Detectie/zoeken

Alle hondensporten passen hier, maar ook wandelvakanties, dogsurvival, spelletjesdagen en activiteiten.
Smoushond
Posts in topic: 1

Re: Detectie/zoeken

Bericht door Smoushond »

Leuk ! Dit lijkt me echt iets voor Bertus. Ben ook aan het zoeken hier in het Noorden
Afbeelding
Opi
Posts in topic: 2

Bericht door Opi »

Met Soneya heb ik een paar lessen detectie gevolgd, de zoekgeur was kattenkruid. Maar het was geen succes. Het 'yes woord' met wat lekkers als ze mijn hand aantikte ging nog redelijk. Soneya wenste echter het bakje met kattenkruid niet aan te raken. Dat is hem uiteindelijk niet geworden dus. Misschien doe ik het volgend jaar nog een keer want de cursus vond ik wel leuk.
~Suzanne~
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

Opi schreef: 03 nov 2021, 09:51 Met Soneya heb ik een paar lessen detectie gevolgd, de zoekgeur was kattenkruid. Maar het was geen succes. Het 'yes woord' met wat lekkers als ze mijn hand aantikte ging nog redelijk. Soneya wenste echter het bakje met kattenkruid niet aan te raken. Dat is hem uiteindelijk niet geworden dus. Misschien doe ik het volgend jaar nog een keer want de cursus vond ik wel leuk.
Hm.... honden hoeven de geurbron niet aan te raken he? Ze hoeven die alleen te verijzen. Ik kan niet zo goed plaatsen waarom de hond je hand moet aantikken.
Verwijzen gaat bij de methode die ik volg (nou ja, waarmee ik les krijg) op deze manier.

Afbeelding

Afbeelding

Of, in aanleerfase op de boxen:

Afbeelding

De hond komt dus wel met zijn neus dichtbij de geur, maar hoeft die niet aan te raken.

Je zou nog een andere geur kunnen proberen, die de hond aangenaam vindt?

Suzanne
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Leuk dat je hier een topic over hebt geopend. Ik vind het zo'n mooie sport. Ultiem werken met de natuurlijke aanleg van een hond.

Ik zou ook wel eens een paar lessen willen volgen. Ik vind het wel wat voor Lucca.
Afbeelding
Inge
Posts in topic: 6
Honden: 2
Welke: Mechelse herders

Bericht door Inge »

Opi schreef:Met Soneya heb ik een paar lessen detectie gevolgd, de zoekgeur was kattenkruid. Maar het was geen succes. Het 'yes woord' met wat lekkers als ze mijn hand aantikte ging nog redelijk. Soneya wenste echter het bakje met kattenkruid niet aan te raken. Dat is hem uiteindelijk niet geworden dus. Misschien doe ik het volgend jaar nog een keer want de cursus vond ik wel leuk.
De lessen die ik doe zijn volgens de methode van https://www.detectiebond.nl/
Ze hoeft het bakje niet aan te raken maar ze moet hem aanwijzen zeg maar, door ernaar te kijken terwijl ze staat, zit of ligt.
Tika wil nog wel met haar poot slaan maar dat is niet de bedoeling.
Ik heb nu vier lessen gehad en ik vind het echt heel leuk om te doen.
We hebben een groepje met naast mijn mechelse herder een Hollandse herder kruising, een springer spaniel en een chihuahua.
Als vier werken ze anders, maar ze snappen allemaal het spelletje.
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika

Afbeelding
Crutz
Posts in topic: 3

Bericht door Crutz »

Smoushond schreef:Leuk ! Dit lijkt me echt iets voor Bertus. Ben ook aan het zoeken hier in het Noorden
Een vriendin start binnenkort met lessen in ruinerwold
Geen idee of dat in de buurt is?
Hakkene
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Dit lijkt me echt heel erg leuk. Weet iemand een leuke cursus in de buurt van Zwolle? :)
Opi

Bericht door Opi »

~Suzanne~ schreef: 05 nov 2021, 19:28
Opi schreef: 03 nov 2021, 09:51 Met Soneya heb ik een paar lessen detectie gevolgd, de zoekgeur was kattenkruid. Maar het was geen succes. Het 'yes woord' met wat lekkers als ze mijn hand aantikte ging nog redelijk. Soneya wenste echter het bakje met kattenkruid niet aan te raken. Dat is hem uiteindelijk niet geworden dus. Misschien doe ik het volgend jaar nog een keer want de cursus vond ik wel leuk.
Hm.... honden hoeven de geurbron niet aan te raken he? Ze hoeven die alleen te verijzen. Ik kan niet zo goed plaatsen waarom de hond je hand moet aantikken.
Verwijzen gaat bij de methode die ik volg (nou ja, waarmee ik les krijg) op deze manier.

Afbeelding

Afbeelding

Of, in aanleerfase op de boxen:

Afbeelding

De hond komt dus wel met zijn neus dichtbij de geur, maar hoeft die niet aan te raken.

Je zou nog een andere geur kunnen proberen, die de hond aangenaam vindt?

Suzanne
Ik heb de theorie erbij gepakt en bij mijn hondenschool moet de hond dus wel verwijzen door het bakje aan te raken. Soneya vindt dat duidelijk niet prettig. Met een lekker voertje erin wilde ze dit ook niet aanraken. Daarbij leerden we dat je Detectie aan moet leren met een geur die de hond niet kent. Het lekkere voertje was dus ook fout. En toen was mijn geduld op (met de cursus). :dunno:

Afbeelding
~Suzanne~
Welke: 2 shelties en 1 schotse herdershond

Bericht door ~Suzanne~ »

ja, het bakje moeten ze aanraken of erbij gaan liggen.
De geur zelf raken ze niet aan (uiteraard).

Suzanne
** Angela **
Welke: Duitse herder

Bericht door ** Angela ** »

Hier staat ook nog ea waar je les kan volgen

https://www.scentimprint.com/certified- ... detection/

Scent imprint for dogs is door Wesley Vischer opgericht en die is binnen het zoek gebeuren echt heel bekend
Van explo en drug tot beschermde aapjes en alles wat daartussen zit
Hij is ook regelmatig in t nieuws geweest daarmee
blondie

Bericht door blondie »

Leuk om ook de foto's en ervaringen van anderen te zien en te lezen!

Afgelopen zondag hebben we toch weer meegedaan aan een workshop.
En ga nu echt afspraak maken om meer lessen te gaan volgen.
Voor Chara is het leuk om te zien hoe ze erin kan gaan groeien, zij is na een klein half uur moe van alles op dit moment. Te veel prikkels, soms wat te onzeker maar het willen doen zit er wel in.

Aki, daar vind ik het oprecht jammer van mijzelf dat we dit niet eerder zijn gaan doen. Maar dat is achteraf een koe in de kont kijken natuurlijk.
Die heeft er passie voor, instinctief gericht paden al "afwerken" en vol op de rem als hij het dus ineens ruikt, om dan gerichter en rustiger de juiste locatie aan te geven. Onder de stellingen, in een doos.. het is ongelofelijk om te zien hoe secuur hij dat al los en zelfstandig doet met het dicht glazen potje tabak.
En een partij trots op zichzelf is hij dan :mrgreen:
Plaats reactie