Loopse furie: goed genezen van sterilisatie

blondie
Posts in topic: 4

Re: Loopse furie

Bericht door blondie »

En de verwondingen in je gezicht, geen ontstekingen mag ik hopen voor je?

Het zal niet zo gaan denk ik als ik nu zo lees en het opvat. Maar wat je schrijft dat ze je zo claimt en dat de anderen niet in de buurt durven te komen tenzij je zelf aangeeft dat jij ze bij je wil hebben ik geloof niet dat ik dat zelf zou doen, zeker niet als de hond ook tanden in mij heeft gezet omdat haar iets niet zinde.
Maar goed, jij kent haar zelf het best.

Maar ik kan zeer slecht tegen dat soort gedrag eerlijk gezegd. Happen naar gezichten en ook nog raak bijten duurt bij mij wel een paar uur of een paar dagen voor ze weer op gelijke hoogte mogen, en vervelend claim gedrag richting andere dieren die in hun buurt komen accepteer ik eerlijk gezegd ook niet, dan gaan ze zelf maar even wieberen en op een plek liggen waar ze hun goddelijke zelf kunnen zijn.

En ik zeg het omdat het soms wel is gebeurd in begin bij de honden die ik kreeg, en bij puppen is het gewoon bepaald gedrag wat niet wenselijk is maar daar reageer je op. Bij volwassen honden vind ik het echt een vervelend ding als ze die neiging hebben eerlijk gezegd. Gelukkig, is het bij alle honden wel duidelijk geworden, naar baas maar ook naar andere mensen wordt zeker niet naar gezichten gehapt!

En als je pinda scheef zit ga je op een andere plek maar je ongenoegen in je eentje uiten maar niet in de groep of naar de mensen toe.
Lothian
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

blondie schreef: 03 feb 2022, 19:28 En als je pinda scheef zit
:LOL:
Afbeelding
*Esther
Honden: 3
Welke: Grote Poedel Waterhond en Powderpuff

Bericht door *Esther »

Gudrun schreef: 03 feb 2022, 18:44
*Esther schreef: 03 feb 2022, 18:38
Gudrun schreef: 02 feb 2022, 16:24
Ze is nu poeslief en plakt aan me, is ook al uitgebreid komen knuffelen. De verhoudingen kloppen terug, oef. Ik ging net een kop thee zetten, mee van uit de woonkamer, aan de waterkoker aan mijn voeten, mee terug naar de computer en hier weer langs me. De anderen houden afstand. Er is een magische cirkel rond ons van ruim 2 meter. Op Do na uiteraard maar aangezien die nog erger aan me plakt is die veilig.
Hmmm, nou...ik vind dit ook gewoon claimgedrag hoor. Leuk dat je zo gek bent met mij maar er wonen hier toevallig ook nog andere honden in huis die ook wel eens een aai willen.
Ja klopt ook. Poppy mag een aai komen vragen, Do mag altijd alles, de rest durft niet. Maar dat ga ik nu even niet ook nog op de spits drijven. Als ik zelf iemand roep laat ze het gewoon toe. Iemand ongevraagd zou denk ik wel even een opgetrokken lip of meer opleveren nu.
Mijn 3 honden hebben gelijke rechten hier. Ik zou het zelf niet zo willen zoals jij beschrijft.
Vooral niet omdat dit haar gedrag in stand houdt.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 42
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Marc schreef: 03 feb 2022, 19:25 Mij vallen wel een aantal dingen op. Ze is helemaal geen furie tijdens haar loopsheid maar altijd. Alleen bij jou minder. Je dochters kunnen zeg je eigenlijk weinig doen of ze gaat hakken. Ik vind het wel degelijk een flinke karakterfout en fokken lijkt mij uit den boze. Het is niet de loopsheid die haar zo maakt want ze is zo. En alleen heb jij nu ook wat meer last als ze loops is. De loopsheid is het vergrootglas van haar karakter. Niet meer en niet minder.
Ja, eigenlijk klopt dit wel.
Fokplannen gaan niet door had ik al besloten.
Ik moet overigens zeggen dat ik de manier waarop je hebt doorgepakt dapper vind maar zeker niet bevorderlijk. Nu zou ze nog harder kunnen gaan hakken want vastpakken aan het nekvel en totaal geen gehoor geven aan haar uitdrukkelijk waarschuwingsgedrag zou haar natuurlijk kunnen triggeren omdat ze dit gaat verwachten. Ik pak nooit door. Bij de honden. Als ze grommen of hun tanden laten zien laat ik ze winnen en ga ik uitzoeken waarom ze dit doen. En daarmee krijg je geen enkel probleem. Honden willen helemaal niet ontwrichten maar harmonie. Het is een fabel dat je moet doorpakken omdat ze anders geen respect meer tonen. Ik pakte vroeger wel door. Was een beetje ouderwets. Ben een paar keer flink gebeten. Vanaf Eva, Dapper en Cleo heb ik nooit meer doorgepakt. Grommen is respecteren en kijken wat er speelt en hoe dat op te lossen. Ik heb nooit issues met de honden gehad daarna.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Als ze iets gepakt hebben dat ik terug wil, dan moet en zal ik het terug. Zonder boosheid, wel met vastberadenheid.
Kika gromde als pup van 9 weken al als om het even wie of wat in de buurt van haar etensbak kwam. Genegeerd en toch gedaan, nu kan het gewoon want ze weet dat ik niks doe.
Als pup borstelen was ook grommen en happen. Genegeerd, door gedaan en opgelost.
Eerste keer teek verwijderen was ook drama, 2e en volgende liet ze het gewoon braaf toe.

