eigenlijk niet echt een hond denk ik maar een kruising met een ruwharige slang of zo.
- Lothian
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Dalí heeft een veiligheidstuig van blaire.de met borstring maar hij komt daar echt met geen mogelijkheid uit.
- Gudrun
Oh ja zo iets ziet er goed uit! Soepelen en lichter ook dan die ruffwear denk ik. Ik ga het even bekijken of ik het in de buurt ergens kan passen en anders @Zinodo een lief aankijken of ze zo iets met borstring en al kan maken voor mijn KikaboeLothian schreef: ↑26 jan 2022, 16:02
Dalí heeft een veiligheidstuig van blaire.de met borstring maar hij komt daar echt met geen mogelijkheid uit.
edit: is ook op maat gemaakt zie ik. Dan weet ik een beter adresje. Jammer genoeg redt mijn naaimachine geen dubbele lagen meer, vroeger maakte ik zelf van alles.
Nou dom, zo doet volgens mij het merendeel van de mensen het inclusief ikzelf in het begin Zullen ook zat honden zijn waarbij dat prima gaat, maar hier werkte het niet. Tess trok gewoon door en het was niet dat ze wilde ontsnappen, maar het tuig trok steeds schever en die poten gingen vanzelf waar ze niet moesten zitten Met een dubbele lijn eraan was het probleem opgelost en later las ik ergens dat dat dus ook de bedoeling was om het zo te doen.Gudrun schreef: ↑26 jan 2022, 15:52Oh. Neen, wist ik niet, ik had het enkel vooraan. Dom van me.Veertje schreef: ↑26 jan 2022, 15:48Heb je dat nu ook gedaan? Want dat is juist de manier waarop de borstring werkt. Aanlijnen aan beide ringen en dan alleen dmv de borstring een klein beetje druk geven tegen het trekken. Waarschijnlijk zal ze dan minder wringen, want het voelt gewoon als normaal uitlaten aan de rugring, alleen bij erg trekken komt de druk op de borstring.
Ja, dat was stap 1. Met een tailleband onder je oksels kun je dan achteruit schieten en bokken.Zinodo schreef: ↑26 jan 2022, 16:11 Nomi kwam ook uit die Dogcopenhagen. Floep alsof het niks was. En uit de hurtta weekend warrior ook. Niet eens express of zo, ergens snuffelen en baas liep door, floep.
Maar ja, een tuig met een tailleband moet je hebben inderdaad. Daar komen ze niet uit omdat de tailleband kleiner is dan de borstkas, die kan er niet doorheen. Met erg inventieve honden heb je soms dat ze in de voorste stuk van de tuig nog bijzonderheden voor elkaar krijgen zoals twee poten door hetzelfde pootgat. Maar zolang de tailleband goed ingesteld staat komen ze er niet uit.
Toen was ze alweer binnen gehengeld, maar je staat toch stom te kijken.
Ze zijn ook vrij recht natuurlijk, een ondiepe borstkast en... niet zoveel taille.
-
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
De ruffwear heeft tegenwoordig ook de flagline, die heeft wel een borstring. https://www.thedoglounge.nl/ruffwear-fl ... rness.html
- Gudrun
Oh ja, nog een optie.DomorVerbeuk schreef: ↑26 jan 2022, 16:56 De ruffwear heeft tegenwoordig ook de flagline, die heeft wel een borstring. https://www.thedoglounge.nl/ruffwear-fl ... rness.html
Lijkt me alleen weer zo een groot ding... maar is misschien soepeler dan het oude andere model.
En er is een winkel in de buurt die ze heeft ook, kan ik eens gaan passen!
Dat zou geen probleem mogen zijn, onder het haar heeft ze een wespentailleZinodo schreef: ↑26 jan 2022, 16:51
Jaa, met gezettere honden en honden met veel vacht moet je wel opletten dat de tailleband ECHT goed ingesteld staat. Kijk, met een windhond kan iedereen het goed zetten, dat taille is gewoon iets meer dan de helft van de borstkas veel plezier, maar daar kom je echt niet uit. Maar bij honden waar het weinig scheelt tussen de borstomvang en tailleomvang moet je voorzichtig zijn.
- Frootje
- Honden: 2
- Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
- Contacteer:
Froo voelt zich aangesproken.
Zij komt uit ieder tuig, maar die met een extra band inderdaad niet (en ze wurmt ook minder vaak haar poot eruit dan bij andere tuigen, zelden zelfs, bij andere tuigen steevast binnen drie seconden). Ik vind het een aanrader!
- galga's
- Honden: 5
- Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan
Lily draagt nu het Sporttuig van Sofa Dog Wear, die met 1 band achter de ribben zit. De anti-ontsnap versie heeft ook nog een band om de ribben heen en een ring aan de voorkant. De nieuwste versie dan. Voordeel van deze tuigen is dat hij vrijwel niet scheef gaat.
http://www.sofadogwear.eu/detail.php?ka ... 36&id=1536
Wij hebben goede ervaringen met Blaire.de. Op maat en daar kun je ook een ring aan de voorkant laten zetten.
Bij Ronda's shop kun je een simpel veiligheidstuig op maat laten maken en steun je Spaanse honden
https://www.rondas-shop.nl/a-65266852/v ... escription
Bij NVAW kan dat ook en steun je de windhonden in Nederlandse asiels (de stropers windhondjes)
https://nvaw.nl/tuigen/
Wij hebben goede ervaringen met Blaire.de. Op maat en daar kun je ook een ring aan de voorkant laten zetten.
Bij Ronda's shop kun je een simpel veiligheidstuig op maat laten maken en steun je Spaanse honden
Bij NVAW kan dat ook en steun je de windhonden in Nederlandse asiels (de stropers windhondjes)
- Gudrun
Wat een links! Bedankt!galga's schreef: ↑27 jan 2022, 06:03 Lily draagt nu het Sporttuig van Sofa Dog Wear, die met 1 band achter de ribben zit. De anti-ontsnap versie heeft ook nog een band om de ribben heen en een ring aan de voorkant. De nieuwste versie dan. Voordeel van deze tuigen is dat hij vrijwel niet scheef gaat.
Sofadogwear ziet er heel goed uit maar ze zit net gelijk met - onder de onderste maat, 't is maar een klein tenger border collietje. Straks nog eens rustig met zijn 2 opnieuw meten, ze stond wel netjes stil maar keek mee en ik lees dat dat niet mag .
Blaire heb ik gisteren bekeken maar dan verkies ik Zinodo.
Die van Ronda of de NVAWkan ik ook zelf maken eigenlijk op die manier. Ik heb vroeger genoeg tuigjes gemaakt. Ook met fleece voeren. Alleen met andere voering (neopreen of zo) lukt me niet meer want mijn machine is aan het verslijten. Alleen die schrik of het stevig genoeg is genaaid...
- Gudrun
Ik zag deze in de hall waar we trainen (is ook een winkeltje bij), gepast en zit perfect dus gekocht.DomorVerbeuk schreef: ↑26 jan 2022, 16:56 De ruffwear heeft tegenwoordig ook de flagline, die heeft wel een borstring. https://www.thedoglounge.nl/ruffwear-fl ... rness.html
Net voor het eerst aan op wandeling.
Langs de straat en om vreemde honden te passeren aan de voorste ring genomen, voor de rest gewoon op de rug aan de flex.
Ik vind het een verademing en ze werd er zelf denk ik ook iets rustiger door, zeker bij passerende auto's.