Haar kennende, als ik nu terugdeins of opgeef probeert ze het volgende keer net zo hard opnieuw. Ook al is er een reden, in dit geval loopsheid, een andere keer een klitje wat even trekt, sommige dingen moeten nu eenmaal.
Vastpakken aan nekvel na hap was nodig om haar in de Bech te krijgen zonder verder gebijt.
Toch borstelen nadien kan je idd over discussiëren maar he, ook al is ze loops of heeft ze een pijntje, ik moet gewoon aan haar lijf moeten kunnen komen. 't Is niet dat ik haar mishandel. Ook niet dat ik boos deed. Gewoon met kalme vastberadenheid en belonen zodra ze rustig was en, denk ik het belangrijkste, dat ze merkte dat het ook gewoon niet erg is dit te laten doen.

Ik beweer alles behalve dat altijd voor alles doorpakken een oplossing is hoor. En ik houd best (en veel!) rekening met haar driftig en snel overprikkeld karaktertje. Maar ze is ook weer niet van suiker en happen naar mij is ontoelaatbaar. Gezien haar gedrag van vandaag en het feit dat ik haar gewoon overal mag aaien denk ik niet dat ik iets fout gedaan heb.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

blondie schreef: 03 feb 2022, 19:28 En de verwondingen in je gezicht, geen ontstekingen mag ik hopen voor je?
Onderste is eerder een schram, bovenste is wat dik en hard, was ook dieper, maar na alle ontsmettingsalcohol van gisteren komt dat wel goed [/quote]
Maar ik kan zeer slecht tegen dat soort gedrag eerlijk gezegd. Happen naar gezichten en ook nog raak bijten duurt bij mij wel een paar uur of een paar dagen voor ze weer op gelijke hoogte mogen, en vervelend claim gedrag richting andere dieren die in hun buurt komen accepteer ik eerlijk gezegd ook niet, dan gaan ze zelf maar even wieberen en op een plek liggen waar ze hun goddelijke zelf kunnen zijn.
hmmm... hier moest ik even over nadenken.
Er zijn er nog die het doen... als Maya bij zoon zit komt niemand in de buurt zonder een grauw en de anderen pikken dat.
Do doet het ook als ze bij mij zit. Nanook bij Greta. Bella vanuit de zetel op iedereen. Sherlock als hij ligt te slapen.
Zelfs lieve Poppy deed het laatst toen ik haar aan het knuffelen was, tegen Kika nog wel, die daarop dan ook afdroop.
Maar dat gebeurt ook als iemand lekker ligt en een andere wil die plaats.
Dit klinkt als een vreselijk huishouden zo hahaha nu ik het schrijf, maar het is in het echt wel oke hoor, we hebben ruimte, veel honden en ze respecteren dat van elkaar wel. En nu houden ze meer rekening met Kika haar bubbel dan anders.
Als Do of Kika op schoot zit en ik roep iemand, of iemand komt en ik ga op de vraag van die hond in dan doen ze het niet (meer) want indien wel worden ze op de grond gebonjourd.

Over op gelijke hoogte komen: Kika lag vandaag enkele keren op mijn plaats toen ik even opgestaan was voor iets, maar als ik terug kwam ging ze gewoon zonder dat ik iets deed of moest zeggen opzij ruim voor ik er was. Ik denk echt niet dat ik een probleem heb qua overwicht. Gisteren was wel duidelijk een (test?) momentje, een verlies van zelfbeheersing van haar. Prikkels omlaag tijdens loopsheid dus vanaf nu.

Ik zie haar absoluut NIET als agressief. Wel als (erg) reactief en met nog weinig zelfbeheersing.
Nanook is vb wel (hond)agressief, Jinn was dat ook en dat is echt wel ander gedrag.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk van niet, de toekomst zal het uitwijzen.
En als je pinda scheef zit ga je op een andere plek maar je ongenoegen in je eentje uiten maar niet in de groep of naar de mensen toe.
:proest:
Marc

Bericht door Marc »

Maar ze heeft je in je gezicht gebeten omdat je doorpakt? Dus hoe goed werkt dat? Natuurlijk is ze nu weer lief. Elke hond streeft naar harmonie. Het is nu de vraag wat ze volgende keer doet als ze het belangrijk vindt. Ik pak wel door maar niet als ze gaan grommen en dreigen want dan ga ik te ver. Ik pak door op een andere manier en kan alles met ze doen. Ze zijn ook reuze makkelijk dus ik snap dat dat geen vergelijkbare situatie is. Wuilus beet ook met kammen. Dus ik stopte als ze haar tanden liet zien en leerde haar door steeds te stoppen maar wel steeds opnieuw te beginnen juist een andere manier aan. Een lieve manier van kammen zonder druk. En daarna was het meer ok. Dat bedoel ik vooral. Ik veroordeel niks en heb de wijsheid niet in huis maar doorpakken aan het nekvel en in je gezicht gebeten worden is wel een signaal. Als ze dat nog een keer doet heeft dit dus niet gewerkt. Dat echte doorpakken. Als ze het niet meer doet wel. Ik denk dat ze het volgende keer weer doet door het dwingen maar misschien heb ik dat mis. Wuilus beet altijd als ze te hoge druk kreeg. Dus doorpakken. Later toen ik dat niet meer deed beet ze me nooit meer. Ik vertrouwde haar en als ze haar tanden liet zien en gromde stopte ik. Maar ik kon steeds meer en later alles met haar doen.
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Marc schreef: 04 feb 2022, 00:03 Maar ze heeft je in je gezicht gebeten omdat je doorpakt? Dus hoe goed werkt dat? Natuurlijk is ze nu weer lief. Elke hond streeft naar harmonie. Het is nu de vraag wat ze volgende keer doet als ze het belangrijk vindt. Ik pak wel door maar niet als ze gaan grommen en dreigen want dan ga ik te ver. Ik pak door op een andere manier en kan alles met ze doen. Ze zijn ook reuze makkelijk dus ik snap dat dat geen vergelijkbare situatie is. Wuilus beet ook met kammen. Dus ik stopte als ze haar tanden liet zien en leerde haar door steeds te stoppen maar wel steeds opnieuw te beginnen juist een andere manier aan. Een lieve manier van kammen zonder druk. En daarna was het meer ok. Dat bedoel ik vooral. Ik veroordeel niks en heb de wijsheid niet in huis maar doorpakken aan het nekvel en in je gezicht gebeten worden is wel een signaal. Als ze dat nog een keer doet heeft dit dus niet gewerkt. Dat echte doorpakken. Als ze het niet meer doet wel. Ik denk dat ze het volgende keer weer doet door het dwingen maar misschien heb ik dat mis. Wuilus beet altijd als ze te hoge druk kreeg. Dus doorpakken. Later toen ik dat niet meer deed beet ze me nooit meer. Ik vertrouwde haar en als ze haar tanden liet zien en gromde stopte ik. Maar ik kon steeds meer en later alles met haar doen.
Neen, ik kamde gewoon zoals altijd (krabde erg en wou op vlooien controleren), toen gromde ze en hapte toen ik gewoon door deed, en ik deed haar 100% zeker geen pijn. Bench in (wou ook andere honden in de buurt happen) wondjes ontsmet.
En dan direct daar na, omdat ik dit echt niet vond kunnen, heb ik haar met halsband aan en die vast gewoon normaal geborsteld tot ze rustig bleef staan, dan er na even met kauwspul in de bench om restspanning te laten afvloeien.
Alfilillo
Honden: 2
Welke: Podenco en kruising

Bericht door Alfilillo »

Dat je niet met haar gaat fokken, lijkt me verstandig. Niet dat ze een vervelende hond zou zijn hoor, maar wel een beetje erg scherp karakter.

Bij wat je schrijft over haar claimgedrag, had ik eerst zoiets van ´wow, dat zou ik nooit toelaten´, maar daarna bedacht ik dat het er hier niet heel anders aan toegaat. Soms zijn dingen heel subtiel, en als je ze hier dan opschrijft, lijken ze veel heftiger.
Hoewel Alfil lang niet zo hoog zit in zijn energie, was hij het eerste jaar dat hij bij ons was (vanaf 8 maanden) ook zo reactief. Hij ging ook agressie vertonen naar Lily en jongste zoon (naar mij nooit overigens). Puur afreageren van spanning. Daarbij heb ik wel doorgepakt en toen was het ook over. Maar dat subtiele claimen is er nog steeds wel een beetje. Stel, ik zit op de bank in de hoek en Alfil ligt naast me. Dan zou Lily bijna nooit op de vrije plek naast Alfil in de andere hoek gaan liggen. Dan moet ik tussenin gaan zitten en het liefst wil ze dan ook nog uitgenodigd worden door mij. Ander voorbeeld, de honden krijgen altijd de vetrandjes van mijn vlees. Als ik ze daarvoor roep, staat Alfil altijd vooraan. Lily staat een stukje achter hem. En hoezeer ze ook een vreetzak is, ze is dan zo beheerst. Niet het minste gedring. Ik laat het zo, want de dingen gaan harmonieus nu en ik denk dat Lily het ook niet fijn zou vinden als ik de situatie geforceerd zou proberen te veranderen.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Alfilillo schreef: 04 feb 2022, 07:54 Dat je niet met haar gaat fokken, lijkt me verstandig. Niet dat ze een vervelende hond zou zijn hoor, maar wel een beetje erg scherp karakter.

Bij wat je schrijft over haar claimgedrag, had ik eerst zoiets van ´wow, dat zou ik nooit toelaten´, maar daarna bedacht ik dat het er hier niet heel anders aan toegaat. Soms zijn dingen heel subtiel, en als je ze hier dan opschrijft, lijken ze veel heftiger.
Hoewel Alfil lang niet zo hoog zit in zijn energie, was hij het eerste jaar dat hij bij ons was (vanaf 8 maanden) ook zo reactief. Hij ging ook agressie vertonen naar Lily en jongste zoon (naar mij nooit overigens). Puur afreageren van spanning. Daarbij heb ik wel doorgepakt en toen was het ook over. Maar dat subtiele claimen is er nog steeds wel een beetje. Stel, ik zit op de bank in de hoek en Alfil ligt naast me. Dan zou Lily bijna nooit op de vrije plek naast Alfil in de andere hoek gaan liggen. Dan moet ik tussenin gaan zitten en het liefst wil ze dan ook nog uitgenodigd worden door mij. Ander voorbeeld, de honden krijgen altijd de vetrandjes van mijn vlees. Als ik ze daarvoor roep, staat Alfil altijd vooraan. Lily staat een stukje achter hem. En hoezeer ze ook een vreetzak is, ze is dan zo beheerst. Niet het minste gedring. Ik laat het zo, want de dingen gaan harmonieus nu en ik denk dat Lily het ook niet fijn zou vinden als ik de situatie geforceerd zou proberen te veranderen.
Dit dus maar dan uitgebreider want met meer honden. En gelukkig geen kleine kinderen meer.
Inge O
Posts in topic: 20
Honden: 5
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 04 feb 2022, 09:20
Dit dus maar dan uitgebreider want met meer honden. En gelukkig geen kleine kinderen meer.
Dat de honden dit soort 'afspraken' met elkaar hebben (tot op bepaalde hoogte) zit ik ook niet mee maar als ze mij gaan claimen absoluut wel.
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind claimgedrag heel natuurlijk maar ook heel erg vervelend. Dus ik baal daar van. Cleo kon zomaar de hele bank en de hele ruimte voor de bank claimen. Of de hele hal. Dan ging ze er prontificaal voor liggen en dan kon de hond die in de gang zat er domweg niet meer uit. Zat Eva in de gang dan stond ze te neusfluiten en een meter of 3 van Cleo af. Heel soms rende ze er dan heel hard langs op risico van een uitval. Ik vond en vind claimgedrag heel vermoeiend. Bas heeft het een heel klein beetje met haar mandje en dat recht heeft ze van ons gekregen. Heel soms valt ze uit vanuit haar mandje naar Guus als die erbij wil of vlak langs loopt. Op de bank heb ik het haar afgeleerd. Ze krijgt dan een brul en een klein tikje van mij en doet het nog maar hoogst zelden. Ze mogen hier allebei op de bank en tegen ons aan liggen dus daarom staan we geen geclaim toe. Als Guus op de bank wil springen en Bas kijkt hem strak aan omdat ze dat niet wil leg ik mijn hand op haar en waarschuw ik haar even kort. Uh uh.....en dan is het ook goed.

Bas heeft echter ook heel gevaarlijk claimgedrag wat wij niet onder controle hebben. Dat kan haar haar leven nog een keer kosten. Bas is dol op aaien en als wij honden ontmoeten negeert ze die liefst om bij hun baas te gaan slijmen. Iedereen smelt, gaat door de knieën en begint haar te aaien en te knuffelen. Dan dult Bas geen honden meer in de buurt. En al gaat het om een Ridgeback, wie te dichtbij komt gaat ze naar uitvallen. Dat is super link en niemand reageert er goed op. Ook bij honden op bezoek springt ze bij hun baas op schoot en gaat dan de baas claimen. Teven met pit mogen hier niet meer komen.

De ergste acties die ze doet is bij mensen in de auto springen die ze niet kent. Dat vindt ze helemaal geweldig. Ze komt er niet meer uit en de eigen hond wordt met veel bravoure de auto uit gekafferd. Dat zijn hele gevaarlijke akties.

Ze is trouwens verder super met andere honden. Negeert ze vaak volledig en laat zich goed besnuffelen en doen. Allemaal prima maar aai haar dan vooral niet en doe een stap achteruit. Ze is gewoon een beetje de prinses maar met 5 kilo, stokoud en 2 voortanden kan ze niks waarmaken en vrees ik soms voor haar leven als ze een koppel RR of een kangal bij zijn baas wegkaffert....ik zeg dan niet aaien! Maar meestal snappen mensen dat niet.
Crutz
Posts in topic: 6

Bericht door Crutz »

Marc schreef: Ik moet overigens zeggen dat ik de manier waarop je hebt doorgepakt dapper vind maar zeker niet bevorderlijk. Nu zou ze nog harder kunnen gaan hakken want vastpakken aan het nekvel en totaal geen gehoor geven aan haar uitdrukkelijk waarschuwingsgedrag zou haar natuurlijk kunnen triggeren omdat ze dit gaat verwachten. Ik pak nooit door. Bij de honden. Als ze grommen of hun tanden laten zien laat ik ze winnen en ga ik uitzoeken waarom ze dit doen. En daarmee krijg je geen enkel probleem. Honden willen helemaal niet ontwrichten maar harmonie. Het is een fabel dat je moet doorpakken omdat ze anders geen respect meer tonen. Ik pakte vroeger wel door. Was een beetje ouderwets. Ben een paar keer flink gebeten. Vanaf Eva, Dapper en Cleo heb ik nooit meer doorgepakt. Grommen is respecteren en kijken wat er speelt en hoe dat op te lossen. Ik heb nooit issues met de honden gehad daarna.
Niet geheel mee eens.
Doorpakken kan zeker wel helpen.
Dan heb ik het niet over grommen afstraffen / afleren. Grommen respecteer ik en laat ze weten dat ik weet wat ze bedoelen. Wil namelijk wel dat ze blijven communiceren inderdaad (bij Jeanot had de eerste eigenaar grommen afgeleerd en dat is inderdaad gevaarlijk, geeft gevaarlijke situaties)

Maar gewoon zoals Kiara op achterlijk dwars gedoe pak ik zeker door. Dat accepteer ik gewoon niet. Was in de revalidatie lastig en niet effectief in de vorm van dat het weg bleef. Wel effectief dat we konden behandelen, soort van.
Nu ze haar normale uitlaatklep qua trainen gewoon weer heeft pak ik ook door op haar idioterie en nu heeft het ook gewoon effect.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Inge O schreef: 04 feb 2022, 09:34
Dat de honden dit soort 'afspraken' met elkaar hebben (tot op bepaalde hoogte) zit ik ook niet mee maar als ze mij gaan claimen absoluut wel.
Daar zit voor mij ook een groot verschil. Als ik bijvoorbeeld Mila toesta om mij te claimen, komen de andere honden echt niet meer in de buurt als Mila naast of bij mij ligt, maar daar ligt ze eigenlijk bijna altijd. Dat gaan we dus niet doen :mrgreen:
Ze mag daar van mij gewoon liggen, maar niet als ze mij of die plek gaat claimen. Zou ze daar niet mee om kunnen gaan, dan werd ze direct naar een mand gestuurd. Hoe ze onderling ligplekken verdelen, zal mij een worst wezen zolang dat vreedzaam verloopt en er bijvoorbeeld niet steeds één de pineut is (en daar valt gelukkig ook nooit een onvertogen woord over), maar over ligplekken rondom mij of aandacht van mij sta ik echt geen geregel, geclaim of gebemoei toe. Dat zou hier heel snel van kwaad tot erger gaan met één hond die daar dolgraag alles over te zeggen zou hebben en drie andere honden die daar echt niet tegenin durven te gaan.
Afbeelding
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Crutz schreef: 04 feb 2022, 10:12
Marc schreef: Ik moet overigens zeggen dat ik de manier waarop je hebt doorgepakt dapper vind maar zeker niet bevorderlijk. Nu zou ze nog harder kunnen gaan hakken want vastpakken aan het nekvel en totaal geen gehoor geven aan haar uitdrukkelijk waarschuwingsgedrag zou haar natuurlijk kunnen triggeren omdat ze dit gaat verwachten. Ik pak nooit door. Bij de honden. Als ze grommen of hun tanden laten zien laat ik ze winnen en ga ik uitzoeken waarom ze dit doen. En daarmee krijg je geen enkel probleem. Honden willen helemaal niet ontwrichten maar harmonie. Het is een fabel dat je moet doorpakken omdat ze anders geen respect meer tonen. Ik pakte vroeger wel door. Was een beetje ouderwets. Ben een paar keer flink gebeten. Vanaf Eva, Dapper en Cleo heb ik nooit meer doorgepakt. Grommen is respecteren en kijken wat er speelt en hoe dat op te lossen. Ik heb nooit issues met de honden gehad daarna.
Niet geheel mee eens.
Doorpakken kan zeker wel helpen.
Dan heb ik het niet over grommen afstraffen / afleren. Grommen respecteer ik en laat ze weten dat ik weet wat ze bedoelen. Wil namelijk wel dat ze blijven communiceren inderdaad (bij Jeanot had de eerste eigenaar grommen afgeleerd en dat is inderdaad gevaarlijk, geeft gevaarlijke situaties)

Maar gewoon zoals Kiara op achterlijk dwars gedoe pak ik zeker door. Dat accepteer ik gewoon niet. Was in de revalidatie lastig en niet effectief in de vorm van dat het weg bleef. Wel effectief dat we konden behandelen, soort van.
Nu ze haar normale uitlaatklep qua trainen gewoon weer heeft pak ik ook door op haar idioterie en nu heeft het ook gewoon effect.
Ik mag toch hopen dat het qua scherpte en hardheid geen vergelijk is, maar met "achterlijk dwars gedoe, dat accepteer ik niet en idioterie" heb ik ook nul raakvlak meer.
Dan heb ik zelf verzaakt, volgende keer beter. Je eigen gedrag onder de loep nemen en het brede plaatje bekijken is iets anders dan anders dan alles maar accepteren omdat je niet doorpakt.
Nu met Kika was er toch geen andere manier, ze moest op een veilige plaats kalmeren. Het enige dat anders had gekund was de boosheid.
Gudrun zegt vaker dat ze eigenlijk te zacht is, dan is zo'n instinctieve reactie gewoon maar even wat het is, zonder waardeoordeel.
Voor een hond denk ik niet meteen verkeerd om ook eens te zien dat de baas dat in het arsenaal heeft.
Afbeelding
BieneMaya

Bericht door BieneMaya »

Dagmar schreef: 04 feb 2022, 10:46 Nu met Kika was er toch geen andere manier, ze moest op een veilige plaats kalmeren. Het enige dat anders had gekund was de boosheid.
Gudrun zegt vaker dat ze eigenlijk te zacht is, dan is zo'n instinctieve reactie gewoon maar even wat het is, zonder waardeoordeel.
Voor een hond denk ik niet meteen verkeerd om ook eens te zien dat de baas dat in het arsenaal heeft.
Dit dus. Kika zal er niets aan overhouden nu ze weet dat baasje ook een keer flink 'nijdig' kan worden.
Inge O

Bericht door Inge O »

Dat grommen en/of tanden laten zien een waarschuwing is hoeft daarom niet in te houden dat je alle waarschuwingen zomaar klakkeloos zou moeten accepteren en zou moeten stoppen waar je mee bezig bent, doen honden onder elkaar ook niet.
Mafje is er zo één die dat meestal niet accepteert, en ik geef je te raden voor welke hond ze hier het meeste respect hebben.
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Inge O schreef: 04 feb 2022, 11:07 Dat grommen en/of tanden laten zien een waarschuwing is hoeft daarom niet in te houden dat je alle waarschuwingen zomaar klakkeloos zou moeten accepteren en zou moeten stoppen waar je mee bezig bent, doen honden onder elkaar ook niet.
Mafje is er zo één die dat meestal niet accepteert, en ik geef je te raden voor welke hond ze hier het meeste respect hebben.
Dat maakt het ook geen waarschuwing, maar een dreigement. "Sorry maar ik vind dit niet fijn" is iets heel anders dan "je stopt of ik pak jou".
We hebben allemaal emoties, lontjes en emmers. Daar naar kijken is onderdeel van de harmonie en dat is niet alleen eenrichtingsverkeer.
Mijn honden zijn nogal aanwezig. Dat vind ik leuk, behalve die paar dagen per jaar dat ik het even niet leuk vind.
Nu zijn ze allemaal een beetje tot behoorlijk over hun toeren, met een hoogloopse teef en twee intacte reuen. Dan ga ik niets van ze vragen.
Omgekeerd werkt het hetzelfde. Ben ik gespannen dan zie je ze niet en vragen ze niets.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

*Esther schreef: 03 feb 2022, 20:21
Gudrun schreef: 03 feb 2022, 18:44
*Esther schreef: 03 feb 2022, 18:38

Hmmm, nou...ik vind dit ook gewoon claimgedrag hoor. Leuk dat je zo gek bent met mij maar er wonen hier toevallig ook nog andere honden in huis die ook wel eens een aai willen.
Ja klopt ook. Poppy mag een aai komen vragen, Do mag altijd alles, de rest durft niet. Maar dat ga ik nu even niet ook nog op de spits drijven. Als ik zelf iemand roep laat ze het gewoon toe. Iemand ongevraagd zou denk ik wel even een opgetrokken lip of meer opleveren nu.
Mijn 3 honden hebben gelijke rechten hier. Ik zou het zelf niet zo willen zoals jij beschrijft.
Vooral niet omdat dit haar gedrag in stand houdt.
When hell freezes over dat 1 van mijn honden hier de boel zo 'regelt' dat de anderen geen aai meer te durven komen halen. :S:
Dat is claimgedrag en dat wordt hier niet getolereerd.
Hoef ik ook niet want ik heb makkelijke honden wat dat betreft. :hartjes:
Inge O

Bericht door Inge O »

Dagmar schreef: 04 feb 2022, 11:19 Dat maakt het ook geen waarschuwing, maar een dreigement. "Sorry maar ik vind dit niet fijn" is iets heel anders dan "je stopt of ik pak jou".
Exact.

En klopt dat je dan net in een gespannen situatie niet extra door gaat beginnen vragen (deed Gudrun ook niet) maar no way dat ik een echt dreigement over iets waarover geen discussie mogelijk is ga accepteren. Proberen ontmijnen, ja, maar een dreigement zien als een verzoek? Nee.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Alfilillo schreef: 04 feb 2022, 07:54 Dat je niet met haar gaat fokken, lijkt me verstandig. Niet dat ze een vervelende hond zou zijn hoor, maar wel een beetje erg scherp karakter.

Eerlijkheidshalve moet ik erbij zeggen dat Alfil gek is op kleine kinderen. In zijn jonge puberjaren uitte zich dat in willen drijven. Dat is er voor een groot deel uit. Nu wil hij vooral aandacht. Zoveel mogelijk kleine kinderhandjes in zijn vacht. Maar, mocht er een peuter op bezoek komen (wat zelden of nooit gebeurt) en die gaat rondrennen in huis, dan zou ik hem niet onaangelijnd durven laten. Hij wordt niet kwaad of zo, maar dan zal er toch even in de enkels gebeten worden ben ik bang.
Die periode van agressie naar jongste zoon was niet eens een hekel hebben aan, want het volgende moment konden ze weer lekker samen op de bank zitten, maar simpelweg spanning afreageren op de zwaksten denk ik.
Wat een rotzakken zijn het toch die collies... :mrgreen:
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Even ter illustratie ivm het claimen.
Met die opmerking er bij dat er tot nu toe gewoon normaal gedrag is van iedereen, Kika is veel buiten geweest want ik was aan het poetsen en daar houdt ze niet van.

Fotoreeksje genomen van waar ik nu zit.
Iedereen is rustig, Do langs me, Pippa op de poef naast Do.
Kika komt binnen en springt mee op de leuning, niemand reageert.
Kika blijft zitten, kijkt niet naar Pippa, iets later gaat Pippa rustig weg en gaat al even rustig in de buurt van Sherlock in de andere hoek liggen (oude hondjes hoekje noemen we dat, daar kijken we tv en moet iedereen altijd rustig zijn, daar wordt nooit woest gespeeld). Vervolgens gaat kika liggen waar Pippa lag en gaat maffen.
Rechts van de Nanook en de chi's.
Poppy zoals gewoonlijk in een hoekje op de grond, is even langs mijn linkerkant een aai komen halen.
Bij dit alles is er geen onvertogen woord of blik gevallen.

Vinden jullie dan dat ik Kika had moeten weg sturen omdat Pippa'tje daar lag?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee. Onderling zoeken ze het maar uit, mits geen vechtpartijen.
Als ik me daar mee moet gaan vermoeien is het eind zoek.
Alfilillo

Bericht door Alfilillo »

Nee.
Afbeelding
Gudrun

Bericht door Gudrun »

Nanna schreef: 04 feb 2022, 13:31 Nee. Onderling zoeken ze het maar uit, mits geen vechtpartijen.
Als ik me daar mee moet gaan vermoeien is het eind zoek.
Voila, dan zijn we het eens.
Ik begon al aan mezelf te twijfelen.
blondie

Bericht door blondie »

Gudrun schreef: 04 feb 2022, 00:02
blondie schreef: 03 feb 2022, 19:28 En de verwondingen in je gezicht, geen ontstekingen mag ik hopen voor je?
Onderste is eerder een schram, bovenste is wat dik en hard, was ook dieper, maar na alle ontsmettingsalcohol van gisteren komt dat wel goed
hmmm... hier moest ik even over nadenken.
Er zijn er nog die het doen... als Maya bij zoon zit komt niemand in de buurt zonder een grauw en de anderen pikken dat.
Do doet het ook als ze bij mij zit. Nanook bij Greta. Bella vanuit de zetel op iedereen. Sherlock als hij ligt te slapen.
Zelfs lieve Poppy deed het laatst toen ik haar aan het knuffelen was, tegen Kika nog wel, die daarop dan ook afdroop.
Maar dat gebeurt ook als iemand lekker ligt en een andere wil die plaats.
Dit klinkt als een vreselijk huishouden zo hahaha nu ik het schrijf, maar het is in het echt wel oke hoor, we hebben ruimte, veel honden en ze respecteren dat van elkaar wel. En nu houden ze meer rekening met Kika haar bubbel dan anders.
Als Do of Kika op schoot zit en ik roep iemand, of iemand komt en ik ga op de vraag van die hond in dan doen ze het niet (meer) want indien wel worden ze op de grond gebonjourd.

Over op gelijke hoogte komen: Kika lag vandaag enkele keren op mijn plaats toen ik even opgestaan was voor iets, maar als ik terug kwam ging ze gewoon zonder dat ik iets deed of moest zeggen opzij ruim voor ik er was. Ik denk echt niet dat ik een probleem heb qua overwicht. Gisteren was wel duidelijk een (test?) momentje, een verlies van zelfbeheersing van haar. Prikkels omlaag tijdens loopsheid dus vanaf nu.

Ik zie haar absoluut NIET als agressief. Wel als (erg) reactief en met nog weinig zelfbeheersing.
Nanook is vb wel (hond)agressief, Jinn was dat ook en dat is echt wel ander gedrag.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk van niet, de toekomst zal het uitwijzen.

[/quote]

Ik zeg zelf nergens dat ze agressief is, ik vind alleen het niet kunnen dat een hond gericht in gezicht van baas bijt voor een relatief simpele handeling als borstelen.
En daarbij, ben jij ook verrast dat ze dit daadwerkelijk deed, dat was volgens mij een van de redenen om het topic te openen.

Tegelijkertijd weet ik dat ik zelf ook eens een handeling heb gestaakt, twee zelfs.. 1x hond op bed die ik daar vanaf wilde hebben. De blik van hem op dat moment vergeet ik gewoon niet meer, had ik doorgepakt op de manier waarop vaak gezegd wordt "Jij baas, bij kop en kont pakken en hoppa eraf!" dat had ik op dat moment kunnen doen.. maar vrees dat de situatie zo was dat hij mij daadwerkelijk had gebeten toen. (Finn was dat, die ik toen net een paar maanden had)
Idem met hem nagels knippen, die hond had genoeg vertrouwen in me, maar nagels knippen was no go zone. Nu voelde ik me daar zelf al niet zeker over want hij had zwarte nagels, dus dat had zo zijn weerslag op hem. Dat heb ik dus nooit doorgepakt, ging prima bij da, dus waarom moeilijk doen :19:

En het is geen vreselijk huishouden, hier gaat het denk ik net zo.. honden en katten mogen onderling voor een groot deel zelf bepalen. Ik wil alleen niet dat zichtbaar de een gaat wijken voor een ander als deze bij de baas ligt bijvoorbeeld. Aki heeft daar zelf een handje van, die maakt plek voor kat of Chara, maar dan doet hij het zelf. Als hij er geen zin in heeft blijft hij namelijk net zo goed liggen :roll:
Het was met name je andere reactie dat omdat zij poeslief bij je liep dat de anderen niet bij je durfden te komen. Dat vind ik zelf niet prettig. Als er een bij mij ligt, mogen de anderen ook gewoon komen buurten, dan wil ik geen hond of kat die dan lelijk gaat lopen doen.
En ook hier kan dat aan de orde zijn, als Ezau bij mijn vriend ligt krijgen de honden ineens een lel :80: nou, dan mag Ezau zelf wieberen. En Chara kan het soms moeilijk hebben dat Kain bij Aki ligt of bij mij komt liggen.. tsja.. jammer dan, plek genoeg hoor overal.
Plaats reactie